Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt oikeasti, paljonko rahaa häälahjaksi? Setvitään tämä lopullisesti!

Vierailija
20.07.2022 |

En halua olla moukka, mutta en halua antaa euroakaan yli sen mikä on moukan ja hyvän häävieraan raja. Olen pienituloinen, eikä miehenikään rahassa uiskentele.

Eli siis mikä summa hääparille pariskunnalta yhteensä? Kyseessä ystävän häät. Mikä on minimi ilman että vaikuttaa pihiltä?

Joka paikassa sanotaan että vähintään se summa mikä menee juhla-ateriaan. Mistä minä sen voisin tietää? Pitääkö soittaa morsiamelle että paljonko mun safkat kustantaa?

Auttakaa junttia, kanssamammat!

Kommentit (115)

Vierailija
21/115 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei rahaa lahjaksi.

Miksei? Mulla esimerkiksi on kaikki tarvittava omasta takaa, niin jos nyt poikaystäväni kanssa menisin naimisiin, niin mieluummin lahja rahana kuin jotain kippoja mitä en tarvitse.

Vierailija
22/115 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoimme 150 e / 2 hlö. Mietin ensin että 100 e, mutta äitini antoi yksin 100 e ja oli melko läheiset ihmiset kyseessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/115 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

10% kuukausi nettotulosta kutsuttujen taloudesta jos on läheinen ystävä.

Näin me päätimme joskus meillä kotona.

Vierailija
24/115 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menisin yksin niin 50€

Jos pariskunta niin 100€

Vierailija
25/115 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ajatella et yhdessäolo on se lahja, lahja on se et tulee juhliin ystävien häihin. Läsnäolo on jo lahja. Onnittelut riittää. Ilmastotekoja, nyt! Se on ekologisuutta.

Vierailija
26/115 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut häissä. Pariskunnalta 100e.

Vierailija
27/115 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia! Eiköhän se satku sitten riitä meiltä yhteensä.

Ap

Vierailija
28/115 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle, jolla on jo kaikkea, voi antaa vuohen kehitysmaasta tai kehitysmaalapselle koulupaikan. Hyvää tekeviä lahjoja. Kirkon ulkomaanavun kautta.

Vierailija
29/115 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei rahaa lahjaksi.

Mitä sitten? Savikuppeja?

Ap

Vierailija
30/115 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulle, jolla on jo kaikkea, voi antaa vuohen kehitysmaasta tai kehitysmaalapselle koulupaikan. Hyvää tekeviä lahjoja. Kirkon ulkomaanavun kautta.

Kiitoskorttia turha odottaa. Oikeasti nuo aineettomat lahjat ovat pelkkää vittuilua ja kertoo lähinnä antajasta sen, ettei tunne lahjan saajaa.

Voit tehdä hyväntekeväisyyttä omissa nimissäsi.

Vierailija
31/115 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenpa ollut tyhmä. Minä en tajunnutkaan että kutsutun vieraan on maksettava häissä omat ruokansa. Se pääsymaksu naamioidaan ovelasti häälahjaksi. Ennen vanhaan ihmiset antoivat jotain tavaroita, jotkut jopa kimppalahjoja. Nykyään jokaisen on kannettava alttarille vähintään 100 eukkua tai leimataan moukaksi.

Vähävaraisia lienee turha minnekään kutsua koska eihän heillä ole varaa tuollasiin gourmet-illallisiin sata eukkua per nenä. Sen päälle on leikittävä vielä joku nolo piirileikki ja lusittava morsiamenryöstö. Nou thänk juu.

Vierailija
32/115 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoimme 150 euroa. Olemme keskituloisia

Vierailija
33/115 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10% kuukausi nettotulosta kutsuttujen taloudesta jos on läheinen ystävä.

Näin me päätimme joskus meillä kotona.

Täh? Että pitäisi laittaa joku 700 € lahjaan? Joo ei. On meillä myös omat lapset, joille ylimääräistä voi säästää.

Vierailija
34/115 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100 euroa. Eihän sitä tarvitse tietää paljonko juuri kyseisen juhlan ateriat maksavat, vaan miettiä ennemminkin että paljonko vastaavasti joutuisi pulittamaan ravintolasa jos söisitte ravintolassa juhla-aterian jäkkiruokineen ja juomineen.

Me emme käytä alkoholia, joten tällä logiikalla se olisi 60-80 euroa per kaksi henkeä. Mutta onko tässäkään mitään järkeä? Lahja on lahja, ei maksu.

Vierailija
35/115 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me annoimme pienituloisena pariskuntana 50 e tänä vuonna erään kaverin häissä. Häistä aiheutui jo muutenkin sen verran kuluja (olivat vähän kauempana) joten tuntui kukkarossa. Itse en ainakaan haluaisi että kukaan vieraista joutuisi tuskailemaan onko varaa osallistua häihin. Mieluummin eivät vaikka anna mitään lahjaa. Pitäisin hieman moukkana ihmisiä jotka syynäävät kuinka arvokkaan lahjan kukin on antanut ja paheksuvat "liian pieniä" lahjoja. Häät tulisi järjestää sen mukaan miten on varaa eikä sen perusteella paljon uskotaan saavan lahjaksi rahaa.

Vierailija
36/115 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä summan juuri SINÄ annoit ystäväpariskunnalle häälahjaksi?

Ap

Ei siihen ole mitään säästöä, jokainen antaa oman varallisuutensa ja elämäntilanteen mukaan. Itse en yleensä ole ollut ystävien häissä, jotka toivoisivat lahjaksi taloudellista tukea eli rahaa.

Ja mistä oletus, rahalahja olisi pääsylippu häihin, eikä häiden tarkoitus ole jakaa yhteinen ilo ja vieraat nauttia vieraanvaraisuudesta.

Omissa häissä oli lahjalista ja lahjat valittiin arvoltaan muutamasta eurosta maksimissaan 30€. Ja suurin osa lahjoista oli 10-20€.

Jos haluaa antaa "kylmää" rahaa ja tukea rahallisesti hääparia 20-50€ ystävälle on sopiva rahalahja. Itse tuntisin huonoa omatuntoa, jos pienituloiset antaisi satasen tai yli.

Vierailija
37/115 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me annoimme pienituloisena pariskuntana 50 e tänä vuonna erään kaverin häissä. Häistä aiheutui jo muutenkin sen verran kuluja (olivat vähän kauempana) joten tuntui kukkarossa. Itse en ainakaan haluaisi että kukaan vieraista joutuisi tuskailemaan onko varaa osallistua häihin. Mieluummin eivät vaikka anna mitään lahjaa. Pitäisin hieman moukkana ihmisiä jotka syynäävät kuinka arvokkaan lahjan kukin on antanut ja paheksuvat "liian pieniä" lahjoja. Häät tulisi järjestää sen mukaan miten on varaa eikä sen perusteella paljon uskotaan saavan lahjaksi rahaa.

Samaa mieltä. Meille ei onneksi tule näistä häistä muita kustannuksia kuin taksi yöllä kotiin (n. 30 e). Sopivat vaatteet löytyy jo kaapista ja juhlat järjestetään asuinkaupungissamme.

Mutta joo, olen törmännyt lahjojen syynäämiseen ennen. Ehkä siksi olen jotenkin stressannut lahjan suuruutta jo etukäteen. Hyvä ystäväni valitteli omien häidensä jälkeen pikku viinipäissään miten törkeää on että pari hyvätuloista antoi vain 50 e/koko perhe. Olen aina pitänyt häntä ihan täyspäisenä ihmisenä.

Tämä tuleva hääpari niin sanotusti ui rahassa, yhdet häät eivät heidän budjettiaan heilauta suuntaan tai toiseen. Siksi en usko että heitä kiinnostaa kuinka paljon kukakin antaa, mutta jotenkin en silti kehtaa olla antamatta sellaista summaa jota yleisesti pidetään lahjaksi sopivana.

Ap

Vierailija
38/115 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

250 -500 euroa on mielestäni järkevä summa häälahjaksi.

150-250 euroa ylioppilaslahjaksi.

50-150 euroa rippilahjaksi

Meillä oli keväällä ylioppilasjuhlat ja olisin loukkaantunut, jos vieras olisi antanut juhlittavalle 150-250€ lahjaksi ja kokenut, että juhlat järjestetään rahan takia.

Työelämässä ei tullaisia summia voi antaa edes pitkäaik. työntekijälle tai joululahjaksi, ettei tilintarkastajat ja verottaja puuttuisi asiaa.

Jos suurin osa palkansaajista joutuisi tekemään useamman työpäivän, jotta 250€ on kassassa.

Jos palkka 3000€/kk niin se on lähes 3pv palkka.

Jotain suhteellisyyden tajua kerjäämiseenkin.

Vierailija
39/115 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma varallisuutesihan sen ratkaisee, sekä se, montako teiltä osallistuu hääjuhlaan. Miniminä voitanee pitää 50 euroa/henki ja maksimiahan ei ole, mutta yli 500 euroa on jo pröystäilyä. Summa riippuu tietysti myös suhteesta hääpariin.

Vierailija
40/115 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan vielä miehen kanssa opiskelijoita, mutta ollaan pidetty nyrkkisääntönä 60e/hlö eli pariskuntana annetaan 100e.

Jos naimisiin menee hyvä ystävä, niin laitan toki enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme