Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin monet 50+ ikäiset tuijottaa täysin häpeilemättä julkisella paikalla?

Vierailija
23.07.2022 |

Pärstässäni ei ole mitään järin kummallista, mutta mm. salilla huomaa, että eläkeikää lähestyvät tai sen ylittäneet tollottaa usein todella häiritsevästi, ihan sukupuoleen katsomatta. Mikä juttu tää on? Unohtaako ihminen jossain vaiheessa, että tuijottaminen on epäkohteliasta, vai ajatteleeko ne, että käytöstavat ei päde, jos tuijotettava on nuorempi (ei siis välttämättä edes teini, itsekin olen kolmekymppinen). Muilla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (195)

Vierailija
21/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se hyväksyttävämpää että alle 50 vuotiaat tuijottaa?

Vierailija
22/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, alkaako tuo nyt vielä 50-vuotiaana, mutta tunnistan ilmiön. Ei varsinaisesti liity tiettyyn ihmiseen. Kaikkea omasta kuplasta poikkeavaa pitää jäädä tuijottelemaan.

Jotkut tuijottavat ihan vain ajankuluksi. Vähän kuin tosi-teeveetä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on tuijottamisen ja katsomisen ero?

Normaali ihminen tietää tämän selittämättä.

Vierailija
24/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekkin ohi nuoruuden, en pidä tuijotuskulttuurista. Katsoa saa ja vaikka hymyillä kunhan sitten kääntää katseen muualle.

Vierailija
25/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaahas. Taas keski-ikäisten haukkumiset tulille. Mitäs muuta vikaa meissä viisikymppisissä on?

Tuossahan se lukee. Tuijotatte röyhkeästi.

Ei kyllä kiinnosta tuijotella ketään. Paitsi jos se tekee jotain pöljää, kuten kuseskelee julkisella paikalla tmv. Silloin saatan jopa huomauttaa asiasta.

N52

Vierailija
26/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sali ei ole julkinen paikka.

Lisäksi jos joku ehdoin tahdoin haluaa toteuttaa itseään tatuoinnein, lävistyksin ja rumin lapsi, niin kyllähän tuollaista taideteosta katsoo.

Vierailija
27/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkään ei ole ikäkysymys, vaan kyse on ihmistyypistä ja hänen käytötavoistaan.

Sitä kyllä ihmettelen, eivätkö ihmiset osaa 'katsoa katsomatta' eli silmäkulmasta voi katsoa kääntämättä päätä kohti kohdetta. Helppoa kun sen osaa, eivätkä ihmiset triggeröidy.

Vierailija
28/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas. Taas keski-ikäisten haukkumiset tulille. Mitäs muuta vikaa meissä viisikymppisissä on?

Missä kohti haukutaan ja eikö tuossa kerrottu mikä vika on? Pahoititko mieles niin nopeasti ettet kerenny kunnolla tulkita aloitusta?

Vierailija
29/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kattonut, että voi toista kun tekee kaikki liikkeet väärin ja sitten se perceen kuvailu siihen päälle.

N52

Vierailija
30/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina huomioinut ympärillä tapahtuvat asiat. Ei liity ikään.

Vierailija
31/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kyllä kaikki kyttäävät nykyään. Ei mitään tapoja.

Vierailija
32/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon kattonut, että voi toista kun tekee kaikki liikkeet väärin ja sitten se perceen kuvailu siihen päälle.

N52

Oot nolo.

Vierailija
33/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Only in Finland. Muualla maailmassa on ihan normaali ja hyväksytty ajankäyttötapa, että mennään vaikkapa kahvilaan ja katsellaan muita ihmisiä. Ei siinä sen kummempaa. Mutta suomalainenpa ahdistuu. Voi kun nuo tuijottavat minua, pitää päästä piiloon omaan luolaani.

Vierailija
34/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä jää tuijottamaan, kun ei vilkaisemalla hahmota mitä näkee, niin erikoisia ilmestyksiä nykyisin on liikkeellä. Kohta kyllä kääntää katseensa, usein silkasta myötähäpeästä. Erikoisuuden tavoittelu on joskus mennyt täysin överiksi.

Vierailija
35/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisikymppinen ei ole enää keski-ikäinen. Älä suotta imartele itseäsi.

Vierailija
36/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kohti haukutaan ja eikö tuossa kerrottu mikä vika on? Pahoititko mieles niin nopeasti ettet kerenny kunnolla tulkita aloitusta?

En pahoittanut. Tällä palstalla jos alkaisi pahoittamaan mielensä joka kerta, kun viisikymppisiä mollataan milloin mistäkin, ei muuta ehtisi kuin itkeä vollottaa. Kyllä me keski-ikäiset sen verran kamalia olemme. Ja että tätäkin aivopierua olisi ihan pitänyt "tulkita"? No jätän sen homman sinulle. Ei tuossa aloituksessa minun mielestäni mihinkään mullistavaan syväanalyysiin ole aihetta.

N52

Vierailija
37/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomattava osa näkyy nyt olevan sitä mieltä, että kyse on siitä, että allekirjoittanut on joku sirkusfriikki. Ihan tuikitavallisen näköinen olen kaikilta osin. Raivoisa puolustusreaktio vähän huvittaa, kun itse olen ihmetellyt tätä ilmiötä nyt vähän aikaa. -ap

Vierailija
38/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen satavarma, että ap on itse kova vilkuilemaan. Sellaisia tyyppejä on ja jotka kiinnittävät muiden huomion ap:n pään pyöriessä joka suuntaan ja katseen vaeltaessa levottomana pitkin salin ihmisiä. 

Muut saattavat vaikuttaa tuijottavilta, jos he laskevat monta kertaa jonkun liikkeen tekevät. Katse voi lasittua vaikkapa ap:n suuntaan ja vaikuttaa kuin ap olisi tuijottamisen kohde.

Ei kannata ihan hirveästi keskittyä siihen omaan napaansa ja pohtia olevansa salin kaikkien eläkeläisten kohahduttava huomion kohde, vaan miettiä miten jollakin papalla voi olla tosi kipeä lonkka ja hän yrittää parhaansa saada siihen liikkuvuutta tekemällä liikkeen tiukalla keskittymisellään.

Tätä minäkin mietin. Olen ajatuksissani liikkuva 50+ ja yleensä kukaan ei ole niin kiinnostavan näköinen, että edes vilkaisisin. Kuitenkin tiedän, että pohtiessani jotain saatan jähmettyä tuijottamaan jonnekin asiaa miettien. Yleensä kohde ei ole ihminen, vaan taivaanranta.

Sen olen myös huomannut, että nuoret ihmiset tuntuvat koko ajan tarkkailevan ympäristöään tyyliin "huomataanko minut". Olen tulkinnut sen sellaiseksi teinien jutuksi, kun yritetään herättää huomiota esim kovasti puhumalla, nauramalla tai kiroilemalla ja sitten tsekataan "huomaako noi kaikki nyt mut". Mun reaktioni tällaiseen on täydellinen reagoimattomuus, korkeintaan katson läpi enkä värähdäkään. Se on tämmöinen täti-ihmisen tapa olla ärsyttävä, kun "ei huomaa ollenkaan".

Saattaa myös olla et some ym on tehnyt ihmisistä sellaisia "oman elämänsä julkkuja", jotenkin ajattelevat että koko ajan kaikkia kiinnostaa mitä he tekevät, miltä näyttävät jne (ei kiinnosta) ja että heidän kulkemistaan seurataan ja tuijotetaan. Hyviä esimerkkejä on nämä iltapäivälehdille haastatteluja antavat, joiden jutut ovat usein "istuin pihalla biksuissa ja ohitse kulki ihmisiä ja he katsoivat minua". Katsominen on sitten tulkittu "paheksuvaksi" tai ties miksi vaikka hyvinkin joku itseni ikäinen samaa sukupuolta edustava täti on voinut katsoa kiinnostuneemmin sitä puutarhaa (tai sen puutetta) kuin jonkun random ihmisen bikineitä :D

Vierailija
39/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen utelias ja kaikesta kiinnostunut ihminen. Etenkin ihmiset ovat mielestäni valtavan kiinnostavia. Vaatteet, kampaukset, varsinkin vähän vanhempien ihmisten kasvot. Katselen asioita ympärilläni, välillä tulee ehkä katsottua pidempäänkin, jos näen vaikka kiinnostavan vaatteen. Joskus olen jopa mennyt kysymään mistä kyseinen vaate on peräisin. Olen varmaan ihan hirveä ihminen, mutta en vaan halua elää elämääni kengänkärkiä tuijotellen, kuten Suomessa pitäisi ollakseen "hyväkäytöksinen". 

Vierailija
40/195 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomattava osa näkyy nyt olevan sitä mieltä, että kyse on siitä, että allekirjoittanut on joku sirkusfriikki. Ihan tuikitavallisen näköinen olen kaikilta osin. Raivoisa puolustusreaktio vähän huvittaa, kun itse olen ihmetellyt tätä ilmiötä nyt vähän aikaa. -ap

En ole tuota mieltä. Kuvittelet vaan.