Nyt oikeasti, paljonko rahaa häälahjaksi? Setvitään tämä lopullisesti!
En halua olla moukka, mutta en halua antaa euroakaan yli sen mikä on moukan ja hyvän häävieraan raja. Olen pienituloinen, eikä miehenikään rahassa uiskentele.
Eli siis mikä summa hääparille pariskunnalta yhteensä? Kyseessä ystävän häät. Mikä on minimi ilman että vaikuttaa pihiltä?
Joka paikassa sanotaan että vähintään se summa mikä menee juhla-ateriaan. Mistä minä sen voisin tietää? Pitääkö soittaa morsiamelle että paljonko mun safkat kustantaa?
Auttakaa junttia, kanssamammat!
Kommentit (115)
Ajatteleeko kukaan koskaan, että esimerkiksi meille, viisihenkiselle perheelle, se 100€ on aivan liian iso summa annettavaksi?
Aivan sama, onko lapset kutsuttu vai ei. Jos on, heidän juhlavaatetukseensa on vuodesta riippuen (onko kaapissa jo valmiina ja/tai löytyikö kippareilta) mennyt yli 100€. Siihen päälle mahdollisesti isotkin matkakustannukset ja ehkä yöpyminen.
50€ on isoin summa, mikä meiltä irtoaa.
Onko vähävaraisempi sitten kuitenkin ei-niin-toivottu vieras?
Asian vierestä. Muistakaa kun keräätte kimppalahjoja, niin älkää pyytäkö nuorilta samaa summaa kuin töissäkäyviltä aikuisilta.
Aikoinaan opiskelijana erittäin paljon vanhemmat sisarukset vaan ilmoittivat summan mitä kerätään ja kaikille sama. Kyllä jouduin nikottelemaan ja syömään kaurapuuroa seuraavan kuukauden :(
Vierailija kirjoitti:
Minusta lahjan suuruuteen vaikuttaa oma varallisuus, mutta myös asema vieraana. Kaverin, serkun tai muun vertaisen ei oleteta antavan kovin suuria lahjoja, ainakaan nuorena. Heiltä riittää 30-50 e hyvin. Olen itse nyt jo vakavarainen täti-ihminen. Ystävän tms. "vertaiseni" häihin veisin n. 100 e lahjan perheeltä. Sen sijaan nuorille, esim omien tai miehen sisarusten lapsille antaisin enemmän, ainakin 200 e, koska haluaisin sponsoroida heitä. Omien lasten kohdalla puhutaankin sitten jo osallistumisesta kuluihin lahjan lisäksi eli muutamasta tuhannesta eurosta.
Tätä minäkin mietin. Jos hypoteettinen jälkeläiseni menisi naimisiin niin lahjasumma olisi toki eri, mutta jotenkin koen vieraaksi lahjoa isolla summalla ystävääni. Varsinkin sellaista joka tienaa vuodessa useamman kymppitonnin itseäni enemmän.
Kummi- ja sukulaislapset ovat toki vähän eri asia nekin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
250 -500 euroa on mielestäni järkevä summa häälahjaksi.
150-250 euroa ylioppilaslahjaksi.
50-150 euroa rippilahjaksi
Mikä logiikka tässä on? Eiväthän kaksi aikuista ihmistä, jotka nyky-yhteiskunnassa ovat asuneet yhteistä kotia jo vuosia ennen avioitumista, tarvitse rahaa, sen sijaan nuorelle lahjarahalla on iso merkitys.
Joku mietti kukkia. Häihin ei koskaan viedä kukkia!
Vierailija kirjoitti:
100 euroa. Eihän sitä tarvitse tietää paljonko juuri kyseisen juhlan ateriat maksavat, vaan miettiä ennemminkin että paljonko vastaavasti joutuisi pulittamaan ravintolasa jos söisitte ravintolassa juhla-aterian jäkkiruokineen ja juomineen.
Kuinka monissa häissä on samantasoista ruokaa kuin 100 euron ravintola-ateria?
Tuolla logiikalla oikea summa olisi ehkä 15-20 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Olenpa ollut tyhmä. Minä en tajunnutkaan että kutsutun vieraan on maksettava häissä omat ruokansa. Se pääsymaksu naamioidaan ovelasti häälahjaksi. Ennen vanhaan ihmiset antoivat jotain tavaroita, jotkut jopa kimppalahjoja. Nykyään jokaisen on kannettava alttarille vähintään 100 eukkua tai leimataan moukaksi.
Vähävaraisia lienee turha minnekään kutsua koska eihän heillä ole varaa tuollasiin gourmet-illallisiin sata eukkua per nenä. Sen päälle on leikittävä vielä joku nolo piirileikki ja lusittava morsiamenryöstö. Nou thänk juu.
Ennen vanhaan 1960-luvulla kun vanhempani menivät naimisiin kylän emännät toivat ennen ruokatavaroita, joista häät tarjoilut voitiin tehdä. En tiedä miten paljon ja kuinka yleistä oli, mutta kerran sivulauseessa äitini totesi kylän toisella laidalla kuolleesta ihmisestä, ettei tuntenut tätä paremmin, mutta toi voita ennen heidän häitään. Ihmettelyyn miksi, äitini totesi, että se oli tapana silloin, lisäsin että oli teillä isot häät, äitini vastasi eihän tätäkään rouvaa kutsuttu oltu, eikä ollut häissä, mutta kuulutuksista tiesi. Nuorta väkeä tietysti tuli tanssin alkaessa kuokkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Apua, miksi ei? Juuri mietin että ehkä vien jonkun kukkapuskan vielä paikan päälle kortin lisäksi, kun rahalahjan annan tilisiirtona.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei rahaa lahjaksi.
Miksei? Mulla esimerkiksi on kaikki tarvittava omasta takaa, niin jos nyt poikaystäväni kanssa menisin naimisiin, niin mieluummin lahja rahana kuin jotain kippoja mitä en tarvitse.
En ymmärrä tätä logiikkaa. Jos teillä on jo kaikkea, muhin sitä rahaa enää tarvitaan? Rahaa kun tarvitaan uuden ostamiseen, vaikka etkö luota lahjanantajan makuun ja tyylitajuun.
Vai haluaisitko lahjarahat antaa hyväntekeväisyyteen ja valita kohteen itse?
Siis hetkinen. Ihminen jolla on kaikkea ei tarvitse rahaa..?
Minä tarvitsen tietyn summan rahaa joka kuukausi jotta voin elää. Ei auta vaikka olisi tavaraa kaapit täynnä, massia on saatava.
Ap
No mutta ei kai häävieraiden ajatella kustantavan hääparin elinkustannuksia :D
tarvii se lahjanantajakin ihan yhtälaillä rahaa omiin menoihinsa.
Jos on jo kaikkea, niin sitten riittänee kortti ja yhdessä juhliminen.
Käsittämätöntä ahneutta nuo rahavaateet minusta. Jos ei pääse, niin silloin ei tarvi muistaa kuin enintään kortilla, ellei ole jotenkin superläheinen. Muutenhan nämä ahneet lähettelisi kutsuja ylimääräisillekin siinä toiveessa, että saa lahjoja. Varmaan osa jo lähettääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 euroa. Eihän sitä tarvitse tietää paljonko juuri kyseisen juhlan ateriat maksavat, vaan miettiä ennemminkin että paljonko vastaavasti joutuisi pulittamaan ravintolasa jos söisitte ravintolassa juhla-aterian jäkkiruokineen ja juomineen.
Plus vielä se että ravintolaan mennään varta vasten syömään ruokaa jota itse haluaa syödä, ajankohtana jonka itse päättää ja summalla joka sopii omalle kukkarolle. Häissä ruoka on vieraille tarjottua ja joka tavalla ennalta päätettyä, eli minusta ei voi olettaa että vieras maksaa sen summan mitä maksaisi ravintolassa omavalintaisista ruoistaan. Voinhan minä lyödä satasen raflaan leviäksi jos rahaa on ja sille päälle satun, mutta en kenenkään muun tahdosta kuin omastani.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua, miksi ei? Juuri mietin että ehkä vien jonkun kukkapuskan vielä paikan päälle kortin lisäksi, kun rahalahjan annan tilisiirtona.
Ap
Suomessa ei tosiaan ole tapana viedä häihin kukkia. Joissain muissa maissa, esimerkiksi Venäjällä, on. Tähän on varmaan syynä se, että kun häissä yleensä on muutenkin kukkia koristeina, ei vieraiden tuomille kukille ole käyttöä.
Pelkkä kortti kuoressa riittää kyllä. Harvoin nykyään annetaan tavaraa lahjaksi, joten on totuttu siihen, että lahjapöydässä on vain kortteja. Joskus lahjapöytään laitetaan etukäteen kukkia tai muuta rekvisiittaa, jotta se ei näytisk tyhjältä. Korttiin ei tarvitse kirjoittaa mitään viittausta tilisiirtoon. Hääpari käy kyllä tilinsä läpi ja kiittää vieraita lahjoituksista.
Tuli vielä mieleen, että oliko kutsussa tilinumeroa? Jos kyllä, tällöin toivotaan nimenomaan tilisiirtoja. Jos taas ei, anna mieluummin käteistä tai vaikka lahjakortti sen sijaan, että pyydät tilinumeroa.
Ehdotetuilla rahasummilla häät alkavat menemään "plussalle", etenkin kun muutama sukulainen lahjoittaa isomman summan.
Sinkkuna en tajua miksi pariskunnille pitäisi siirtää rahaa, kun sinkkuna eläminen on kalliimpaa. Onko tämä joku jäänne ajoilta jolloin sinkkuus ja lapsettomuus olivat häpeällistä?
Sama pätee rippilahjoihin. Perheet saavat jo tukia ja palveluja, miksi kaikkien pitäisi osallistua Jonne-Janican mopoauton hankintaan?
Ei mulla ainakaan jääny päällimmäisenä häistä mieleen kuka antoi minkäkin summan rahaa vai antoiko jotakin muuta. Eräs hyvä ystävä ei tuonut kuin kortin, koska oli vaikea tilanne elämässä ja se oli ok tottakai. Tärkeämpää oli, että jokainen heistä pääsi paikalle ja mieleen on jääneet ne mahdottoman ihanat juhlat.
Joten antaisin kyllä ohjeeksi, että viet sen verran kuin haluat/pystyt. Miksi mennä edes häihin, joissa ystävä tai muu kutsuja ei ymmärrä omaa elämäntilannetta?
Meillä on onneksi yleensä kerätty kimppalahjat kaikkiin tilaisuuksiin. Silloin voi hyvin antaa 20€ mikä mun mielestä on yhdeltä henkilöltä tarpeeksi.
Itse en ole järjestänyt juhlia mutta sukulaiset kyllä ja niissä on ravattu vuosien aikana paljonkin. Tästä syystä olen katsonut aiheelliseksi pienentää lahjasumman 'vain' 20 euroon. Toki riippuu kuinka läheinen henkilö on, siskolle laitoin 50€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plus vielä se että ravintolaan mennään varta vasten syömään ruokaa jota itse haluaa syödä, ajankohtana jonka itse päättää ja summalla joka sopii omalle kukkarolle. Häissä ruoka on vieraille tarjottua ja joka tavalla ennalta päätettyä, eli minusta ei voi olettaa että vieras maksaa sen summan mitä maksaisi ravintolassa omavalintaisista ruoistaan. Voinhan minä lyödä satasen raflaan leviäksi jos rahaa on ja sille päälle satun, mutta en kenenkään muun tahdosta kuin omastani.
Ap
Siinäpä se. 100 eurolla saa melkoisen hyvän illallisen ravintolassa. Ei voi verratakaan pitopalvelun peruskotiruokaan.
Perustelu tuntuu olevan että juhlat järjestetään vieraita varten.
No ei järjestetä. Jos järjestettäisiin, skipattaisiin häät ja järjestettäisiin bileet. Häissä rahaa uppoaa sellaiseen mikä ei tuo lisäarvoa vieraille, ainoastaan hääparille ja yleensä morsiamelle. Vai ovatko kirkossa seisoskelu ja morsiamen kallis mekko kaikkien mielestä parasta ikinä?
Nyt joku kommentoi ettei kaikkea voi mitata rahalla, senkin ahne Roope Ankka. No sitten ei varmaankaan pitäisi odottaa saavansa rahaa? Naislogiikallahan on niin että jos haluaa rahaa ja toinen ei anna, se toinen on ahne.
Omissa häissäni oli ilmoitettu jo hääkutsussa että rahalahjat menevät hyväntekeväisyyteen, niin kuin menivätkin.
Sen hääparit iät laskettuna yhteen on sopiva summa rahaa. Eli jos he ovat vaikka 25 ja 27 vuotta, niin silloin 52 euroa on sopiva summa, koska 25 plus 27 on yhteensä 52.
Vierailija kirjoitti:
Asian vierestä. Muistakaa kun keräätte kimppalahjoja, niin älkää pyytäkö nuorilta samaa summaa kuin töissäkäyviltä aikuisilta.
Aikoinaan opiskelijana erittäin paljon vanhemmat sisarukset vaan ilmoittivat summan mitä kerätään ja kaikille sama. Kyllä jouduin nikottelemaan ja syömään kaurapuuroa seuraavan kuukauden :(
Tuo on sisaruksilta moukkamaista, itselläni on vain yksi sisarus ja välillä naljaillaan, että ostettiin kimpassa sisarusten kesken tämä sinulle, ei nyt tullut kristallikruunua kun meitä on niin vähän.
Vanhemmilla, molemmilla, on iso suku ja kimpassa sitten ovat ostaneet lahjoja, 70-uvulla meidän uuteen kotiin sen kristallikruunun, joka meistä 60luvun hengessä kasvaneista oli pömpöösi.
Nuorin täti muistaa muistuttaa että hän sai ylioppilaana vain kirjoittaa nimet korttiin, hän ei saanut maksaa, muttei myöskään lahjaa valita.
Okei. Mulle ei olisi tullut pieneen mieleenkään miettiä jotain lahjaa jos en pääsisi osallistumaan tilaisuuteen. En minä ystävilleni synttärilahjojakaan anna, ellen varta vasten mene merkkipäivää juhlimaan.
Ap