Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin monet 50+ ikäiset tuijottaa täysin häpeilemättä julkisella paikalla?

Vierailija
23.07.2022 |

Pärstässäni ei ole mitään järin kummallista, mutta mm. salilla huomaa, että eläkeikää lähestyvät tai sen ylittäneet tollottaa usein todella häiritsevästi, ihan sukupuoleen katsomatta. Mikä juttu tää on? Unohtaako ihminen jossain vaiheessa, että tuijottaminen on epäkohteliasta, vai ajatteleeko ne, että käytöstavat ei päde, jos tuijotettava on nuorempi (ei siis välttämättä edes teini, itsekin olen kolmekymppinen). Muilla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (195)

Vierailija
61/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuijottaminen on sitä, kun joku katsoo sinua silmiäänkään räpäyttämättä kohtuuttoman kauan, esim. 30 sek. ja tekee sen toistuvasti, esim. 5-10 kertaa. Minulle on tapahtunut näin julkisilla paikoilla. Yleensä tuijottaja on ollut vanhempi nainen. Olen ihan tavallinen, vaaleanruskeahiuksinen, n. 40 v. nainen. Pukeudun ihan tavallisiin vaatteisiin, ihan samanlaisiin kuin he itse. En meikkaa, ainakaan paljoa, enkä muotoile hiuksiani mitenkään erityisesti. En ole myöskään epäsiisti, enkä käyttäydy poikkeavasti. Minusta tuntuu, että olen vain sattunut näiden tuijottamistaan ei-tiedostavien katseiden kohdalle usein, koska liikun aika paljon ja syön paljon ulkona, ehkä myös heitä miellyttävissä paikoissa, koska olen itsekin jo keski-ikäinen ja käyn kahviloissa. He eivät yksinkertaisesti ymmärrä, mitä tekevät ja että se on häiritsevää. Jokin puuttuu sieltä pääkopassa, empatia tai joku sosiaalinen ulottuvuus.

Vierailija
62/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee pois maalta. Kaupungissa ketään ei kiinnosta.

Ap.n kuvailemana eläkeikäisenä ikäloppuna 40+ miehenä olen huomannut tämän mulkkaamisen lisääntyneen. Eli seisotaan jossain ja mulkataan. Outoa. Naiset on taas todella vältteleviä, paitsi jos on eksoottinen silloin hakeutuvat seuraan, jopa juoksevat mustien miesten perässä vaikka olisi mikä spurgu. Kummallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kesällä olen huomannut että nuoret naiset vilkuilevat suurta etumustani ja lihaksiani hymyillen ja pilke silmäkulmassa.

MIES15v.

Vierailija
64/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan kuntosalilla tuijota toista vaan keskittyy omaan tekemiseen. Ei se "eläkeikää lähetyvien 50+" naisten vika ole, että sulla on huono itsetunto ja kuvittelet kaikkien tuijottavan sinua.

Sitä paitsi sun asenne paistaa jo tossa "eläkeikää lähestyvien".

Vierailija
65/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on omiaan osoittamaan, miten huomattava osa palstailijoista on boomereita. "Salettiin en ketään tuijota paitsi joo kyllä tuijotan jos on joku sellainen lävistetty deviantti tai erityissukupuolinen, ja mitä te nuorisolaiset pukeudutte niihin rivoihin lekkinkseihin, kai sitä nyt tuijottaa, niih!" :D

En ole nähnyt tällaista kommentointia, ehkä kuvittelet kaikkien sanovan niin?

Vierailija
66/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ikinä kiinnitä edes huomiota siihen katsotaanko mua. Ajattelen niin paljon ja keskityn omiin juttuihin. Miehenkin kanssa meillä on aina joku kiinnostava keskustelu käynnissä eikä edes varmaan huomata jos meitä kuunnellaan tai katsotaan. :D Yhden kerran kahvilassa huomasin, kun joku mies oikein kääntyi katsomaan ja silloin katsoin viereiset pöydät ja huomasin, että ilmeisesti meidän jutut kiinnostaa useampiakin. Puhuttiin etiikasta ja moraalista. 😬

Tää kuulostaa enemmän tutulta kuin ap:n kokemus. Useamman kerran ulkona ollessamme on joku viereisestä pöydästä kommentoinut ja kerran eräs ihminen tuli kysymään saako liittyä seuraamme. Totta kai, ja hänen kanssaan tuli pitkä, hieno keskustelu. En ymmärrä miksi pitäisi olla ja liikkua teeskennellen että missään ei olisi ketään muuta. Ketään ei saisi katsoa, ei puhua, katse täytyisi pitää tiukasti yhdessä pisteessä taivaanrannassa, ettei vain kukaan häiriinny. Se tuntuu tosi tylsältä tavalta viettää elämää.

Vierailija
67/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei vaan kyse olisi siitä, että itse tuijotat epämiellyttävästi näitä vanhempia ja koska heillä on hyvä itsetunto, niin he uskaltavat tuijottaa takaisin.

Vierailija
68/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettei vaan kyse olisi siitä, että itse tuijotat epämiellyttävästi näitä vanhempia ja koska heillä on hyvä itsetunto, niin he uskaltavat tuijottaa takaisin.

Touche :D

Vierailija
69/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittelija ei oikein tiedä mitä siellä pitäisi tehdä ja yrittää katsoa kokeneemmalta mallia? Pihi boomer mitään personal traineria hanki kun yrittää selvitä oman työttömäksi jääneen jälkikasvunsa pt-kurssikuluista. On vähän salaa vihainen sulle kun olet lastansa parempi. Näytätkö salilla käyneeltä?

Vierailija
70/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla roikkuu wc-paperia kengän pohjassa.

Vierailija
71/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuijottaminen on sitä, kun joku katsoo sinua silmiäänkään räpäyttämättä kohtuuttoman kauan, esim. 30 sek. ja tekee sen toistuvasti, esim. 5-10 kertaa. Minulle on tapahtunut näin julkisilla paikoilla. Yleensä tuijottaja on ollut vanhempi nainen. Olen ihan tavallinen, vaaleanruskeahiuksinen, n. 40 v. nainen. Pukeudun ihan tavallisiin vaatteisiin, ihan samanlaisiin kuin he itse. En meikkaa, ainakaan paljoa, enkä muotoile hiuksiani mitenkään erityisesti. En ole myöskään epäsiisti, enkä käyttäydy poikkeavasti. Minusta tuntuu, että olen vain sattunut näiden tuijottamistaan ei-tiedostavien katseiden kohdalle usein, koska liikun aika paljon ja syön paljon ulkona, ehkä myös heitä miellyttävissä paikoissa, koska olen itsekin jo keski-ikäinen ja käyn kahviloissa. He eivät yksinkertaisesti ymmärrä, mitä tekevät ja että se on häiritsevää. Jokin puuttuu sieltä pääkopassa, empatia tai joku sosiaalinen ulottuvuus.

Ehkä muistutat jotain julkkista?

Vierailija
72/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan eläkeikää lähestyvät viisikymppiset. I wish. Pääsisikin eläkkeelle lähempänä kuutta- kuin seitsemääkymppiä.

Mutta kokemus omasta elinvoimasta on todella näemmä vain illuusio, jos kolmekymppinen näkee meidät eläkeikää lähestyvinä ikäihmisinä XD Kiitos, en ole ikinä tuntenut itseäni NÄIN vanhaksi.

T. Nirvana-sukupolven edustaja vm. 1973

Vierailija
73/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomattava osa näkyy nyt olevan sitä mieltä, että kyse on siitä, että allekirjoittanut on joku sirkusfriikki. Ihan tuikitavallisen näköinen olen kaikilta osin. Raivoisa puolustusreaktio vähän huvittaa, kun itse olen ihmetellyt tätä ilmiötä nyt vähän aikaa. -ap

Missäs sitä raivoisaa puolustautumista on, vai onko tästä poistettu vastauksia?

Kieltämättä sellainen snadisti skitsoidi/vainot päällä-patterni tästä alkaa hahmottua. Onko sukua Kuusamon seudulta kenties? Jos lainaat seuraavalle salireissulle parit Ketipinorit, tuntuuko samanlaiselta muiden käytös?

Vierailija
74/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on omiaan osoittamaan, miten huomattava osa palstailijoista on boomereita. "Salettiin en ketään tuijota paitsi joo kyllä tuijotan jos on joku sellainen lävistetty deviantti tai erityissukupuolinen, ja mitä te nuorisolaiset pukeudutte niihin rivoihin lekkinkseihin, kai sitä nyt tuijottaa, niih!" :D

Tiedätkö sinä edes, mikä boomeri on? Ja jos sinua häiritsee, että palstalla on vanhempiesi ikäisiä ihmisiä, niin ainahan voit palata jonnelaudalle.

Teinit haluavat sanoa ihan kaikkia ymmärtämättömiä keski-iläisiä ihmisiä boomereiksi, kun ovat jostain eri mieltä tämän boomerin kanssa.

Vierailija
75/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä muistutat jotain julkkista?

On sanottu, että olen ihan jonkun Heatherin näköinen, jostakin sarjasta, mutta en usko, että siitä on kuitenkaan kysymys😀

Vierailija
76/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on vallankäytön muoto. "Teen näin, koska voin." Perustuu juuri tuohon ikähierarkiaan ja osin sukupuolihierarkiaan, eli tuskin öögaavat samalla tavalla jotain miestä, ellei hän ole tosi nuori.

Tämä.

Eikä pelkästään keski-ikäisten ongelma vaan suurimman osan suomalaisista. Kaikki tavallinen on niin helvetin kiinnostavaa ja erikoista.

Jotain passiivis aggressiivista siinä myös on taustalla.

Vierailija
77/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua keski-ikäistä tuijottavat nuoret, alle parikymppiset. Osa vielä naureskelee porukalla, mikä on käsittämätöntä. Eikö enää ole tapakasvatusta?

Tämä. Osaisko joku nuorison edustaja kertoa miksi tämä on niin yleistä? Jotkut vielä kuvaavat kännykälläkin.

Vierailija
78/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudointa tässä on se, että tuijottavat naamaa. Tiskien ja perheen tuijotuksen vielä ymmärtäisi.

Vierailija
79/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä tuijota. Onkohan sulla nyt liian korkea itsetunto, kun luulet kaikkien sinua tuijottavan. Sinun läskiperseesi ei voisi yhtään vähempää kiinnostaa ketään. Ei siis yhtään ketään kiinnosta. Sinulla on jotenkin vääristynyt kuva itsestäsi.

Vierailija
80/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oudointa tässä on se, että tuijottavat naamaa. Tiskien ja perheen tuijotuksen vielä ymmärtäisi.

Tiskit ja perhe :D Sullahan on korrekti autocorrect.