Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö kuolemantuomio palauttaa? Kirjailija Aarno Malin kertoo että on oikeasti pahoja ihmisiä.

Vierailija
22.07.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12542696

Ihan tarpeeksi kertoo tuossa 8min haastattelussa ettei tarvitse lukea kirjaa. Kuolemantuomioita ei pitäisi jakaa kevyesti mutta jos on varmuudella tehnyt rikoksen kuten tuossa kuvataan tai jopa uusinut niin mielestäni pitäisi päästää päiviltä.

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku muka joskus tavannut tai edes kuullut hyvästä ihmisestä. Kaikki ihmiset ovat pahoja ja pahuus tulee aina ilmi sopivissa olosuhteissa.

Tunnen monta ja olen itsekin. Täydellinen ei ole kukaan, tahtomattaan voi loukata. Pahuus on sitä että ehdoin tahdoin satuttaa toista, tai hyötyy toisen kustannuksella epärehellisin keinoin. Minusta on aika helppoa toimia noin.

Se että äärimmäisissä olosuhteissa eslim. varastaa selviytyäkseen, ei ole pahuutta. Se on olosuhteiden pakko. Useimmat tuntemani ihmiset ovat hyviä. Olen pahoillani jos sinun tuttavapiirissäsi on toisin.

Vierailija
42/107 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku muka joskus tavannut tai edes kuullut hyvästä ihmisestä. Kaikki ihmiset ovat pahoja ja pahuus tulee aina ilmi sopivissa olosuhteissa.

Tunnen monta ja olen itsekin. Täydellinen ei ole kukaan, tahtomattaan voi loukata. Pahuus on sitä että ehdoin tahdoin satuttaa toista, tai hyötyy toisen kustannuksella epärehellisin keinoin. Minusta on aika helppoa toimia noin.

Se että äärimmäisissä olosuhteissa eslim. varastaa selviytyäkseen, ei ole pahuutta. Se on olosuhteiden pakko. Useimmat tuntemani ihmiset ovat hyviä. Olen pahoillani jos sinun tuttavapiirissäsi on toisin.

Tarkoitin tietenkin, että minusta on helppoa olla toimimatta noin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka suuri uutinen on se, että "oikeasti on pahoja ihmisiä"?

Pahuutta on myös kaikenlaista muutakin kuin murhat yms.

On ja ei. Koen, että tuo on sellainen tieto jonka jokainen kyllä abstraktilla tavalla kyllä ns. tietää, mutta on aivan eri asia ymmärtää tuollaisia asioita tajuntaan asti etenkin konkreettisten asioiden kautta. Kuten tämä Malinkin sanoi, että yritti aluksi jotenkin ymmärtää näitä tekijöitä kunnes tajusi, että se on yksinkertaisesti mahdotonta. Yleensä ihmisten ymmärrys herää kunnolla vasta sitten, kun asioita jollain tavalla kokee itse. Ei se koske vain tätä asiaa, vaan yleisesti lähes kaikkea.

Vierailija
44/107 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei ole selvinnyt miksi kuolemanŧuomiosta piti alun perinkään luopua. Se on tehokkaasti estänyt rikoksenuusimista ajan aamuhämäristä lähtien, ja 1900-luvulla keksittiin että sehän olikin ihan tyhmä idea?

Lähinnä siitä luovutiin sen vuoksi koska ennen liian usein kävi niin että syytön sai kyseisen tuomion. Sekä yhteiskunnallisen ja demokraattisen kehityksen ja paineen vuoksi. Nykyisin kuitenkin tutkimusmenetelmät ja tiede on kehittynyt ja syyllisyys voidaan todeta entistä varmemmin..

Vierailija
45/107 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos vahingossa tuomitaan kuolemaan syytön? Tai jos tuomitaan älyllisesti kehitysvammainen? - Näin on tapahtunut esimerkkksi Yhdysvalloissa. Kuolemantuomio ei tutkitusti edes vähennä rikollisuutta, joten pelotevaikutuskin on olematon.

Vierailija
46/107 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö mitään muuta sanottavaa tuosta kirjasta keksi?

Vierailija
47/107 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on muutenkin vähän rahaa. Ajatella kuinka paljon valtio säästäisi kun päästettäis pahimmista rikollisista ilmat pihalle. Niistä ei ole yhtään mitään ku haittaa kaikille.

Vierailija
48/107 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos vahingossa tuomitaan kuolemaan syytön? Tai jos tuomitaan älyllisesti kehitysvammainen? - Näin on tapahtunut esimerkkksi Yhdysvalloissa. Kuolemantuomio ei tutkitusti edes vähennä rikollisuutta, joten pelotevaikutuskin on olematon.

Vähentää se siinä mielessä rikollisuutta että se tuomittu ei enää koskaan uusi rikoksia. Sarjakuristajan sarja jaa yhteen koska lisää mahdollisuuksia ei tule.

Vierailija
49/107 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai joku nevöhööd kertoo nyt, että on olemassa oikeasti pahoja ihmisiä :D Ihan faktaa ollut aina, ei pitäis olla kenellekään yllätys.

Vierailija
50/107 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monilla meillä on varmasti pyrkimys hyvään. Ei se silti meistä hyviä tee, pahaa löytyy parhaimmastakin enkelistä, kun vähän rapsutetaan. 

Minusta monet sanovat että olen ns. hyvä ihminen. Olenkin ystävällinen ja auttavainen, en edes kiroile. Mutta ajatukset, niitä en saa hyviksi millään! Tänäänkin olen ajatellut ihmistä rumia, kuten onpa hirveät meikit, hirveät tatuoinnit, onpa outo ihminen kun ei puhu mitään ym. ja se tekee minut surulliseksi. Mutta ajatus ehtii tulla ennen kuin yliminäni ehtii kieltämään sen tulemista. Tätä sanotaan myös perisynniksi. Kauhistuttavinta on, että mitä pidempään on uskovainen, sen selvemmäksi tulee oma pahuus ja kelvottomuus. Onneksi myös armo kelpaa entistä paremmin minulle viheliäiselle.

Kyllä, aika monet meistä ovat päällepäin hyviä, totuus sisimmästä on aivan toinen, jos vain uskaltaa sinne syvimpään vilkaista ja peiliin katsoa. Näin vaikka asiat on hyvin. Ja jos olosuhteet olisivat toiset, vaikka oma äiti hakannut ja kaltoinkohdellut, väitän että kenestä tahansa voi tulla mitä tahansa kamalaa.

Vierailija
51/107 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monilla meillä on varmasti pyrkimys hyvään. Ei se silti meistä hyviä tee, pahaa löytyy parhaimmastakin enkelistä, kun vähän rapsutetaan. 

Minusta monet sanovat että olen ns. hyvä ihminen. Olenkin ystävällinen ja auttavainen, en edes kiroile. Mutta ajatukset, niitä en saa hyviksi millään! Tänäänkin olen ajatellut ihmistä rumia, kuten onpa hirveät meikit, hirveät tatuoinnit, onpa outo ihminen kun ei puhu mitään ym. ja se tekee minut surulliseksi. Mutta ajatus ehtii tulla ennen kuin yliminäni ehtii kieltämään sen tulemista. Tätä sanotaan myös perisynniksi. Kauhistuttavinta on, että mitä pidempään on uskovainen, sen selvemmäksi tulee oma pahuus ja kelvottomuus. Onneksi myös armo kelpaa entistä paremmin minulle viheliäiselle.

Kyllä, aika monet meistä ovat päällepäin hyviä, totuus sisimmästä on aivan toinen, jos vain uskaltaa sinne syvimpään vilkaista ja peiliin katsoa. Näin vaikka asiat on hyvin. Ja jos olosuhteet olisivat toiset, vaikka oma äiti hakannut ja kaltoinkohdellut, väitän että kenestä tahansa voi tulla mitä tahansa kamalaa.

Se, että esim. vastasyntynyt lapsi kidutetaan hengiltä, on vähän eri asia kuin se, että joku ei tykkää jonkun uudesta kampauksesta.

Vierailija
52/107 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on muutenkin vähän rahaa. Ajatella kuinka paljon valtio säästäisi kun päästettäis pahimmista rikollisista ilmat pihalle. Niistä ei ole yhtään mitään ku haittaa kaikille.

En kannata kuolemantuomiota. Ihminen voi muuttaa huonoja tapojaan niin kauan kun on elossa. Kuka sen pahuuden määrän määrittelisi.

Vierailija
53/107 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö mitään muuta sanottavaa tuosta kirjasta keksi?

Kirja on hyvä.

Vierailija
54/107 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti pitäisi palauttaa!

Vierailija
55/107 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommissakin maissa on kuolemantuomio melko harvassa käytössä, niin on kysymysmerkki, että saataisiinko Suomessa edes joka vuosi joku tapettavaksi. Melko pienen mahdollisen hyödyn takia ei mielestäni kannata siis ottaa siihen liittyviä riesoja tänne.

Vierailija
56/107 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi tärkeämpää keskustella siitä miten kirjan kuvaamat asiat saataisi vähennettyä ja poistettua maailmasta kokonaan. Hirveyksiin ei puututa ja ihmiset keskittyy lähinnä kuuluisuuksien kroppiin ja muuhun typerään.

Vierailija
57/107 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää miksi tämä kirjailija on mennyt oikein etsimällä etsimään ko. Materiaalia pimeästä verkosta....?

Kai siitä voi muutenkin kirjoittaa. Kaikki varmaan osaa kuvitella miten sairasta settiä siellä voi olla.

No olisipa tosi mielenkiintoinen kirja, missä hän kuvittelisi mitä kaikkea saattaa olla, ja kirjoittelisi näistä kuvitelmistaan. Hänhän saisi lapo-syytteen siitä.

Vierailija
58/107 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuolemantuomio poista pahuutta maailmasta. Päin vastoin, se normalisoi t a p pamista.

Ei sen ole tarkoituskaan poistaa pahuutta vaan että pahaa tehnyt saisi rangaistuksen. Ei uhrin omaisia kiinnosta, palautuuko tekijä yhteiskuntakelpoiseksi. Jos olisit kokenut asian, et olisi noin hyväuskoinen hölmö.

Vierailija
59/107 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneekö tähän ketjuun enää mikään kommentti läpi?

Vierailija
60/107 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä ko. kirjailijan kanssa.

Tietysti pitää olla sitten kiistattomat näytöt siitä syvästä pahuudesta. Kun on, niin nirri vain pois...

Eihän tuo kirjailija ole sitä mieltä, että kuolemantuomio pitäisi palauttaa. Se on AP:n oma pohdinta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi