Tippaus on rantautunut suomeen, mitä mieltä?
Ite vastustan enkä usko että työntekijä saa koko tipin itselleen 🤔 oletteko törmänneet ravintolassa syödessänne tähän?
Kommentit (250)
Jotenkin noloa tippailla maksupäätteellä. Käteisellä ne kuuluu jättää että tarjoilija saa ne varmasti itselleen.
Enkä tippaa Suomessa. Tuo vaan johtaa siihen että ravintola-alan palkat poljetaan entistä alemmas jotta työntekijät "voivat itse vaikuttaa palkkaansa".
Olin töissä Saksassa tarjoilijana. Tipit olivat huomattava osa tuloista. Verot maksettiin myös. Tippejä sai nostettua, kun oli todella tehokas, näki vaivaa ja hallitsi tilannetajun. Saksalaiset seuraa työntekoa ja sen laatua joka paikassa, myös tarjoilijaa.
Usein tarjoilija syöttää tilauksen kassaan ja rahastaa. Kassan vieressä on töissä kuitenkin vuoromestari, joka usein vastaa yleisen toimivuuden ja salipalvelun lisäksi baarista. Eräässä paikassa tyyppi oli huijari, joka varasti tarjoilijoiden tipit vilkkaina iltoina itselleen lyömällä kassaan valetilauksia, jotka tietysti puuttuivat illan päätteeksi saldosta. Ne hän veloitti uurastaneiden tarjoilijoiden tipeistä pois ja sitten nollasi kassasta ulos kyseiset tilaukset. Muutenhan totuus olisi tullut viikkoinventaariossa ilmi, koska keittiössä ja varastossa oli yhä myymättä kyseinen määrä pihvejä, viinipulloja, oluita jne. Toki tyyppi varasti myös ruoka-annoksia.
Vierailija kirjoitti:
Kysehän tuossa on siitä että toivotaan kännisen syöttävän vahingossa liian suuria summia vaikka ei tarkoitakaan tipata.
Heh, jos on juonut itsensä moiseen tilaan, niin syyttäköön itseään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä tippaan, jos siihen on syynsä, tarkoittaa todella, todella hyvää ruokaa ja/tai palvelua. Kummallista raivostumista tässäkin keskustelussa, ei sitä tippiä ole pakko antaa eikä kukaan pöyristy, jos et tippaa. Veikkaan,että tänne kirjoittavien ravintolassa syömiset rajoittuvat mäkkäreihin.
Et siis ilmeisesti lukenut edes aloituksen juttua.
Älkää tipatko, tätä kulttuuria ei pidä istuttaa tänne ihan turhaan.
Taisi tulla tipit jo hintoihin. Lähiravintolassa oli eilen hinnat nousseet 20-30% . Sisältää varmaan tipin. Järkkyä
Kova hinku tehdä nyt kahden tonnin, plus lisät, tarjoilijoista ehkä neljän tonnin, plus lisät, tarjoilijoita. Minimivaatimus mun mielestä on ainakin että osaa antaa asiakkaalle oikeat vaihtorahat, niitä on minulta yritetty pölliä, samoin tympäisee kun haluaa jotain tilata listalta niin yritetään väkipakolla tuputtaa jotain kalliimpaa. Minusta Suomessa tarjoiluhenkilökunta on ylimielistä, määräilevää ja monella näyttää olevan alkoholin käytön kanssa ongelmia.
Jos minä en saa hyvää palvelua, en mene siihen paikkaan enään uudestaan. Jos saan hyvää palvelua niin olen iloinen että tähän paikkaan voi tulla uudestaan hyvillä mielin ja että tarjoilija saa riittävän palkan työpanoksestaan.
Ne tarhoilijat, jotka tippejä asiakkailta kinuvat, kaivavat ehkä omaa hautaansa kun tipeistä tulee sopimusneuvotteluiden osa, eikö olisikin kannattanut olla tyytyväinen siihen turvalliseen peruspalkkaan jota meillä saa ilman että sinun antamasi palvelun laatu otetaan luupin alle?
Suomessa ravitolassa syöminen on muutoinkin riittävän hintavaa. Toisekseen, täällä tarjoilijat saavat tes-mukaisen palkan muutoinkin, kiitos ay-liikkeen. Jossain Jenkeissä tarjoilijat saattavat taasen olla työssään tulojen suhteen täysin tippien varassa, kiitos sen kusisen vallitsevan äärikapitalismin.
1980-luvulla tippiä jätettiin ravintolassa tarjoilijalle ja sitten lantteja annettiin vielä ovella portsarille ja nämä miellettiin korvaukseksi hyvästä palvelusta. En muista onko Suomessa joskus ollut tapa antaa tippiä jostain muistakin kuin ravintolapalveluista? Jossain maissa tippiä on jätetty vaikkapa parturille/kampaajalle. Paranisikohan palvelut monessakin paikassa jos asiakkaat ilmaisisivat tänäkin päivänä tyytyväisyytensä/tyytymättömyytensä palveluun tipin muodossa?
Meitä on moneen junaan. En todellakaan halua sitoutua 2 kk ennen syömään jossakin tietyssä paikassa, puhumattakaan että kiinnostaisi joku elämäntarinani mukaan rakennettu ateria. Tuntuu turhalta säädöltä maailmassa, jossa on oikeitakin asioita hoidettavina. Toki on hienoa syödä hyvin, mutta niin tein kesälomareissullani Suomessakin ja maksoi edullisimmillaan vähän toistakymmentä euroa per nuppi paikoissa, joista useimmat eivät ole varmastikaan edes kuulleet. Yleensä ilman etukäteisvarausta, kerran teimme varauksen vähän ennen saapumistamme. Rento ilmapiiri, mahtavaa ruokaa, jne.