Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehet, millaisen seksuaalisen häirinnän, ahdistelun tai väkivallan kohteeksi olet joutunut?

Vierailija
21.07.2022 |

Viime päivinä on puhuttu paljon naisiin kohdistuvasta katuhäirinnästä. Olisi hyvä kuulla myös miesten kokemuksia. Millaista teihin kohdistuva ahdistelu ja häirintä on ollut?

Kommentit (1359)

Vierailija
281/1359 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme ettei täällä olla pahemmin puhuttu siitä kuinka seksuaalista häirintää miehet kokevat myös internetissä ja deittisovelluksissa.

Tinderissä on aika yleistä se että naiset tekee seksuaalista häirintää miehille ja myös miehille naiset laittelevat seksuaalisia kuvia itsestään vaikka mies ei niitä välttämättä halua.

Tinderissä jotkut naiset ehdottelevat tapaamisia tai "olisi kiva jaakaa yö kanssasi" viesteillä.

Tinder on monille seksinhakupalsta. Sieltä voi pysyä poissa.

Totta. Sama pitää kertoa myös naisille jotka valittavat pervoilevista miehistä tinderissä.

Jep. Olemme poistuneet sieltä, kuten ehkä olet hiomannut. Suosittelen samaa miehille.

Vierailija
282/1359 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nykyaikana naiset ovat noin julmia ja pahoja? Luin tätä viestiketjua läpi ja hiljaiseksi vetää naisten töykeä ja ala arvoinen käytös.

Näin naisena, ravintola-alalla pitkään työskennelleenä, minua ei yllätä yksikään näistä kokemuksista. Naiset ovat yllättävän päällekäyviä varsinkin humalapäissään.

Myös alalla on tullut nähtyä työpaikoilla häirintää/ahdistelua miehiä, jopa homoja kohtaan, mutta se usein sivuutetaan vain naisten räväkkyydellä ja huumorilla.

Varmasti tätä tapahtuu myös muilla aloilla, samoihin syihin vedoten.

Luin joskus tieteelisen tutkimuksen, jossa oli saatu vahvistus sille että humalassa naisten testosteroni tasot kasvoivat kun taas miehillä vastaavassa tilanteessa estrogeenitasot kohosivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/1359 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Baarissa muutaman kerran vaivihkaa puristeltu persauksesta. En itse koe tuota kovinkaan pahaksi seksuaaliseksi häirinnäksi, jos kerran kesässä joku vähän ohimennen puristaa. Jatkavasti jos tapahtuu niin alkaa luultavasti ärsyttää.

Toisinpäin eli jos mies puristelee naista niin näen paljon paheksuttavampana sen, eikä ole ok missään tilanteessa.

Miksi miestä saa mielestäsi hipelöidä mutta naista ei? 

Vierailija
284/1359 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorena kun olin yökerhossa eräs vanhempi nainen lähestyi minua, halusi viettää yön kanssani.

Kun en suostunut puristi minua monta kertaa haaroista kunnes laukesin, jouduin hämilläni menemään taksijonoon spermatahrani kanssa

Tuollaisia tapauskia on vaikka kuinka paljon.

Missä miesten metoo kampanja on?

Samassa paikassa kuin miesten kehopositiivisuus. Ei tälläiset asiat koske miehiä, pitää kato vaan olla mies ja kestää tämmöset.

Kun ne kerran koskevat, niin kertokaa siitä. Naiset ovat itse tehneet kehopositiivisuutensa ja metoon, samat väylät ovat auki myös teille - tai muut tavat jotka itse katsotte hyviksi. Asia on tärkeä, kannattaa toimia.

Tiedät varmaan ihan hyvin ettei näin ole, näissä asioissa tasa-arvoa ei ole eikä tule. Esim. perheväkivallasta kärsivälle miehelle naureskellaan että otatko pataan naiselta, toisinpäin tapahtuessa mies on linnassa. 

Seksuaalinen lähestyminen on miehelle aina positiivinen asia, oli sen tekijänä sitten millainen pubiruusu tahansa. Mies on aina valmiina kylvämään siementä tai on homo tai impotentti.

Vähättelyä naisetkin ovat kestäneet, vuosituhansia. Mutta kun tarpeeksi moni kertoo asiasta sitä ei voi enää lakaista maton alle ja esittää että häirintä tai väkivalta olisi jotenkin ok.

Se vaatii rohkeutta ja se vaatii sen, että monet kertovat tapahtumista. Tästä anonyymista kirjoittelusta on hyvä alottaa, sitä voisi jatkaa esim. johonkin lehteen ja isommalle yleisölle.

Tämä pitää ottaa myös huomioon kotona kasvatuksessa, että häirintää voi tapahtua myös pojille ja miehille ja siihen on keinot puuttua.

Se ottaa varmasti aikansa, mutta ei Roomaakaan rakennettu päivässä.

Varmasti tämäkin keskusteluketju saa naiset miettimään mikä on ok. Puhuminen ei ikinä mene hukkaan, mutta sen kerronnan pitää tulla niiltä miehiltä ei toisen käden kautta (siinä häviää terä miekasta).

Miesten kapea miehen mallihan tässä saa kyytiä se pitää hyväksyä ja sitä pitää haluta. 

Tämä pitäisi huomioida jo ihan lääkäreiden ja poliisien koulutuksessa. Pitäisi heidän osata epäillä lähipiiriväkivaltaa myös silloin kun mies on saanut vammoja. Nythän esimerkiksi poliisit lähtee kotihälyytyksessä heti siitä olettamuksesta, että nainen on uhri ja mies epäilty. Oikeudessa sitten katsotaan, että mieshän se on joka on viety putkaan rauhoittamaan.

Vierailija
285/1359 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollessani 18-vuotias ja ensimmäistä kertaa ilman vanhempia ruotsinlaivalla, joku reilu kolmekymppinen humalainen nais(kaveri)pari tuli läpsimään pyllyä ja huusivat hyvää persettä. Tilanne oli ohi sekunneissa, mutta äkkiä ja yllättäen iholle tuleminen säikäytti. Festareilla (yleensä pahasti päihtyneet) tuntemattomat naiset ovat joskus ängenneet halaamaan, pussaamaan, kourimaan tai ehdottelemaan rivoja. Näissä tilanteissa eroon pääseminen on ollut työlästä.

Ikävuosina 16-20 tapasimme vanhemman herrasmiehen uimahallin saunassa, mies kävi uimassa ja me kavereideni kanssa kuntosalilla. Alkuun juttelimme saunassa normaalisti ja mies vaikutti erittäin herrasmiesmäiselle. Hän oli sosiaalisesti hyvä ja hauskaa seuraa. Ajan myötä hiljalleen yhteiselo meni pienin askelein kohti seksuaalista häirintää. Ensin kuvioihin tuli selän peseminen, sitten pitkäksi venyneet kättelyt ja halaamiset ja myöhemmin myös jutut alkoivat ottaa seksuaalisia sävyjä. Viimeisenä vaiheena koskettelut alkoivat siirtyä epämääräisille alueille (kädet, polvet, reidet) ja hän alkoi kommentoimaan (kehuvasti) mm. peniksiämme. Lopussa hän myös paljasti olevansa homoseksuaali. Tämä tarina rakentui usean vuoden ja yli sadan tapaamiskerran aikana, joten sen vuoksi luottamus pääsi syntymään, ennen kuin se särkyi. 

Myöhemmällä seksuaalinen häirintä on ollut pääasiassa saunassa. Usein naisten saunavuoro (asiallisesti) on rauhoitettu vain naisille, mutta miesten vuorolla saa käyttäytyä miten haluaa. Jotkut naiset tulevat (täysissä pukeissa) kurkkimaan saunaan ja jos saunan jälkeen käydään alasti uimassa, niin siellä pihalla kyttäillään täysin avoimesti, joskus jopa kamerakännyköiden kanssa. Erityisen ahdistavaa tämä on tuttujen kesken, esim työporukalla, en halua esitellä alastonta vartaloa kollegoilleni. Kaikki ymmärtävät sen että pikkupöhnässä oleva Seppo ei saa missään nimessä mennä naisten saunavuorolla kurkkimaan huonolla tekosyyllä, mutta Sirpan kohdalla tätä katsotaan läpi sormien.

Vierailija
286/1359 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, reittä on hivelty, istuttu kiinni, tissillä hinkattu käsivartta, munista puristettu, katsottu himokkaasti haaroväliä, opettaja palauttanu kokeen huulipunan jäljillä. Muun muassa.

Mut musta nää tuntu hyvältä. Toivoisin, että mua häirittäs taas.

No sittenhän sinä olet ollut halukkaasti mukana, joten ongelmaa ei kohdallasi ole. Hyvä niin.

En oo ollu mukana, mut jälkeenpäin tuntunu hyvältå. Selkeesti ollu häirintää kuitenkin.

Miten ihmeessä tähän tulee alapeukkua? Onko naiset näin sairaita tälläkin palstalla? Oksettavia tätinaisia.

Jos nainen kertoo tuon saman miten on tullut häirityksi, mutta lopulta nauttinut siitä, alapeukkuja hänellekin satelee.

Vierailija
287/1359 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nykyaikana naiset ovat noin julmia ja pahoja? Luin tätä viestiketjua läpi ja hiljaiseksi vetää naisten töykeä ja ala arvoinen käytös.

Näin naisena, ravintola-alalla pitkään työskennelleenä, minua ei yllätä yksikään näistä kokemuksista. Naiset ovat yllättävän päällekäyviä varsinkin humalapäissään.

Myös alalla on tullut nähtyä työpaikoilla häirintää/ahdistelua miehiä, jopa homoja kohtaan, mutta se usein sivuutetaan vain naisten räväkkyydellä ja huumorilla.

Luin joskus tieteelisen tutkimuksen, jossa oli saatu vahvistus sille että humalassa naisten testosteroni tasot kasvoivat kun taas miehillä vastaavassa tilanteessa estrogeenitasot kohosivat.

Näin miehenä voin todeta, että ainakin minä muutun humalassa joskus hiukan "homomaiseksi" (homoja halventamatta). Moni nainen taas tuntuu muuttuvan jotenkin maskuliinisemmaksi.

Vierailija
288/1359 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kun lähtee kotoa ulos, joutuu näkemään itseään tyrkyttäviä naisia jotka pukeutuvat kuin hu*rat

Juuri oli lenkkipolulla gigoloiksi pukeutuneita miehiä. En kokenut sen kohdistuvan minuun mitenkään.

Vierailija
289/1359 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin miehenä voin todeta, että ainakin minä muutun humalassa joskus hiukan "homomaiseksi" (homoja halventamatta). Moni nainen taas tuntuu muuttuvan jotenkin maskuliinisemmaksi.

Millainen on homomainen halventamatta? Minun tuntemani homot eivät eroa habitukseltaan millään lailla heteroista tai päinvastoin.

Vierailija
290/1359 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina kun lähtee kotoa ulos, joutuu näkemään itseään tyrkyttäviä naisia jotka pukeutuvat kuin hu*rat

Juuri oli lenkkipolulla gigoloiksi pukeutuneita miehiä. En kokenut sen kohdistuvan minuun mitenkään.

Kerropa minulle missä nämä urokset ovat?

T: Markku 54v

Vierailija
291/1359 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorena kun olin yökerhossa eräs vanhempi nainen lähestyi minua, halusi viettää yön kanssani.

Kun en suostunut puristi minua monta kertaa haaroista kunnes laukesin, jouduin hämilläni menemään taksijonoon spermatahrani kanssa

Voi jessus ja höpö höpö. Etkö muka voinut käskeä ja työntää kauemmas.

Vierailija
292/1359 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisia tapauskia on vaikka kuinka paljon.

Missä miesten metoo kampanja on?

Samassa paikassa kuin miesten kehopositiivisuus. Ei tälläiset asiat koske miehiä, pitää kato vaan olla mies ja kestää tämmöset.

Kun ne kerran koskevat, niin kertokaa siitä. Naiset ovat itse tehneet kehopositiivisuutensa ja metoon, samat väylät ovat auki myös teille - tai muut tavat jotka itse katsotte hyviksi. Asia on tärkeä, kannattaa toimia.

Tiedät varmaan ihan hyvin ettei näin ole, näissä asioissa tasa-arvoa ei ole eikä tule. Esim. perheväkivallasta kärsivälle miehelle naureskellaan että otatko pataan naiselta, toisinpäin tapahtuessa mies on linnassa. 

Seksuaalinen lähestyminen on miehelle aina positiivinen asia, oli sen tekijänä sitten millainen pubiruusu tahansa. Mies on aina valmiina kylvämään siementä tai on homo tai impotentti.

Vähättelyä naisetkin ovat kestäneet, vuosituhansia. Mutta kun tarpeeksi moni kertoo asiasta sitä ei voi enää lakaista maton alle ja esittää että häirintä tai väkivalta olisi jotenkin ok.

Se vaatii rohkeutta ja se vaatii sen, että monet kertovat tapahtumista. Tästä anonyymista kirjoittelusta on hyvä alottaa, sitä voisi jatkaa esim. johonkin lehteen ja isommalle yleisölle.

Tämä pitää ottaa myös huomioon kotona kasvatuksessa, että häirintää voi tapahtua myös pojille ja miehille ja siihen on keinot puuttua.

Se ottaa varmasti aikansa, mutta ei Roomaakaan rakennettu päivässä.

Varmasti tämäkin keskusteluketju saa naiset miettimään mikä on ok. Puhuminen ei ikinä mene hukkaan, mutta sen kerronnan pitää tulla niiltä miehiltä ei toisen käden kautta (siinä häviää terä miekasta).

Miesten kapea miehen mallihan tässä saa kyytiä se pitää hyväksyä ja sitä pitää haluta. 

Tämä pitäisi huomioida jo ihan lääkäreiden ja poliisien koulutuksessa. Pitäisi heidän osata epäillä lähipiiriväkivaltaa myös silloin kun mies on saanut vammoja. Nythän esimerkiksi poliisit lähtee kotihälyytyksessä heti siitä olettamuksesta, että nainen on uhri ja mies epäilty. Oikeudessa sitten katsotaan, että mieshän se on joka on viety putkaan rauhoittamaan.

Niin totta.

Tämän takia koin Johnny Deppin oikeudenkäynnin nimenomaan tasa-arvoa edistävänä. 

Vierailija
293/1359 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikan kahvihuoneessa nainen söi banaania ja tuijotti mua häpeilemättä silmiin

Vierailija
294/1359 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markku 54v kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerropa minulle missä nämä urokset ovat?

T: Markku 54v

Täällä Espoossa. Tervetuloa lenkkeilemään!

Vierailija
295/1359 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelin 12 vuotta baarissa tiskin takana ja jos luettelisin ne kerrat kun minua on lähestytty, ehdoteltu, kourittu humalaisten naisten toimesta niin siihen ei viestikenttä riittäisi. Ensimmäinen pomoni sanoi minulle, että älä sitten poika ylläty mitä viina saa aikaan ihmisissä ja täysin oikeassahan hän oli. Ahdisteluiden ohella on tullut painittua miesasiakkaiden kanssa, saatu tappouhkauksia yms. Ravintola-ala ei sovi herkille.

Vierailija
296/1359 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työskentelin 12 vuotta baarissa tiskin takana ja jos luettelisin ne kerrat kun minua on lähestytty, ehdoteltu, kourittu humalaisten naisten toimesta niin siihen ei viestikenttä riittäisi. Ensimmäinen pomoni sanoi minulle, että älä sitten poika ylläty mitä viina saa aikaan ihmisissä ja täysin oikeassahan hän oli. Ahdisteluiden ohella on tullut painittua miesasiakkaiden kanssa, saatu tappouhkauksia yms. Ravintola-ala ei sovi herkille.

Ohis, mutta eräs psykiatrinen sairaanhoitaja (mies), joka oli aiemmin ollut baarissa tiskin takana töissä, joskus kommentoi, että psykiatrisen sh:n ja baarimikon työssä on yllättävän paljon samaa.

Vierailija
297/1359 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Baarissa muutaman kerran vaivihkaa puristeltu persauksesta. En itse koe tuota kovinkaan pahaksi seksuaaliseksi häirinnäksi, jos kerran kesässä joku vähän ohimennen puristaa. Jatkavasti jos tapahtuu niin alkaa luultavasti ärsyttää.

Toisinpäin eli jos mies puristelee naista niin näen paljon paheksuttavampana sen, eikä ole ok missään tilanteessa.

Miksi miestä saa mielestäsi hipelöidä mutta naista ei? 

Vastasin ketjuun omasta puolestani, kuten jo edellisestä viestistä pystyy lukemaan, eli itseäni ei haittaa moinen häirintä, mutta sen verran kuitenkin kunnioitan muita ihmisiä että en ala naisia puristelemaan missään tilanteessa. Ja omasta näkövinkkelistä yhteiskunta on ajautunut siihen jamaan että toisinpäin on ok häiritä ja toisin päin ei..

Vierailija
298/1359 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mies ole ikinä samalla tavalla fyysisesti uhattuna kuin nainen. Monet naiset välttelevät pimeällä alikulkuja, huonosti valaistuja bussipysäkkejä sekä puiston läpi meneviä kävelyteitä.

Ketjun aihe ei tällä kertaa ollut naisten kokema uhka

Pitää tuoda mittakaava esille. Ei miehen tarvi pelätä pimeällä pysäkillä raiskatuksi tulemista.

Mutta hakatuksi ja tapetuksi tulemista pitää.

Ja huomattavasti enemmän kuin naisten. Valtaosa julkisilla paikoilla tapahtuvista väkivallan teoista kohdistuu miehiin. 

Tää. Ja se että miehet kokonaisuutena on vahvempia ja isompia kuin naiset ei paljoa lämmitä siinä tilanteessa, jos on itse mies ja isompi ja vahvempi tai aseistettu mies käy päälle (ja yleensä asetelma on tämä, harva itse hyökkää selvästi ylivoimaisen vastustajan kimppuun).

Jos mä saan turpaani satakiloiselta karpaasilta niin ihan turha siinä lässyttää mulle että mä olen silti 80-kiloisena vahvempi kuin nainen.

Vierailija
299/1359 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puristeltu takapuolesta, suudeltu väkisin, kosketeltu kasvoihin ja hiuksiin. Nämä naiset ovat olleet arviolta 30-60 vuoden ikähaarukassa. Kaikki eivät ole olleet päihtyneitä, tätä on tapahtunut myös työpaikalla aivan päiväsaikaan. Joitakin naispuolisia työkavereita joudun välttelemään tällaisen käytöksen vuoksi. Olen vieläpä suhteellisen tukeva ja lyhyt mies, joten senkin vuoksi tällainen aggressiivinen käytös joidenkin naisten taholta ihmetyttää.

Vierailija
300/1359 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Portsareilla, järkkäreillä, vartijoilla, taksikuskeilla, poliiseilla ja brankkareilla löytyy myös varmasti vastaavia kokemuksia töistä.