Miehet, millaisen seksuaalisen häirinnän, ahdistelun tai väkivallan kohteeksi olet joutunut?
Viime päivinä on puhuttu paljon naisiin kohdistuvasta katuhäirinnästä. Olisi hyvä kuulla myös miesten kokemuksia. Millaista teihin kohdistuva ahdistelu ja häirintä on ollut?
Kommentit (1359)
kaka-duu kirjoitti:
tää perus tapapuolen ja kivesten tökerö hyväily-yritys,
ton ku sais viedä kotia isoon ääneen että varmasti
huomaan mitä vailla tuo iso vaalea ja sen kaveri olivat..
jos haittaako jos mennään samaan taxiin ym humaisten
iskuyritykset..
erikoisin on kun lähin kerran taxiin ja naisen
pakaran alle jäi puhelin siinä kesken kovan fiiliksen
aikana ja se soitti sen eksän kaverille semmosta
ah ah ah, kummaltaki ääntä ja litinä päälle..
hommien jälkeen näin kuin taxi kurvas pihalle ja
useamman jätkän voimin ja hyvä kun
kerkesin takapihan kautta tielle karkuun..
nainen jäi vielä alaosa paljaana huutamaan
että miksi lähet.. ollu varmaan sen exän
kavereilla näky..
Sit sä heräsit?
Työpaikan taukohuoneessa itseäni hieman vanhempi nainen, jonka tiesin vain etunimeltä, tuli taakseni ja alkoi hipelöimään hiuksiani, kun istuin kahvipöydän ääressä. Jähmetyin enkä osannut reagoida oikein mitenkään. Oli todella creepy tilanne, onneksi lopetti pian.
Baaritungoksessa kerran eräs nainen tönäisi minua takaapäin, ja kun käännyin, alkoi hysteerisesti kälättää, miten olin tönäissyt häntä ja nyt meni siideriä tissien väliin, TISSIEN VÄLIIN ja tyrkytti niitä tissejään minua kohti. Tämä nyt oli lähinnä huvittavaa, jätin hänet siihen tisseineen meuhkaamaan.
Olen miehenä kokenut seksuaalista ahdistelua/häirintää ja se on ollut lähinnä sitä että nainen tuijottaa/katselee minua ja sitten muutaman kerran nainen ehdotellut seksiä ja pyydellyt tanssimaan. Vain kerran seksuaalinen ahdistelu on ollut fyysistä ja silloin humalainen nainen otti minua kädestä kiinni ja halasia minua ilman lupaa.
Kyllä me miehetkin olemme uhreja mutta jostain syystä mediat ei juurikaan puhu miesten kokemasta häirinnästä ja ahdistelusta.
Mentoo
M30
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia tunteita nuo teissä herättävät? Pelkäättekö? Häpeättekö itseänne? Nolottaako? Meneekö luottamus naisiin? Miten reagoitte niihin?
Omalla kohdallani ei herätä juuri mitään tunteita. Ymmärrän, että ihmiset tekevät välillä kännissä typeriä asioita. Reagoin poistumalla tilanteesta tai pyytämällä ei-mieluisaa seuraan tuppautujaa poistumaan. Pidän noita pienempänä harmina kuin tappelunhaluisia riidanhaastajia. Kähmijöistä pääsee yleensä helpommin eroon.
Puhutteko ikinä näistä kenellekään - kavereille, puolisolle, terapiassa tms? Jääkö ne ikinä vaivaamaan teitä sillä tavalla?
Nykyään vähemmän kun se on aiemmin johtanut pääasiassa vain vähättelyyn tai ilkkumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehenä minua ahdistellaan usein töissä, mikä sinänsä on ok, koska materiaali siellä on sellaista ettei oikein olla tässä maailmassa, eli tuota voi odottaakin.
Sen lisäksi minua pussaillaan, halaillaan, puristellaan jne naispuolisten tuttujen toimesta kun he ovat hieman alkoholia nauttineet. En pidä tästä, ene halua vieraita naisia noin lähelle, ja lisäksi minulla on jo oma vaimo jota halailen mielelläni, ja noihin kohtaamisiin liittyy yleensä flirtti naisen puolelta, ja koen hyväksyväni sen ja olevan siinä flirtissä mukana jos en työnnä naista pois välittömästi ja sano jyrkästi että ei. En kuitenkaan osaa noissa tilanteissa tehdä muuta kuin seistä tumput suorina, ja antaa tervehtimishyväilyn ja suukottelun jatkua passiivisena.
Ymmärrän että olen muiden mielestä herkkis, ja että tuonkaltainen kohtaaminen ja tervehtiminen on normaalia.
Silti mietin olisiko se normaalia toisinpäin.
Ei se kyllä ole normaalia. Yleensä ihmiset valitsevat tervehtimistavan kunkin ihmisen mukaan. Aina voi nyökkäysmoikata, jos tietää ettei toinen tykkää iholle menevistä tervehtimistavoista.
Olisko sun mahdollista noissa tilanteissa jotenkin ohjata omalla kädellä sitä etäisyyttä? Eli ottaisit itse naista olkapäästä kiinni, kurotat antamaan nopean puolihalin tervehdykseksi, mutta samalla kuitenkin pidät sillä omalla kädellä vähän etäisyyttä ja työnnät sitten lisää etäisyyttä väliin kun puolihali suoritettu? Teet van jääräpäisesti sitä, niin tulee automaattiseksi reaktioksi jossakin vaiheessa ja tyhmempikin tajuaa, että ei tarvitse tulla lääppimään.
^^ En tarkoittanut ylläolevaa neuvoa kyseisten naisten ahdistavan käytöksen vähättelyksi. Mutta jos on sellainen ihminen, joka kokee vaikeaksi puolustaa omia rajojaan ja "jähmettyy" kuten edellä ollut mies kirjoitti, niin siihen jähmettymiseen auttaa kun etukäteen miettii taktiikan, millä toimii kyseisenkaltaisessa tilanteessa. Tämä pätee ihan kaikenlaisiin tilanteisiin. Ja kyllä, antaisin saman neuvon naiselle, joka kertoo, että lamaantuu kun joutuu epätoivotun lähestymisen kohteeksi.
Kaikkihan me toivottaisiin, että muut ihmiset osaisivat käyttäytyä ja kunnioittaa toisia ilman sanomistakin. Mutta valitettavasti jotkut eivät osaa tai eivät välitä. Koska et pysty kontrolloimaan muiden käytöstä niin mieti, onko jotain miten voit itse vaikuttaa tilanteeseen. Naiset ovat aina opetelleet kikkakolmosia, joilla päästä epätoivotuista tilanteista. Kyllä naisten taktiikoista voi miehetkin jotain oppia.
Minä kun olen koko ajan luullut että tarkoitus on että ihmiset lopettavat toisten seksuaalisen häirinnän, eikä se että uhrit joutuvat kikkaskolmostelemaan.
Ehkä olen sitten kyyninen tai vaan realisti, mutta itse en usko siihen, että ikinä tulee sellaista tilannetta, kun ahdistelua, häirintää ja seksuaalista väkivaltaa olisi 0 %. On hyvä, että näistä asioista puhutaan ja ihmiset tulevat tietoisimmaksi siitä, mikä ei ole hyväksyttävää käytöstä, mutta kyllä näitä tilanteita jatkossakin tulee olemaan. Itse ajattelen sen niin, että minä olen se ihminen, joka on kaikkein kiinnostunein pitämään huolta omasta henkilökohtaisesta turvallisuudestani ja rajoistani. Joten siksi näen vaivan arvoiseksi sen, että mietin itse etukäteen kuinka voin sitä turvallisuuttani ja omia rajojani ylläpitää.
Minua on puristeltu perseestä, tarrattu munaan, suudeltu väkisin jne
Jos näistä on valittanut henkilökunnalle on itse lentänyt pihalle. Nykyään osaa sitten olla välittämättä kun ei joka tätiurpon takia viitsi lentää baarista pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Hieman yli 50-vuoden aikana tasan 0 kertaa. Tai sitten olen niin toope, etten ole huomannut..
Sama minullakin, eipä ole naiset ahdistellu koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vain tarkoittaa että se on vaikeaa, sekä miehille että naisille.
Naiseen kohdistuva seksuaalinen väkivalta tai väkivalta yleisesti on ihmisten mielestä väärin ja tuomittavaa. Sitä piilotellaan ja hyssytellään, mutta noustessaan julkisuuteen aika moni ihminen sen tuomitsee.
Miehen kohdistuva raiskaus on lähinnä huvittavaa. mietitään miten se on edes mahdollista ja miehen pitäisi olla vaan tyytyväinen kun sai seksiä. On tässä pieni vivahde ero.
Mites on, vähättelevätkö enemmän tuota naiset vai toiset miehet? Ainakin itse kun olen lukenut esimerksiksi poikia rais kan neis ta naisopettajista, niin lähes kaikki kommentit miehiltä ovat tyyliä "kunpa itsekin olisi saanut teininä, ei taida poikaa itseään harmittaa, vähänkö kuumaa, joka teinipojan unelma"...
Olisi hyvä muistaa, että se ahdistelua kokenut mies tai poika ei voi vaikuttaa toisten miesten asenteisiin ja sanoihin eikä ole vastuussa niistä. Eivätkä miehet ole mikään kollektiivi, jolla on vain yksi asenne ja yhdet teot, yhtään enempää kuin naisetkaan. Olisi kiva, jos yritettäisiin välttää tämän asiallisena alkaneen keskustelun ajautuminen siihen tälle palstalle niin ominaiseen miehet-sitä-ja-naiset-tätä-jankkaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen miehenä kokenut seksuaalista ahdistelua/häirintää ja se on ollut lähinnä sitä että nainen tuijottaa/katselee minua ja sitten muutaman kerran nainen ehdotellut seksiä ja pyydellyt tanssimaan. Vain kerran seksuaalinen ahdistelu on ollut fyysistä ja silloin humalainen nainen otti minua kädestä kiinni ja halasia minua ilman lupaa.
Kyllä me miehetkin olemme uhreja mutta jostain syystä mediat ei juurikaan puhu miesten kokemasta häirinnästä ja ahdistelusta.
Mentoo
M30
Kuulostaa siltä, että ainakin ravintolahenkilökunta tarvitsisi koulutusta ahdistelutilanteisiin puuttumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin sinkku, kutsui yksi naimisissa oleva kotirouva minua jatkuvasti kotiinsa antamaan hänelle kielitunteja. En koskaan mennyt. Yhdessä tilaisuudessa kävi ilmi, että olen alkanut seurustelemaan ja kotirouva tuli hurjistuneen näköisenä lyömään avokämmenellä.
Humalainen nainen ilmaantui tyhjästä eteeni yökerhossa, pomppasi halaamaan ja suuteli. Jäi ympärille pörräämään ja mankui päästä luokseni yöksi. En ottanut.
Eräs tunnettu poliitikkonainen hiprakassa halasi ja kehui ulkonäköäni.
Nämä nyt ensimmäiseksi tulevat mieleen.
Nyt kaikkia kiinnostaa kuka tuo tunnettu poliitikkonainen on :D
Veikkaan ettet uskoisi, vaikka kertoisin, koska ei sovi yhtään hänen julkikuvaansa ja sille on syynsä miksen kerro. Jos kertoisin kuka hän oli, vaadittaisiin seuraavaksi lisätietoa tilanteesta tai minua ei uskottaisi. Riittäköön, jos kerron että välillämme oli valta-aseman ero.
Näin erään toisen tapauksen, jossa hän istui miespuolisen keskustelukumppanin kanssa viistosti vastakkain/vierekkäin. Kesken keskustelun naispoliitikko asetti kätensä miehen reidelle ja piti sen siinä. Naispoliitikko varmaan olisi puolustautunut sen olevan vain tuttavallisen ystävällisyyden välittämistä. Keskustelukumppanin silmät kylläkin rävähtivät yllätyksestä sen verran levälleen, että hän ei välejä niin tuttavallisiksi arvannut. Tietääkseni oli ensimmäinen kerta, kun tapasivat. Lyhyt kosketus olisi ehkä mennyt tuttavallisuuden piikkiin, mutta käden lepuuttaminen pitkään toisen reidellä meni sen yli mielestäni ja ilmeestä päätellen keskustelukumppaninkin.
Parikymppisenä kundina perseen puristelua baarissa ja ehdotuksia yli kymmenen vuotta vanhemmilta naisilta. Ulkonäön arviointia yms.
Ei traumoja, mutta olisi silti tärkeää, että miehet puhuisivat myös omista kokemuksistaan jotta käsitys siitä, että nainen voi olla vain uhri ei voimistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana tein järkkärin hommia, niin jotkut vanhemmat naiset yrittivät väkisin viedä mut tanssimaan tai muuten vaan piirittivät. Yksi nainen seurasi kaupungilla ja tuli jopa rappukäytävään asti perässä vonkaamaan.
Baarissa on puristeltu perseestä ja munista näin keski-ikäisenäkin. Vaatekaupassa myyjä tullut kysymättä sovituskoppiin tarkastamaan miten housut istuu. Onhan näitä. Yhteistä on se suhtautuminen, että miehenä pitäisi olla kiitollinen kun naiset on kiinnostuneita ja aloitteellisia.
Portsari illan viimeinen toivo. Tuttu ilmiö myös mulle.
miehen pitää vähätellä itseensä kohdistuvia törkeyksiä ollakseen "mies" joten vastaukset ei välttämättä oo kovin rehellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa olisi varmaan tarvetta enemmälle opetukselle ruumiillisen koskemattomuuden rajoista. Kännissä estot helposti katoaa, mutta ei sitä oikein voi käyttää tekosyynä. Ehkä aikuisillekin täytyy välillä muistuttaa asiasta. Ehkä siinä lainsäädännön muutokset on hyvä juttu myös - asiasta taas puhutaan ja sitä joutuu miettimään.
Ja myös sille että puhuttaisiin myös naisten tekemästä ahdistelusta. Usein kun saarnataan vain pojille.
Nainen hymyli minulle, koin sen seksuaalisena häirintänä ja en ahdistuin pahoin siitä. Itkin monesti illalla ja en saannut unta öisin. Naisten tekemä seksuaalinen häirintä katsotaan läpi sormien joten meillä on tasa-arvoon vielä matkaa.
On se jännää, kun lukee näitä tarinoita, niin nainen jos ei saa tahtoaan läpi käännetään tilanne miehen syyksi. En enää yhtään ihmettele, miksi miehet on niin varovaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vain tarkoittaa että se on vaikeaa, sekä miehille että naisille.
Naiseen kohdistuva seksuaalinen väkivalta tai väkivalta yleisesti on ihmisten mielestä väärin ja tuomittavaa. Sitä piilotellaan ja hyssytellään, mutta noustessaan julkisuuteen aika moni ihminen sen tuomitsee.
Miehen kohdistuva raiskaus on lähinnä huvittavaa. mietitään miten se on edes mahdollista ja miehen pitäisi olla vaan tyytyväinen kun sai seksiä. On tässä pieni vivahde ero.
Mites on, vähättelevätkö enemmän tuota naiset vai toiset miehet? Ainakin itse kun olen lukenut esimerksiksi poikia rais kan neis ta naisopettajista, niin lähes kaikki kommentit miehiltä ovat tyyliä "kunpa itsekin olisi saanut teininä, ei taida poikaa itseään harmittaa, vähänkö kuumaa, joka teinipojan unelma"...
Olisi hyvä muistaa, että se ahdistelua kokenut mies tai poika ei voi vaikuttaa toisten miesten asenteisiin ja sanoihin eikä ole vastuussa niistä. Eivätkä miehet ole mikään kollektiivi, jolla on vain yksi asenne ja yhdet teot, yhtään enempää kuin naisetkaan. Olisi kiva, jos yritettäisiin välttää tämän asiallisena alkaneen keskustelun ajautuminen siihen tälle palstalle niin ominaiseen miehet-sitä-ja-naiset-tätä-jankkaukseen.
Jos et tiedä, ketkä vähättelevät miesten ja poikien r:ia, niin miten ajattelit muuttaa tätä heidän väheksyvää asennettaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin sinkku, kutsui yksi naimisissa oleva kotirouva minua jatkuvasti kotiinsa antamaan hänelle kielitunteja. En koskaan mennyt. Yhdessä tilaisuudessa kävi ilmi, että olen alkanut seurustelemaan ja kotirouva tuli hurjistuneen näköisenä lyömään avokämmenellä.
Humalainen nainen ilmaantui tyhjästä eteeni yökerhossa, pomppasi halaamaan ja suuteli. Jäi ympärille pörräämään ja mankui päästä luokseni yöksi. En ottanut.
Eräs tunnettu poliitikkonainen hiprakassa halasi ja kehui ulkonäköäni.
Nämä nyt ensimmäiseksi tulevat mieleen.
Nyt kaikkia kiinnostaa kuka tuo tunnettu poliitikkonainen on :D
Veikkaan ettet uskoisi, vaikka kertoisin, koska ei sovi yhtään hänen julkikuvaansa ja sille on syynsä miksen kerro. Jos kertoisin kuka hän oli, vaadittaisiin seuraavaksi lisätietoa tilanteesta tai minua ei uskottaisi. Riittäköön, jos kerron että välillämme oli valta-aseman ero.
Näin erään toisen tapauksen, jossa hän istui miespuolisen keskustelukumppanin kanssa viistosti vastakkain/vierekkäin. Kesken keskustelun naispoliitikko asetti kätensä miehen reidelle ja piti sen siinä. Naispoliitikko varmaan olisi puolustautunut sen olevan vain tuttavallisen ystävällisyyden välittämistä. Keskustelukumppanin silmät kylläkin rävähtivät yllätyksestä sen verran levälleen, että hän ei välejä niin tuttavallisiksi arvannut. Tietääkseni oli ensimmäinen kerta, kun tapasivat. Lyhyt kosketus olisi ehkä mennyt tuttavallisuuden piikkiin, mutta käden lepuuttaminen pitkään toisen reidellä meni sen yli mielestäni ja ilmeestä päätellen keskustelukumppaninkin.
Näinhän se menee. Varsinkin jos naista syyttää ahdistelusta niin puolustelijoita ilmestyy heti ringissä epäilemään ja syyttämään uhria.
Anteeksi ohiksesta, mutta kerronpa kuitenkin, vaikka olen nainen. Olin 15-vuotiaana tyttönä vappuna espalla, niin noin kolme-neljäkymppinen nainen tarrasi kiinni mun lantiosta ja pussasi mun takapuolta. Siis konkreettisesti pussasi. Koko sen porukka nauroi (siinä naisia). En ole ikinä kokenut vastaavaa, noin pitkälle menoa miehiltä, muunlaista kyllä. Olin tosi kauan ahdistunut enkä käynyt enää Hgissä niin paljon.
Lopetan ohikseni, pahoittelut vielä.
Kyllä minä uutisointien yhteydessä ole nähnyt naisten keskustelevan näistä paljonkin. Twitteriä en seuraa, mutta se nyt taitaa olla pääasiassa miesten käyttämä alusta.