Tippaus on rantautunut suomeen, mitä mieltä?
Ite vastustan enkä usko että työntekijä saa koko tipin itselleen 🤔 oletteko törmänneet ravintolassa syödessänne tähän?
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuokin yksi tapa saada tarjoilijoiden palkat laskemaan. En kannata enkä tippaa Suomessa.
Palkan toki pysyttävä samana. Houkuttelisi työntekijöitä alalle. Kannatan.
Minulla on tapana jättää myös Suomessa tippiä ns. kunnon ravintoloihin (en puhu pikaruokapaikoista tai huoltamoiden buffeteista), jos olen tyytyväinen ruokaan ja palvelu on ollut kunnossa. Jos ruoka ei miellytä ja tarjoilija ei ole ystävällinen niin tippiä ei tule.
Minusta tapa on vahva viesti asiakkaalta myös ravintolan suuntaan milloin asioita tehdään oikein ja teen samalla tavalla tavoin myös ulkomailla.
En tykkää. Kuten moni jo kommentoinutkin, ei kuulu meidän kulttuuriin. Tarjoilijoilla on Suomessa jo valmiiksi ihan hyvät palkat, eivät tarvitse tippaamista. Itse en tee sitä täällä ikinä, ellei ravintolakokemus sitten ole ollut erityislaatuisen hyvä ja tarjoilija kaikin puolin miellyttävä.
Ohis: Olen ollut Lontoossa ravintolassa tiskarina vuonna 1997. Meillä tipit jaettiin niin, että tarjoilijat laittoivat tipit kippoon (silloin lähes kaikki maksoivat käteisellä) ja illan päätteeksi ne jaettiin tasan tarjoilijoiden, kokkien ja jopa tiskarin kesken!
Palkka oli surkea, joten tipit olivat iso osa toimeentuloa.
En haluaisi tätä systeemiä meille Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa en. Mahdollistaa liian helposti veronkierron (tipit tulisi ilmoittaa omatoimisesti verottajalle) epäilen ettei ilmoittamista tapahdu.
Kateus on kamala tauti. Ei saisi pienipalkkainen tarjoilija tienata edes muutamaa kymppiä ekstraa, kun jo heti ollaan kadehtimassa. Hassua, että sitten kuitenkin ilmeisesti ulkomailla tippaat, vaikka sinulla ei ole hajuakaan, miten niistä verot maksetaan (melko varmasti ei yhtään mitenkään).
Ne, jotka Suomessa antavat ravintoloissa isoja tippejä, laskuttavat ravintolalaskunsa edustuskuluina työnantajiltaan. Suomslainen on kyllä valmis levittelemään rahaa, kunhan se ei ole omaa. Vrt Uniper/Fortum -kuviot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa en. Mahdollistaa liian helposti veronkierron (tipit tulisi ilmoittaa omatoimisesti verottajalle) epäilen ettei ilmoittamista tapahdu.
Kateus on kamala tauti. Ei saisi pienipalkkainen tarjoilija tienata edes muutamaa kymppiä ekstraa, kun jo heti ollaan kadehtimassa. Hassua, että sitten kuitenkin ilmeisesti ulkomailla tippaat, vaikka sinulla ei ole hajuakaan, miten niistä verot maksetaan (melko varmasti ei yhtään mitenkään).
Ei se kateutta ole. Jos minä maksan palkastani noin 50% veroja, niin kyllä muidenkin olisi osallistua verojensa maksuun OIKEIDEN tulojensa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tapana jättää myös Suomessa tippiä ns. kunnon ravintoloihin (en puhu pikaruokapaikoista tai huoltamoiden buffeteista), jos olen tyytyväinen ruokaan ja palvelu on ollut kunnossa. Jos ruoka ei miellytä ja tarjoilija ei ole ystävällinen niin tippiä ei tule.
Minusta tapa on vahva viesti asiakkaalta myös ravintolan suuntaan milloin asioita tehdään oikein ja teen samalla tavalla tavoin myös ulkomailla.
Itse ajattelen sen olevan vahva viesti ravintolalle, että asiakkaita riittää ja samat asiakkaat tulevat uudestaankin. Omalla kohdallani jälkimmäinen ei yleensä toteudu jos koen tipin kärttämisen epämiellyttäväksi. Siitäkin huolimatta, vaikka ruoka ja palvelu olisi ollut kuinka hyvää tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Ne, jotka Suomessa antavat ravintoloissa isoja tippejä, laskuttavat ravintolalaskunsa edustuskuluina työnantajiltaan. Suomslainen on kyllä valmis levittelemään rahaa, kunhan se ei ole omaa. Vrt Uniper/Fortum -kuviot.
Höpöhöpö. Ei ne fimat mitään isoja tippejä anna. Tippejä antaa yleensä ne, jotka sitä on tottunut saamaan, eli palvelualalla toimivat tavan duunarit.
Kukahan tippaisi esim. varastotyöntekijöitä tai myyjiä? Työnantajat tekevät kaikkensa, että jo valmiiksi köyhät joutuisivat tekemään kahta työtä. Lisää rahulia täytyy saada riistäjille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Ei ne fimat mitään isoja tippejä anna. Tippejä antaa yleensä ne, jotka sitä on tottunut saamaan, eli palvelualalla toimivat tavan duunarit.
Jep. Usein firman korteilla ei saa tipata lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kateutta se on jos vastustaa harmaata taloutta. 🤦🏼
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kateutta ole. Jos minä maksan palkastani noin 50% veroja, niin kyllä muidenkin olisi osallistua verojensa maksuun OIKEIDEN tulojensa mukaan.
Meneekö sossun tuista noin paljon veroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Usein firman korteilla ei saa tipata lainkaan.
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen sen olevan vahva viesti ravintolalle, että asiakkaita riittää ja samat asiakkaat tulevat uudestaankin. Omalla kohdallani jälkimmäinen ei yleensä toteudu jos koen tipin kärttämisen epämiellyttäväksi. Siitäkin huolimatta, vaikka ruoka ja palvelu olisi ollut kuinka hyvää tahansa.
Minulta ei ole Suomessa kukaan pyytänyt tippiä enkä laske maksupäätteellä olevaa pyyntöä sellaiseksi. Sen voi ohittaa yhdellä napin painalluksella En ikinä lyö tippiäni päätteelle vaan sanon esim. "Pyöristetään x summaan".
Vastustan eli jätän tippaamatta.
Pari kertaa on käynyt niin, että multa on kysytty että miksi en tipannut ja oliko palvelu huonoa. Mielestäni järjetöntä ruveta asiakasta kuulustelemaan tuolla tavalla maassa, jossa tippaaminen on täysin vapaaehtoista. Kohtelias ja hyvä palvelu on täysin normaalioletus tarjoilijalta eikä mitään sellaista mistä tulisi vaatia lisämaksu tipin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta ei ole Suomessa kukaan pyytänyt tippiä enkä laske maksupäätteellä olevaa pyyntöä sellaiseksi. Sen voi ohittaa yhdellä napin painalluksella En ikinä lyö tippiäni päätteelle vaan sanon esim. "Pyöristetään x summaan".
Itse taas lasken maksupäätteenkin kautta tapahtuvan pyynnön pyynnöksi.
Naurettavaa. Pitääkö kaikki Amerikan kotkotukset tuoda vökisin sosialidemokraattiseen yhteiskuntaan, jossa niihin ei ole tarvetta.
Halutaanko entisestään rapauttaa pienipalkkaisten töitä "saattehan te tippiä, ette te mitään palkkaa tartte", vai mitä tällä nyt haetaan.
Varmaan jonkun rikollisen.. anteeksi "liikemiehen" , älynväläys.
Pankkiautomaateissahan on jo tuo outo lahjoituskuvio heti tyrkyllä.