Tippaus on rantautunut suomeen, mitä mieltä?
Ite vastustan enkä usko että työntekijä saa koko tipin itselleen 🤔 oletteko törmänneet ravintolassa syödessänne tähän?
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Kukahan tippaisi esim. varastotyöntekijöitä tai myyjiä? Työnantajat tekevät kaikkensa, että jo valmiiksi köyhät joutuisivat tekemään kahta työtä. Lisää rahulia täytyy saada riistäjille.
Tippi myös metrosiivoojalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa en. Mahdollistaa liian helposti veronkierron (tipit tulisi ilmoittaa omatoimisesti verottajalle) epäilen ettei ilmoittamista tapahdu.
Kateus on kamala tauti. Ei saisi pienipalkkainen tarjoilija tienata edes muutamaa kymppiä ekstraa, kun jo heti ollaan kadehtimassa. Hassua, että sitten kuitenkin ilmeisesti ulkomailla tippaat, vaikka sinulla ei ole hajuakaan, miten niistä verot maksetaan (melko varmasti ei yhtään mitenkään).
Minä tippaan Usassa, tietenkin, koska muuten tarjoilija saa sen 2$/h. Haluatko oikeasti saman systeemin Suomeen?
Tuossa helppo kirjoittaa vahingossa laskun summa tippauksen paikkaan. Varovaisuutta.Miksi asiakkaan pitää kirjoittaa loppusumma.Se pitäisi olla eka rivillä ja toisella tippi jos haluaa.
Itse olen kasvattanut omaisuuden tipeilä.
Vierailija kirjoitti:
Pari kertaa on käynyt niin, että multa on kysytty että miksi en tipannut ja oliko palvelu huonoa. Mielestäni järjetöntä ruveta asiakasta kuulustelemaan tuolla tavalla maassa, jossa tippaaminen on täysin vapaaehtoista. Kohtelias ja hyvä palvelu on täysin normaalioletus tarjoilijalta eikä mitään sellaista mistä tulisi vaatia lisämaksu tipin kautta.
Sama käynyt itselleni laaturavintolassa Helsingissä. En jättänyt tippiä, joten tarjoilija alkoi lähtiessäni tenttaamaan "niin kaikki meni mukavasti ja ruoka oli hyvää jne?" sen jälkeen kun olin hänelle jo aiemmin ruokaa kehunut. Siihen asti miellyttälle illalle jäi hyvin epämukava fiilis ja sanomattakin on selvää, etten toista kertaa lähde siitä fiiliksestä maksamaan (melko suurta summaa vieläpä).
Kaikkea sitä kuuleekin. 😂 😂 😂
En todellakaan tippaa yhtään ketään.
En tippaisi edes usassajos joskus kävisin.
Mutta Suomeen sellanen nyt ei edes kuulu millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Pari kertaa on käynyt niin, että multa on kysytty että miksi en tipannut ja oliko palvelu huonoa. Mielestäni järjetöntä ruveta asiakasta kuulustelemaan tuolla tavalla maassa, jossa tippaaminen on täysin vapaaehtoista. Kohtelias ja hyvä palvelu on täysin normaalioletus tarjoilijalta eikä mitään sellaista mistä tulisi vaatia lisämaksu tipin kautta.
Tuollaisesta kannattaa laittaa virallinen valitus ravintolalle ja mainita kenen toimesta kuulustelu tapahtui. Ei ole asiallista ja kovin pitkään ei tarvitse tuolla asenteella töitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa en. Mahdollistaa liian helposti veronkierron (tipit tulisi ilmoittaa omatoimisesti verottajalle) epäilen ettei ilmoittamista tapahdu.
Kateus on kamala tauti. Ei saisi pienipalkkainen tarjoilija tienata edes muutamaa kymppiä ekstraa, kun jo heti ollaan kadehtimassa. Hassua, että sitten kuitenkin ilmeisesti ulkomailla tippaat, vaikka sinulla ei ole hajuakaan, miten niistä verot maksetaan (melko varmasti ei yhtään mitenkään).
Joo, kateutta se on jos vastustaa harmaata taloutta. 🤦🏼
Vastusta sitten ihan oikeaa harmaata taloutta, eli rikollisten ja isojen rikkaiden miljoonien ja miljardien veronkiertoa, äläkä kadehdi duunarin kovalla työllä ansaitsemaa muutamaa lisäpennosta.
Oletko ihan satavarma, että ole muistanut itse ilmoittaa ihan jokaisen sentin verottajalle? Jos vaikka joskus naapurin lissu on hoitanut teidän jonne-petteriä muutamalla kympillä, tai kun olet palauttanut bileiden jälkeen pulloja kauppaan ja jokainen pullo ei olekaan ollut sinun itse ostamia jne?
Vierailija kirjoitti:
Minä tippaan aina kun saan erityisen hyvää palvelua. On sen verran rahaa että voin tipata ilman itkupotkuraivareita. Köyhät voivat olla tippaamatta.
Minullakin on sen verran rahaa, että illallinen saa maksaa vaikka 1000€ eikä tunnu missään. Palvelusta en silti ala erikseen maksamaan epämääräisillä tipeiksi nimitettävillä lahjuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tapana jättää myös Suomessa tippiä ns. kunnon ravintoloihin (en puhu pikaruokapaikoista tai huoltamoiden buffeteista), jos olen tyytyväinen ruokaan ja palvelu on ollut kunnossa. Jos ruoka ei miellytä ja tarjoilija ei ole ystävällinen niin tippiä ei tule.
Minusta tapa on vahva viesti asiakkaalta myös ravintolan suuntaan milloin asioita tehdään oikein ja teen samalla tavalla tavoin myös ulkomailla.
Tää on aika jännä, että paremman ravintolan työntekijät saa paremmin tippejä vaikka niillä pikatyöntekijöillä paljon raskaampi työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastusta sitten ihan oikeaa harmaata taloutta, eli rikollisten ja isojen rikkaiden miljoonien ja miljardien veronkiertoa, äläkä kadehdi duunarin kovalla työllä ansaitsemaa muutamaa lisäpennosta.
Oletko ihan satavarma, että ole muistanut itse ilmoittaa ihan jokaisen sentin verottajalle? Jos vaikka joskus naapurin lissu on hoitanut teidän jonne-petteriä muutamalla kympillä, tai kun olet palauttanut bileiden jälkeen pulloja kauppaan ja jokainen pullo ei olekaan ollut sinun itse ostamia jne?
Tietysti vastustan kaikkea harmaata taloutta. Myös tippejä jotka eivät Suomeen missään tapauksessa kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tapana jättää myös Suomessa tippiä ns. kunnon ravintoloihin (en puhu pikaruokapaikoista tai huoltamoiden buffeteista), jos olen tyytyväinen ruokaan ja palvelu on ollut kunnossa. Jos ruoka ei miellytä ja tarjoilija ei ole ystävällinen niin tippiä ei tule.
Minusta tapa on vahva viesti asiakkaalta myös ravintolan suuntaan milloin asioita tehdään oikein ja teen samalla tavalla tavoin myös ulkomailla.
Ei ihme että Suomi on menossa kokoajan huonompaan suuntaan, kun kaltaisesi yrittävät tehdä tästä kehitysmaata tuomalla tänne kehitysmaiden tapoja.
Eivätkä edes tajua ettei tämä ole mikään hieno ja cool homma, jos palkalla ei elä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on aika jännä, että paremman ravintolan työntekijät saa paremmin tippejä vaikka niillä pikatyöntekijöillä paljon raskaampi työ.
Mikään ei estä sinua tippaamasta pikaruokapaikassa tai vaikka r-kioskilla takeaway kahvia noudettaessa. Tämä on minun tapani ajatella asiaa.
Vierailija kirjoitti:
En tykkää. Kuten moni jo kommentoinutkin, ei kuulu meidän kulttuuriin. Tarjoilijoilla on Suomessa jo valmiiksi ihan hyvät palkat, eivät tarvitse tippaamista. Itse en tee sitä täällä ikinä, ellei ravintolakokemus sitten ole ollut erityislaatuisen hyvä ja tarjoilija kaikin puolin miellyttävä.
Tarjoilijalla valmiiksi hyvät palkat??? Onko sulla hajuakaan, mitä raskasta yötyötä tekevä tarjoilija ansaitsee? Jos se on sun mielestä hyvin, niin mikä on sitten huonosti?
Minä en kyllä tippaamaan ala, haluan tietää paljonko ruoka maksaa ja sen pitää olla tasan sen verran kuin listassa lukee. Suomessa on työvoima niin kallista, että kyllä sen palkan pitää tarjoilijoille riittää. Tippaaminen on kulttuurina sellaisissa maissa, joissa laki ja TESsit eivät takaa asiallista peruspalkkaa, joten puolet tarjoilijan toimeentulosta koostuu tipeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen muistanut ilmoittaa ihan jokaisen sentin. Jopa ne 5 numeroiset osinkotulot (jotka tulevat ulkomailta ulkomaiselle välittäjälle), joista Suomen verottajalla ei olisi yhtään mitään tietoa jos en ilmoittaisi.
Reykjavikissa kaksi vuotta sitten oltiin perheen kanssa aivan ihanalla brunssilla.
Laskua maksaessa olisin halunnut tipata, mutta minulle kerrottiin ystävällisesti, ettei heillä ole tippaus sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tykkää. Kuten moni jo kommentoinutkin, ei kuulu meidän kulttuuriin. Tarjoilijoilla on Suomessa jo valmiiksi ihan hyvät palkat, eivät tarvitse tippaamista. Itse en tee sitä täällä ikinä, ellei ravintolakokemus sitten ole ollut erityislaatuisen hyvä ja tarjoilija kaikin puolin miellyttävä.
Tarjoilijalla valmiiksi hyvät palkat??? Onko sulla hajuakaan, mitä raskasta yötyötä tekevä tarjoilija ansaitsee? Jos se on sun mielestä hyvin, niin mikä on sitten huonosti?
Huonosti on Usan 2 dollaria tunti. Siellä minimipalkka ei koske tarjoilijoita. Siksi siellä tipataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että Suomi on menossa kokoajan huonompaan suuntaan, kun kaltaisesi yrittävät tehdä tästä kehitysmaata tuomalla tänne kehitysmaiden tapoja.
Eivätkä edes tajua ettei tämä ole mikään hieno ja cool homma, jos palkalla ei elä.
Y-hy, tiesitkös toope, että meillä on olemassa Suomessa huomattavasti tiukemmat työelämänlait kuin kehitysmaissa ja jos ravintola alkaa alentamaan palkkoja summittaisesti niin tulee lähtö käräjille ja häviö niin, että helähtää? Älä siis anna turhien tosiasioiden jatkossakaan häiritä punaista mielenmaisemaasi jossa kaikki mikä ei ole teidän putkestanne tuotettua on suora hyökkäys täydellistä järjestelmäänne vastasn..
Vierailija kirjoitti:
Reykjavikissa kaksi vuotta sitten oltiin perheen kanssa aivan ihanalla brunssilla.
Laskua maksaessa olisin halunnut tipata, mutta minulle kerrottiin ystävällisesti, ettei heillä ole tippaus sallittua.
Pitää korjata - onhan siitä jo kolme vuotta vierähtänyt.
Minä tippaan aina kun saan erityisen hyvää palvelua. On sen verran rahaa että voin tipata ilman itkupotkuraivareita. Köyhät voivat olla tippaamatta.