Miehet, millaisen seksuaalisen häirinnän, ahdistelun tai väkivallan kohteeksi olet joutunut?
Viime päivinä on puhuttu paljon naisiin kohdistuvasta katuhäirinnästä. Olisi hyvä kuulla myös miesten kokemuksia. Millaista teihin kohdistuva ahdistelu ja häirintä on ollut?
Kommentit (1359)
Vierailija kirjoitti:
Jännä ilmiö tässä keskustelussa on se, että miehiä näköjään ahdistellaan melko paljonkin. Se tuli minulle melkoisena yllätyksenä.
Mutta kun miehet kertovat näistä kokemuksistaan, ei tässä ketjussa ole juuri niitä vähätelty. Olisi kiva, jos miehetkään eivät vähättelisi naisten kokemuksia, kuten usein tapahtuu kun naiset kertovat niistä. Ahdistelu ei ole kenestäkään mukavaa, joten ei siis vähätellä niitä puolin eikä toisin.
Ne ovat varmaan enimmäkseen eri miehiä, jotka tässä ketjussa kertovat ahdistelukokemuksistaan ja ne, jotka toisissa ketjuissa - tai muualla netissä - vähättelevät naisten vastaavia kokemuksia.
Itse ainakin olen sen verran optimisti, että uskon suurimman osan ihmisistä sukupuoleen katsomatta osaavan käyttäytyä fiksusti ja asiallisesti. Pienehkö öyhöttäjien joukko saa netissä paljon kokoaan suuremman huomion.
Vierailija kirjoitti:
Jännä ilmiö tässä keskustelussa on se, että miehiä näköjään ahdistellaan melko paljonkin. Se tuli minulle melkoisena yllätyksenä.
Mutta kun miehet kertovat näistä kokemuksistaan, ei tässä ketjussa ole juuri niitä vähätelty. Olisi kiva, jos miehetkään eivät vähättelisi naisten kokemuksia, kuten usein tapahtuu kun naiset kertovat niistä. Ahdistelu ei ole kenestäkään mukavaa, joten ei siis vähätellä niitä puolin eikä toisin.
Minulle tuli yllätyksenä tämä kertomasi ilmiö, että miehet vähättelevät naisten ahdistelukokemuksia. Aika jännä ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nykyaikana naiset ovat noin julmia ja pahoja? Luin tätä viestiketjua läpi ja hiljaiseksi vetää naisten töykeä ja ala arvoinen käytös.
Eivät naiset mitenkään kollektiivisesti ole julmia ja pahoja. Suurin osa naisista ja miehistä on ihan mukavia ja fiksuja. Tässä ketjussa vaan puhutaan niistä huonommin käyttäytyvistä yksilöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehenä minua ahdistellaan usein töissä, mikä sinänsä on ok, koska materiaali siellä on sellaista ettei oikein olla tässä maailmassa, eli tuota voi odottaakin.
Sen lisäksi minua pussaillaan, halaillaan, puristellaan jne naispuolisten tuttujen toimesta kun he ovat hieman alkoholia nauttineet. En pidä tästä, ene halua vieraita naisia noin lähelle, ja lisäksi minulla on jo oma vaimo jota halailen mielelläni, ja noihin kohtaamisiin liittyy yleensä flirtti naisen puolelta, ja koen hyväksyväni sen ja olevan siinä flirtissä mukana jos en työnnä naista pois välittömästi ja sano jyrkästi että ei. En kuitenkaan osaa noissa tilanteissa tehdä muuta kuin seistä tumput suorina, ja antaa tervehtimishyväilyn ja suukottelun jatkua passiivisena.
Ymmärrän että olen muiden mielestä herkkis, ja että tuonkaltainen kohtaaminen ja tervehtiminen on normaalia.
Silti mietin olisiko se normaalia toisinpäin.
Ei se kyllä ole normaalia. Yleensä ihmiset valitsevat tervehtimistavan kunkin ihmisen mukaan. Aina voi nyökkäysmoikata, jos tietää ettei toinen tykkää iholle menevistä tervehtimistavoista.
Olisko sun mahdollista noissa tilanteissa jotenkin ohjata omalla kädellä sitä etäisyyttä? Eli ottaisit itse naista olkapäästä kiinni, kurotat antamaan nopean puolihalin tervehdykseksi, mutta samalla kuitenkin pidät sillä omalla kädellä vähän etäisyyttä ja työnnät sitten lisää etäisyyttä väliin kun puolihali suoritettu? Teet van jääräpäisesti sitä, niin tulee automaattiseksi reaktioksi jossakin vaiheessa ja tyhmempikin tajuaa, että ei tarvitse tulla lääppimään.
^^ En tarkoittanut ylläolevaa neuvoa kyseisten naisten ahdistavan käytöksen vähättelyksi. Mutta jos on sellainen ihminen, joka kokee vaikeaksi puolustaa omia rajojaan ja "jähmettyy" kuten edellä ollut mies kirjoitti, niin siihen jähmettymiseen auttaa kun etukäteen miettii taktiikan, millä toimii kyseisenkaltaisessa tilanteessa. Tämä pätee ihan kaikenlaisiin tilanteisiin. Ja kyllä, antaisin saman neuvon naiselle, joka kertoo, että lamaantuu kun joutuu epätoivotun lähestymisen kohteeksi.
Kaikkihan me toivottaisiin, että muut ihmiset osaisivat käyttäytyä ja kunnioittaa toisia ilman sanomistakin. Mutta valitettavasti jotkut eivät osaa tai eivät välitä. Koska et pysty kontrolloimaan muiden käytöstä niin mieti, onko jotain miten voit itse vaikuttaa tilanteeseen. Naiset ovat aina opetelleet kikkakolmosia, joilla päästä epätoivotuista tilanteista. Kyllä naisten taktiikoista voi miehetkin jotain oppia.
Minä kun olen koko ajan luullut että tarkoitus on että ihmiset lopettavat toisten seksuaalisen häirinnän, eikä se että uhrit joutuvat kikkaskolmostelemaan.
Ehkä olen sitten kyyninen tai vaan realisti, mutta itse en usko siihen, että ikinä tulee sellaista tilannetta, kun ahdistelua, häirintää ja seksuaalista väkivaltaa olisi 0 %. On hyvä, että näistä asioista puhutaan ja ihmiset tulevat tietoisimmaksi siitä, mikä ei ole hyväksyttävää käytöstä, mutta kyllä näitä tilanteita jatkossakin tulee olemaan. Itse ajattelen sen niin, että minä olen se ihminen, joka on kaikkein kiinnostunein pitämään huolta omasta henkilökohtaisesta turvallisuudestani ja rajoistani. Joten siksi näen vaivan arvoiseksi sen, että mietin itse etukäteen kuinka voin sitä turvallisuuttani ja omia rajojani ylläpitää.
Näin. Ei rötöstelyäkään saada loppumaan sillä, että vaaditaan ihmisiä olemaan rötöstelemättä, ei edes lailla/tuomioilla, sitä pois kitketä.
Sensijaan jokainen pyrkii siihen, kuinka voi omalta osaltaan vähentää riskiä joutua ryöstetyksi.
Pahantekijöitä on ollut maailman sivu, naiivia kuvitella, että ne jotenkin taianomaisesti vain katoavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, reittä on hivelty, istuttu kiinni, tissillä hinkattu käsivartta, munista puristettu, katsottu himokkaasti haaroväliä, opettaja palauttanu kokeen huulipunan jäljillä. Muun muassa.
Mut musta nää tuntu hyvältä. Toivoisin, että mua häirittäs taas.
No sittenhän sinä olet ollut halukkaasti mukana, joten ongelmaa ei kohdallasi ole. Hyvä niin.
En oo ollu mukana, mut jälkeenpäin tuntunu hyvältå. Selkeesti ollu häirintää kuitenkin.
Miten ihmeessä tähän tulee alapeukkua? Onko naiset näin sairaita tälläkin palstalla? Oksettavia tätinaisia.
Urani alussa esimiehenä olin aluksi liiankin kiltti, kun vastasin työntekijöiden soittoihin myös kotona. Ajatus oli se, että jos on sairastunut yms niin saa hoidettua asian pois ja ympärillä oli mukava ja aikaansaava porukka niin niiden kanssa oli hauska myös muutenkin. No, eräs minua hieman vanhempi nainen oli selvästi ihastunut minuun, mutta minua ei kiinnostanut ja pidin tarkoituksella häntä hieman kauempana ja tiesin hänen myös seurustelevan. Nainen soitteli kerran kännissä ja alkoi kertomaan mm. siitä, että heillä ei ole suhteessaan seksiä. Puhelun kestäessä ei jäänyt epäselväksi mitä muuta hän puhelun ohella teki lieventääkseen puutetta. Voin sanoa, että tilanne oli tosi kiusallinen ja siihen olisi varmaan pitänyt puuttua työpaikalla, mutta en oikein tiennyt miten ja mietin samalla sitä, että olinko kuitenkin itse jotenkin osallinen siihen, et tilanne meni niin pitkälle, eli voisinko joutua itse vastuuseen.
Tämän jälkeen työpuhelin on pysynyt kiinni alaisten asioilta työpaikan ulkopuolella
Yleisimmät mitä olen kokenut on juuri sitä että nainen halaa minua ilman lupaa, nainen ehdottelee esim sohvalle "makoilemaan" tai nukkumaan samaan sänkyyn ja sitten nainen puhuu seksuaalisävytteisesti.
Ei mies ole ikinä samalla tavalla fyysisesti uhattuna kuin nainen. Monet naiset välttelevät pimeällä alikulkuja, huonosti valaistuja bussipysäkkejä sekä puiston läpi meneviä kävelyteitä.
Kun vielä joskus nuorempana kävin kuppiloissa niin silloin tällöin itseäni selvästi vanhemmat naiset koskettelivat ja osa selvästi yritti jotain muutakin.
m38v
Vierailija kirjoitti:
Ei mies ole ikinä samalla tavalla fyysisesti uhattuna kuin nainen. Monet naiset välttelevät pimeällä alikulkuja, huonosti valaistuja bussipysäkkejä sekä puiston läpi meneviä kävelyteitä.
Ketjun aihe ei tällä kertaa ollut naisten kokema uhka
Vierailija kirjoitti:
Urani alussa esimiehenä olin aluksi liiankin kiltti, kun vastasin työntekijöiden soittoihin myös kotona. Ajatus oli se, että jos on sairastunut yms niin saa hoidettua asian pois ja ympärillä oli mukava ja aikaansaava porukka niin niiden kanssa oli hauska myös muutenkin. No, eräs minua hieman vanhempi nainen oli selvästi ihastunut minuun, mutta minua ei kiinnostanut ja pidin tarkoituksella häntä hieman kauempana ja tiesin hänen myös seurustelevan. Nainen soitteli kerran kännissä ja alkoi kertomaan mm. siitä, että heillä ei ole suhteessaan seksiä. Puhelun kestäessä ei jäänyt epäselväksi mitä muuta hän puhelun ohella teki lieventääkseen puutetta. Voin sanoa, että tilanne oli tosi kiusallinen ja siihen olisi varmaan pitänyt puuttua työpaikalla, mutta en oikein tiennyt miten ja mietin samalla sitä, että olinko kuitenkin itse jotenkin osallinen siihen, et tilanne meni niin pitkälle, eli voisinko joutua itse vastuuseen.
Tämän jälkeen työpuhelin on pysynyt kiinni alaisten asioilta työpaikan ulkopuolella
Lähes sama havainto itsellä! Kun tulin keskisuureen firmaan ylempään keskijohtoon, niin kyllä monen naisen silmät kiiluivat. Ei onneksi omien alaisten, mutta naapuriyksiköissä. Pikkujouluissa en kerta kaikkiaan mennyt enää tanssimaan, kun joukossa oli ainakin joku liian innokas.
Mutta tämä on asia joka pitäisi esimieskoulutuksessa ottaa esille.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko miehet useinkin joutuneet miettimään raiscataanko tai t a p e t a a n k o teidät kun lähdette treffeille tai vaan kaupungille kävelemään?
Raiskatuksi tulemista en ole juurikaan miettinyt, mutta hakatuksi tulemista senkin edestä. Miehenä pitää varautua siihen, että tappelu voi alkaa koska vain. Itse olen saanut nyrkistä esimerkiksi siksi, että tuntematon kaatui kännissä päälleni. Minua on lyöty myös silloin torjuessani naisen lähentelyt.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla tavalla raavaat miehetkin noita välttelevät. Eivät miehetkään mene mielellään yksin tuollaisten "epäilyttävien" paikkojen läpi. Narkkeja ja muita sekopäitä on nykyään joka puolella vaeltelemassa. He eivät koskaan ole yksin ja yleensä heillä on aina vähintään puukko mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää tuoda mittakaava esille. Ei miehen tarvi pelätä pimeällä pysäkillä raiskatuksi tulemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää tuoda mittakaava esille. Ei miehen tarvi pelätä pimeällä pysäkillä raiskatuksi tulemista.
Mutta hakatuksi ja tapetuksi tulemista pitää.
Vierailija kirjoitti:
Whataboutismia parhaimmillaan
Vierailija kirjoitti:
"Vuonna 2016 miehiä henkirikosten uhreista oli peräti noin 70 prosenttia. Vakavimpien väkivaltarikosten, kuten törkeän pahoinpitelyn ja henkirikoksen yrityksen, uhreista vajaat 80 prosenttia oli miehiä. Pahoinpitelyiden uhreista heidän osuutensa oli 60 prosenttia" Lähde RISE
Vierailija kirjoitti:
Eiks se ny aika fyysistä oo, jos munaa puristellaan tai hinkataan tisseillä lupaa kysymättä?
Ihme ettei täällä olla pahemmin puhuttu siitä kuinka seksuaalista häirintää miehet kokevat myös internetissä ja deittisovelluksissa.
Tinderissä on aika yleistä se että naiset tekee seksuaalista häirintää miehille ja myös miehille naiset laittelevat seksuaalisia kuvia itsestään vaikka mies ei niitä välttämättä halua.
Tinderissä jotkut naiset ehdottelevat tapaamisia tai "olisi kiva jaakaa yö kanssasi" viesteillä.
semmonen lievästi kehitysvammanen
ehdotteli suuseksi monta kertaa ja kerran
vähä nosti kiveksistä kämmenellä,
aika lihanpala olo oli sillon.