Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos saan tukia 1350e työmarkkinatuen, asumistuen ja toimeentulotuen muodossa, niin mikä järki minun on ottaa vastaan "paskaduunia" jossa bruttopalkka 1600e?

Vierailija
21.07.2022 |

Netto käytännössä sama, paitsi että työmatkoihin menee...eli miinukselle mennään.

Paskaduunikokemuksella pääsee vain toisiin paskaduuneihin; tämä tiedoksi kaikille "no meet sinne vähäks aikaa, ja sit etenet johtajaks 7000e palkalla" -harhaisille.

Eläkkeen kertyminen ei kelpaa syyksi, koska se jää näillä palkoilla alle takuueläkkeen...varsinkin, kun olen jo yli 30 eikä eläkekertymää juuri ole vielä.

Joten, miksi mennä? Että jään taloudellisesti miinukselle, ja menetän 8h + matkat joka päivä?

Kommentit (596)

Vierailija
541/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin saan sekä työmarkkinatukea ja ttt-tukea yhtäaikaa.

Onko sinulla elätettäviä?

Aikuiselle pojalleni on myönnetty häthätää minimi-ttt, vaikka muita tuloja ei ole.

Miten joku saa monia tukia päällekkäin?

Asumistuen ymmärrän.

Opettele miten TTT toimii.

SItä voi saada vaikka saisit palkkaakin.

Kaikilla on siihen yhtäläiset oikeudet ja sillä TÄYDENNETÄÄN tulotaso siihen minimiin. Eli voi olla mitä tahansa 0 ja usean sadan euron väliltä, riippuen paljonko sinulla on muita tuloja ja toimeentulotuessa korvattavia menoja tulojen ja menojen erotus maksetaan toimeentulotukena siten että se noin 500 euroa yksinasuvalle jää kuukaudessa kaikkiin muihin menoihin.

Vierailija
542/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekunnioituksen takia. Tienaisit palkkatöissä sentään oman elantosi, ja olisit jollain tavalla hyödyllinen yhteiskunnalle. Nyt olet pelkkä muiden elätti ja siipeilijä.

Kenen itsekunnioitus kasvaa siitä, että antaa kolmasosan päivästään ja silti näkee mahdollisesti näkee nälkää?

Siinä vaiheessa kun edessä on tyhjä lautanen, niin se itsekunnioitus on ihan yhtä tyhjän kanssa.

No sitten on muiden elätti ja siipeilijä. Kyvyt eivät riitä edes itsensä elättämiseen.

Aa, anna kun arvaan, sä oot näitä "parempia" yrittäjiä jotka ihan itse omalla erinomaisuudellaan on saanut mersun ja omakotitalon, jotka puhuu rehdistä kaupankäynnistä isoon ääneen ja omasta ahkeruudesta, mutta pienen raaputtelun jälkeen siellä on kaikenlaista vilunkia joka käänteessä. Silleen Jethro tyyliin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiselle pojalleni on myönnetty häthätää minimi-ttt, vaikka muita tuloja ei ole.

Asumistuen ymmärrän.

Jos työmarkkinatuki ja asumistuki ei täytä kelan määrittämiä minimitoimeentulon rajoja niin silloin vaje paikataan toimeentulotuella. Itselläkin tulee asumistuki, työmarkkinatuki ja muutama kymppi toimeentulotukea. Siihen tulee mukaan automaattisesti myös maksusitoumus apteekkiin. Eli käteen jäävä osuus asumiskulujen jälkeen on 514e/kk ja nyt elokuun indeksikorotuksen jälkeen 530e/kk. Tämä siis yksineläjälle, jos on elätettäviä silloin tuo summa on suurempi.

Mä saan työmarkkinatukea 670e ja ei kyllä kela paikkaa mitään vajetta. Ei kaikki työttömät automaattisesti saa toimeentulotukea.

Ei saa automaattisesti, sitä pitää ymmärtää hakea. Saat ehkä asumistukea? Sinulla on puoliso? Jotain myytäväksi kelpaavaa omaisuutta tai säästöjä?

En saa asumistukea. Puoliso on mutta ei todellakaan jää minimitoimeentuloa 514e.

Eli puolisosi tulojen katsotaan kattavan sinunkin osuutesi. Toimeentulotuessa huomioidaan koko ruokakunta.

Eipä kata. Elämme alle köyhyysrajan vaikka meillä on lapsia.

Jokin tässä ei nyt täsmää. Kertomallasi tiedoilla olette oikeutettuja toimeentulotukeen.

Emme ole oikeutettuja toimeentulotukeen. Ei sitä kaikki saa vaikka olisi kuin köyhä.

Vierailija
544/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki voi olla hyvin vaikea hahmottaa, jos on vähänkään ongelmia kognitiivisissa taidoissa

(enkä nyt väitä, että tässä ketjussa sellaisia henkilöitä on). Olen yrittänyt ymmärrettävästi selittää, mutta on muuten hankalaa. Selkeämpi systeemi pitäisi olla.

Vierailija
545/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä aloittajan kanssa samaa mieltä siitä, että ei ole mitään järkeä ottaa tuollaista työtä vastaan jos saa noin paljon tulia. Siksi nuo tuet pitäisi poistaa.

Vierailija
546/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuen ymmärrän.

Jos työmarkkinatuki ja asumistuki ei täytä kelan määrittämiä minimitoimeentulon rajoja niin silloin vaje paikataan toimeentulotuella. Itselläkin tulee asumistuki, työmarkkinatuki ja muutama kymppi toimeentulotukea. Siihen tulee mukaan automaattisesti myös maksusitoumus apteekkiin. Eli käteen jäävä osuus asumiskulujen jälkeen on 514e/kk ja nyt elokuun indeksikorotuksen jälkeen 530e/kk. Tämä siis yksineläjälle, jos on elätettäviä silloin tuo summa on suurempi.

Mä saan työmarkkinatukea 670e ja ei kyllä kela paikkaa mitään vajetta. Ei kaikki työttömät automaattisesti saa toimeentulotukea.

Ei saa automaattisesti, sitä pitää ymmärtää hakea. Saat ehkä asumistukea? Sinulla on puoliso? Jotain myytäväksi kelpaavaa omaisuutta tai säästöjä?

En saa asumistukea. Puoliso on mutta ei todellakaan jää minimitoimeentuloa 514e.

Eli puolisosi tulojen katsotaan kattavan sinunkin osuutesi. Toimeentulotuessa huomioidaan koko ruokakunta.

Jokin tässä ei nyt täsmää. Kertomallasi tiedoilla olette oikeutettuja toimeentulotukeen.

Emme ole oikeutettuja toimeentulotukeen. Ei sitä kaikki saa vaikka olisi kuin köyhä.

Oletko hakenut toimeentulotukea? Sitten teillä on riittävät tulot tai omaisuutta. Sitä haetaan Kelalta.

Netin kautta voit jättää hakemuksen.

Vierailija
547/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa jotenkin tuo vilpitön usko siihen, että oikeistohallitus laittaa " köyhät ruotuun". Samalla lähtee tuhkat pesästä myös työläisiltä. Oikeisto haluaa vain lisää rahaa jo ennestään rahakkaille. Köyhien tai duunareiden hyvinvointi ei merkitse yhtään mitään. Äänestäkää vain oikeistoa, mutta älkää sitten poratko, että: " Köyhiä piti rangaista, ei meitä, yhyy."

"Ennestään rikkaat" ovat mitä suurimmassa määrin itse luoneet taloudellisen asemansa. Veroja hekin edelleen maksavat - niin kuin kohtuullisessa määrin kuuluukin - mutta kyllä oikeudenmukaista on, että minun rahani ovat minun rahojani eikä sinun. Kaikilla on kuitenkin mahdollisuus oikeilla valinnoilla, työnteolla, ahkeruudella ja sijoittamisella parantaa taloudellista asemaansa, varsinkin oikeistolaisessa politiikassa. Ei kannata identifioitua köyhäksi, vaan uhriutumisen sijaan nähdä mahdollisuuksia, joita kyllä on.

Toki on mahdollisuuksia ja joskus ne toteutuu myös käytännössä, mutta ei kaikki tavoittele kuuta taivaalta ja huvilaa Alpeilta. Miksi se, että joku muu haluaa rajattoman määrän rahaa tarkoittaa sitä, että joku muu joutuu raataa pelkän leivän eteen enemmän kuin se kuuta tavoitteleva?

Mutta jostain syystä kohtuus rahan suhteen koskettaa vain niitä joilla sitä ei ole, ne valmiiksi rikkaat on kyllä oikeutettuja syystä tai toisesta vaatimaan jatkuvaa kasvua sijoituksilleen. Kun sehän on ihan kohtuutonta, jos huvilan saa vasta puolen vuoden päästä, kun lapsityövoimalla sen vois saada jo kuukaudessa.

Eikö kohtuutta ja reiluutta - varsinkin kun itse teet töitä ja rahoitat systeemiä - ole myös se, että systeemi ei sallisi toisten kustannuksella elämistä kun itse pystyy työntekoon? Mitä tulee sijoittamiseen, se kuuluu ihan kaikille eikä vaadi suuria summia - itse asiassa sijoittamalla tullaan rikkaaksi. Myös sinä olet oikeutettu vaatimaan kasvua sijoituksillesi ja sitä myös saat, kun teet hommaa säännöllisesti, hajauttaen ja tarpeeksi pitkään. Huvila Alpeilla ja kuu taivaalta on aika kaukaa haettu - emme puhu tässä superrikkaista vaan siitä, että tavallinen työntekijä pystyy hyvin luomaan itselleen taloudellista turvaa ja vaurautta omilla valinnoillaan. Lapsityövoimaa emme varmasti hyväksy kukaan.

Entä matalapalkka-alat, joiden palkoilla ei elä? Niistähän tässä puhuttiin.

Toisen kirjoittajan hyvä vastaus:

Tässä ketjussa itketään kovasti, ettei matalapalkalla tule toimeen. Itse tulen hyvin toimeen ja olen tyytyväinen 1500 eurolla kuussa, kun budjetoin ja teen oikeat valinnat, jopa nyt inflaation kiihtyessä. Jos ei ole taloudellista lukutaitoa, ei mikään rahamäärä riitä, kun kulutus nousee tulojen myötä. Vai miksi luulette, että lottovoittajista n. 70% onnistuu tuhlaamaan kaikki rahansa? Tai lehdissä on säännöllisesti juttuja perheistä, jotka tienaavat tyyliin 80 000e, ja ollaan rahavaikeuksissa. Raha ei ole tosiaan ole ratkaisu rahaongelmiin. Monet tuella elävistä tai pientä palkkaa valittavista hyötyisivät enemmän taloustaitojen opettelusta kuin ylimääräisestä rahasta. Ja ketjun kysyjä hyötyisi tietenkin töihin menosta. Tekemällä työnsä hyvin ja oikealla asenteella - mikä ei nykyään ole itsestäänselvyys - palkka kyllä nousee ja voi edetä ja tulee uusia mahdollisuuksia, kuten tässäkin ketjussa on kuvattu. Eikä siinäkään mitään pahaa, että on tyytyväinen esim. siivoojana, kaikki työ on arvokasta. Paskaduuneja ei ole olemassa.

Toki se on matalapalkkainen duunikin arvokasta, pääasiassa sille työnantajalle.

Ihan sama millaisia korulauseita ja tsemppihuutoja haluaa kajautella, niin se rahassa mitattava arvostus on se oikea tapa osoittaa arvostavansa työntekijöitään tai vastaavasti vapaat, jos niin haluaa. Se ei oo mitään arvostusta, että tarjoaa köyhyyden 40 tunnin työviikosta.

Ja itse tuohon rahankäyttöön yms, niin toki toiset pärjää pienellä ja toisille ei mikään riitä, mutta se jallittaminenhan ei rajoitu siihen työhön/palkkaan, nyt nämä samat r*nkkarit haluaa ostaa kaikki asunnotkin ja kerätä sieltäkin voitot. Jos sä oot löytänyt halvan asunnon niin hyvä, mutta kaikille se ei oo mahdollista, niin siinä ei pelkästään siivosti eläminen riitä.

Höpö höpö, tällä hetkellä vuokramarkkinoilla on kaikkialla Suomessa ylitarjontaa ja vuokrat laskee. Myös pääkaupunkiseudulla voi asua edullisesti. Yksityiset vuokranantajat - joihin alatyylisesti viittaat - ovat usein aivan tavallisia ihmisiä, joille vuokratulo on tarpeellinen lisä palkkaan. Ilman heitä meillä ei olisi vuokramarkkinoita ja kunnon tarjontaa. He ovat ottaneet riskin ja ansaitsevat siitä palkkion. Kaikkia asuntoja he eivät tosiaankaan pysty ostamaan. Kassavirtaa vuokra-asunnosta ei monellakaan tule pitkään aikaan, ennen kuin laina on maksettu. Ja veroa maksavat vuokratulosta.

Vierailija
548/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa verenpaineen nousemaan nämä jutut että loisitaan yhteiskunnan tuella tekemättä mitään ja me jotka kuljetaan töissä maksetaan teidän ja teidän kakarojen elätys. Nyt onneksi näyttää siltä että on tulossa sellaiset ajat että kaikki kotona ilmaista rahaa vetäjät pakotetaan töihin. Itse en kehtaisi edes kuulua tähän elättiporukkaan koska on kivaa kun on saanut talon, autot ja kivan elämän ihan sillä että olen kulkenut aina töissä ja vielä on saanut rahaa säästöönkin. Painukaa töihin kaikki elätit!

Vierailija
549/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme duuni se on joka rikkoo ihmisen? Meillä on työsuojelu ja työterveyshuolto työntekijöitä varten.

Raskas työ rikkoo. Osalla työterveys on terveyskeskuksessa. Ei kaikilla ole kattavaa työterveyshuoltoa. Paska hommia pas kapalkalla. Tehköön ne herrat!

Ei työ maistu ei, liian raskasta, liian pieni palkka. Sitten vois maistua vaikka millanen työ, kun ei olis noita tukia. Ymmärtäähän sitä laiskaa velttoa ihmistä, mutta kehtaa vielä tulla kehuskelemaan sosiaalituillaan. Oi aikoja oi tapoja.

No juu, kermaperse rulaa.

Mikä kermaperse jos itse elättää itsensä toisin kuin sinä. Sinut pitäisi perseestä potkia töihin loisimasta toisten rahoilla.

Vierailija
550/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa verenpaineen nousemaan nämä jutut että loisitaan yhteiskunnan tuella tekemättä mitään ja me jotka kuljetaan töissä maksetaan teidän ja teidän kakarojen elätys. Nyt onneksi näyttää siltä että on tulossa sellaiset ajat että kaikki kotona ilmaista rahaa vetäjät pakotetaan töihin. Itse en kehtaisi edes kuulua tähän elättiporukkaan koska on kivaa kun on saanut talon, autot ja kivan elämän ihan sillä että olen kulkenut aina töissä ja vielä on saanut rahaa säästöönkin. Painukaa töihin kaikki elätit!

Miten pakotat töihin jos edes leikattu toimeentulotuki ei aiheuta minkäänlaista pelkoa tai tunnetta siitä etten pärjää? Et yhtään mitenkään.

Vierailija
551/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuen ymmärrän.

Heillä lienee jotain omaisuutta tai ovat säästeliäitä ja tilillä on rahaa hakemushetkellä.  

Vierailija
552/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö huomaa, että sinua provosoidaan. Kaikki täällä ei ole totta.

Vierailija
553/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se aika vielä tulee että täällä viisastelijat pakotetaan töihin, se on ihanaa. Meidän talous ei enää kauaa kestä tätä tulonsiirtoa eläteille. Seuraa aikaasi ja merkkejä jotka olleet jo kauan ilmassa tosin siihen ei riitä Facebookin vahtaaminen 24/7 vaan on ymmärrettävä vähän pidemmälle.

Vierailija
554/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö huomaa, että sinua provosoidaan. Kaikki täällä ei ole totta.

Totta on se että meillä töissä kulkevilla on liikaa elätettäviä ja rahastettavia niskoillamme. Veroprosentit olleet jo kauan tapissa. Tämä on fakta, olen sentään ollut työelämässä jo 40 vuotta joten tiedänkin jo jotain tästä elämästä.

Vierailija
555/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se aika vielä tulee että täällä viisastelijat pakotetaan töihin, se on ihanaa. Meidän talous ei enää kauaa kestä tätä tulonsiirtoa eläteille. Seuraa aikaasi ja merkkejä jotka olleet jo kauan ilmassa tosin siihen ei riitä Facebookin vahtaaminen 24/7 vaan on ymmärrettävä vähän pidemmälle.

Tiedän, mutta minä en pelkää. Minulla ei ole mitään menetettävää.

Vierailija
556/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on muut kun pelkäävät. Töihinpakottamista ei tule. EU:n neuvosto on jo Moittinut Suomea liian pienistä tukimuodoista.

Vierailija
557/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuen ymmärrän.

Heillä lienee jotain omaisuutta tai ovat säästeliäitä ja tilillä on rahaa hakemushetkellä.  

Itse veikkaan, että heillä on menoja, joita ei hyväksytä menoiksi toimeentulotuessa. Jotain lainoja tai osamaksuja.

Vierailija
558/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain tuet? Vai pärjäätkö ilman jolloin et olisi tähänkään saakka tarvinnut tukia?

Vierailija
559/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa jotenkin tuo vilpitön usko siihen, että oikeistohallitus laittaa " köyhät ruotuun". Samalla lähtee tuhkat pesästä myös työläisiltä. Oikeisto haluaa vain lisää rahaa jo ennestään rahakkaille. Köyhien tai duunareiden hyvinvointi ei merkitse yhtään mitään. Äänestäkää vain oikeistoa, mutta älkää sitten poratko, että: " Köyhiä piti rangaista, ei meitä, yhyy."

"Ennestään rikkaat" ovat mitä suurimmassa määrin itse luoneet taloudellisen asemansa. Veroja hekin edelleen maksavat - niin kuin kohtuullisessa määrin kuuluukin - mutta kyllä oikeudenmukaista on, että minun rahani ovat minun rahojani eikä sinun. Kaikilla on kuitenkin mahdollisuus oikeilla valinnoilla, työnteolla, ahkeruudella ja sijoittamisella parantaa taloudellista asemaansa, varsinkin oikeistolaisessa politiikassa. Ei kannata identifioitua köyhäksi, vaan uhriutumisen sijaan nähdä mahdollisuuksia, joita kyllä on.

Toki on mahdollisuuksia ja joskus ne toteutuu myös käytännössä, mutta ei kaikki tavoittele kuuta taivaalta ja huvilaa Alpeilta. Miksi se, että joku muu haluaa rajattoman määrän rahaa tarkoittaa sitä, että joku muu joutuu raataa pelkän leivän eteen enemmän kuin se kuuta tavoitteleva?

Mutta jostain syystä kohtuus rahan suhteen koskettaa vain niitä joilla sitä ei ole, ne valmiiksi rikkaat on kyllä oikeutettuja syystä tai toisesta vaatimaan jatkuvaa kasvua sijoituksilleen. Kun sehän on ihan kohtuutonta, jos huvilan saa vasta puolen vuoden päästä, kun lapsityövoimalla sen vois saada jo kuukaudessa.

Eikö kohtuutta ja reiluutta - varsinkin kun itse teet töitä ja rahoitat systeemiä - ole myös se, että systeemi ei sallisi toisten kustannuksella elämistä kun itse pystyy työntekoon? Mitä tulee sijoittamiseen, se kuuluu ihan kaikille eikä vaadi suuria summia - itse asiassa sijoittamalla tullaan rikkaaksi. Myös sinä olet oikeutettu vaatimaan kasvua sijoituksillesi ja sitä myös saat, kun teet hommaa säännöllisesti, hajauttaen ja tarpeeksi pitkään. Huvila Alpeilla ja kuu taivaalta on aika kaukaa haettu - emme puhu tässä superrikkaista vaan siitä, että tavallinen työntekijä pystyy hyvin luomaan itselleen taloudellista turvaa ja vaurautta omilla valinnoillaan. Lapsityövoimaa emme varmasti hyväksy kukaan.

Entä matalapalkka-alat, joiden palkoilla ei elä? Niistähän tässä puhuttiin.

Toisen kirjoittajan hyvä vastaus:

Tässä ketjussa itketään kovasti, ettei matalapalkalla tule toimeen. Itse tulen hyvin toimeen ja olen tyytyväinen 1500 eurolla kuussa, kun budjetoin ja teen oikeat valinnat, jopa nyt inflaation kiihtyessä. Jos ei ole taloudellista lukutaitoa, ei mikään rahamäärä riitä, kun kulutus nousee tulojen myötä. Vai miksi luulette, että lottovoittajista n. 70% onnistuu tuhlaamaan kaikki rahansa? Tai lehdissä on säännöllisesti juttuja perheistä, jotka tienaavat tyyliin 80 000e, ja ollaan rahavaikeuksissa. Raha ei ole tosiaan ole ratkaisu rahaongelmiin. Monet tuella elävistä tai pientä palkkaa valittavista hyötyisivät enemmän taloustaitojen opettelusta kuin ylimääräisestä rahasta. Ja ketjun kysyjä hyötyisi tietenkin töihin menosta. Tekemällä työnsä hyvin ja oikealla asenteella - mikä ei nykyään ole itsestäänselvyys - palkka kyllä nousee ja voi edetä ja tulee uusia mahdollisuuksia, kuten tässäkin ketjussa on kuvattu. Eikä siinäkään mitään pahaa, että on tyytyväinen esim. siivoojana, kaikki työ on arvokasta. Paskaduuneja ei ole olemassa.

Toki se on matalapalkkainen duunikin arvokasta, pääasiassa sille työnantajalle.

Ihan sama millaisia korulauseita ja tsemppihuutoja haluaa kajautella, niin se rahassa mitattava arvostus on se oikea tapa osoittaa arvostavansa työntekijöitään tai vastaavasti vapaat, jos niin haluaa. Se ei oo mitään arvostusta, että tarjoaa köyhyyden 40 tunnin työviikosta.

Ja itse tuohon rahankäyttöön yms, niin toki toiset pärjää pienellä ja toisille ei mikään riitä, mutta se jallittaminenhan ei rajoitu siihen työhön/palkkaan, nyt nämä samat r*nkkarit haluaa ostaa kaikki asunnotkin ja kerätä sieltäkin voitot. Jos sä oot löytänyt halvan asunnon niin hyvä, mutta kaikille se ei oo mahdollista, niin siinä ei pelkästään siivosti eläminen riitä.

Höpö höpö, tällä hetkellä vuokramarkkinoilla on kaikkialla Suomessa ylitarjontaa ja vuokrat laskee. Myös pääkaupunkiseudulla voi asua edullisesti. Yksityiset vuokranantajat - joihin alatyylisesti viittaat - ovat usein aivan tavallisia ihmisiä, joille vuokratulo on tarpeellinen lisä palkkaan. Ilman heitä meillä ei olisi vuokramarkkinoita ja kunnon tarjontaa. He ovat ottaneet riskin ja ansaitsevat siitä palkkion. Kaikkia asuntoja he eivät tosiaankaan pysty ostamaan. Kassavirtaa vuokra-asunnosta ei monellakaan tule pitkään aikaan, ennen kuin laina on maksettu. Ja veroa maksavat vuokratulosta.

Sen annan sulle, että vielä täällä ei taida olla alkaneet noi jättifirmat hamstraamaan kaikkia asuntoja, mutta kuinka kauan luulet että siihen menee? Jenkeistähän nämä kaikki pirut saa alkunsa ja siellä ne jyllää jo hyvää kyytiä. Siihen kun vielä yhdistät Suomen päättäjät, jotka myy vaikka äänestäjiensä lapset pienestä summasta, että voidaan sanoa kuinka tällä paikataan nyt vajetta, mutta pitkässä juoksussa sitten hävitään niin, että massiin ei jää sitä pohjaakaan.

Vierailija
560/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tässä maassa on jotain pahasti vialla, jos joku ylipäätään ikinä miettii, että kannattaako ottaa työtä vastaan. Ei niitä etuja varmaan alun perin ole tällaiseen systeemiin tarkoitettu, että valtava määrä terveitä ihmisiä elää muiden kustannuksella,, kun töitä ei kannata tehdä. Työnteon pitäisi aina kannattaa. Ymmärrän nuo tuloloukut, pahasti on systeemi rikki ja ison remontin tarpeessa,

Noi sossuloiset kyllä löytää aina jonkun porsaanreijän tukiviidakosta josta saa herutettua rahaa.

Ei tarvita porsaanreikiä. Tämä on hyvinvointiyhteiskunta, ellei joku vielä tiedä.