Miksi niin monet 50+ ikäiset tuijottaa täysin häpeilemättä julkisella paikalla?
Pärstässäni ei ole mitään järin kummallista, mutta mm. salilla huomaa, että eläkeikää lähestyvät tai sen ylittäneet tollottaa usein todella häiritsevästi, ihan sukupuoleen katsomatta. Mikä juttu tää on? Unohtaako ihminen jossain vaiheessa, että tuijottaminen on epäkohteliasta, vai ajatteleeko ne, että käytöstavat ei päde, jos tuijotettava on nuorempi (ei siis välttämättä edes teini, itsekin olen kolmekymppinen). Muilla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
Jotkut vanhemmat ihmiset tuijottavat. Teinit kuvaavat kännykällä ja laittavat videon sinusta sitten tiktokkiin, tubeen, snäppiin ja instaan.
Kumpi ärsyttävämpää?
Tietenkin jälkimmäinen. Kuinka sairaita nuoret ovat kun tämmöinen äitinsä ikäinen on jotenkin niin huvittava, että pitää kuvata ja laittaa johonkin tiktokkiin? Ihan oikeasti hullut tekevät tuollaista ja ennen joku kylillä vieraita kuvaava oltaisiin hivutettu pois videokameransa kanssa.
Nämä ns. ongelmat poistuvat välittömästi kun lopettaa itse sen ympäristön tuijottelun ja muiden ihmisten käytöksen huomioimisen. Minä en koskaan tarkkaile ketään enkä siis myöskään noteeraa itseeni suuntautuvia katseita. Vakaa käsitykseni on ettei vaatimaton persoonani jaksa moniakaan kiinnostaa.
Eikö tuo ole jonkun mielensairauden oire, että kuvittelee jonkun tarkkailevan ja vakoilevan itseään? näin olen lukenut. Siihen voisi varmaan saada apua.
Mites semmoinen korrekti keskisormen näyttö ja tuijotuksen syyn tiedustelu asianmukaisin sadatteluin höystettynä mahtaisi tehota?
Vierailija kirjoitti:
Oudointa tässä on se, että tuijottavat naamaa. Tiskien ja perheen tuijotuksen vielä ymmärtäisi.
Nyt alko naurattaa liikaa. Ei kai se mikään ihme ole jos tuijottavat kun on tiskit mukana shoppailemassa.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ns. ongelmat poistuvat välittömästi kun lopettaa itse sen ympäristön tuijottelun ja muiden ihmisten käytöksen huomioimisen. Minä en koskaan tarkkaile ketään enkä siis myöskään noteeraa itseeni suuntautuvia katseita. Vakaa käsitykseni on ettei vaatimaton persoonani jaksa moniakaan kiinnostaa.
Niinpä. Aina ihmetellyt hiukkasen aloituksia joissa ihmetellään jonkun kassajonossa olevan tuntemattoman ostoksia esim. Ihan luetellaan, että oli ostoskärryissä sitä ja tätä. Olisiko aika hankkia oma elämä.
Vierailija kirjoitti:
Näin kesällä olen huomannut että nuoret naiset vilkuilevat suurta etumustani ja lihaksiani hymyillen ja pilke silmäkulmassa.
MIES15v.
Aika nuori olet itsekin. Kaikki jännä vielä edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Aina ihmetellyt hiukkasen aloituksia joissa ihmetellään jonkun kassajonossa olevan tuntemattoman ostoksia esim. Ihan luetellaan, että oli ostoskärryissä sitä ja tätä. Olisiko aika hankkia oma elämä.
Tämähän vain todistaa kyylien olemassaolon. Tuijottavat ostoksia, ihmisiä, liikettä rappukäytävässä ja raportoivat niistä jopa nettiin.
Ensin ajattelin, että ap:lla on joku persoonallisuushöiriö, kun hän kuvittelee kaikkien tuijottavan itseään. Mutta joku kirjoittikin tuolla kommenteissa hyvin, että se voi liittyä teini-ikään. Silloin minäkin taisin kuvitella, että kaikki katsoivat minua jotenkin arvostelevasti. Vasta vähän vangempana ymmärsin, että se oli omaa kuvitelmaani vaan ja että oikeasti ketään kiinnostaa vain oma itse. Eli että minä/ap/ihminen ylipäänsä on niin kiinnostava vain omasta mielestään, eivätkä muut ajattele häntä, vaan myöskin itseään. Eli sellainen itsekeskeisyys liittyy nuoruuteen ja häviää, kun aikuistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vasta olin syömässä ravintolassa ja vieressä harmikseni istui tämä klassinen n. 60 v. pariskunta, joka ei puhunut keskenään sanaakaan koko sinä aikana ja rouva oli sen sijaan todella kiinnostunut kaikesta, mitä minä tein omassa pöydässäni (ehkä tylsyyttään). Todella ahdistavaa. Tuntuu, että onko jokin aivojen osa kytketty pois päältä näiltä vanhemmilta ihmisiltä, kun vaikuttavat jotenkin niin tyhmiltä ja yksinkertaisilta. Tuo puhumattomuuskin oman kumppanin kanssa ravintolassa. Huokaus.
Olen ollut täsmälleen vastaavassa tilanteessa! Vieressä eläkeläispariskunta joka ei sanonut missään vaiheessa sanaakaan toisilleen, ja rouva kuunteli herkeämättä korva höröllä mun ja mieheni keskustelua ja toljotti.
Piti teitä omituisina, se sukupolvien välinen kuilu nääs. Tuskin tekään ymmärrätte vanhempia ihmisiä joille tärkeintä elämässä on polttopuiden teko, marjastus ja sauvakävely.
Mä oon huomannut että moni muukin toljottaa jos on jotain värikästä päällä. Muutkin kuin boomer-ikäiset. Kai se on niin ihmeellistä täällä Suomessa että on jotain muutakin väriä päällä kuin mustaa, beigeä ja harmaata :D Toljottaminen lisääntyy mitä kauemmas mennään kehäkolmosesta.
Sellainen vaivihkainen katsominen on jees, mutta häpeämätön tuijottaminen ei oo. Tulee mieleen se irvaileva maalaus Tuupovaaran tuijottajasta!
Vierailija kirjoitti:
Eivät hankkineet silmälaseja! Jos silmä lasit on? Eivät uusinet vahvemmiksi Silmälasien linssejä!Jotkut taas eivät käytä silmä laseja kun heistä ne ei mukavia.
No tämä oli tyhjentävä vastaus:)
Vierailija kirjoitti:
Oudointa tässä on se, että tuijottavat naamaa. Tiskien ja perheen tuijotuksen vielä ymmärtäisi.
Niimpä! Meilläkin joskus minun appiukko (60 v) käy ihan meidän kotona tuijottamassa mun tiskejä ja perhettä. Mutta ymmärrän kyll.
Olen tosin tottunut kaikenlaiseen tuijotukseen ajan mittaan. Punk- metalli- goottityylisenä naisena eläminen pienessä maalaispitäjässä opettaa.
Minä ainakin tykkää tuijotella nuoriakin naisia, koska on mielenkiintoista katsoa heidän reagointiaan katseeseeni! Joku saattaa joskus kutsua kahvillekin, vaikka olenkin pian kasikymppinen!
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että ennemminkin 65+ ihmiset tuijottaa. Etenkin jos on tatuoinnit näkyvillä kun olen vieläpä *gasp* kahden pienen äiti. Suurin osa on silti tosi hyväntahtoisia ja tulee juttelemaan lapsille <3 Vain osa tuosta ikäluokasta on jyyrähtänyttä ja katkeraa sakkia.
Ps. Tuijota takas.
Joo, tuijota takaisin Mr Bean -tyyliin, niin varmasti tuijottelu loppuu.
Joo minuakin ärsyttää, kun on mekko päällä ja kiharat hulmuaa niin parikymmentä vuotta vanhemmat miehet töllistelee ja niiden naiset mulkoilee. N51
Vierailija kirjoitti:
Ensin ajattelin, että ap:lla on joku persoonallisuushöiriö, kun hän kuvittelee kaikkien tuijottavan itseään. Mutta joku kirjoittikin tuolla kommenteissa hyvin, että se voi liittyä teini-ikään. Silloin minäkin taisin kuvitella, että kaikki katsoivat minua jotenkin arvostelevasti. Vasta vähän vangempana ymmärsin, että se oli omaa kuvitelmaani vaan ja että oikeasti ketään kiinnostaa vain oma itse. Eli että minä/ap/ihminen ylipäänsä on niin kiinnostava vain omasta mielestään, eivätkä muut ajattele häntä, vaan myöskin itseään. Eli sellainen itsekeskeisyys liittyy nuoruuteen ja häviää, kun aikuistuu.
On eri asia kuvitella kaikkien tuijottavan, kuin tiedostaa joidenkin tuijottavan. Olen se keski-ikäinen nainen, jota välillä nuoriso tuijottaa ja nauraakin. Miksi, paha sanoa. Vaikeaa on olla huomaamatta sitäkään, kun kuvataan kännykällä ihan suoraan, eikä todellakaan olla mitään selfieitä ottamassa. Joitakin ihan todella tuijotetaan enemmän kuin toisia.
Naistensalilla joku +50 v mummeli tuijotti vihaisena kun salille tuli näpsäkkä nuori nainen urheiluliiveissä. Oikein seurasi katseellaan sitä. En keksi mitään muuta syytä kun noi urheilurintsikat, minkä vuoksi katsoi jotenkin yrmynä.
Jotkut vanhemmat ihmiset tuijottavat. Teinit kuvaavat kännykällä ja laittavat videon sinusta sitten tiktokkiin, tubeen, snäppiin ja instaan.
Kumpi ärsyttävämpää?