Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Facebook näkee kaikki puhelimessasi olevat kuvat jos olet antanut oikeuden tallennustilaan

Vierailija
22.08.2023 |

Heipparallaa, ystävällinen muistutus tai tiedotus, on tämä sen verran vastenmielistä.

Kävin äsken museossa ja kuvasin kännykälläni melkoisen liudan kuvia, ihan omaksi ilokseni, oman puhelimeni muistikortille, en jakaakseni minnekään.

En ole vuosiin julkaissut Facessa mitään, mutta selasin tässä ihan tavalliseen tapaan uutisvirtaa.

Kunnes yhtäkkiä siinä mainosten ja kavereiden postausten lomassa näin katalogin MINUN juuri ottamiani kuvia, joiden pitäisi olla vain MINUN puhelimessani.

Facebookin mielestä oli hyvä idea ehdottaa, että "julkaisisin kuvia ja kertoisin kavereilleni, mitä puuhaan". Ai kun kiva.

Luojan kiitos en kuvaa kännykällä yleensä muuta kuin kissoja, maisemia ja - vähän noloa kyllä - joitakin huonoja selfieitä.

Mutta järkyttää ja ketuttaa silti. FB-sovellukselle oli jäänyt käyttöoikeudet puhelimeni tallennustilaan, lähes kaiken muun olin kieltänyt jo aiemmin.

Kielto tehdään laitteen sovellusasetuksissa, ei Facebookissa.

Googlesta löytyy iltapulun juttua vuodelta 2022 hakusanalla: "Facebook urkki puhelimen valokuvat: Tarkista tämä asetus heti"

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu faceen. Enkä mihinkään muuhunkaan.

Vierailija
2/35 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä pahvilaatikosta sinä heräsit vuoteen 2023?

Vierailija
4/35 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiva. Siksi en ole koko facessa ja kartan sovelluksia viimeiseen asti, mutta ehkä whatsapp tekee samaa, tiedä häntä. 

Vierailija
5/35 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebook voi myös käyttää kuviasi mainoksissa ilman eri lupaa.

Vierailija
6/35 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Really?

Vierailija
7/35 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheellinen aloitus.

Vierailija
8/35 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö sinun mennä lähimpään päiväkotiin opiskelemaan sitä turvallista somen käyttöä?

Vierailija
9/35 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö sinun mennä lähimpään päiväkotiin opiskelemaan sitä turvallista somen käyttöä?

Senirioille järjestetään sellaisia kursseja. Olisiko tarpeen vähän nuoremmillekin?

Vierailija
10/35 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koskaan itse postaa someen mitään. Ymmärrän, että Android-käyttäjänä Googlen vallasta ja valvonnasta en pääse täysin eroon, ja tiedän Facebookin seuraavan nettikäyttöytymistäni ym.

Mielestäni mennään liian pitkälle, jos Facebook selaa minun kännykkäni fyysistä muistikorttia ja poimii sieltä kuvat.

Mutta minä yritän nyt vääntää itsellenikin rautalangasta: jos olet antanut sovellukselle jonkin oikeuden puhelimessasi, se on "vapaa pääsy", ja se sovellus voi sitä lupaa käyttää ihan miten huvittaa.

Kuvottavaa.

AP.

Vierailija
11/35 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisenmedian alustoille pitäisi järjestään jonkunlainen pääsykoe ihan perutietoturvasta ennen kuin edes pystyy luomaan tunnuksia.

Vierailija
12/35 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlea ja facea kannattaa tosiaan käyttää selaimen kautta, ei sovelluksina.

Vierailija
13/35 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalisenmedian alustoille pitäisi järjestään jonkunlainen pääsykoe ihan perutietoturvasta ennen kuin edes pystyy luomaan tunnuksia.

Sosiaalinen media pitäisi kieltää. Helpoiten tämä tapahtuisi kieltämällä niitä seuraamasta ja tallentamasta ihmisten tietoja.

Vierailija
14/35 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä on taas paineltu yes yes edes lukematta mitä hyväksyy.

Vierailija
15/35 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalinen media pitäisi kieltää. Helpoiten tämä tapahtuisi kieltämällä niitä seuraamasta ja tallentamasta ihmisten tietoja.

Ihan itse sinä ne sopimusehdot hyväksyt kun tilin itsellesi luot. Kuinka paljon tästäkin on kirjoitettu. No, vähän kuin talvi, joulu, jne yllättää vuodesta toiseen.

Vierailija
16/35 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan itse sinä ne sopimusehdot hyväksyt kun tilin itsellesi luot. Kuinka paljon tästäkin on kirjoitettu. No, vähän kuin talvi, joulu, jne yllättää vuodesta toiseen.

Omat "ilmeisesti verrattain jälkeenjääneet" järjen rippeeni sanoisivat, että kuvanjulkaisupalvelu luonnollisesti tarvitsee luvan kuviin, jotta kuvia voi julkaista. En siis osannut kyseenalaistaa sitä - en tietenkään anna esim taskulamppusovellukselle lupaa mikrofoniin (no, en muutenkaan lataile kuin hyvin tunnettuja sovelluksia).

Kyllä, tyhmä minä, olisin voinut sen luvan kieltää jo aiemmin, kun en kerta koskaan mitään postaa. Mutta loogiselta se tuntui.

Tilin loin 11 vuotta sitten, ja minulle on oikeastaan se ja sama mitä FB tekee tilille julkaistuille kuville (kun en niitä postaa enkä muutenkaan ihan maailman naiivein ole).

Mutta nyt meni yli. FB:llä ei ole mitään asiaa puhelimeni kuviin jollen itse ole niitä postaamassa (en ole).

T. Eri / AP

Vierailija
17/35 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse lukenut mihin sitoudut esimerkiksi Googlen hakukonetta käyttämällä?

Vierailija
18/35 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koskaan itse postaa someen mitään. Ymmärrän, että Android-käyttäjänä Googlen vallasta ja valvonnasta en pääse täysin eroon, ja tiedän Facebookin seuraavan nettikäyttöytymistäni ym.

Mielestäni mennään liian pitkälle, jos Facebook selaa minun kännykkäni fyysistä muistikorttia ja poimii sieltä kuvat.

Mutta minä yritän nyt vääntää itsellenikin rautalangasta: jos olet antanut sovellukselle jonkin oikeuden puhelimessasi, se on "vapaa pääsy", ja se sovellus voi sitä lupaa käyttää ihan miten huvittaa.

Kuvottavaa.

AP.

Niin...jos jokin on ilmaista, tuote olet sinä.

Vierailija
19/35 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuulu faceen. Enkä mihinkään muuhunkaan.

Sama 👍🏻

Vierailija
20/35 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse lukenut mihin sitoudut esimerkiksi Googlen hakukonetta käyttämällä?

Noita sopimuksiahan on laajasti kritisoitu hankaluutensa ja lakikiemuroidensa vuoksi. Ericsson tossa naapurimaassa muuten omistaa ihan kaiken datan. Aiheesta lisää hakusanoilla Ericsson report.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme