Jos saan tukia 1350e työmarkkinatuen, asumistuen ja toimeentulotuen muodossa, niin mikä järki minun on ottaa vastaan "paskaduunia" jossa bruttopalkka 1600e?
Netto käytännössä sama, paitsi että työmatkoihin menee...eli miinukselle mennään.
Paskaduunikokemuksella pääsee vain toisiin paskaduuneihin; tämä tiedoksi kaikille "no meet sinne vähäks aikaa, ja sit etenet johtajaks 7000e palkalla" -harhaisille.
Eläkkeen kertyminen ei kelpaa syyksi, koska se jää näillä palkoilla alle takuueläkkeen...varsinkin, kun olen jo yli 30 eikä eläkekertymää juuri ole vielä.
Joten, miksi mennä? Että jään taloudellisesti miinukselle, ja menetän 8h + matkat joka päivä?
Kommentit (596)
Vierailija kirjoitti:
Miten voit saada työmarkkinatukea - jos työnteko ei edes kiinnosta? Olet jatkuvasti karenssilla? Tukiloinen.
No olen työttömänä työnhakijana.
karenssia sain viimeksi 3 vuotta sitten, kun en huomannut yhtä minulle tullutta "työtarjousta" ajoissa.
Se kesti noin 2kk, ja sain täysin sen korvaavan summan perustoimeentulotukea siltä ajalta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voit saada työmarkkinatukea - jos työnteko ei edes kiinnosta? Olet jatkuvasti karenssilla? Tukiloinen.
No olen työttömänä työnhakijana.
karenssia sain viimeksi 3 vuotta sitten, kun en huomannut yhtä minulle tullutta "työtarjousta" ajoissa.
Se kesti noin 2kk, ja sain täysin sen korvaavan summan perustoimeentulotukea siltä ajalta.
ap
Noin kahjuksi sitä tulee, kun ei tee mitään, voi ressukkaa.
Kahjo työtä tekee..
Viisas pääsee vähemmällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tukia maksetaan liikaa.
Tai palkkaa liian vähän?
vuoden 2009 11e/h on inflaatiokorjattuna tänä vuonna 14e/h
Ja sitten miettikää että joillekin maksetaan 9e/h ihan tänä vuonna....Ja ihmetellään kun ei sillä kannata töitä tehdä.
En ole aapee mutta vastaan omasta puolestani. Olen täs työpaikasta ollu ny lähes vuosikymmenen. Oma palkka abaut 14e tunti. Uusi työntekijä nyt n. 5 kk ja palkka reilusti alle 10e tunti. Tiedän kun palkkalapun näytti. Eli on alle 10 e tuntilaisia olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tukia maksetaan liikaa.
Tai palkkaa liian vähän?
vuoden 2009 11e/h on inflaatiokorjattuna tänä vuonna 14e/h
Ja sitten miettikää että joillekin maksetaan 9e/h ihan tänä vuonna....Ja ihmetellään kun ei sillä kannata töitä tehdä.
En ole aapee mutta vastaan omasta puolestani. Olen täs työpaikasta ollu ny lähes vuosikymmenen. Oma palkka abaut 14e tunti. Uusi työntekijä nyt n. 5 kk ja palkka reilusti alle 10e tunti. Tiedän kun palkkalapun näytti. Eli on alle 10 e tuntilaisia olemassa.
Eipä ole 10e tunti palkassa mitään järkeä.
Saman saa tuillakin
Olen lähihoitaja. Kun lapseni oli päiväkoti-ikäinen jäin tietoisesti työttömäksi kun tajusin että saman rahan saa ollessa työttömänä ja tekemällä keikkaa, jopa enemmän. Mietin että jos olen työsuhteessa, ja lapseni sairastuu niin esim että pitää olla viikko tai yli pois töistä, kukaan ei maksa minulle palkkaa niiltä päivältä mitkä menee yli kolmen että saa olla palkallisena pois. Työttömänä taas voin itse valita päivät milloin tein keikkaa. Toimeentulotukea en olisi saanut koska minulla oli säästöjä. Oli siis pakko taktikoida. Tuo aika oli toisaalta tosi kivaa, mutta myös erittäin kuluttavaa, koska rahaa tuli monessa erässä eikä koskaan esim palkan verran. Välillä sai odotella keikkatöistä saatuja palkkoja, eikä voinut hakea työttömyyskorvausta ennenkuin olit saanut palkat ja palkkakuitit töistä. Tähän on ilmeisesti tullut joku muutos nykyään. Jos minulla ei olisi ollut säästöjä, olisin ollut tosi pulassa muutaman kerran rahallisesti. Nykyään olen uudessa ammatissa ja tienaan kivasti.
Vierailija kirjoitti:
Missä apn itsekunnioitus, jos elää tukien varassa? Häpeä!
Raha ei haise.
Eräät saavat rahaa myymällä huumeita mutta sitä ei juuri paheksuta kunhan huumemyyjä pysyy pois omalta etupihalta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta näille työnvieroksujille pitäisi järjestää joku työleiri, jossa oppisivat tekemään työtä.
Vastikkeetonta rahaa ei pitäisi antaa. Sossut ovat vuosikausia kehittäneet tukiviidakon, josta tullaan kyllä pääsemään eroon.
Aloittajan kandeis alkaa varautumaan, sen verran vaikeat ajat tulossa, ei sitä velkaakaan loputtomiin voida ottaa ja elättää noita työtävieroksuvia sossupummeja.Ja muutenkin tosi noloa, että tyyppi kehtaa oikein mainostaa laiskuttaan ja toisten työntuloksilla elämistään.
Vai oikein työleiri. . Pitäiskö jonkinlaista hihamerkkiä kans laittaa?
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä ymmärrä, miten niin tuo ei kerrytä työeläkettä? Mulla on lyhyet työjaksotkin kerryttäneet eläkettä, ei tietenkään satasia. Se on kuitenkin lisää siihen tulevaan työeläkkeeseen. Olen sitä sukupolvea, jolle ei työeläkettä edes kertynyt ensimmäisistä seitsemästä työssäolovuodesta.
Matalapalkkatyöstä on helpompi ponnistaa seuraavaan työpaikkaan kuin pitkäaikaistyöttömyydestä. Työpaikkoja pitää kuitenkin ihan itse etsiä, eikä odotella, että joku tulee tarjoamaan, harvoin niitä vaativampia ja paremmin palkattuja työtehtäviäkään työpaikan sisällä tullaan tarjoamaan, niitä pitää itse kysellä perään ja tarjoutua tekemään.
Työpaikka tarjoaa riippumattomuutta, et ole tilivelvollinen kelalle tai kenellekään muulle, voit rauhassa käyttää palkkasi kuten haluat. Jos tulosi ovat työsuhteessakin alhaiset, niin voit silti olla oikeutettu asumistukeen ja jopa toimeentulotukeen.
Työssä olet oikeutettu työterveyshuoltoon - ei sen tarkoitus olekaan hoitaa perussairauksiasi, mutta monia muita asioita saa sen kautta.
Ja onhan se status ihan eri luokkaa työsuhteisella ja työkokeilussa olevalla, koska jos et työllisty, niin sinut työllistetään.
Minä sain toisen kelatuetun psykoterapian työterveyden lähetteellä nelikymppisenä.
Ensimmäinen opiskelijana parikymppisenä. Itse koen hyötyneeni noista, etenkin jälkimmäisestä. Eli jos haluaa elää ennenkaikkea henkisesti laadukkaapaa ja vakaampaa elämää, suosittelen sitä matalapalkka-alaakin. Niissäkin on kirjoa.
En olisi kestänyt kasassa ilman työtä, yksitoikkoisenakin se on antanut rakenteen elämään. Ja vaihtelua tulee vuosien mittaan, Jos suhtautuu kaikkeen umpikielteisesti ei yleensä saa tässä elämässä mitään hyvää. Kannattaa miettiä omaa asennetta, vanha klisee, mutta myös totta. Pienestä liksasta menee pieni vero. Työterveys, lomat, jne.
Jatkuva ulina täällä on aika rasittavaa sekin. Semmoista työtä tuskin on, joka ei rasittaisi. Joutilas elämä tuntuu haaskatulta ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen palkat pitäisi kaikki nostaa kertoimella 1.5
Muuten tätä hommaa ei saada järjestykseen millään.
tai vastaavasti jakaa tuet ja korvaukset 1.5 llä
Maksetaanko töistä jollain eri valuutalla, vai miten se pieni palkka riittäis sitä tukea paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Siten että hakee töitä mutta kukaan ei palkkaa.
Itse olen ollut 3v työtön. Ei yhtään työtarjousta, haastattelua, ei mitään.
Tosin minä haluaisin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden lunkijan joka on yli 40v ja ei ole koskaan ollut päivääkään palkkatöissä, ainoostaan jossain työllistämis töissä jossain kierrätyspajalla kun pakko ollu mennä, nykyään ei kai enää pakoteta niihinkään kun ei osaa tehdä mitään. mietin että onkohan lähellä suomenennätystä kelan asiakkuudessa.
Toivon että yhteiskunnassa olisi näitten paskojen joukkotuhontayksikkö. Inhoan kaikenlaista loisimista.
Ei mikään järki. Ole rohkeasti työtön vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailin tällä viikolla Lahdessa. Siellä ne vapaaehtoisesti työttömät piikittivät itseään puistossa. Jos alkaa ajatella, että elämän on oltava vain hyvää fiilistä ja ilmaista rahaa, niin huonosti voi käydä. Ei se ilmainen raha onnea tuo. Toki 1600 on pieni palkka, mutta ei siitä juuri veroakaan mene. Kunhan ei tee liikaa hommia ja rehki itseään pilalle, voi elämänlaatu silti olla loppupeleissä parempi, kuin sosiaalituilla elävillä.
Vertaatko tosissasi Lahden rappionistejä ja ihmistä joka käyttää aivojaan sen verran että miettii 2 kertaa kannattaako mennä työhön josta saa 1600 euroa BRUTTO? Et se sinäkään taida olla työelämän terävintä kärkeä.
Tietenkin hän vertaa, ai sä käytät aivojas miten saisit kupattua yhteiskunnalta ilmaista rahaa, todella ala-arvoisista aivotonta toimintaa. Mikä tulevaisuus sulla on, miten luulet et ilmaista rahaa tulee loputtomiin. Älyvapaa tyyppi. Opiskelisit ja kehittäisit itseäsi, pääsisit ehkä johkin muuhun duuniin ku paskaduuniin., etkä selittelis sekojuttujas palstoilla.
Mitä hittoa sinä minulle skitsoat ja teet johtopäätöksiä koulutuksestani ja työmarkkina-asemastani kahden kirjoittamani lauseen perusteella? On jo kaksi korkeakoulututkintoa, yksi alempi ja yksi ylempi eli kuinkahan paljon tässä vielä pitäisi opiskella ja mitähän sekoilujani minä olen selittänyt?
Joo joo täällähän sä voit sanoa olevas vaikka tähtitieteen proffa, ja kaikki uskoo.heh.
Anteeksi mitä:D? Mutta sinä kuitenkin tiedät parin lauseen perusteella että olen työtön sossupummi?
Voisin heittää pari arvausta minkätasoisissa töissä olet mutta enpä kehtaa. Uskon kyllä et ole elämässäsi nähnyt yhtään proffaa ja että koulutus on vieras asia.
Vierailija kirjoitti:
Mietin tässä edesmennyttä sukulaista. Oli sotainvalidi ja yksijalkaisena neukun aloittaman sodan takia joutui painamaan raskaita ulkotöitä koko ikänsä.
Ei tainnut koskaan sanoa niitä paskaduuneiksi. Sai leivän perheelleen.
Mahtoikohan kannattaa? No joillekin tulee hyvä mieli kun kärsii mahdollisimman paljon
Eläkeestä ei kannata haaveilla jos tämä maailmanmeno jatkuu, eletään nyt jo velalla plus meillä ei tule olemaan veronmaksajia jos suomalaiset kuolee sukupuuttoon ja korvataan loisijoilla.
Kannattaa kyllä ajatella tulevaisuutta hieman pidemmälle.
Haluatko olla koko loppuikäsi köyhä?
Ei ikinä mahdollisuutta ostaa omaa asuntoa, ei kesämökkiä jne.
Nuorena voikin olla ihanaa ja mahtavaa, kun saa vaan vetää lonkkaa ja lusmuilla päivät pitkät.
Mutta vuodet vierii.
Nelikymppisenä huomaat, että kaverit ympäriltä on hankkineet asunnot ja autot, perustaneet perheen. Menneet elämässä eteenpäin.
Sinua pidetään elämässään epäonnistuneena reppanana.
Pitkällä tähtäimellä on parempi tehdä sitä matalapalkka työtä, kuin olla työtön.
Kun on ollut mahdollisuutta opiskella ja hakea niitä paremmin palkattuja töitä, historiassa on parempi olla työkokemusta.
Työnantajalla on kaksi saman koulutuksen omaavaa hakijaa, kummallakaan ei ole alan työkokemusta. Toisella on pitkiä työttömyysjaksoja, ja toinen on tehnyt siivousta ja varastohommia.
Arvatkaas kumman työnantaja valitsee? Kumpi näyttää CV:ssä ahkerammalta?
Niinpä.
Jos loisittaa niin niin sitten loisittaa. Kannattaa tuilla ostaa korvatulpat, koska päin näköä annettua kettuilua tulet saamaan
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kyllä ajatella tulevaisuutta hieman pidemmälle.
Haluatko olla koko loppuikäsi köyhä?
Ei ikinä mahdollisuutta ostaa omaa asuntoa, ei kesämökkiä jne.Nuorena voikin olla ihanaa ja mahtavaa, kun saa vaan vetää lonkkaa ja lusmuilla päivät pitkät.
Mutta vuodet vierii.Nelikymppisenä huomaat, että kaverit ympäriltä on hankkineet asunnot ja autot, perustaneet perheen. Menneet elämässä eteenpäin.
Sinua pidetään elämässään epäonnistuneena reppanana.Pitkällä tähtäimellä on parempi tehdä sitä matalapalkka työtä, kuin olla työtön.
Kun on ollut mahdollisuutta opiskella ja hakea niitä paremmin palkattuja töitä, historiassa on parempi olla työkokemusta.Työnantajalla on kaksi saman koulutuksen omaavaa hakijaa, kummallakaan ei ole alan työkokemusta. Toisella on pitkiä työttömyysjaksoja, ja toinen on tehnyt siivousta ja varastohommia.
Arvatkaas kumman työnantaja valitsee? Kumpi näyttää CV:ssä ahkerammalta?
Niinpä.
Et vieläkään esittänyt kovin järkeviä syitä miksi 1600 euroa brutto kannattaisi yhtään mitenkään, paitsi erittäin lyhytaikaisena nimenomaan cv:n täytteenä. Jos Ap:lla on se koulutus ja hän asuu kasvukeskuksissa, sieltä löytyy kyllä peräti 1800-2000 euron matalapalkkaduuneja, tai edes osa-aikaduunia jonka kanssa voi saada soviteltua jos kirjautuu työkkäriin. Niillä voi vakuuttaa (?) työnantajan. Ja kouluun pääsee. Ja miksi sinulla ja kaikilla muillakin täällä on oletus, että tämä on eka työpaikka missä Ap on? Sitten tulee lässytystä tyyliin jostain pitää aloittaa jne. ja vakuuttaa työnantajat.
Ap ei kuitenkaan saa 1600 euron palkalla asuntoa tai autoa ja perheen voi perustaa muutenkin, eli mitä väliä reppanuudella?