Tippaus on rantautunut suomeen, mitä mieltä?
Ite vastustan enkä usko että työntekijä saa koko tipin itselleen 🤔 oletteko törmänneet ravintolassa syödessänne tähän?
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tapana jättää myös Suomessa tippiä ns. kunnon ravintoloihin (en puhu pikaruokapaikoista tai huoltamoiden buffeteista), jos olen tyytyväinen ruokaan ja palvelu on ollut kunnossa. Jos ruoka ei miellytä ja tarjoilija ei ole ystävällinen niin tippiä ei tule.
Minusta tapa on vahva viesti asiakkaalta myös ravintolan suuntaan milloin asioita tehdään oikein ja teen samalla tavalla tavoin myös ulkomailla.
Eikö Suomessa ole lähtöoletus jo, että ruoka on hyvää ja asiakaspalvelu ystävällistä? Tuntuu omituiselta, että tuosta pitäisi erikseen maksaa kiitosrahaa siitä, ettei ostettu tuote/palvelu ollutkaan ala-arvoista.
Ymmärrän, jos asiakas haluaa ihan vapaaehtoisesti antaa tippiä, mutta en sitä, miten joissain maissa tietyn suuruinen tippi on ns. "pakollinen". Eikö tarjoilijan palkanmaksu kuulu työnantajalle, ei ravintolan asiakkaalle?
Aika uskomatonta.
Olen yli viisikymppinen ja olen tipannut ihan aina, myös Suomessa. Isäni teki sitä aina ravintolassa ja siitä sen on tarttunut minuunkin. Hävettää erityisesti ulkomailla suomalaiset, jotka eivät ymmärrä tippikulttuuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa en. Mahdollistaa liian helposti veronkierron (tipit tulisi ilmoittaa omatoimisesti verottajalle) epäilen ettei ilmoittamista tapahdu.
Kateus on kamala tauti. Ei saisi pienipalkkainen tarjoilija tienata edes muutamaa kymppiä ekstraa, kun jo heti ollaan kadehtimassa. Hassua, että sitten kuitenkin ilmeisesti ulkomailla tippaat, vaikka sinulla ei ole hajuakaan, miten niistä verot maksetaan (melko varmasti ei yhtään mitenkään).
Joo, kateutta se on jos vastustaa harmaata taloutta. 🤦🏼
Vastusta sitten ihan oikeaa harmaata taloutta, eli rikollisten ja isojen rikkaiden miljoonien ja miljardien veronkiertoa, äläkä kadehdi duunarin kovalla työllä ansaitsemaa muutamaa lisäpennosta.
Oletko ihan satavarma, että ole muistanut itse ilmoittaa ihan jokaisen sentin verottajalle? Jos vaikka joskus naapurin lissu on hoitanut teidän jonne-petteriä muutamalla kympillä, tai kun olet palauttanut bileiden jälkeen pulloja kauppaan ja jokainen pullo ei olekaan ollut sinun itse ostamia jne?
Tajuatko sinä pösilö, että tollasella kehitysmaista tuodulla tippikulttuurilla duunarilta viedään viimisetkin oikeudet ja palkat tippuu entisestään.
Tiptiptippuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa en. Mahdollistaa liian helposti veronkierron (tipit tulisi ilmoittaa omatoimisesti verottajalle) epäilen ettei ilmoittamista tapahdu.
Kateus on kamala tauti. Ei saisi pienipalkkainen tarjoilija tienata edes muutamaa kymppiä ekstraa, kun jo heti ollaan kadehtimassa. Hassua, että sitten kuitenkin ilmeisesti ulkomailla tippaat, vaikka sinulla ei ole hajuakaan, miten niistä verot maksetaan (melko varmasti ei yhtään mitenkään).
Vastusta sitten ihan oikeaa harmaata taloutta, eli rikollisten ja isojen rikkaiden miljoonien ja miljardien veronkiertoa, äläkä kadehdi duunarin kovalla työllä ansaitsemaa muutamaa lisäpennosta.
Oletko ihan satavarma, että ole muistanut itse ilmoittaa ihan jokaisen sentin verottajalle? Jos vaikka joskus naapurin lissu on hoitanut teidän jonne-petteriä muutamalla kympillä, tai kun olet palauttanut bileiden jälkeen pulloja kauppaan ja jokainen pullo ei olekaan ollut sinun itse ostamia jne?
Tietysti vastustan kaikkea harmaata taloutta. Myös tippejä jotka eivät Suomeen missään tapauksessa kuulu.
Totta kai kuuluu ja on aina kuulunut. Miksi sinä vastusta täysion vapaaentoista toimintaa?
Miten se sinun harmaan talouden vastusdtamin en näkyy muutoin kuin höyryämisenä pienipalkkaisten tarjoilijoiden muutamista lisäsenteistä.
Mite se sun oma harmaa taloutesi pyörii? Oletko ihan jokaisen sentin muistanut ilmoittaa verottajalle, siis myös ne palautuspullot, joita et ole itse ostanut?
Ap olet sikäli väärässä että tippaus on vanha juttu jo. Hesari teki klikkiotsikon ja sä menit lankaan.
Aina Suomessa on tipattu enemmän tai vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Aika uskomatonta.
Olen yli viisikymppinen ja olen tipannut ihan aina, myös Suomessa. Isäni teki sitä aina ravintolassa ja siitä sen on tarttunut minuunkin. Hävettää erityisesti ulkomailla suomalaiset, jotka eivät ymmärrä tippikulttuuria.
Isäs oli varmaan aikamoinen setä. Ehkäpä jopa "liikemies".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin mieheni ravintolassa työntekijä saa pitää tipin itse. On saanut välillä jopa 100 euroa tippiä kun on tehnyt hyvää ruokaa asiakkaalle ja asiakas on halunnut erikseen kiittää kokkia
Tipillä voi jokainen antaa pienen bonuksen matalapalkkaiselle ravintolatyöntekijälleKai annat kampaamossakin tipin matalapalkkaiselle kampaajalle ja kaupassa matalapalkkaiselle kassatyöntekijälle?
Ja tämä sitten koskee ihan joka myyjää sieltä gigantista ärrälle kun menee lataamaan lippua. Muistakaa tipata!
Pitäiskö alkaa tuolle toimiston siivoojallekin antaa? Itse saan vähemmän kuin tarjoilija niin miten meidän asiakkaat voisi puhelimen välityksellä alkaa tipata minulle?
Kannatan ainoastaan touhutippausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko sinä pösilö, että tollasella kehitysmaista tuodulla tippikulttuurilla duunarilta viedään viimisetkin oikeudet ja palkat tippuu entisestään.
Tiptiptippuu.
Tajuatko sinä tietämätön että Suomessa on aina tipattu. Siis AINA. Oletko sä joku 2000-luvulla syntynyt urvelo?
Btw, ravintola-alalla työskenteleminen on vapaaehtoista ja jos ei halua olla duunari voi perustaa oman ravintolan.
Vierailija kirjoitti:
En tippaa. Ei kuulu tänne missä tarjoilijoiden palkkataso on sitä perustasoa mitä kaupanmyyjillä, toimistotyöntekijöillä ym.
On todella alkanut ärsyttää se, että jopa kaksi kertaa kesken jutustelun ja syömisen tullaan kyseleen, että maistuuko, otatteko lisää juotavaa ym. Se ei ole hyvää palvelua, vaan tyrkyttämistä ja typerää mielistelyä.
Vielä ärsyttävämmäksi sen tekee se, että kyseinen tarjoilija on juuri tuota ennen käynyt tupakkatauolla ja hönkii sitä tupakan käryään kysyessään. Kun viimein on savuttomat ravintolat, ettei tarvitse muuten syödessä muiden tupakankärystä kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tapana jättää myös Suomessa tippiä ns. kunnon ravintoloihin (en puhu pikaruokapaikoista tai huoltamoiden buffeteista), jos olen tyytyväinen ruokaan ja palvelu on ollut kunnossa. Jos ruoka ei miellytä ja tarjoilija ei ole ystävällinen niin tippiä ei tule.
Minusta tapa on vahva viesti asiakkaalta myös ravintolan suuntaan milloin asioita tehdään oikein ja teen samalla tavalla tavoin myös ulkomailla.
Eikö Suomessa ole lähtöoletus jo, että ruoka on hyvää ja asiakaspalvelu ystävällistä? Tuntuu omituiselta, että tuosta pitäisi erikseen maksaa kiitosrahaa siitä, ettei ostettu tuote/palvelu ollutkaan ala-arvoista.
Ehkä sinulle, mutta minä olen saanut myös huonoa ruokaa ja huonoa palvelua Suomessa ja silloin ei tippiä tule. Sinun ei tarvitse toimia jatkossakaan samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiptiptippuu.
Höpöhöpö. Suomessa on aina ollut vapaaehtoinen tippikulttuuri, eikä se ole vaikuttanut palkkoihin yhtään mitenkään. Palkat palkkoina ja tipit tippeinä. Ei tänne ole kukaan jenkkisysteemiä tuomassa.
Miksi sinä niin kiihkeämielisesti vastustat täysin vapaaehtoista tippaamista? Miten se on sinulta pois, jos sivistyneet ihmiset haluavat muutamalla sentillä palkita hyvästä palvelusta?
Vierailija kirjoitti:
Aika uskomatonta.
Ulkomailla toki kannattaa tutustua paikallisiin käytäntöihin, mutta tippikäytännöt ovat kyllä usein todella sekavia, ei jokainen ulkomaalainen voi osata joka maan käytäntöä täydellisesti. Itse koen juuri tämän vuoksi asioinnin epämukavaksi Pohjoismaisen ulkopuolella, koska useinkaan en ole varma, missä kaikkialla ns. "kuuluu" jättää tippiä, enkä myöskään ole aina varma, miten se kuuluisi tehdä oikeaoppisesti. En silti usko, että ongelma on vain suomalaisten - jos itse tulee maasta, jossa ei tippikäytäntöä ole, niin ihan samalla lailla kyseessä on itselle vieras asia kuin minkä tahansa muunkin vastaavan kohdalla. Mikä sinua siinä erityisesti muiden puolesta hävettää? Eikö riitä, että itse olet aina kartalla? Hävettääkö sinua Suomessakin, jos suomalaiset asiakkaat eivät jätä tippiä?
Itse olen jättänyt tarjoilijalle tipin käteisellä vaikka maksaisin kortilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika uskomatonta.
Isäs oli varmaan aikamoinen setä. Ehkäpä jopa "liikemies".
Ei. Hän oli merikapteeni ja nähnyt muutakin kuin omaa napaansa.
Vastustan kovasti. Vaikuttaa alan palkkakehitykseen. Ruoka on varmasti jo tarpeeksi kallista. On todella vaivaannuttavaa kun yrität maksaa laskua ja ruutuun läjähtää haluan jättää tippiä kyllä/ei, ja tarjoilija kyttää vieressä. Eilen viimeksi jouduin tätä värkkäämään. Kerran vahingossa annoin 5 senttiä tippiä. Hah, no siinäpä saivat.
En oo mikään pihi ihminen, vaikka pienituloinen olenkin. Minä en tippaa koska se on meiltä kaikilta pois. En halua että suomalaista yhteiskuntaa rapautetaan yhtään enempää, ja noilla amerikan tavoilla se käy kuin tanssi ja hoton nopeaan tahtiin. Suomi pysyköön järjissään ja pitää ajaa sellaisia asioita että ihmiset yulisivat palkallaan toimeen. Moni ei enää tule, vaikkei eläisi yli varojensa, monia palkkoja pitää nostaa. Tämmönen tippailu on bihoviiminrn asia mitä tänne tarvitsee tuputtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiptiptippuu.
Höpöhöpö. Suomessa on aina ollut vapaaehtoinen tippikulttuuri, eikä se ole vaikuttanut palkkoihin yhtään mitenkään. Palkat palkkoina ja tipit tippeinä. Ei tänne ole kukaan jenkkisysteemiä tuomassa.
Miksi sinä niin kiihkeämielisesti vastustat täysin vapaaehtoista tippaamista? Miten se on sinulta pois, jos sivistyneet ihmiset haluavat muutamalla sentillä palkita hyvästä palvelusta?
Se tippi pitäisi voida antaa sitten vain jos itse siltä
tuntuu, ei niin että tuputetaan päätteellä maksutilanteessa.
Tuo maksupääte vonkuminen on raivostuttavaa. En koskaan aio tipata.