Jos saan tukia 1350e työmarkkinatuen, asumistuen ja toimeentulotuen muodossa, niin mikä järki minun on ottaa vastaan "paskaduunia" jossa bruttopalkka 1600e?
Netto käytännössä sama, paitsi että työmatkoihin menee...eli miinukselle mennään.
Paskaduunikokemuksella pääsee vain toisiin paskaduuneihin; tämä tiedoksi kaikille "no meet sinne vähäks aikaa, ja sit etenet johtajaks 7000e palkalla" -harhaisille.
Eläkkeen kertyminen ei kelpaa syyksi, koska se jää näillä palkoilla alle takuueläkkeen...varsinkin, kun olen jo yli 30 eikä eläkekertymää juuri ole vielä.
Joten, miksi mennä? Että jään taloudellisesti miinukselle, ja menetän 8h + matkat joka päivä?
Kommentit (596)
Ettei sun tarvitse itkeä kun saat sukulaiselta 100e joululahjaksi ja sossu vähentää sen toimeentulotuen maksun yhteydessä.
Kyllä se työnteko vaan on ihmiselle mieluisampi vaihtoehto kun olla työttömänä ja kerjätä sossusta rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ettei sun tarvitse itkeä kun saat sukulaiselta 100e joululahjaksi ja sossu vähentää sen toimeentulotuen maksun yhteydessä.
Kyllä se työnteko vaan on ihmiselle mieluisampi vaihtoehto kun olla työttömänä ja kerjätä sossusta rahaa.
Käteisenä.
Käyn töissä, joissa palkka on tuota luokkaa. Ja nyt kun makaronienkin hinta on oikeasti tuplaantunut, niin maanantaina menen ensimmäistä kertaa elämässäni leipäjonoon.
Vierailija kirjoitti:
Käyn töissä, joissa palkka on tuota luokkaa. Ja nyt kun makaronienkin hinta on oikeasti tuplaantunut, niin maanantaina menen ensimmäistä kertaa elämässäni leipäjonoon.
Työssäkäynti ei kannata tuolla palkalla. Mitäs mieltä muut.
Tiedän yhden lunkijan joka on yli 40v ja ei ole koskaan ollut päivääkään palkkatöissä, ainoostaan jossain työllistämis töissä jossain kierrätyspajalla kun pakko ollu mennä, nykyään ei kai enää pakoteta niihinkään kun ei osaa tehdä mitään. mietin että onkohan lähellä suomenennätystä kelan asiakkuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus aloittajalle: ei tietenkään sun kannata sitä paskaduunia ottaa. Voit nauttia elämästä meidän muiden rahoilla ensi kevääseen asti, sen jälkeen alkaa paskaduunikin maistua, kun uusi hallitus laittaa lorvijat kuriin, tuet
lähtee.Heh toiveajattelua. En mene koskaan töihin. Rahaa saa muutenkin...
Niin, sossupummi notkuilee ja majailee palstoilla, ja ainoana ilona elämässä työtä tekevien ärsyttäminen.Hyi h.vetti,
No ethän sä tietty mihkään töihin pääsiskään noilla eväillä.
Vierailija kirjoitti:
Noo, sain joulun alla sossusta 140 euron lahjakortin ja diakonialta yhteensä 170 euron arvosta lahjakortteja ja isältä tonnin käteisenä. Ei tarvinnut itkeä.
Vierailija kirjoitti:
Suomen palkat pitäisi kaikki nostaa kertoimella 1.5
Muuten tätä hommaa ei saada järjestykseen millään.
tai vastaavasti jakaa tuet ja korvaukset 1.5 llä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahallisesti ero voi olla pieni, mutta silti kannattava. Esimerkiksi perusmyyjän työ ruokakaupassa, saat alkuunsa n. 10€ / tunti. Mutta meillä on lisäksi kannustepalkat jos ja kun tulosta tulee ja kaikenlaisia lisiä, esim. pyhät tuplapalkalla.
Kaikki minkä saa säästettyä, voi oikeasti säästää ja sijoittaa. Et ole soskulle / Kelalle tilivelvollinen rahoistasi. Itse ainakin koin että elämänlaatu nousi jo pelkästään sen vuoksi ettei tarvitse ilmoitella mitään minnekkään. Muutaman vuoden aikana säästin tarpeeksi että sain omistusasunnon jonka jäljellä olevasta velasta on jo yli puolet maksettu.
Vähän on myös muita sijoituksia mutta niihin ei oikein vielä kannata panostaa ennenkuin maailman tilanne selkenee.Ihan varmasti realismia (köh) säästää monen kymmenen tonnin pesämunia "muutamassa vuodessa" kitupalkoista ja ostaa kasvukeskuksesta oma kämppä joillain 1600 euron bruttotuloilla. Uuteen ei ole varaa eikä toki tarvikaan, vanhoihin taas tulee julkisivu- ja putkiremontit kymmeniä tuhansia eli niiden lyhennykset+ perusvastike + asuntolaina. Jos taas ostaa hevonkuusesta halvan kämpän jossa samat yhtiölainat tai talossa kattorempat ym. ja tarvitsee usein auton että pääsee töihin, siitä vaan kalkuloimaan auton lyhennyksiä, vakuutuksia, korjauskuluja ja bensoja. Lisäksi jos saat kitkuteltua itsellesi edes muutaman kymmenen tonnin varallisuuden et saa enää Saton ja vastaavien edullisia vuokrakämppiä vaan maksat puolet nettopalkasta vuokraa tai vaihtoehtoisesti matkustat tunnin päivässä että pääset "korjaamaan vuorokausirytmiäsi". Voi toimia pikkukaupungissa.
1600 netto on huono palkka ja piste.
En säästänyt monta kymmentä tonnia, jotain 12-14000 muistaakseni muutaman vuoden aikana. Jos olisin asunut yksin, olisin tuskin pystynyt säästämään ihan niin paljoa, mutta vaimo oli kuitenkin koko tuon ajan työtön peruspäivärahalla / opiskelemassa. Vanhempia asuntoja varten ei tarvitse säästää niin paljon, tähtäin pitää asettaa realistiselle tasolle. Ja en asu Helsingissä, missä asuntojen hinnat suhteessa pienimpiin palkkoihin on lähteneet täysin lapasesta. Olen maksanut jo joitakin tonneja remonteista, jatkuvasti säästän mitä voin kun näitä menoja tulee ja se pitää tiedostaa. Putkiremontti on tulossa, säästöjä minulla on nyt sitäkin varten jo ettei ihan heti kylmät käy. Toisaalta asuntolainaa ei ole enää hirveästi jäljellä jos sen maksaisi ripeämmin pois.
Hyvin paljon asioista on itsestä kiinni ja omasta taloudenpidosta. Nyt kyllä inflaatio pistää nyörejä taas tiukemmalle, mutta uskon että pärjätään kyllä yhä. Mutta voi ottaa myös asenteen että ei kannata tehdä mitään, niin elämä jatkuu juuri sellaisena mitä se onkin. Jos vaan rahat jatkossakin tukien maksamiseen riittää nykymuodossa.
Miksi meidän kenenkään sitten tarvitsisi tehdä noita duuneja?
Miksei me kaikki saada maata kotona ja tehdä kaikkea kivaa vain ja viettää enempi aikaa perheen kanssa + tienata tuo summa tekemättä yhtään töitä?
Joo, mua ärsyttää ihan sikana tällaiset. Mulla on hirveästi kaikkia kipuja ja kremppaa kropassa, mutta sairaslomaa ei heru eikä lääkärissä oteta tosissaan. Kotona oon ihan rikki ja väsy töiden jälkeen. Toisaalta kesälomalla vasta olinkin romuna, kun en jaksanut mihinkään lähteä. Ei kotona makaaminenkaan tee hyvää. Työ kuitenkin toisaalta pitää mut jotenkin toimintakuntoisena vaikka romuttaakin samalla. Jotenkin ihan absurdi tilanne. Joskus oon kyllä miettinyt, pitäisikö vaikka heittäytyä työttömäksi, niin saisin tosiaan samat rahat. Voisin tehdä vaikka sit jotain vapaaehtoistöitä sen verran kuin pystyn henkisen ja fyysisen voinnin ylläpitimiksi ja tietty avuksi muille.
Tää on kyllä ihan absurdi tilanne. Pitäisikö sitten tukia laskea vai näiden "paska-alojen" (vaikka ei ne mitään paskoja, ihan oikeaa työtä kaikki) palkkoja nostaa? Ei me kaikki voida alkaa lomailemaan...
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden lunkijan joka on yli 40v ja ei ole koskaan ollut päivääkään palkkatöissä, ainoostaan jossain työllistämis töissä jossain kierrätyspajalla kun pakko ollu mennä, nykyään ei kai enää pakoteta niihinkään kun ei osaa tehdä mitään. mietin että onkohan lähellä suomenennätystä kelan asiakkuudessa.
Uskoisin että ennätykset on romanien nimissä.
Perusosa n.500€. Ei mitään järkeä käydä töissä, jos ei ole lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi meidän kenenkään sitten tarvitsisi tehdä noita duuneja?
Miksei me kaikki saada maata kotona ja tehdä kaikkea kivaa vain ja viettää enempi aikaa perheen kanssa + tienata tuo summa tekemättä yhtään töitä?
Joo, mua ärsyttää ihan sikana tällaiset. Mulla on hirveästi kaikkia kipuja ja kremppaa kropassa, mutta sairaslomaa ei heru eikä lääkärissä oteta tosissaan. Kotona oon ihan rikki ja väsy töiden jälkeen. Toisaalta kesälomalla vasta olinkin romuna, kun en jaksanut mihinkään lähteä. Ei kotona makaaminenkaan tee hyvää. Työ kuitenkin toisaalta pitää mut jotenkin toimintakuntoisena vaikka romuttaakin samalla. Jotenkin ihan absurdi tilanne. Joskus oon kyllä miettinyt, pitäisikö vaikka heittäytyä työttömäksi, niin saisin tosiaan samat rahat. Voisin tehdä vaikka sit jotain vapaaehtoistöitä sen verran kuin pystyn henkisen ja fyysisen voinnin ylläpitimiksi ja tietty avuksi muille.
Tää on kyllä ihan absurdi tilanne. Pitäisikö sitten tukia laskea vai näiden "paska-alojen" (vaikka ei ne mitään paskoja, ihan oikeaa työtä kaikki) palkkoja nostaa? Ei me kaikki voida alkaa lomailemaan...
Ei ole vaikeaa saada sairauslomaa. Sinulla ei ole uskottavuutta. Totta puhuen, tuo palkka on huono!!!!
Töissä ollessa ei voi kuluttaa. Vapaa-ajan ongelmia ei ole. Jaan vuorokauden kolmeen osaan joista yhden nukun, toisen käyn töissä ja kolmannen harrastan ja olen perheen kanssa. Ihminen tarvitsee rutiineja.
Vierailija kirjoitti:
Vastaus aloittajalle: ei tietenkään sun kannata sitä paskaduunia ottaa. Voit nauttia elämästä meidän muiden rahoilla ensi kevääseen asti, sen jälkeen alkaa paskaduunikin maistua, kun uusi hallitus laittaa lorvijat kuriin, tuet
lähtee.
Niin ihan tosissasiko kuvittelet, että kokoomus ja ehkä persut hallituksessa pystyvät neljän vuoden aikana saamaan aikaan sellaiset järjestelmän uudelleenrakentamiset ja ennen kaikkea eduskunnan hyväksymät lakimuutokset että "tuet lähtee"?
Tässä sen taas näkee millaisia ihmisiä siellä työelämässä on:D. Ei kyllä kovin monimutkainen ajattelu näy onnistuvan eikä yleissivistystä ole sen vertaa, että tietäisi miten päätöksiä maassa tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Tuet nousevat vielä 1.8.2022. Kippis!
Jes. Hyvä SDP. Äänestän edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se työnteko vaan on ihmiselle mieluisampi vaihtoehto kun olla työttömänä ja kerjätä sossusta rahaa.Noo, sain joulun alla sossusta 140 euron lahjakortin ja diakonialta yhteensä 170 euron arvosta lahjakortteja ja isältä tonnin käteisenä. Ei tarvinnut itkeä.
Just joo, pappa betalar.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailin tällä viikolla Lahdessa. Siellä ne vapaaehtoisesti työttömät piikittivät itseään puistossa. Jos alkaa ajatella, että elämän on oltava vain hyvää fiilistä ja ilmaista rahaa, niin huonosti voi käydä. Ei se ilmainen raha onnea tuo. Toki 1600 on pieni palkka, mutta ei siitä juuri veroakaan mene. Kunhan ei tee liikaa hommia ja rehki itseään pilalle, voi elämänlaatu silti olla loppupeleissä parempi, kuin sosiaalituilla elävillä.
Vertaatko tosissasi Lahden rappionistejä ja ihmistä joka käyttää aivojaan sen verran että miettii 2 kertaa kannattaako mennä työhön josta saa 1600 euroa BRUTTO? Et se sinäkään taida olla työelämän terävintä kärkeä.
Tietenkin hän vertaa, ai sä käytät aivojas miten saisit kupattua yhteiskunnalta ilmaista rahaa, todella ala-arvoisista aivotonta toimintaa. Mikä tulevaisuus sulla on, miten luulet et ilmaista rahaa tulee loputtomiin. Älyvapaa tyyppi. Opiskelisit ja kehittäisit itseäsi, pääsisit ehkä johkin muuhun duuniin ku paskaduuniin., etkä selittelis sekojuttujas palstoilla.
Mitä hittoa sinä minulle skitsoat ja teet johtopäätöksiä koulutuksestani ja työmarkkina-asemastani kahden kirjoittamani lauseen perusteella? On jo kaksi korkeakoulututkintoa, yksi alempi ja yksi ylempi eli kuinkahan paljon tässä vielä pitäisi opiskella ja mitähän sekoilujani minä olen selittänyt?
Joo joo täällähän sä voit sanoa olevas vaikka tähtitieteen proffa, ja kaikki uskoo.heh.
Heh toiveajattelua. En mene koskaan töihin. Rahaa saa muutenkin...