Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tippaus on rantautunut suomeen, mitä mieltä?

Vierailija
22.07.2022 |

Ite vastustan enkä usko että työntekijä saa koko tipin itselleen 🤔 oletteko törmänneet ravintolassa syödessänne tähän?

https://www.hs.fi/ruoka/art-2000008958071.html

Kommentit (250)

Vierailija
101/250 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tapana jättää myös Suomessa tippiä ns. kunnon ravintoloihin (en puhu pikaruokapaikoista tai huoltamoiden buffeteista), jos olen tyytyväinen ruokaan ja palvelu on ollut kunnossa. Jos ruoka ei miellytä ja tarjoilija ei ole ystävällinen niin tippiä ei tule.

Minusta tapa on vahva viesti asiakkaalta myös ravintolan suuntaan milloin asioita tehdään oikein ja teen samalla tavalla tavoin myös ulkomailla.

Eikö Suomessa ole lähtöoletus jo, että ruoka on hyvää ja asiakaspalvelu ystävällistä? Tuntuu omituiselta, että tuosta pitäisi erikseen maksaa kiitosrahaa siitä, ettei ostettu tuote/palvelu ollutkaan ala-arvoista.

Ehkä sinulle, mutta minä olen saanut myös huonoa ruokaa ja huonoa palvelua Suomessa ja silloin ei tippiä tule. Sinun ei tarvitse toimia jatkossakaan samoin.

Eikö tippi anneta tarjoilijalle? Miten se hänen vikansa on, jos kokki on mokannut, tai sekään, jos hän sattuu olemaan töissä ravintolassa, jonka ruoka ei ole niin onnistunutta? Eikö tuossa ole pieni ristiriita, että tarjoilijaa palkitaan tai rankaistaan asiasta, josta hän ei ole vastuussa?

Vierailija
102/250 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa en. Mahdollistaa liian helposti veronkierron (tipit tulisi ilmoittaa omatoimisesti verottajalle) epäilen ettei ilmoittamista tapahdu.

Kateus on kamala tauti. Ei saisi pienipalkkainen tarjoilija tienata edes muutamaa kymppiä ekstraa, kun jo heti ollaan kadehtimassa. Hassua, että sitten kuitenkin ilmeisesti ulkomailla tippaat, vaikka sinulla ei ole hajuakaan, miten niistä verot maksetaan (melko varmasti ei yhtään mitenkään).

Joo, kateutta se on jos vastustaa harmaata taloutta. 🤦🏼

Vastusta sitten ihan oikeaa harmaata taloutta, eli rikollisten ja isojen rikkaiden miljoonien ja miljardien veronkiertoa, äläkä kadehdi duunarin kovalla työllä ansaitsemaa muutamaa lisäpennosta.

Oletko ihan satavarma, että ole muistanut itse ilmoittaa ihan jokaisen sentin verottajalle? Jos vaikka joskus naapurin lissu on hoitanut teidän jonne-petteriä muutamalla kympillä, tai kun olet palauttanut bileiden jälkeen pulloja kauppaan ja jokainen pullo ei olekaan ollut sinun itse ostamia jne?

Tajuatko sinä pösilö, että tollasella kehitysmaista tuodulla tippikulttuurilla duunarilta viedään viimisetkin oikeudet ja palkat tippuu entisestään.

Tiptiptippuu.

Tajuatko sinä tietämätön että Suomessa on aina tipattu. Siis AINA. Oletko sä joku 2000-luvulla syntynyt urvelo?

Btw, ravintola-alalla työskenteleminen on vapaaehtoista ja jos ei halua olla duunari voi perustaa oman ravintolan.

Eihän nää muovirahalla maksavat parikymppiset jonnet mistään mitään tiedä. Ressukat luulee, että tippaus on Suomessa joku uusi asia, kun eivät itse anna senttiäkään mistään minnekään. Käsi ojossa ovat vaan aina ottamassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/250 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tippaa. Ei kuulu tänne missä tarjoilijoiden palkkataso on sitä perustasoa mitä kaupanmyyjillä, toimistotyöntekijöillä ym.

On todella alkanut ärsyttää se, että jopa kaksi kertaa kesken jutustelun ja syömisen tullaan kyseleen, että maistuuko, otatteko lisää juotavaa ym. Se ei ole hyvää palvelua, vaan tyrkyttämistä ja typerää mielistelyä.

Ja sitten kun ei käydä kysymässä maistuuko ja saisiko olla lisää juotavaa valitetaan miten henkilökuntaa ei näkynyt mailla halmeilla..

Ravintola-alan palkat on oikeasti huonot ja työ rankkaa. Hyvästä palvelusta ja ruuasta todellakin jätän tippiä.

Vierailija
104/250 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihasin Britanniassa ja Jenkeissä sitä, että ilmoitettu hinta esim. vaatekaupassa ei ollut oikea hinta, vaan siihen tuli vielä korotus kassalla. Tämä on sitä samaa. Vihaan tippausta.

Oon asunut Briteissä yli kymmenen vuotta enkä oo koskaan törmännyt tuollaiseen, kyllä kaupoissa täällä pitää olla hintalapussa se varsinainen hinta. Ainoastaan jos tilaa jonkun työmiehen tms. niin pitää varmistaa että siinä on otettu ALV huomioon. Jenkeissä ymmärtääkseni johtuu eri osavaltioiden eri verotusasteista mutta Englannissa on kyllä kaikkialla sama verotustaso.

Ja tippaan täällä mutta en Suomessa, mutta täälläkin vain jos palvelu on ollut erityisen hyvää.

Vierailija
105/250 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tippaa erityisen hyvästä palvelusta on sikäli selkeä idea. Kuitenkin kuinka usein missään olet saanut erityisen hyvää palvelua? Tarjoilija tervehtii, ehkä ohjaa pöytään ja tuo ruokalistan. Vaihtelevan ajanpuitteissa olet saanut ruokasi ja laskun. Vuosien varrelta mieleeni tulee 1-2 kertaa, jossa tarjoilija on tehnyt jotain erityisen hyvin. Kun nyt edes saisi yleensä hyvää palvelua, niin olisi jo kova juttu. Useimmiten laskun pyytäminen tehdään vaikeaksi ja siinä vaiheessa orastava ajatus jälkiruuasta on hylätty, kun tymppäännyn odottamaan tarjoilijaa.

Tätä olen itsekin miettinyt, että mikä saamari siinä aina kestää. Tästä syystä minusta on melkein mukavampi maksaa suoraan kassalle enkä erityisemmin välitä näistä kaiken palvelun pöytiin tarjoiluista. Se laskun saaminen on aina niin hidasta ja vaikeaa, vaikka palvelu olisi muuten pelannutkin ripeästi! Ei todellakaan kannata mennä tiukalla aikataululla syömään näihin paikkoihin. Jos kuvittelevat tuolla taktiikalla saavansa asiakkaat jäämään pidemmäksi aikaa ja näin tilaamaan lisää ruokaa, niin erehtyvät. Todennäköisesti eivät tule enää uudestaan, tai menevät röyhkeästi omatoimisesti suoraan kassalle maksamaan.

Vierailija
106/250 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tippaa. Ei kuulu tänne missä tarjoilijoiden palkkataso on sitä perustasoa mitä kaupanmyyjillä, toimistotyöntekijöillä ym.

On todella alkanut ärsyttää se, että jopa kaksi kertaa kesken jutustelun ja syömisen tullaan kyseleen, että maistuuko, otatteko lisää juotavaa ym. Se ei ole hyvää palvelua, vaan tyrkyttämistä ja typerää mielistelyä.

Jeps. Sama vaatekaupoissa kun ryysätään sinne koppiin kesken sovittelun että istuuko/onko sopiva ja tekoihastelemaan kuinka i h a n a tuo onkaan sun päällä..

Tuollainen asiakkaiden häiriköinti ei ole asiakaspalvelua. Ja tippaus ei kuulu Suomeen. Tuo on muinaisjäänne jos jokin.

Vierailija
107/250 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika uskomatonta.

Olen yli viisikymppinen ja olen tipannut ihan aina, myös Suomessa. Isäni teki sitä aina ravintolassa ja siitä sen on tarttunut minuunkin. Hävettää erityisesti ulkomailla suomalaiset, jotka eivät ymmärrä tippikulttuuria.

Ulkomailla toki kannattaa tutustua paikallisiin käytäntöihin, mutta tippikäytännöt ovat kyllä usein todella sekavia, ei jokainen ulkomaalainen voi osata joka maan käytäntöä täydellisesti. Itse koen juuri tämän vuoksi asioinnin epämukavaksi Pohjoismaisen ulkopuolella, koska useinkaan en ole varma, missä kaikkialla ns. "kuuluu" jättää tippiä, enkä myöskään ole aina varma, miten se kuuluisi tehdä oikeaoppisesti. En silti usko, että ongelma on vain suomalaisten - jos itse tulee maasta, jossa ei tippikäytäntöä ole, niin ihan samalla lailla kyseessä on itselle vieras asia kuin minkä tahansa muunkin vastaavan kohdalla. Mikä sinua siinä erityisesti muiden puolesta hävettää? Eikö riitä, että itse olet aina kartalla? Hävettääkö sinua Suomessakin, jos suomalaiset asiakkaat eivät jätä tippiä?

Ei voi koskaan mennä pahasti väärin missään "tippikulttuurissa" jos jätät pari euroa kuitin alle pöytään kun poistut ravintolasta.

Se minua hävettää, jos tippiä ei jätetä ollenkaan tai sitten jätetään tyyliin viisi senttiä, kun paikka, ruoka ja palvelu ovat olleet mainioita. Tämä siis ulkomailla.

Vierailija
108/250 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menen ravintolaan niin oletan, että se palvelu on hyvää ja se on siinä ruoan hinnassa jo. En maksa erikseen.

Vierailija
109/250 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ainakin mieheni ravintolassa työntekijä saa pitää tipin itse. On saanut välillä jopa 100 euroa tippiä kun on tehnyt hyvää ruokaa asiakkaalle ja asiakas on halunnut erikseen kiittää kokkia

Tipillä voi jokainen antaa pienen bonuksen matalapalkkaiselle ravintolatyöntekijälle

Kai annat kampaamossakin tipin matalapalkkaiselle kampaajalle ja kaupassa matalapalkkaiselle kassatyöntekijälle?

Ja tämä sitten koskee ihan joka myyjää sieltä gigantista ärrälle kun menee lataamaan lippua. Muistakaa tipata!

Pitäiskö alkaa tuolle toimiston siivoojallekin antaa? Itse saan vähemmän kuin tarjoilija niin miten meidän asiakkaat voisi puhelimen välityksellä alkaa tipata minulle?

Pahimmillaanhan se on juuri tuota, että kaikille pitää jaella tippejä, ja opettajiakin ja lääkäreitäkin voidella lahjuksilla. No, siihen tuskin Suomessa mennään. Luultavasti tippikäytäntöä ylläpitävät ne ihmiset, jotka saavat itse jotain kicksejä siitä, että antavat tippiä "palkinnoksi". Ehkä he kokevat siinä korostuvan enemmän juuri se, että on itse asiakas jota PALVELLAAN, ja asiakas sitten pääsee arvioimaan palvelun laatua. Se on elämys, josta he haluavat maksaa.

Vierailija
110/250 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa nyt useampi on maininnut, että "Suomessa on aina tipattu". Kyllä, mutta ei täällä ole mitään tippikulttuuria kuten joissain maissa (että tarjoilija automaattisesti odottaa saavansa tippiä, tietyn suuruinen tippi on oletus ja jos ei tippaa niin se on tökeröä käytöstä jne.) Täällä se on täysin vapaaehtoista/täysin extraa, kukaan ei varsinaisesti odota tippiä, ei katsota oudosti jos ei tippaa jne.

En sitten tiedä onko tämäkin muuttumassa?

Vierailija
111/250 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa en. Mahdollistaa liian helposti veronkierron (tipit tulisi ilmoittaa omatoimisesti verottajalle) epäilen ettei ilmoittamista tapahdu.

Kateus on kamala tauti. Ei saisi pienipalkkainen tarjoilija tienata edes muutamaa kymppiä ekstraa, kun jo heti ollaan kadehtimassa. Hassua, että sitten kuitenkin ilmeisesti ulkomailla tippaat, vaikka sinulla ei ole hajuakaan, miten niistä verot maksetaan (melko varmasti ei yhtään mitenkään).

Vastusta sitten ihan oikeaa harmaata taloutta, eli rikollisten ja isojen rikkaiden miljoonien ja miljardien veronkiertoa, äläkä kadehdi duunarin kovalla työllä ansaitsemaa muutamaa lisäpennosta.

Oletko ihan satavarma, että ole muistanut itse ilmoittaa ihan jokaisen sentin verottajalle? Jos vaikka joskus naapurin lissu on hoitanut teidän jonne-petteriä muutamalla kympillä, tai kun olet palauttanut bileiden jälkeen pulloja kauppaan ja jokainen pullo ei olekaan ollut sinun itse ostamia jne?

Tajuatko sinä pösilö, että tollasella kehitysmaista tuodulla tippikulttuurilla duunarilta viedään viimisetkin oikeudet ja palkat tippuu entisestään.

Tiptiptippuu.

Höpöhöpö. Suomessa on aina ollut vapaaehtoinen tippikulttuuri, eikä se ole vaikuttanut palkkoihin yhtään mitenkään. Palkat palkkoina ja tipit tippeinä. Ei tänne ole kukaan jenkkisysteemiä tuomassa.

Miksi sinä niin kiihkeämielisesti vastustat täysin vapaaehtoista tippaamista? Miten se on sinulta pois, jos sivistyneet ihmiset haluavat muutamalla sentillä palkita hyvästä palvelusta?

Ei ole ollut koskaan mitään tippikulttuuria Suomessa. En tiedä missä alamaailmassa sinä liikut, mutta täällä maksetaan se hinta mikä hinta on.

Torilla ja markkinoilla voi tinkiä jos kehtaa, mutta ei sielläkään tipata.

Siksi vastustan kiihkrästi, että olen pienipalkkaisen duunarin puolella ja muutoinkin pohjoismaalaisen systeemin puolella, en halua kehitysmaalaisten tapoja tänne rapauttamaan yhteiskuntaa.

Vierailija
112/250 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika uskomatonta.

Olen yli viisikymppinen ja olen tipannut ihan aina, myös Suomessa. Isäni teki sitä aina ravintolassa ja siitä sen on tarttunut minuunkin. Hävettää erityisesti ulkomailla suomalaiset, jotka eivät ymmärrä tippikulttuuria.

Ulkomailla toki kannattaa tutustua paikallisiin käytäntöihin, mutta tippikäytännöt ovat kyllä usein todella sekavia, ei jokainen ulkomaalainen voi osata joka maan käytäntöä täydellisesti. Itse koen juuri tämän vuoksi asioinnin epämukavaksi Pohjoismaisen ulkopuolella, koska useinkaan en ole varma, missä kaikkialla ns. "kuuluu" jättää tippiä, enkä myöskään ole aina varma, miten se kuuluisi tehdä oikeaoppisesti. En silti usko, että ongelma on vain suomalaisten - jos itse tulee maasta, jossa ei tippikäytäntöä ole, niin ihan samalla lailla kyseessä on itselle vieras asia kuin minkä tahansa muunkin vastaavan kohdalla. Mikä sinua siinä erityisesti muiden puolesta hävettää? Eikö riitä, että itse olet aina kartalla? Hävettääkö sinua Suomessakin, jos suomalaiset asiakkaat eivät jätä tippiä?

Ei voi koskaan mennä pahasti väärin missään "tippikulttuurissa" jos jätät pari euroa kuitin alle pöytään kun poistut ravintolasta.

Se minua hävettää, jos tippiä ei jätetä ollenkaan tai sitten jätetään tyyliin viisi senttiä, kun paikka, ruoka ja palvelu ovat olleet mainioita. Tämä siis ulkomailla.

Mutta onko kuitin alle jättäminen aina oikea tapa? Joissain paikoissa asiakaspalvelijan ilme kiristyy, jos tippiä ei anneta jo laskun maksun vaiheessa - kun siis olen aikonut jättää juuri tuolla lailla pöytään rahan ja olen sitten jättänytkin - jolloin on itselleni tullut tunne, että mokasin taas, ja olisi pitänyt tajuta jo maksuvaiheessa pyöristää lasku ylöspäin.

Vierailija
113/250 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne tipit mene tarjoilijalle vaan tarjoilijoiden yhteiseen mukiin, josta ne sitten organisoivat jotain jos jaksavat. Veikkaisin, että samasta mukista otetaan myös vuoron päätteeksi kassasta puuttuvat rahat.

Joissain ravintoloissa tipit menevät suoraan tarjoilijalle. Joissain taas jaetaan tasan kaikkien vuorossa olleiden kesken, myös keittiön. Ei niillä tipeillä siis kukaan elä eikä rikastu. Hyvästä ruuasta ja palvelukokemuksesta jätän mielelläni vähän tippiä

Vierailija
114/250 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, jos asiakas haluaa ihan vapaaehtoisesti antaa tippiä, mutta en sitä, miten joissain maissa tietyn suuruinen tippi on ns. "pakollinen". Eikö tarjoilijan palkanmaksu kuulu työnantajalle, ei ravintolan asiakkaalle?

Suomi ei kuulu noihin joihinkin maihin, vaan meillä tippaaminen on aina ollut ja on jatkossakin täysin vapaaehtoista. Joten siinä mielessä aloitus on vähintäänkin kummallinen ja jonkin kesäjonnen tekemä hesarijuttu vieläkin kummallisempi, jossa kesäjonne väittää, ettei Suomessa ole tapana tipata ravintoloissa. Juu teinijonneilla ei ole tapana tipata, mutta sivistyneet aikuiset ihmiset ovat kautta vuosikymmenien palkinneet pienellä summalla hyvän palvelun.

Vierailija
115/250 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun menen ravintolaan niin oletan, että se palvelu on hyvää ja se on siinä ruoan hinnassa jo. En maksa erikseen.

Juuri näin. Maksan mukisematta ruoan hinnassa siedettävän palkan tarjoilijoille. Jos ei liikeidea sitä mahdollista, niin laittakoot ravintola puolestani ovet säppiin.

Vierailija
116/250 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, jos asiakas haluaa ihan vapaaehtoisesti antaa tippiä, mutta en sitä, miten joissain maissa tietyn suuruinen tippi on ns. "pakollinen". Eikö tarjoilijan palkanmaksu kuulu työnantajalle, ei ravintolan asiakkaalle?

Suomi ei kuulu noihin joihinkin maihin, vaan meillä tippaaminen on aina ollut ja on jatkossakin täysin vapaaehtoista. Joten siinä mielessä aloitus on vähintäänkin kummallinen ja jonkin kesäjonnen tekemä hesarijuttu vieläkin kummallisempi, jossa kesäjonne väittää, ettei Suomessa ole tapana tipata ravintoloissa. Juu teinijonneilla ei ole tapana tipata, mutta sivistyneet aikuiset ihmiset ovat kautta vuosikymmenien palkinneet pienellä summalla hyvän palvelun.

Ei se Suomessa samalla lailla ole ollut tapana kuin ulkomailla. Että kyllä kesäjonne siinä mielessä on oikeassa. Sen vuoksihan iso osa suomalaisista ei osaakaan tippikulttuuria, koska se ei ole meillä yleinen käytäntö.

Vierailija
117/250 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Kesken kaiken tullaan kyselemään on kyllä vähän nihkeää menee se fiilis. Mutta on rafloja ja rafloja.

Olin vaimoni kanssa 10 vuotis hääpäivää viettämässä heston blumenthalin fat duck 3 michelin tähden ravintolassa. Se palvelu ja se juttu oli uskomatonta. Tarjoilijoita ei ns näe ollenkaan, mutta he näkevät sinut. Kun olisit alkamassa ihmettelemään, että pitäskö juomaa saada lisää esim, niin tämä henkilö ilmestyy tyhjästä siihen ja lukee sun ajatukset. Hoitaa hommansa sekunneissa ja katoaa näköpiiristä. Noissa paikoissa sinun safkakokemusta ei häiritä eikä pilata, koska se safka on sellaista mitä et ikinä syö missään. Se on niin ainutlaatuinen kokemus, että syöjän on annettava keskittyä siihen mitä syö. Se oli myös rafla missä 2kk ennen menoa, he lähettivät sähköpostia ja kyselivät elämästä ja mikä on tärkeää ja minkälaisia muistoja on lapsuudesta ja elämästä nykypäivänä. Sen ympärille ne rakentaa sen kaiken. Vaikka on se menu, niin ne ilmeisesti maustaa sen safkan juuri sinulle sinun muistojen mukaan. Ja me molemmat mentiin oma elämänkaari, kun syötiin. Se oli jotain niin älytöntä. En ymmärrä miten toi on mahdollista edes.

Sama kokemus oli Alain Ducassen 3 tähden raflassa.

Hän kertoo kuinka paljon parempi hän on verrattuna Rossossa syövään bonuskorttikansaan.

Ei, vaan siitä miten oikeissa ravintoloissa toimitaan. Mua ottaa myös pannuu tarjoilijat ketkä tulee yhtäkkiä kyselee. Olen itsekin syöny tähtirafloissa ja siellä niitä tarjoilijoita ei tosiaan näe, mutta näkevät syöjän.

Vierailija
118/250 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa nyt useampi on maininnut, että "Suomessa on aina tipattu". Kyllä, mutta ei täällä ole mitään tippikulttuuria kuten joissain maissa (että tarjoilija automaattisesti odottaa saavansa tippiä, tietyn suuruinen tippi on oletus ja jos ei tippaa niin se on tökeröä käytöstä jne.) Täällä se on täysin vapaaehtoista/täysin extraa, kukaan ei varsinaisesti odota tippiä, ei katsota oudosti jos ei tippaa jne.

En sitten tiedä onko tämäkin muuttumassa?

Näinpä. Itsekin olen aina jättänyt tippiä jos siihen on aihetta. Aikoinaan vakiyökerhon ovimies sai aina muhkeat tipit. Mutta ei se voi olla mikään automaatio jonka maksupääte laittaa ehdolle jossain Rossossa. Se ärsyttää todella.

Vierailija
119/250 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiptiptippuu.

Höpöhöpö. Suomessa on aina ollut vapaaehtoinen tippikulttuuri, eikä se ole vaikuttanut palkkoihin yhtään mitenkään. Palkat palkkoina ja tipit tippeinä. Ei tänne ole kukaan jenkkisysteemiä tuomassa.

Miksi sinä niin kiihkeämielisesti vastustat täysin vapaaehtoista tippaamista? Miten se on sinulta pois, jos sivistyneet ihmiset haluavat muutamalla sentillä palkita hyvästä palvelusta?

Ei ole ollut koskaan mitään tippikulttuuria Suomessa. En tiedä missä alamaailmassa sinä liikut, mutta täällä maksetaan se hinta mikä hinta on.

Torilla ja markkinoilla voi tinkiä jos kehtaa, mutta ei sielläkään tipata.

Siksi vastustan kiihkrästi, että olen pienipalkkaisen duunarin puolella ja muutoinkin pohjoismaalaisen systeemin puolella, en halua kehitysmaalaisten tapoja tänne rapauttamaan yhteiskuntaa.

Kyllä joskus ammoisina aikoina Suomessakin oli tapana tipata ravintoloissa. Tuo typerä tapa poistui kun työehdot ja -olot paranivat, mutta pari muumiota kuvittelee yhä elävänsä 60-lukua.

Vierailija
120/250 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari kertaa on käynyt niin, että multa on kysytty että miksi en tipannut ja oliko palvelu huonoa. Mielestäni järjetöntä ruveta asiakasta kuulustelemaan tuolla tavalla maassa, jossa tippaaminen on täysin vapaaehtoista. Kohtelias ja hyvä palvelu on täysin normaalioletus tarjoilijalta eikä mitään sellaista mistä tulisi vaatia lisämaksu tipin kautta.

Mitä olet vastannut noissa tilanteissa? Koska itselleni olisi viimeistään tuo kuulustelu lyönyt naulan arkkuun etten tule enää uudestaan, jos ei maksupääte kärttäminen olisi sitä jo tehnyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme