Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin monet 50+ ikäiset tuijottaa täysin häpeilemättä julkisella paikalla?

Vierailija
23.07.2022 |

Pärstässäni ei ole mitään järin kummallista, mutta mm. salilla huomaa, että eläkeikää lähestyvät tai sen ylittäneet tollottaa usein todella häiritsevästi, ihan sukupuoleen katsomatta. Mikä juttu tää on? Unohtaako ihminen jossain vaiheessa, että tuijottaminen on epäkohteliasta, vai ajatteleeko ne, että käytöstavat ei päde, jos tuijotettava on nuorempi (ei siis välttämättä edes teini, itsekin olen kolmekymppinen). Muilla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (195)

Vierailija
121/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuijottaminen on moukkamaista oli ikä mikä tahansa. Vilkaista kyllä voi.

Saatan tuijottaa, mutta älä välitä, en silti "näe" koska en tuijota sen vuoksi. Unohdan vaan muut välillä.

Vierailija
122/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi olla liian herkkä muitten katseille ja jos kerran ymmärrystä on, niin pitäähän sitä antaa ihmisille vapaus katsoa mitä näkyy, myös muita ihmisiä. Joskus vanhukset ovat yksinäisiä ja voi olla, että hakevat jonkunlaista kontaktia, edes katseella muihin ihmisiin. Ja sitten taas, kun ikää tullut, niin on mukava katsella nuoria ja hyväkuntoisia. Eihän katseen muutenkaan pitäisi ketään loukata tai vahingoittaa, niin ihmetyttää tämä herkkyys.

Luulen, että jonkun sanoma autismikirjon katseherkkyys voi olla syynä ja ehkä se johtuu myös itsestäkin. Jos on tottunut itse katseella tekemäön huonosti muita kohtaan tai arvostelemaan liikaa, niin voi kokea itseenkin kohdistuvat katseet arvosteluna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa ongelma on se et ihmiset on kasvanu niin kieroon et toisen katsomisesta on tullut koskaan epäkohteliasta. Lapset tuijottaa ja jos aikusetkin katsois ja sais katsoa rauhassa niin maailma ois parempi paikka

Vierailija
124/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tässä joku epäluonnollinen keikaus tapahtunut, kun nykyään ihmisten elämä on sosiaalisessa mediassa. Siellä esitellään kaikki makhdollinen perseestä perämoottoriin ja sitten ollaan oikeassa maailmassa ihan pihalla, että älkää katsoko mua, miksi te katsotte.

Kyllä tätä aikaa ihmetellään vielä joskus historiantunnilla.

Vierailija
125/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tässä joku epäluonnollinen keikaus tapahtunut, kun nykyään ihmisten elämä on sosiaalisessa mediassa. Siellä esitellään kaikki makhdollinen perseestä perämoottoriin ja sitten ollaan oikeassa maailmassa ihan pihalla, että älkää katsoko mua, miksi te katsotte.

Kyllä tätä aikaa ihmetellään vielä joskus historiantunnilla.

Luonnollista evoluutiota naapurikateudelle.

Vierailija
126/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sattuu olemaan tummempi iho ja käy salilla jossain Lieksassa tai Lapualla, mahtaisko jäädä tuijotuksen?

Onko mainituilla paikkakunnilla saleja? No ehkä yks kunnallinen sentään kuitenkin.

Vierailija
127/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se nyt kohteliasta kääntää pää pois jos jää tuijottamisesta kiinni. Mua katsoo kaikenikäiset tai joskus jää vilkuilemaan mutta nuoremmat aina kääntävät katseen sivuun. 5v. lapset taittavat joskus mutta pahimpia tapittajia just jotkut vanhat ukot.

Vierailija
128/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain sivistymättömät moukat tuijottaa. 👍

Juuri näin! Olen nimittäin jo vuodet ihmetellyt samaa. Suomalaiset nimittäin tuijottaa möllöttävät, aina ja koko ajan. Kuin sitä kuuluisaa vierasta sikaa. Ja tässä nimenomaan ei ole kyse mistään kyllä katsoa saa -katsomisesta vaan herkeämättömästä, suoraan naama näkkärillä -toljottamisesta. Oli ravintola tai kahvila, katu tai kauppakeskus. Värikkäät tai hillityt vaatteet. Aina vaan. Tunnistan myös hyvin tuon tuppisuun uteliaan pariskunnan ravintoloissa, ehkä rasittavin tapaus kun ei pääse mihinkään.

Opettakaahan myös lapsillenne. Tuijottaminen on epäkohteliasta. Olen myös alkanut tuijottaa takaisin.

Vierailija
129/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ankeuttajia he ovat. Ankeuttajia on paljon.

Vierailija
130/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epänormaalia on nykyajan katsekontaktittomuus ja sitä kautta kohtaamattomuus. Suomessa on nykyään ihan liikaa ihmisiä, joita kukaan ei katso tai näe, ehkä siitä johtuu yksinäisyyden ja kohtaamattomuuden kokemukset. Jatkuva tuijottaminen toki voi olla julkeaa ja epäkohteliasta.

Vierailija
131/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistäminen on taitolaji.

Vierailija
132/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua häiritsee, kun ihmiset tuijottavat lastani. Hän on siis 10-vuotias ja pukeutuu anime-/"gootti"tyylisesti. On toki aika nuori sellaiseen, mutta vaatteet saattaa siis olla vaikkapa animekuvalla varustettu paita ja joku röyhelöhame sekä paksupohjaiset kengät, koruja jne. Ei mitään lateksiasuja, korsetteja tai muuta :D erottuu kuitenkin massasta sen verran, että moni tuijottaa täysin häpeilemättä. Lopettavat tuijotuksen, kun huomaavat minun tuijottavan heitä. Lapselle se on ihanaa pukuleikkiä ja tärkeä harrastus. Yleensä tuijottavat ovat juurikin 50+ naisia, en ole kertaakaan huomannut miehen tai nuoren naisen tuijottavan. Eikö oikeasti voi antaa edes lapsen olla sellainen kuin on?

Vierailija
133/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn vanhemmiten niin hitaalla, että jään toljottamaan milloin mitäkin. Kohteen kiinnostavuudella tai epäkiinnostavuudella ei ole merkitystä. Olen pahoillani, jos kuvittelit olevasi jotenkin erityinen.

Terveisin Salme 70 v.

Vierailija
134/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että välillä jotkut 50+ naiset tuijottavat kylpylän/uimahallin pukuhuoneissa kun riisuuun tai pukeudun (itse nuori ja hoikka). Tiedä sitten ovatko vaan ajatuksissaan vai tahallaan epäkohteliaita.

Toive ajattelua. Minäkin luulin nuorena, että olisin sina nuori, ja että muut naiset kadehtii. Nyt vanhana tajuan, että ei ne kadehdi, vaan nuori on liian täynnä itseään ja vartaloaan, ja luulee olevansa kaiken keskipiste. Sinullekin tämä valaistuminen tulee vielä :)

No jaa, olen itse vasta 30v ja kyllä vaan tulee katsottua nuoria naisia uimahallissa. Jokin epämääräinen kateuden tunne, kun on itse jo vähän lössähtänyt ja olen hiljaittain tajunnut menettäneeni sen nuoruuden hehkun. Sitä ei enää takaisin saa.

Vierailija
135/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen joskus miettinyt, että tuijotankohan, kun joskus tulee katsottua ihmisten vaatteita ja asusteita sillä tavalla, että mistäköhän nuo on ostettu. Haluaisin itse näyttää tyylikkäältä, mutta en oikein osaa ja monesti tarkkailen tyylikkäästi pukeutuneita naisia ja yritän painaa asuvalintoja mieleeni, että voisin itse hankkia jotain samanlaista. Nykyään näkee hyvin elegantteja klassisesti pukeutuneita nuoria naisia, todella kauniita asukokonaisuuksia on heillä. En todellakaan kuvittele, että nelikymppisenä voisin näyttää samalta koska vaikuttaahan se naama ja vartalokin siihen tyylikkääseen vaikutelmaan, mutta kuitenkin.

Vierailija
136/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä nämä katseille herkät eivät voi sanella muitten ihmisten käyttäytymistä tässäkään asiassa. Liian usein ongelmaiset ja kovaäänisimmät sanelee sääntöjä, mutta se ei käy itselleni. Sitä saa julkisilla paikoilla katsoa kaikkea mitä näkyy ja tämä on meidän vapautemme ja älkäämme antako kenenkään viedä tätä vapautta meiltä.

Vierailija
137/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että välillä jotkut 50+ naiset tuijottavat kylpylän/uimahallin pukuhuoneissa kun riisuuun tai pukeudun (itse nuori ja hoikka). Tiedä sitten ovatko vaan ajatuksissaan vai tahallaan epäkohteliaita.

Toive ajattelua. Minäkin luulin nuorena, että olisin sina nuori, ja että muut naiset kadehtii. Nyt vanhana tajuan, että ei ne kadehdi, vaan nuori on liian täynnä itseään ja vartaloaan, ja luulee olevansa kaiken keskipiste. Sinullekin tämä valaistuminen tulee vielä :)

No jaa, olen itse vasta 30v ja kyllä vaan tulee katsottua nuoria naisia uimahallissa. Jokin epämääräinen kateuden tunne, kun on itse jo vähän lössähtänyt ja olen hiljaittain tajunnut menettäneeni sen nuoruuden hehkun. Sitä ei enää takaisin saa.

Inseli sinä olet, etkä mikään nainen.

Vierailija
138/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä nämä katseille herkät eivät voi sanella muitten ihmisten käyttäytymistä tässäkään asiassa. Liian usein ongelmaiset ja kovaäänisimmät sanelee sääntöjä, mutta se ei käy itselleni. Sitä saa julkisilla paikoilla katsoa kaikkea mitä näkyy ja tämä on meidän vapautemme ja älkäämme antako kenenkään viedä tätä vapautta meiltä.

On eri asia katsella ihmisiä neutraalisti kuin tuijottaa yhtä henkilöä pitkään, jopa monta kymmentä sekuntia. Itse olen lähinnä arka ja ujo (kun kerran mielestäsi kovaääniset ovat ne jotka häiriintyvät), ja koen hyvin epämiellyttävänä jos joku jää kyyläämään. Tuijotan tosin takaisin häpeilemättä niin yleensä homma tyssää siihen.

Vierailija
139/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inseli sinä olet, etkä mikään nainen.

Incelit harvemmin käy naisten pukkareissa. Ehkä olen sitten ainoa kolmekymppinen, joka kokee että nyt se nuoruus on mennyt ja naama ei enää ikinä ole kuin 20-vuotiaana, ja muutoksen äkillinen sisäistäminen ahdistaa? Ehkä kaikilla muilla on erinomainen itsetunto eikä mm. lihominen haittaa yhtään. Minulla valitettavasti ei ole

140/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1: Ikääntyneenä sanoisin, että ko henkilö on vain omissa ajatuksissaan eikä edes itse huomaa tuijottavansa. Sorry siitä.

2: Kun joku meikkaa ja pukeutuu tai käyttäytyy katsojan mielestä omituisesti, niin katsoja haluaa viestittää, ettei pidä näkemästään. Ihmisillä on nykyaikana väittämän mukaan oikeus pukeutua, mrikata tai käyttäytyä, kuinka haluaa. Vastaavasti näystä ahdistunut voi elekielellä reagoida, oikeus sekin.

Usein keskustelen jonkun lapsen kanssa, mutta huomaan äidin reagoivan ilmeillään, että mitäs siinä tulet meidän perhettä häiritsemään.

Näin se on.