Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos saan tukia 1350e työmarkkinatuen, asumistuen ja toimeentulotuen muodossa, niin mikä järki minun on ottaa vastaan "paskaduunia" jossa bruttopalkka 1600e?

Vierailija
21.07.2022 |

Netto käytännössä sama, paitsi että työmatkoihin menee...eli miinukselle mennään.

Paskaduunikokemuksella pääsee vain toisiin paskaduuneihin; tämä tiedoksi kaikille "no meet sinne vähäks aikaa, ja sit etenet johtajaks 7000e palkalla" -harhaisille.

Eläkkeen kertyminen ei kelpaa syyksi, koska se jää näillä palkoilla alle takuueläkkeen...varsinkin, kun olen jo yli 30 eikä eläkekertymää juuri ole vielä.

Joten, miksi mennä? Että jään taloudellisesti miinukselle, ja menetän 8h + matkat joka päivä?

Kommentit (596)

Vierailija
561/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin saan sekä työmarkkinatukea ja ttt-tukea yhtäaikaa.

Onko sinulla elätettäviä?

Aikuiselle pojalleni on myönnetty häthätää minimi-ttt, vaikka muita tuloja ei ole.

Miten joku saa monia tukia päällekkäin?

Asumistuen ymmärrän.

Jos työmarkkinatuki ja asumistuki ei täytä kelan määrittämiä minimitoimeentulon rajoja niin silloin vaje paikataan toimeentulotuella. Itselläkin tulee asumistuki, työmarkkinatuki ja muutama kymppi toimeentulotukea. Siihen tulee mukaan automaattisesti myös maksusitoumus apteekkiin. Eli käteen jäävä osuus asumiskulujen jälkeen on 514e/kk ja nyt elokuun indeksikorotuksen jälkeen 530e/kk. Tämä siis yksineläjälle, jos on elätettäviä silloin tuo summa on suurempi.

Mä saan työmarkkinatukea 670e ja ei kyllä kela paikkaa mitään vajetta. Ei kaikki työttömät automaattisesti saa toimeentulotukea.

KUKAAN ei saa automaattisesti. Kyllä sitä pitää hakea. Ja ne EHDOT ovat kaikille samat. eli sinun taloutesi tulot ovat reilusti suuremmat kuin 670 euroa. Unohdit taas ne puolisosi tulot ja ilmeisesti myös ne 2 lapsen lapsilisät. Kuten kaikissa muissakin aikasemmissa ketjuissa joissa olet jankkaamassa.

Vierailija
562/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyppäsin sivulta 14 tänne loppuun, kun tuntui olevan saman toistoa siihen asti. 

Ei se töistä saatava raha kauheasti lämmitä, jos kokee työssä halveksuntaa ja vielä tuntuu, ettei edes oma työnantaja välitä työntekijöistään. Tympeä ilmapiiri ja ihmisiä tulee ja menee jatkuvalla syötöllä, huonot työajat ja vielä työnantajan epäluottamusta ja väheksyntää osoittava suhtautuminen työntekijöitä kohtaan.

Irtisanouduin tyhjän päälle, kun lopulta totesin että tätä en ainakaan halua. Alkoi loputon työttömyyskin tuntua paremmalta vaihtoehdolta kuin viheliäisessä työssä jatkaminen. Eikä se palkka niin huono ollut, vaikka olikin laskenut aiemmasta. Sain alkuaikoina sellaiset 2500€/kk ja loppuaikoina 2200€/kk (brutto). Työttömyyskorvaus on luokkaa 1300€ eikä ole kertaakaan irtisanoutuminen kaduttanut. 

11kk olen nyt ollut työttömänä ja syyskuussa alkaa opiskelut. Tipun nollatuloille, koska opintotuet on käytetty. Mutta haluan edes mahdollisuuden parempaan. Jos en pääse opintojen kautta töihin, niin opin ainakin jotain hyödyllistä. 

Olen oppinut, että yksi ihmisen perustarpeista on kyvykkyys. Minulta on se saavuttamatta, kun elämä ei ole mennyt käsikirjoituksen mukaan. Eikä minulla ole ollut kykyä hankkia osaamista itsenäisesti, minulla on ongelmia toiminnnan ohjauksessa ja minua auttaa se, että ulkopuolelta tulee jonkinlaiset raamit. Minua motivoi nyt se, että haluan oppia hyödyllisiä taitoja ja toive siitä, että kymmenen vuoden päästä minulla olisi orastavaa asiantuntijuutta. Työikää minulla ei ole enää niin paljon jäljellä, että minusta voisi tulla mikään kunnollinen asiantuntija. Mutta 13-15 vuotta tässä vielä on ja aion katsoa mihin se riittää.

Vein opiskelupaikan joltain nuoremmalta, mutta nuorillahan on aikaa. Minulla alkaa tässä olla jo vähän kiire, joten en pyytele anteeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyppäsin sivulta 14 tänne loppuun, kun tuntui olevan saman toistoa siihen asti. 

Ei se töistä saatava raha kauheasti lämmitä, jos kokee työssä halveksuntaa ja vielä tuntuu, ettei edes oma työnantaja välitä työntekijöistään. Tympeä ilmapiiri ja ihmisiä tulee ja menee jatkuvalla syötöllä, huonot työajat ja vielä työnantajan epäluottamusta ja väheksyntää osoittava suhtautuminen työntekijöitä kohtaan.

Irtisanouduin tyhjän päälle, kun lopulta totesin että tätä en ainakaan halua. Alkoi loputon työttömyyskin tuntua paremmalta vaihtoehdolta kuin viheliäisessä työssä jatkaminen. Eikä se palkka niin huono ollut, vaikka olikin laskenut aiemmasta. Sain alkuaikoina sellaiset 2500€/kk ja loppuaikoina 2200€/kk (brutto). Työttömyyskorvaus on luokkaa 1300€ eikä ole kertaakaan irtisanoutuminen kaduttanut. 

11kk olen nyt ollut työttömänä ja syyskuussa alkaa opiskelut. Tipun nollatuloille, koska opintotuet on käytetty. Mutta haluan edes mahdollisuuden parempaan. Jos en pääse opintojen kautta töihin, niin opin ainakin jotain hyödyllistä. 

Olen oppinut, että yksi ihmisen perustarpeista on kyvykkyys. Minulta on se saavuttamatta, kun elämä ei ole mennyt käsikirjoituksen mukaan. Eikä minulla ole ollut kykyä hankkia osaamista itsenäisesti, minulla on ongelmia toiminnnan ohjauksessa ja minua auttaa se, että ulkopuolelta tulee jonkinlaiset raamit. Minua motivoi nyt se, että haluan oppia hyödyllisiä taitoja ja toive siitä, että kymmenen vuoden päästä minulla olisi orastavaa asiantuntijuutta. Työikää minulla ei ole enää niin paljon jäljellä, että minusta voisi tulla mikään kunnollinen asiantuntija. Mutta 13-15 vuotta tässä vielä on ja aion katsoa mihin se riittää.

Vein opiskelupaikan joltain nuoremmalta, mutta nuorillahan on aikaa. Minulla alkaa tässä olla jo vähän kiire, joten en pyytele anteeksi.

Olen ollut nollatuloilla, silloin mies mahdollisti opiskelun. Haet toimeentulotukea, kun ei ole tuloja.

Vierailija
564/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on täynnä ruikuttajia, jotka ei ota vastuuta elämästään ja vaativat muita elättämään itseään. Jos luulet, ettei matalapalkalla tule toimeen, moni samassa tilanteessa oleva tulee ja saa jopa säästöön eikä valita, vaan katsoo eteenpäin. Ehkä sen takia, että asenne on oikea, realistinen ja tiedonhaluinen, he pääsevät eteenpäin ja näkevät mahdollisuuksia. Täysin mahdollista ruikuttajillekin, jos vain itse niin haluavat.

Vierailija
565/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et opiskele itsellesi ammattia?

Ei tarvitse olla korkeakoulututkinto, että voit ansaita hyvin, joskus ihan päinvastoin. Amiksessa voit opiskella itsesi mm. sähkömieheksi, lvi-alaa, rakennusmieheksi, prosessinhoitajaksi. Kaikissa em. ammateissa tienaat ihan kivasti ja viimeisessä suorastaan hävyttömän hyvin.

Vierailija
566/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiselle pojalleni on myönnetty häthätää minimi-ttt, vaikka muita tuloja ei ole.

Asumistuen ymmärrän.

Jos työmarkkinatuki ja asumistuki ei täytä kelan määrittämiä minimitoimeentulon rajoja niin silloin vaje paikataan toimeentulotuella. Itselläkin tulee asumistuki, työmarkkinatuki ja muutama kymppi toimeentulotukea. Siihen tulee mukaan automaattisesti myös maksusitoumus apteekkiin. Eli käteen jäävä osuus asumiskulujen jälkeen on 514e/kk ja nyt elokuun indeksikorotuksen jälkeen 530e/kk. Tämä siis yksineläjälle, jos on elätettäviä silloin tuo summa on suurempi.

Mä saan työmarkkinatukea 670e ja ei kyllä kela paikkaa mitään vajetta. Ei kaikki työttömät automaattisesti saa toimeentulotukea.

Ei saa automaattisesti, sitä pitää ymmärtää hakea. Saat ehkä asumistukea? Sinulla on puoliso? Jotain myytäväksi kelpaavaa omaisuutta tai säästöjä?

En saa asumistukea. Puoliso on mutta ei todellakaan jää minimitoimeentuloa 514e.

Eli puolisosi tulojen katsotaan kattavan sinunkin osuutesi. Toimeentulotuessa huomioidaan koko ruokakunta.

Eipä kata. Elämme alle köyhyysrajan vaikka meillä on lapsia.

Jokin tässä ei nyt täsmää. Kertomallasi tiedoilla olette oikeutettuja toimeentulotukeen.

Emme ole oikeutettuja toimeentulotukeen. Ei sitä kaikki saa vaikka olisi kuin köyhä.

koska teidän käytettävissä olevat varat ja tulot ovat suuremmat kuin mikä oikeuttaa tukeen.

Vierailija
567/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oivallat sitten, kun pääset eläkkeelle, miksi olisi kannattanut käydä duunissa. Mutta siinä vaiheessa on jo myöhäistä katua.

No ei. Takuueläke on verotonta ja tällä hetkellä saman tai vähemmän kerryttää eläkettä hanttiommista. Vaikket olisi tehnyt työtä päivääkään saat takuueläkkeen ja muita eläkeläisen tukia.

Juuri niin. Itse olin matalapalkka-aloilla ja välillä pätkätöissä, yhteensä töissä melkein 30 vuotta. Eläke on nyt n. satasen enemmän kuin mitä on takuueläke. Elokuun alusta eroa on alle satasen, kun takuueläke nousee, mutta pienet työeläkkeet ei. Mutta vaikka palkka oli pieni, sain onneksi jonkin verran säästöön töissä ollessani.

Vierailija
568/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuen ymmärrän.

Ei saa automaattisesti, sitä pitää ymmärtää hakea. Saat ehkä asumistukea? Sinulla on puoliso? Jotain myytäväksi kelpaavaa omaisuutta tai säästöjä?

En saa asumistukea. Puoliso on mutta ei todellakaan jää minimitoimeentuloa 514e.

Eli puolisosi tulojen katsotaan kattavan sinunkin osuutesi. Toimeentulotuessa huomioidaan koko ruokakunta.

Jokin tässä ei nyt täsmää. Kertomallasi tiedoilla olette oikeutettuja toimeentulotukeen.

Heillä lienee jotain omaisuutta tai ovat säästeliäitä ja tilillä on rahaa hakemushetkellä.  

Itse veikkaan, että heillä on menoja, joita ei hyväksytä menoiksi toimeentulotuessa. Jotain lainoja tai osamaksuja.

Kyllä ne hyväksytään. Ihan kaikki kulut hyväksytään. Niihin vain ei saa erikseen rahaa ja pitää kattaa siitä 512 eurosta. Tosin jos niitä osamaksuja on vaikka 600 eurolla niin eihän siitä laskennallisesta 512 eurosta jää mitään jäljelle muuhun kulutukseen.

Vierailija
569/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuen ymmärrän.

Heillä lienee jotain omaisuutta tai ovat säästeliäitä ja tilillä on rahaa hakemushetkellä.  

Itse veikkaan, että heillä on menoja, joita ei hyväksytä menoiksi toimeentulotuessa. Jotain lainoja tai osamaksuja.

Kyllä ne hyväksytään. Ihan kaikki kulut hyväksytään. Niihin vain ei saa erikseen rahaa ja pitää kattaa siitä 512 eurosta. Tosin jos niitä osamaksuja on vaikka 600 eurolla niin eihän siitä laskennallisesta 512 eurosta jää mitään jäljelle muuhun kulutukseen.

Ei talolainaa hyväksytä ja auto pakko olla 2.

Vierailija
570/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on täynnä ruikuttajia, jotka ei ota vastuuta elämästään ja vaativat muita elättämään itseään. Jos luulet, ettei matalapalkalla tule toimeen, moni samassa tilanteessa oleva tulee ja saa jopa säästöön eikä valita, vaan katsoo eteenpäin. Ehkä sen takia, että asenne on oikea, realistinen ja tiedonhaluinen, he pääsevät eteenpäin ja näkevät mahdollisuuksia. Täysin mahdollista ruikuttajillekin, jos vain itse niin haluavat.

Minusta tällä ei ole kuin yksi sossupummiruikuttaja, jota muut höykyttävät. Ja onpa hyvä että tyyppi saa vähän kurinpalautusta.

Vierailija
571/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuen ymmärrän.

KUKAAN ei saa automaattisesti. Kyllä sitä pitää hakea. Ja ne EHDOT ovat kaikille samat. eli sinun taloutesi tulot ovat reilusti suuremmat kuin 670 euroa. Unohdit taas ne puolisosi tulot ja ilmeisesti myös ne 2 lapsen lapsilisät. Kuten kaikissa muissakin aikasemmissa ketjuissa joissa olet jankkaamassa.

Minun 670e, lapsilisät ja miehen palkka on niin vähän että elämme köyhyysrajan alapuolella.

Pakko jankata kun tällä palstalla aina luullaan että työttömälle maksetaan kaikki.

Kummasti meidän pitää pärjätä pienillä tuloilla kun aina huudetaan että lapsiperheessä täytyy olla vähintään 5000e tulot että pärjää.

Vierailija
572/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuen ymmärrän.

Ei talolainaa hyväksytä ja auto pakko olla 2.

Kyllä hyväksytään. Et vain saa siihen erikseen rahaa. se maksetaan siitä 512 eurosta. Eivät he itseasiassa mitenkään "hyväksy ja hylkää laskuja". ne vain ottavat huomioon tietyt laskut määrittäessään että paljonko, jos yhtään tarvitsee toimeentulotukea.

Vierailija
573/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti saat tuolla palkalla vielä asumistuen siihen päälle ja et kyllä jokapäivä joudu tekemään 8 tuntisia päiviä. Lisäksi palkkasi nousee työvuosien kuluessa ja jos on vielä mahdollisuus ilta/pyhälisiin niin voi nousta huomattavastikin.

En kyllä heti keksi missä työssä on noin huono tuntipalkka mitä väität!

Ei tuolla palkalla saa asumistukea, jos on yksineläjä.

Voisiko miettiä elämää ilman tukia? Olen pienituloinen yksinelävä, mutta säästeliäs olen. Maksoin ihan hyvän auton autolainalla. En olisi uskonut saavani asuntolainaa, mutta senkin sain. Parin vuoden päästä se on kokonaan maksettu. Vaakakupissa on painanut vuosien yhtäjaksoinen työ "paskaduuneissa".

Eläkettä on kertynyt myös jonkin verran. Eläkkeellä oloaika on keskimäärin sen verran pitkä, että sillä on väliä saako sitä muutaman satasen enemmän kuin kansaneläke on.

Kaikista tärkeintä on elämänsisältö. Viihdyn töissä. Aion jatkaa työntekoa vielä eläkkeelläkin, jos terveys sallii. Toki aion ulkomaillakin viettää aikaa, kuten tähänkin asti. Ei harmita saamatta jääneet asumistuet ja muut etuudet.

Vierailija
574/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nöpönassu. Siellä "paskatyössäsi" voisit ehkä tutustua ihmisiin, ehkäpä siellä olisi jotain muutakin kuina "paskatyötä" ja kun näytät kyntesi eli osoitat olevasi kyvykäs muuhunkin kuin tukien vastaanottamiseen, niin voisikohan siellä olla mahdollisesti urasi urkenemassa?

Jos jäät "nauttimaan" kotiin tukiasi, jäät auttamatta ulos yhteiskunnasta. Kukaan ei sinua arvosta, kukaan ei sinua vahingossakaan pyydä omiin sosiaalisiin ympyröihinsä. 

Sitäkö haluat? Jäät vegetoimaan vieroksuttuna luuserina.

Vierailija
575/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla palkka 11.20, teen 80% työaikaa eli 4 pv/vk ja kesäkuulta sain käteen 1700€, mikä toki tarkoitti iltavuoroa, sunnuntaita, juhannus töissä jne. Tietysti jos joka kuukausi tienaisin näin hyvin, pitäisi veroprosenttia nostaa.

Tuohon päälle saan tällä hetkellä vielä ansiosidonnaista pari sataa tuolta lopulta 20%.

Ennemmin käyn paskatöissä ja rahaakin suurempi syy on hyvän olon tunne siitä, että on jotain tehnytkin rahansa eteen.

Syksyllä koitan hakea AMK.

Vierailija
576/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nöpönassu. Siellä "paskatyössäsi" voisit ehkä tutustua ihmisiin, ehkäpä siellä olisi jotain muutakin kuina "paskatyötä" ja kun näytät kyntesi eli osoitat olevasi kyvykäs muuhunkin kuin tukien vastaanottamiseen, niin voisikohan siellä olla mahdollisesti urasi urkenemassa?

Jos jäät "nauttimaan" kotiin tukiasi, jäät auttamatta ulos yhteiskunnasta. Kukaan ei sinua arvosta, kukaan ei sinua vahingossakaan pyydä omiin sosiaalisiin ympyröihinsä. 

Sitäkö haluat? Jäät vegetoimaan vieroksuttuna luuserina.

Sehän haluaa tosiaan syrjäytyä.

Vierailija
577/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti saat tuolla palkalla vielä asumistuen siihen päälle ja et kyllä jokapäivä joudu tekemään 8 tuntisia päiviä. Lisäksi palkkasi nousee työvuosien kuluessa ja jos on vielä mahdollisuus ilta/pyhälisiin niin voi nousta huomattavastikin.

En kyllä heti keksi missä työssä on noin huono tuntipalkka mitä väität!

Ei tuolla palkalla saa asumistukea, jos on yksineläjä.

Voisiko miettiä elämää ilman tukia? Olen pienituloinen yksinelävä, mutta säästeliäs olen. Maksoin ihan hyvän auton autolainalla. En olisi uskonut saavani asuntolainaa, mutta senkin sain. Parin vuoden päästä se on kokonaan maksettu. Vaakakupissa on painanut vuosien yhtäjaksoinen työ "paskaduuneissa".

Eläkettä on kertynyt myös jonkin verran. Eläkkeellä oloaika on keskimäärin sen verran pitkä, että sillä on väliä saako sitä muutaman satasen enemmän kuin kansaneläke on.

Kaikista tärkeintä on elämänsisältö. Viihdyn töissä. Aion jatkaa työntekoa vielä eläkkeelläkin, jos terveys sallii. Toki aion ulkomaillakin viettää aikaa, kuten tähänkin asti. Ei harmita saamatta jääneet asumistuet ja muut etuudet.

Miksi alapeukut kun joku viihtyy töissä ja aikoo tehdä töitä vielä eläkkeelläkin?

Vierailija
578/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveys kärsii ennenpitkää jos ei mitään tekemistä ole. Alat myös juomaan etkä voi ostaa mitään uutta. Työssäkäyvät kaverisi menevät menojaan ja jäät yksin juoppoporukoihin.

Olen pitkäaikaistyötön ja mulla on niin paljon puuhaa etten edes ehtisi käymään töissä.

En ole juonut vuosiin edes yhtä siideriä enkä tunne juoppoja.

Ihme yleistystä taas.

Sinä pitkä aikais työtön OLET KULTA JYVÄ MONIEN TYÖTÖMIEN JOUKOSSA.TYÖTÖMYDELLESI ET ITSE VOI MITÄÄN.Mutta lähinnä jos negativiset komentit oli aiheesta.Lähti sitä kun henkilö puhuu rahaa ,saa ilman että työtä tekisi! Ei siis halua työtä! Koska joka tapauksessa saa rahaa.Se on hänen oma valinta. Monella pitkä aikais työtömällä se ei ole oma valinta ja näin pysyäksen ajassa,pää halinnassa osaa täytä päivänsä mutoin,kuten sinä..Eikä tartu pulloon ,ei valvo öitä ja nuku puolen päivin.Eikä ole jatkuva pummi vippa 10e,,

Vierailija
579/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäm koulu

Vierailija
580/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen on näköjään suomalaiselle susi. Ja lyötyä on niin mukavaa lyödä lisää.

Kovia olette kyykyttämään hädänalaisia ja niitä joiden toimintakyky on eri syiden takia alentunut.

Todellisia ammattipummejahan täällä ei arvostella koska heidän etuihinsa ei saa puuttua.

Ja juu, elämä itsellä mennyt pääosin perseelleen pienestä lähtien, ei kestänyt pää hylkäämistä ja pahoinpitelyä. Ja nyt reilu viisikymppisenä ihan kypsä eläkkeelle.