Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt oikeasti, paljonko rahaa häälahjaksi? Setvitään tämä lopullisesti!

Vierailija
20.07.2022 |

En halua olla moukka, mutta en halua antaa euroakaan yli sen mikä on moukan ja hyvän häävieraan raja. Olen pienituloinen, eikä miehenikään rahassa uiskentele.

Eli siis mikä summa hääparille pariskunnalta yhteensä? Kyseessä ystävän häät. Mikä on minimi ilman että vaikuttaa pihiltä?

Joka paikassa sanotaan että vähintään se summa mikä menee juhla-ateriaan. Mistä minä sen voisin tietää? Pitääkö soittaa morsiamelle että paljonko mun safkat kustantaa?

Auttakaa junttia, kanssamammat!

Kommentit (115)

Vierailija
41/115 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdelta ihmiseltä 50-100e on riittävä. Siihen vielä kortti ja kenties kukka....

Vierailija
42/115 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hulppeita summia siihen nähden, että ap mainitsee olevansa pienituloinen. Tuohon päälle kun vielä tulee taksit/bensat ym. niin siinä saakin köyhempi syödä nuudeleita loppukuun, puhumattakaan siitä jos on useammat häät lusittavana. Surullista, että häät on tällaisia rahankerjuutilaisuuksia nykyään, ja kehdataan vielä vinkua, jos summat ei miellytä. Pistäkää häihinne vaan rehellisesti pääsymaksu niin asia on selkeä ja pienituloisimmat tietää jättäytyä pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/115 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei rahaa lahjaksi.

Miksei? Mulla esimerkiksi on kaikki tarvittava omasta takaa, niin jos nyt poikaystäväni kanssa menisin naimisiin, niin mieluummin lahja rahana kuin jotain kippoja mitä en tarvitse.

En ymmärrä tätä logiikkaa. Jos teillä on jo kaikkea, muhin sitä rahaa enää tarvitaan? Rahaa kun tarvitaan uuden ostamiseen, vaikka etkö luota lahjanantajan makuun ja tyylitajuun.

Vai haluaisitko lahjarahat antaa hyväntekeväisyyteen ja valita kohteen itse?

Vierailija
44/115 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei rahaa lahjaksi.

Miksei? Mulla esimerkiksi on kaikki tarvittava omasta takaa, niin jos nyt poikaystäväni kanssa menisin naimisiin, niin mieluummin lahja rahana kuin jotain kippoja mitä en tarvitse.

En ymmärrä tätä logiikkaa. Jos teillä on jo kaikkea, muhin sitä rahaa enää tarvitaan? Rahaa kun tarvitaan uuden ostamiseen, vaikka etkö luota lahjanantajan makuun ja tyylitajuun.

En harrasta hyväntekeväisyyttä. Rahalle on aina käyttöä, sen sijaan ylimääräistä tilpehööriä ei tarvitse.

Vierailija
45/115 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahdelta ihmiseltä 50-100e on riittävä. Siihen vielä kortti ja kenties kukka....

Hyvä kun tuli puheeksi, tämä olisikin ollut seuraava kysymys. Jos laittaa lahjarahan tilille etukäteen, onko tapana viedä vielä kukka tms. hääpaikalle? Kortti toki, mutta pelkän kortin kanssa tuntuu kuin menisi tyhjin käsin.

Ja kyllä, olen ollut häissä ennenkin mutta yleensä kaasona, ja silloin olen ottanut vapauden olla antamatta häälahjaa. Polttarit ja hääjärjestelyt ovat olleet niissä häissä minun osuuteni lahjasta. Eli siis perinteisenä vieraana olen ollut viimeksi joskus teininä, ja silloin toki vanhempani hoitivat lahjomiset.

Ap

Vierailija
46/115 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

250 -500 euroa on mielestäni järkevä summa häälahjaksi.

150-250 euroa ylioppilaslahjaksi.

50-150 euroa rippilahjaksi

Meillä oli keväällä ylioppilasjuhlat ja olisin loukkaantunut, jos vieras olisi antanut juhlittavalle 150-250€ lahjaksi ja kokenut, että juhlat järjestetään rahan takia.

Työelämässä ei tullaisia summia voi antaa edes pitkäaik. työntekijälle tai joululahjaksi, ettei tilintarkastajat ja verottaja puuttuisi asiaa.

Jos suurin osa palkansaajista joutuisi tekemään useamman työpäivän, jotta 250€ on kassassa.

Jos palkka 3000€/kk niin se on lähes 3pv palkka.

Jotain suhteellisyyden tajua kerjäämiseenkin.

Eikö? En usko että firman omistajat maksoi mun 10-vuotislahjakortin omistaan, eiköhän se firman luottokortilla mennyt. Ei tosin ollut käteistä vaan melko vapaasti käytettävä lahbakortti.

Vierailija
47/115 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä rahalahjan suuruus, jos ei pääse paikalle?

Vierailija
48/115 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hulppeita summia siihen nähden, että ap mainitsee olevansa pienituloinen. Tuohon päälle kun vielä tulee taksit/bensat ym. niin siinä saakin köyhempi syödä nuudeleita loppukuun, puhumattakaan siitä jos on useammat häät lusittavana. Surullista, että häät on tällaisia rahankerjuutilaisuuksia nykyään, ja kehdataan vielä vinkua, jos summat ei miellytä. Pistäkää häihinne vaan rehellisesti pääsymaksu niin asia on selkeä ja pienituloisimmat tietää jättäytyä pois.

Kyllähän se vähän kirpaisee, mutta tuon 50 e vielä kestän. Eli siis oman osuuteni lahjasta. Muut kustannukset jäävät tosiaan onneksi näissä häissä pieniksi.

Onneksi häitä on toistaiseksi ollut lähipiirissäni harvakseltaan. Ystävät alkavat vasta lähestyä sitä ikää kun häät alkavat pyöriä mielessä. Tänä vuonna on tosin vielä toiset, mutta onneksi vasta talvella.

Ap

Vierailija
49/115 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En antaisi lahjaa jos en pääsisi edes juhlimaan. Onko tähän liittyen jotain etikettiä olemassa..?

Ap

Vierailija
50/115 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei rahaa lahjaksi.

Siis hetkinen. Ihminen jolla on kaikkea ei tarvitse rahaa..?

Minä tarvitsen tietyn summan rahaa joka kuukausi jotta voin elää. Ei auta vaikka olisi tavaraa kaapit täynnä, massia on saatava.

Ap

Vierailija
51/115 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon. Erään ystäväni häissä oli ainoastaan tervetuliais malja sekä lasi valko- tai punaviinia tarjolla. Loput piti kustantaa itse. Annoin 50€. Jos juomatarjoilu on muuten kunnossa olen antanut 100€.

Vierailija
52/115 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paljon. Erään ystäväni häissä oli ainoastaan tervetuliais malja sekä lasi valko- tai punaviinia tarjolla. Loput piti kustantaa itse. Annoin 50€. Jos juomatarjoilu on muuten kunnossa olen antanut 100€.

Annoitko lahjan vasta juhlien jälkeen? Nerokasta.

Ap

Vierailija
53/115 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

250 -500 euroa on mielestäni järkevä summa häälahjaksi.

150-250 euroa ylioppilaslahjaksi.

50-150 euroa rippilahjaksi

Meillä oli keväällä ylioppilasjuhlat ja olisin loukkaantunut, jos vieras olisi antanut juhlittavalle 150-250€ lahjaksi ja kokenut, että juhlat järjestetään rahan takia.

Työelämässä ei tullaisia summia voi antaa edes pitkäaik. työntekijälle tai joululahjaksi, ettei tilintarkastajat ja verottaja puuttuisi asiaa.

Jos suurin osa palkansaajista joutuisi tekemään useamman työpäivän, jotta 250€ on kassassa.

Jos palkka 3000€/kk niin se on lähes 3pv palkka.

Jotain suhteellisyyden tajua kerjäämiseenkin.

Eikö? En usko että firman omistajat maksoi mun 10-vuotislahjakortin omistaan, eiköhän se firman luottokortilla mennyt. Ei tosin ollut käteistä vaan melko vapaasti käytettävä lahbakortti.

Jos lahjakortti on ollut kys.summan luokkaa, lain mukaan työntekijä joutuu maksamaan siitä veron. Ja se lisään vuosituloihin.

Vierailija
54/115 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

30-50€ vähintään.

Jos olisin tosi läheinen morsiamelle/sulhaselle, antaisin enemmänkin.

Kyllä joku pitopalvelun juhlabuffet per henkilö + alkholit maksaa varmaan just sen 50€/häävieras.

Vierailija
55/115 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt vain sellaisten ystävien häissä, jotka ovat ilahtuneet itsepiirretystä kortista, jossa omakirjoittama runonpätkä tms ja lahjana on ollut jotain itsetehtyä. Esimerkiksi itseommellut ja käsinpainetut tyynynpääliset olen antanut lahjaksi ja virkatun torkkupeiton. 

Kutsuilta tuttavien häihin olen välttynyt.

Ehkä tulossa on  vielä jossain vaiheessa sisarusten lasten häitä, sinkkuja kaikki vielä tai avoliitossa. He ovat jo lapsuudessaan tottuneet itseommeltuihin (olen aika taitava, hienoja olivat) lorupusseihin ja villasukkiin ja huiveihin ja muihin niin todennäköisesti odottavatkin jotain käsin tehtyä. Muuta on turha kuvitella minulta lahjaksi saavansa

- kukkahattumummo

Vierailija
56/115 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30-50€ vähintään.

Jos olisin tosi läheinen morsiamelle/sulhaselle, antaisin enemmänkin.

Kyllä joku pitopalvelun juhlabuffet per henkilö + alkholit maksaa varmaan just sen 50€/häävieras.

Mutta kun kyse on LAHJASTA niin eihän sen pitopalvelun hinnan pitäisi vaikuttaa asiaan mitenkään. Jos se on oleellinen osa laskutoimitusta, kyseessä on todellisuudessa pääsymaksu.

Vierailija
57/115 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En antaisi lahjaa jos en pääsisi edes juhlimaan. Onko tähän liittyen jotain etikettiä olemassa..?

Ap

No sittenhän rahalahja on vielä pääsylippumaisempi kuin kuvittelin. Jos minulla on este, se ei tarkoita minusta, etten anna lahjaa. Sen suuruutta tässä vain mietin.

Vierailija
58/115 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta lahjan suuruuteen vaikuttaa oma varallisuus, mutta myös asema vieraana. Kaverin, serkun tai muun vertaisen ei oleteta antavan kovin suuria lahjoja, ainakaan nuorena. Heiltä riittää 30-50 e hyvin. Olen itse nyt jo vakavarainen täti-ihminen. Ystävän tms. "vertaiseni" häihin veisin n. 100 e lahjan perheeltä. Sen sijaan nuorille, esim omien tai miehen sisarusten lapsille antaisin enemmän, ainakin 200 e, koska haluaisin sponsoroida heitä. Omien lasten kohdalla puhutaankin sitten jo osallistumisesta kuluihin lahjan lisäksi eli muutamasta tuhannesta eurosta.

Vierailija
59/115 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta lahjan suuruuteen vaikuttaa oma varallisuus, mutta myös asema vieraana. Kaverin, serkun tai muun vertaisen ei oleteta antavan kovin suuria lahjoja, ainakaan nuorena. Heiltä riittää 30-50 e hyvin. Olen itse nyt jo vakavarainen täti-ihminen. Ystävän tms. "vertaiseni" häihin veisin n. 100 e lahjan perheeltä. Sen sijaan nuorille, esim omien tai miehen sisarusten lapsille antaisin enemmän, ainakin 200 e, koska haluaisin sponsoroida heitä. Omien lasten kohdalla puhutaankin sitten jo osallistumisesta kuluihin lahjan lisäksi eli muutamasta tuhannesta eurosta.

Mulla vanhemmat tekee noin myös. Siis että nuorille lapsiperheille saattavat laittaa tosi isonkin lahjan eli useita satoja euroja  esim. kun perheelle  syntyy lapsi vaikka ei edes erityisen läheisistä ihmisistä ole kysymys. Isältä kerran vahingossa lipsahti, eivät meille lapsille yleensä kerro. Meille ei enää tarvitse rahaa antaa kun aikuisia ollaan

Vierailija
60/115 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että satanen per lärvi, juupa juu. Juuri tällaisen tuuban takia toivoisin koko nykyiselle hääkulttuurille pikaista kuolemaa. Harvemmin ne bileet on kovin kummoiset kenellekään muulle kuin morsiusparille ja näiden vanhemmille. Juhlat on usein jossain hevon kuusessa kalliin ja hankalan matkan takana, hääleikit on lähinnä vaivaannuttavia ja ruoka usein sellaista, mitä ei tekisi itse kotona tai tilaisi ravintolassa. Useimmiten olisin mieluummin kauniina kesälauantaina mökillä laiturin nokassa tai kotona kuopsuttamassa pihaa. Ja sitten tämä keskustelun sävy on tällainen, että siitä kutsusta pitäisi olla jotenkin äärettömän kiitollinen ja palkita morsiuspari naimisiinmenosta summalla, joka vastaa mun kahden viikon ruokabudjettia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi