Jos saan tukia 1350e työmarkkinatuen, asumistuen ja toimeentulotuen muodossa, niin mikä järki minun on ottaa vastaan "paskaduunia" jossa bruttopalkka 1600e?
Netto käytännössä sama, paitsi että työmatkoihin menee...eli miinukselle mennään.
Paskaduunikokemuksella pääsee vain toisiin paskaduuneihin; tämä tiedoksi kaikille "no meet sinne vähäks aikaa, ja sit etenet johtajaks 7000e palkalla" -harhaisille.
Eläkkeen kertyminen ei kelpaa syyksi, koska se jää näillä palkoilla alle takuueläkkeen...varsinkin, kun olen jo yli 30 eikä eläkekertymää juuri ole vielä.
Joten, miksi mennä? Että jään taloudellisesti miinukselle, ja menetän 8h + matkat joka päivä?
Kommentit (596)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se aika vielä tulee että täällä viisastelijat pakotetaan töihin, se on ihanaa. Meidän talous ei enää kauaa kestä tätä tulonsiirtoa eläteille. Seuraa aikaasi ja merkkejä jotka olleet jo kauan ilmassa tosin siihen ei riitä Facebookin vahtaaminen 24/7 vaan on ymmärrettävä vähän pidemmälle.
Tiedän, mutta minä en pelkää. Minulla ei ole mitään menetettävää.
Vain tuet? Vai pärjäätkö ilman jolloin et olisi tähänkään saakka tarvinnut tukia?
Menetettävänä mulla on vain henkiriepuni ja se ei ole minkään arvoinen kuvatunkaltaisessa tilanteessa. Siinä vaiheessa, kun köyhiä parakkiasutetaan ja orjuutetaan, niin tämä maa ei ole sellainen, missä haluan elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin saan sekä työmarkkinatukea ja ttt-tukea yhtäaikaa.
Onko sinulla elätettäviä?
Aikuiselle pojalleni on myönnetty häthätää minimi-ttt, vaikka muita tuloja ei ole.
Miten joku saa monia tukia päällekkäin?
Asumistuen ymmärrän.
Lain mukaan jokaiselle yksin asuvalle tulee jäädä käyttöön 520e/kk pakollisten menojen (vuokra, sähkölasku, kotivakuutuslasku, terveydenhuollon menot) jälkeen
Jos asumistuen ja työmarkkinatuen saatuasi, ja no pakolliset menot maksettuasi, käteesi jää vain esimerkiksi 320e, niin sitten olet oikeutettu 200e perustoimeentulotukeen.
Vierailija kirjoitti:
Ap olettaa, että nykyisen kaltainen suomalainen hyvinvointivaltio on ja pysyy ja veronmaksajat kustantavat hautaan asti. Tämä on venäläistä rulettia. Todellisuudessa järjestelmä tulee romahtamaan ap:n kaltaisten elämäntapatyöttömien ja muiden tuettavien vuoksi liian suureksi kasvavaan huoltosuhteeseen ja Suomeenkin tulee Yhdysvaltain kaltainen tulos tai ulos -talousjärjestelmä.
Mikä on ap:n plan B tämän varalle? Voi miettiä, että miten ap selviäisi Yhdysvalloissa näillä spekseillä - asenteellinen elämäntapatyötön ilman työkokemusta ja kunnollista ammatillista koulutusta - kun yhtälöstä otetaan pois ne suomalaiset etuoikeudet: yhteiskunnan tuet, kunnallinen terveydenhuolto, julkinen liikenne ja palvelut.
Mikä on sinun Plan B suojataksesi henkesi, kun kadulle potkitut epätoivoiset työttömät hyökkäävät kimppuusi, varastavat autosi ja puukottavat sinut hengiltä? Miten suurta iloa saat rahoistasi kuolleena?
Tuista saa ihan mukavasti säästöön. itse saanut kymmenesssä vuodessa 30 000 € säästöön. Työnteko ei vaan kannata.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen täysi-ikäinen on lähtökohtaisesti vastuussa omasta elatuksestaan.
Ei tietenkään ole. Siksi meillä on Suomessa yhteisellä päätöksellä rakennettu systeemi, jossa voi olla työtön halutessaan ja valtio kustantaa sen. Vain marginaali haluaa tähän tilanteeseen muutosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap olettaa, että nykyisen kaltainen suomalainen hyvinvointivaltio on ja pysyy ja veronmaksajat kustantavat hautaan asti. Tämä on venäläistä rulettia. Todellisuudessa järjestelmä tulee romahtamaan ap:n kaltaisten elämäntapatyöttömien ja muiden tuettavien vuoksi liian suureksi kasvavaan huoltosuhteeseen ja Suomeenkin tulee Yhdysvaltain kaltainen tulos tai ulos -talousjärjestelmä.
Mikä on ap:n plan B tämän varalle? Voi miettiä, että miten ap selviäisi Yhdysvalloissa näillä spekseillä - asenteellinen elämäntapatyötön ilman työkokemusta ja kunnollista ammatillista koulutusta - kun yhtälöstä otetaan pois ne suomalaiset etuoikeudet: yhteiskunnan tuet, kunnallinen terveydenhuolto, julkinen liikenne ja palvelut.
Mikä on sinun Plan B suojataksesi henkesi, kun kadulle potkitut epätoivoiset työttömät hyökkäävät kimppuusi, varastavat autosi ja puukottavat sinut hengiltä? Miten suurta iloa saat rahoistasi kuolleena?
Saman suuren ilon kuin rahattomat saavat rahattomuudestaan kuolleena. Sillä erotuksella, että elämässäni minulla on mahdollisuus tehdä asioita, nähdä paikkoja, lomailla perheen kanssa ja järjestellä kaikkea pientä kivaa, joka tekee minut ja läheiseni onnelliseksi, toisin sanoen elää hyvää, tyytytväistä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten, miksi mennä?
Jotta lopettaisit loisimisen muiden kustannuksella.
Ahdistaako maksaa elämiseni? Taidankin mennä ostamaan sunnuntaikaljat rahoillasi. Kiitos siitä!
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa itketään kovasti, ettei matalapalkalla tule toimeen. Itse tulen hyvin toimeen ja olen tyytyväinen 1500 eurolla kuussa, kun budjetoin ja teen oikeat valinnat, jopa nyt inflaation kiihtyessä. Jos ei ole taloudellista lukutaitoa, ei mikään rahamäärä riitä, kun kulutus nousee tulojen myötä. Vai miksi luulette, että lottovoittajista n. 70% onnistuu tuhlaamaan kaikki rahansa? Tai lehdissä on säännöllisesti juttuja perheistä, jotka tienaavat tyyliin 80 000e, ja ollaan rahavaikeuksissa. Raha ei ole tosiaan ole ratkaisu rahaongelmiin. Monet tuella elävistä tai pientä palkkaa valittavista hyötyisivät enemmän taloustaitojen opettelusta kuin ylimääräisestä rahasta. Ja ketjun kysyjä hyötyisi tietenkin töihin menosta. Tekemällä työnsä hyvin ja oikealla asenteella - mikä ei nykyään ole itsestäänselvyys - palkka kyllä nousee ja voi edetä ja tulee uusia mahdollisuuksia, kuten tässäkin ketjussa on kuvattu. Eikä siinäkään mitään pahaa, että on tyytyväinen esim. siivoojana, kaikki työ on arvokasta. Paskaduuneja ei ole olemassa.
Minä olen tyytyväinen reiluun 1000 € kuussa eikä minun tarvitse tuhlata 40 h viikossa saadakseni sen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se aika vielä tulee että täällä viisastelijat pakotetaan töihin, se on ihanaa. Meidän talous ei enää kauaa kestä tätä tulonsiirtoa eläteille. Seuraa aikaasi ja merkkejä jotka olleet jo kauan ilmassa tosin siihen ei riitä Facebookin vahtaaminen 24/7 vaan on ymmärrettävä vähän pidemmälle.
Mihin töihin? Meillä on satojatuhansia työttömiä ja muutama kymmenen tuhatta työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman suuren ilon kuin rahattomat saavat rahattomuudestaan kuolleena. Sillä erotuksella, että elämässäni minulla on mahdollisuus tehdä asioita, nähdä paikkoja, lomailla perheen kanssa ja järjestellä kaikkea pientä kivaa, joka tekee minut ja läheiseni onnelliseksi, toisin sanoen elää hyvää, tyytytväistä elämää.
No, näyttää olevan kova kiire luopua tuosta kaikesta vain jotta voit päästä kyykyttämään köyhiä ja työttömiä, koska maailma josta haaveilet tulee olemaan maailma, jossa sinä ja lapsesi tulevat kokemaan pelkoa ja epätoivoa 24 h vuorokaudessa. Siinä voit sitten miettiä, että olisiko sittenkin pitänyt jatkaa niiden muutaman lisäveroeuron maksamista kuukausittain. Minä olen siihen valmis. Sinä tuskin olet.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä maassa on jotain pahasti vialla, jos joku ylipäätään ikinä miettii, että kannattaako ottaa työtä vastaan. Ei niitä etuja varmaan alun perin ole tällaiseen systeemiin tarkoitettu, että valtava määrä terveitä ihmisiä elää muiden kustannuksella,, kun töitä ei kannata tehdä. Työnteon pitäisi aina kannattaa. Ymmärrän nuo tuloloukut, pahasti on systeemi rikki ja ison remontin tarpeessa,
Niinpä. Perustuslain mukaan jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon.
Jos kykenisi omalla työllään hankkimaan välttämättömän toimeentulonsa, muttei vain halua omasta vapaasta tahdostaan mennä palkkatöihin vaikka palkkatyötä olisi tarjolla, niin oma valinta eikä perustuslakikaan edellytä, että julkisen vallan pitäisi turvata tällaisten vety-kansalaisten perustoimeentulo.
pitää laskea sekin, että ruoka-avusta saa joka 2. päivä ruokia n. 20 e edestä ja joka 2. päivä ilmaislounaan ja aamiaisen.
n- 80-100 e edestä siis viikossa, se on jo 300-400 e edestä kuussa ruokaa.
ja kun saa ansikkaa ja muita tukia niin niistä jää 1000 e kk käteen.
mihinkään 80 prosentin työhön en enää mene, niistä jää ehkä se 1500 e käteen mutta ruoat joutuu ostaa itse. eli plus miinus nollla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, näyttää olevan kova kiire luopua tuosta kaikesta vain jotta voit päästä kyykyttämään köyhiä ja työttömiä, koska maailma josta haaveilet tulee olemaan maailma, jossa sinä ja lapsesi tulevat kokemaan pelkoa ja epätoivoa 24 h vuorokaudessa. Siinä voit sitten miettiä, että olisiko sittenkin pitänyt jatkaa niiden muutaman lisäveroeuron maksamista kuukausittain. Minä olen siihen valmis. Sinä tuskin olet.
Vaan enhän minä sanonut haluavani tällaista tulos/ulos-talousmallia Suomeen, vaan totesin sen tosiasian, että huoltosuhteemme tekee kehdosta hautaan hyvinvointivaltiomallistamme lopun, halusimmepa tai emme. Paineet karsia yhteiskunnan tukia ovat jo täällä, ja kun äänestäjät pistetään vaaleissa valitsemaan mistä leikataan, niin työkykyiset työttömät, joille tarjotaan ansiotyötä mutta jotka eivät halua ottaa töitä vastaan, tulevat olemaan leikkurilistan kärjessä, koska jos on valittava ja priorisoitava, niin lapset ja vanhukset menevät terveiden työikäisten edelle.
Vierailija kirjoitti:
Teidän täytyisi perustaa oma valtio, jos ette hyväksy markkinataloutta. Joku, missä kukaan ei tekisi töitä ja kaikki vaan eläisi tuilla. Olisi mielenkiintoista nähdä miten se toimisi.
Filosofisena pohdintana: Norjassa voisi oikeasti koko kansa olla tekemättä työtä ja elää sen jättiöljyrahastonsa turvin. Se oikeasti vieläpä riittäisi siihen. Mutta Norjalaiset onkin fiksua sakkia, eivätkä tuhlaa sitä noin.
Tuolla palkalla saat myös tukia palkan lisäksi. Eiköhän summa ole isompi kuin pelkillä tuilla eläminen.
Ei kannata. Muista työmatkakulut ja tarvitset ravintoa enemmän jos teet töitä. Niin ja voi joutua ostamaan uusia vaatteita tai käydä parturissa perke le.