Miksi urheilijat puetaan niin niukasti?
Eivätkö ihan tavalliset urheiluvaatteet olisi mukavammat?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko39 kirjoitti:
Ymmärrän tuulenvastuksen jossain juoksulajissa, mut miksei kuulaa, kiekkoa, keihästä tms vois tuupata pieruverkkareissa?
No melkeinhän ne tuuppaavatkin. Vähän vain napakampaa materiaalia ne "verkkari". Itse olen ihmetellyt sitä, miksi vain solakat naiset urheilevat puolialasti, mutta esim. moukarimuorit vetelevät aina peittävissä asuissa.
Riippuu moukarimuorista. Osa heistäkin on hyvin timmejä ja atleettisia vaikka suomalaisheittäjät onkin tanakampaa ja rasvaisempaa tekoa.
Mutta KUKAAN ei heitä moukaria pikkariasussa (lue: juoksijan normiasu). En ainakaan itse ole nähnyt. Sama homma kuulantyönnössä. Ottelijat sitten erikseen.
Oletko nähnyt monen (taviksenkaan) juoksevan samanlaisessa asussa kuin esim Kovac työnsi kuulaa? Voisiko tuo asujen ero johtua ihan siitä, että eri lajeissa vaatteiltakin vaaditaan erilaisia ominaisuuksia.
Jos se siitä johtuisi, sittenhän miestekin olisi pakko juosta maha ja pakarat paljaana. Niinhän ei kuitenkaan ole, vaan miehillä on lajissa kuin lajissa (puhutaan nyt vain yleisurheilusta) melko tarkalleen samanlaiset asut. Kovacin asua en ole nähnyt, joten siihen en ota kantaa. Jos se oli jotain muuta kuin hihaton/t-paita ja trikoot, sitten kyseessä on yksittäinen poikkeustapaus. Vai onko Kovac edes mies?
Miehillä on pitkiä trikoita ja lyhyitä trikoita ihan kuten naisillakin. Samoin yläosia on erilaisia ihan kuten naisillakin.
Erikoista kyllä, että sua noin närästää etenkin naiskilpailijoiden asut vaikka selkeästi et edes yleisurheilua seuraa.
No älä nyt paskaa jauhaa. YKSIKÄÄN mies ei kilpaile naisille hyvin yleisessä juoksu/pituushyppyasussa eli käytännössä yhdistelmällä pikkuhousut ja urheiluliivit.
Ei minua mikään närästä. Yritän muutaman muun kirjoittajan kanssa avata teidän silmiänne todelliselle syylle tämän puolialasti kilpailemisen takana. Se EI OLE lajierot tai ilmanvastus, vaan puhtaasti se, että paljas pinta myy paremmin. Se on ihan ok, kun sen avoimesti myöntää eikä yritä mitään "mutkun naisen on IHAN PAKKO juosta perse paljaana pärjätäkseen" sontaa.
Mä veikkaan että miehet vetäisisi tuolla ihan samanlaisessa alaosassa jos se vaan olisi fysiologisista syistä mahdollista.
Ja onhan lajeissa eroa. Vaikkapa pikajuoksussa on molemmilla sukupuolilla niukasti tiukkaa vaatetta kun taas vaikkapa moukaria heitetään pidemmissä lahkeissa ja kuulaa sitten työnnetään vaikka niissä kollareissakin.
Ja en mä oikein ymmärrä tuota itkua paljaasta ihosta. Sitä tasan samaa ihoa on otsassakin paljaana. Miehillä näkyy ihan yhtälailla sitä pakaralihasta sekä paljon paljastavammin intiimialue etupuolelta mitä naisilla vaikka sitä ihoa onkin vähemmän paljaana.
Miksi toistelet tuota samaa mantraa, vaikka moneen kertaan jo todistettu, että kyse ei ole lajierosta eikä myöskään itkusta. Etkä vieläkään ole kertonut, miksi miehet eivät kilpaile maha paljaana? Ja jos kyse on puhtaasti fysiologisesta erosta alaosan suhteen, miksi miehille ei vain leikata trikoisiin reikiä persaukseen puolelle. Pysyisi kassit aisoissa mutta olisi pakarat esillä niin kuin naisillakin.
Sulle ei siis mene jakeluun se, ettei tuolla ole naisetkaan ensisijaisesti esittelemässä paljasta prsettään vaan tekemässä omaa parasta suoritustaan?
e.
No ei kai mene kun tuo ei ole totta :D Sen oman parhaan suorituksen saa ihan hyvin aikaan myös peppu piilossa ja maha peitettynä. Niin kuin miehetkin tekevät. Eli puhdasta hölynpölyä tuo sinun väitteesi, että on pakko olla mahdollisimman vähän vaatetta pärjätäkseen. Ei naisistakaan kaikki puolialasti hillu.
Ahaa. Nyt se maha ei siis saa olla paljaana siksi, koska se ei sun mielestä voi parantaa suoritusta kenelläkään eikä missään lajissa.
Tai alaosa ei saa olla pieni kenelläkään, koska joku toinen viskoo moukaria paksuissa trikoissa.
Sä olet asenteiltasi pahempi kuin nämä säkittäjät.
Mikä onkaan se laji, jossa suoritusta parantaa se, että on maha paljaana?
Pisulahden mahagalleria, ehe ehe :D
Vierailija kirjoitti:
Mä veikkaan että miehet vetäisisi tuolla ihan samanlaisessa alaosassa jos se vaan olisi fysiologisista syistä mahdollista.
Ja onhan lajeissa eroa. Vaikkapa pikajuoksussa on molemmilla sukupuolilla niukasti tiukkaa vaatetta kun taas vaikkapa moukaria heitetään pidemmissä lahkeissa ja kuulaa sitten työnnetään vaikka niissä kollareissakin.
Ja en mä oikein ymmärrä tuota itkua paljaasta ihosta. Sitä tasan samaa ihoa on otsassakin paljaana. Miehillä näkyy ihan yhtälailla sitä pakaralihasta sekä paljon paljastavammin intiimialue etupuolelta mitä naisilla vaikka sitä ihoa onkin vähemmän paljaana.
Miksi se sitten ei olisi miehille fysiologisesti mahdollista? Esimerkiksi maha paljaana juokseminen.
Onhan miehillä historian saatossa ollut erilaisia urheiluasuja. Esimerkiksi huomattavasti nykyistä lyhytlahkeisempia. Ks. vaikka https://www.runnerstribe.com/wp-content/uploads/2017/06/El-Caballo.jpg
Kuulaa on työnnetty myös näin: http://www.sporting-heroes.net/athletics/switzerland/werner-gunthor-169…. Se vain ei nykyään ole enää muotia.
En mitenkään jaksa uskoa, että urheiluasussa aina ajateltaisiin vain sitä, että se on tuloksen kannalta paras mahdollinen. Kyllä siinä muoti vaikuttaa myös.
Tuossa olisi tuollaisia miehille sopivia kisa-asuja: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/06/RIAN_archive_…
Tai, jos vielä enemmän paljasta pintaa halutaan...
https://www.angelfire.com/mi4/michaeljyu/painonnosto_superraskas/thumbn…
Vierailija kirjoitti:
Tuossa olisi tuollaisia miehille sopivia kisa-asuja: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/06/RIAN_archive_…
Tai, jos vielä enemmän paljasta pintaa halutaan...
https://www.angelfire.com/mi4/michaeljyu/painonnosto_superraskas/thumbn…
Joo, painonnostajia. Miksei se muukin urheilu noin onnistuisi.
Miehet voisivat yleisurheilla tämän kuvan https://tinyurl.com/nbpvhpsd oikeanpuoleisen herran mallisissa asuissa. Paljastavuusaste on suunnilleen sama kuin naisilla nykyään, vaikka kohdat vähän toiset.
Ukko39 kirjoitti:
Ymmärrän tuulenvastuksen jossain juoksulajissa, mut miksei kuulaa, kiekkoa, keihästä tms vois tuupata pieruverkkareissa?
Jännästi tuulenvastusta ei lisää 4cm irtoripset, ja 4kg painavat tukkaviritelmät.
Vierailija kirjoitti:
Ukko39 kirjoitti:
Jännästi tuulenvastusta ei lisää 4cm irtoripset, ja 4kg painavat tukkaviritelmät.
Eikä lähdössä haittaa kotkamaiset irtokynnet. Niillähän kätevästi kuopaisee vauhtia.
Tukkaviritelmien vaikutusta menoon olen kyllä ihmetellyt itsekin.
Kyllähän sieläkin näkyy ulkonäkökeskeisyys, kestoripset, meikkitatuoinnit ym. Näyttävyys tuo sponssirahaa - tietenkin myös treenattuja kroppia katsellaan ( pervosedät ja tädit Vaikka eivät myönnä)
On varmaan tässä ketjussa jo moneen kertaan esille se oikea syy:
Näkyvyys. Urheilija myy itseään sponsoreille ja onnistuu paljaalla pinnalla ja kireillä vaatteilla.
Tuo on se ainoa syy.
Mitä seksikkäämpi ulkomuoto, sitä paremmin saat sponsoreita; toki pitää osata vähän urheillakin.
Jossain ihmeteltiin miesten napapaitojen puuttumista, kyllä niitä jossain vaiheessa oli pitkien matkojen juoksijoilla.
Olen muuten huomannut tv:stä kuinka muutamilla miesurheilijoilla heiluu trikoiden alla melkoisia kärmeksiä. Eiköhän he ole kuulleet alushousuista?
Vierailija kirjoitti:
Perseen pitää näkyä, se parantaa tulosta, kai.
Aivan oikein! Ei tosin monessakaan lajissa taida vaikuttaa itse urheilutulokseen, mutta nykyisin on tämä rahan tulo pääroolissa, niin sanoisin, että taloudelliseen tulokseen kyllä vaikuttaa!
En harrasta kaikkia lajeja, mutta esimerkiksi pyöräilyä tai juoksua ei tulisi mieleenkään harrastaa verkkareissa. Käytän pyöräilyshortseja tai treenileggingsejä. Pidempää matkaa juostessa jopa t-paita tekee mieli joskus riipiä päältä, kun on kuuma, mutta en kehtaa pelkässä alustopissa juosta. Ohut urheilutoppi on viileämpi, mutta käytän t-paitoja kesäisin, etten pala.
Vierailija kirjoitti:
En harrasta kaikkia lajeja, mutta esimerkiksi pyöräilyä tai juoksua ei tulisi mieleenkään harrastaa verkkareissa. Käytän pyöräilyshortseja tai treenileggingsejä. Pidempää matkaa juostessa jopa t-paita tekee mieli joskus riipiä päältä, kun on kuuma, mutta en kehtaa pelkässä alustopissa juosta. Ohut urheilutoppi on viileämpi, mutta käytän t-paitoja kesäisin, etten pala.
Ja siis siksi, että monet housut valuvat alas juostessa ja pyöräillessä saumat hankaa herkästi, jos on yhtään paksumpaa matskua.
Vierailija kirjoitti:
En kehtaisi koko maailman edessä urheilla perseen paljastavissa housuissa.
Miksi vain naisen peppuvakoon tungetaan housut ja miehillä on reilut puntit housuissa?
Olin itse ennen aktiiviurheilija, enkä olisi pystynyt juoksemaan persvakoa hiertävissä housuissa.
Samoin ihmettelen jokaisen naisen heiluvaa poninhäntää, se on juostessa hidaste.
Nuttura tai lyhyt tukka, ei olisi ilman vastusta.
Eräs tenniksen pelaaja sai valtavasti huomiota ulkonäöllään. Itse taidot ei olleet kovin kaksiset eikä pärjännyt kovin hyvin lajissaan.
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisimman pienen ilmanvastuksen vuoksi. Lepattavat pitkät hihat ja lahkeet hidastaisivat suoritusta kaikissa lajeissa.
Kuinka ne ei hidasta miesten menoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko39 kirjoitti:
No melkeinhän ne tuuppaavatkin. Vähän vain napakampaa materiaalia ne "verkkari". Itse olen ihmetellyt sitä, miksi vain solakat naiset urheilevat puolialasti, mutta esim. moukarimuorit vetelevät aina peittävissä asuissa.
Riippuu moukarimuorista. Osa heistäkin on hyvin timmejä ja atleettisia vaikka suomalaisheittäjät onkin tanakampaa ja rasvaisempaa tekoa.
Mutta KUKAAN ei heitä moukaria pikkariasussa (lue: juoksijan normiasu). En ainakaan itse ole nähnyt. Sama homma kuulantyönnössä. Ottelijat sitten erikseen.
Mitä ihmeellistä tuossa on? Yhdessä lajissa on parempi/helpompi olla ja suorittaa tietynlaisessa vaatteessa kuin toisessa. Toisessa lajissa taasen on toinen vaate se paras.
Se on aika eri heittää vaikka kiekkoa kuin hypätä korkeutta tai aitoa.
Ja jos tarkoitus olisi vain saada näyttää paljasta pintaa mahdollisimman paljon niin silloinhan nimenomaan ne moukaritkin viskottaisiin ihan vaan bikineissä.
Yleensä heittäjät ovat riskimpiä kuin hyppääjät ja juoksijat. Ehkä heidän mahansa ja peppunsa eivät ole yhtä esteettisiä kuin kolmiloikkaajan. Mutta valitsevatko nuo urheilijat itse asunsa vai määrääkö ne joku urheilupomo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko39 kirjoitti:
Oletko nähnyt monen (taviksenkaan) juoksevan samanlaisessa asussa kuin esim Kovac työnsi kuulaa? Voisiko tuo asujen ero johtua ihan siitä, että eri lajeissa vaatteiltakin vaaditaan erilaisia ominaisuuksia.
Jos se siitä johtuisi, sittenhän miestekin olisi pakko juosta maha ja pakarat paljaana. Niinhän ei kuitenkaan ole, vaan miehillä on lajissa kuin lajissa (puhutaan nyt vain yleisurheilusta) melko tarkalleen samanlaiset asut. Kovacin asua en ole nähnyt, joten siihen en ota kantaa. Jos se oli jotain muuta kuin hihaton/t-paita ja trikoot, sitten kyseessä on yksittäinen poikkeustapaus. Vai onko Kovac edes mies?
Miehillä on pitkiä trikoita ja lyhyitä trikoita ihan kuten naisillakin. Samoin yläosia on erilaisia ihan kuten naisillakin.
Erikoista kyllä, että sua noin närästää etenkin naiskilpailijoiden asut vaikka selkeästi et edes yleisurheilua seuraa.
No älä nyt paskaa jauhaa. YKSIKÄÄN mies ei kilpaile naisille hyvin yleisessä juoksu/pituushyppyasussa eli käytännössä yhdistelmällä pikkuhousut ja urheiluliivit.
Ei minua mikään närästä. Yritän muutaman muun kirjoittajan kanssa avata teidän silmiänne todelliselle syylle tämän puolialasti kilpailemisen takana. Se EI OLE lajierot tai ilmanvastus, vaan puhtaasti se, että paljas pinta myy paremmin. Se on ihan ok, kun sen avoimesti myöntää eikä yritä mitään "mutkun naisen on IHAN PAKKO juosta perse paljaana pärjätäkseen" sontaa.
Miksi toistelet tuota samaa mantraa, vaikka moneen kertaan jo todistettu, että kyse ei ole lajierosta eikä myöskään itkusta. Etkä vieläkään ole kertonut, miksi miehet eivät kilpaile maha paljaana? Ja jos kyse on puhtaasti fysiologisesta erosta alaosan suhteen, miksi miehille ei vain leikata trikoisiin reikiä persaukseen puolelle. Pysyisi kassit aisoissa mutta olisi pakarat esillä niin kuin naisillakin.
Sulle ei siis mene jakeluun se, ettei tuolla ole naisetkaan ensisijaisesti esittelemässä paljasta prsettään vaan tekemässä omaa parasta suoritustaan?
Vai nytkö nainen ei saakaan taas itse päättää missä asussa urheilee ja minkälainen alaosa on miellyttävin siihen omaan lajiin ja etenkin omalle ruumiinrakenteelle jolloin asun olemassaoloa ei edes huomaa tai ainakin sen huomaa vähiten.
Kaikille ei sovi samanlaiset vaatteet koska vaikka kaikki huippu-urheilijoita onkin niin edelleen ihmisillä on erilainen ruumiinrakenne.
Selaapa ketjua hieman taaksepäin ja lue juttu norjalaisista rantapalloilijoista. Siitä huomaat, että nainen ei todellakaan saa päättää itse missä asussa kilpailee. Samalla saatat myös hahmottaa, ettei se asujen niukkuus liity mitenkään urheilusuoritukseen.
Hyppäävätkö kaikki pituushyppääjä- ja kolmiloikkaajanaiset hiekkaan ihan oman tahtonsa mukaisesti persvakopikkareissa? Tuntuu kamalalta jo ajatuskin.
Joku laittoi edellä kuvan kolmiloikkamuodista ennen ja nyt, mutta kumpikin kuva oli miehistä. Miksi ihmeessä naiset eivät muka voi hypätä samanlaisissa housuissa kuin miehet? Ei naisten hypyt niin paljon pitempiä ole kuin miesten, että nykyasusta olisi ilmiselvää hyötyä tuloksessa.
Mahollisimman vähän ilmanvastusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisimman pienen ilmanvastuksen vuoksi. Lepattavat pitkät hihat ja lahkeet hidastaisivat suoritusta kaikissa lajeissa.
Kuinka ne ei hidasta miesten menoa?
Miehillä enemmän voimaa niin ilmanvastus ei vaikuta niin paljon.
Sydney juoksi juuri maailmanennätyksen minishortseissa. Ne on paljon sopivammat kuin pakarat paljastavat pikkupöksyt. Maailmanennätysnaisen ei tarvitse esitellä pakaroitaan, koska hänen tulokset puhuvat puolestaan. Eri on suomalaisnaisilla, pakarat pitää olla esillä kun ei tuloksia tule
Mutta eihän tuossa ole mitään järkeä, noin perusteluna. Rikotaanhan muissakin lajeissa maailmanennätyksiä välinekehityksen myötä! Vaikkapa nyt juoksujalkineiden, tai suksien voitelutekniikan. Palloilussa voi saada etua uudesta mailateknologiasta.
Ja ei kai se sinänsä ole ongelma, että maailmanennätyksiä rikotaan. Pitäisi määrätä seiväshyppääjätkin käyttämään bambuseipäitä tai metalliseipäitä, kuten ennen vanhaan tehtiin, niin ei taatusti enää rikottaisi maailmanennätyksiä. Ei siinäkään lajissa vanhoilla välineillä aikoinaan tehdyt maailmanennätykset ole vertailukelpoisia nykyisiin.
Ja se, että kokovartaloasusta oli etua - no, sellaisenhan voi hankkia kuka tahansa. Ei hiihtäjillekään ole määrätty yhtä ja ainoaa suksimerkkiä ja voidetta, jota saa käyttää.
Minusta ne kokovartalouimapuvut olivat tyylikkäitä.
Harmikseni en muista, kuka naispuolinen pikajuoksija aikoinaan juoksi lähinnä pikaluistelijan asua muistuttavassa asussa.