Lajitteletteko te muut työttömät biojätteen?
Olen aina lajitellut biojätteen, mutta nyt kun olen työttömänä, en voi enää ostaa edes niitä Coopin halvimpia paperipusseja biojätteen lajitteluun.
Sanomalehteä mulle ei tuu eikä ilmaisjakelulehtiäkään enää jaella kotitalouksiin että siitä saisi paperia. Kaupungilla on jotain ilmaisjakeluita otettavissa, mutta käyn nykyään tosi harvoin kaupungilla enkä koskaan muista ottaa niitä mukaan kun en niitä muuten lue.
En ole oikein keksinyt, miten lajittelisin biojätteen. Voiko jätteet vain kaataa omasta astiasta suoraan biojäteastiaan ilman mitään pakkaamista? Olen nyt jo useamman viikon laittanut kaikki jätteet vain samaan roskapussiin ja sekajätteeseen. Eihän mulle juuri jätettä edes tule. Kun kulutus on minimissä niin en ole tästä jaksanut syyllistyä. Kaikki kuivat leivätkin aina syön ja perunat kuorineen. Kartongin, metallin ja lasin tietysti lajittelen.
Silloin harvoin kun hedelmiä ostan niin laitan vaakatarran suoraan hedelmään kiinni. Kaupoissa olisi jotain pieniä repeäviä biopusseja hedelmäosastolla, mutta nehän on oikeasti muovia ja ainakin meidän alueella jäteyhtiö on toivonut, että niitä ei käytettäisi bioastioissa. Biopussit (ne muoviset) tarttuu kuulemma niihin koneiden haarukoihin ja estää toiminnan. Keskeytys ja ihmisselvittely maksaa. Eli jos biopusseja käyttää pitäisi käyttää paperisia.
Lajitteletteko te muut siis biojätteen ja jos, niin miten?
Kommentit (88)
Häh, miksi laitat ne pussiin? Minä laitan vaikka kattilaan ja käyn kippaamassa sisällön suoraan biojäteastiaan.
Ei sinne pussin kanssa tartte laittaa. Kerää vaikka muovipussiin ja tyhjennä siitä.
Onko taloyhtiön biojäteastiassa pussi valmiiksi? Jos on niin silloin voi laittaa ilman pussiakin. Ja tietysti voit ottaa sen "ei mainoksia" -tarran hetkeksi pois postilaatikosta, jolloin saat ilmaisjakelulehtiä.
Outo kysymys. En ole koskaan käyttänyt pusseja.
Kerää vaikka paperiseen leipäpussiin.
Ei niitä saa sellaisenaan kaataa biojäteastiaan.
Meille tulee kyllä ilmaisjakulehti kerran viikossa. Siitä saa hyvin tehtyä kaksi biopussia. Riittää.
Siis onko teillä joku ohje että pakko laittaa pussissa? Ei meillä tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä saa sellaisenaan kaataa biojäteastiaan.
Meille tulee kyllä ilmaisjakulehti kerran viikossa. Siitä saa hyvin tehtyä kaksi biopussia. Riittää.
Meillä saa.
Rappukäytävään heitän. Olen vuokralla ja syrjäytynyt työtön.
Tottakai lajittelen. Mitä se mun työttömyys siihen kuuluu?
Pusseja saat kaupasta, ap. Hedelmäpusseiksi on meidän kaupassa ainakin niitä pieniä vihreitä kompostipusseja. Paperipusseja voi olla myös joissain kaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti lajittelen ja laitan biojätteet ihan samanlaiseen muovipussiin kuin kuivajätteetkin.
BIOJÄTE BIOPUSSIIN!
EI MUOVIPUSSIIN!
Vierailija kirjoitti:
Onko taloyhtiön biojäteastiassa pussi valmiiksi? Jos on niin silloin voi laittaa ilman pussiakin. Ja tietysti voit ottaa sen "ei mainoksia" -tarran hetkeksi pois postilaatikosta, jolloin saat ilmaisjakelulehtiä.
Ei ole astiassa pussia ja on toivottu, että jätteet pakataan. Ohjeissakin on näin. https://pjhoy.fi/wp-content/uploads/2025/06/Kodin-lajitteluohje-biojate…
Mulla ei ole koskaan ollut "ei mainoksia" -tarraa postiluukussa. Nykyään ei vain enää jaeta ilmaislehtiä kotitalouksiin, Tampereella ainakaan.
En tosiaan noita muovibiopusseja käytä, kun niistä oli juttua esimerkiksi Ylellä, että ovat riesa jätepuhdistamossa.
Joo kannattaa selvittää voiko laittaa sellaisenaan. Täällä saa, en siis koskaan käytä pusseja.
Vierailija kirjoitti:
Nuo jäteyhtiön laittamat pussit on sitten vihinviimeisiä aina luistavat pois sen keräysastian reunoilta ja menee lysyyn . Sitten ihmiset vaan heittää jätteensä sen päälle.
Käytän biojätteelle kaupan hedelmäpusseja, niitä sellaisia vihreitä kompostoituvia. Hedelmäthän on aika halpaa ruokaa, viimeksi ostin omenoita euron kilohintaan.
Ja on meillä talossa paperinkeräysastia ja vielä muutama asukas tilaa paperista lehteä.
Voisikohan pahvia muuten käyttää? Pahvijätettähän tulee nykyään älyttömän paljon.
Vierailija kirjoitti:
Kerää vaikka paperiseen leipäpussiin.
Eipä leipiä enää täyspaperisessa pussissa missään myydä, ja jos olisikin, ne on niin kalliita juurileipiä, ettei mulla niitä ole varaa ostaa. Mutta jauhopussiin voin kerätä aina kun saan sellaisen tyhjäksi.
Jotkut paperiset pussit on kyllä sellaista kuitua ettei niitä saisi bioastiaan viedä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti lajittelen ja laitan biojätteet ihan samanlaiseen muovipussiin kuin kuivajätteetkin.
BIOJÄTE BIOPUSSIIN!
EI MUOVIPUSSIIN!
Olen jo vuosia laittanut biojätteet muovipussiin.
Vierailija kirjoitti:
tyhmäääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääää