Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko 161cm pituinen laihtua, jos syö 2000 kcal päivässä? Tuntuu liian rankalta 1500, aina ylittyy koska nälkä kova. Paino 96kg.

Vierailija
20.07.2022 |

Kokemuksia?

Kommentit (189)

Vierailija
121/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pelaa jääkiekkoa.

Kävelen päivisin 30min.

Ap

Noin vähäisellä liikunnalla ja 2000 kcl päivässä voi jopa tulla hieman painoa lisää.

Laihtumiseen EI ole oikotietä.

Pitää liikkua huomattavasti enemmän tai/ ja syödä vähemmän.

Ennenkaikkea huomio siihen MITÄ SYÖ.

1500 kcl ei ole vähän !

Tuohon kalori määrään saa syödä kohtuullisesti.

Tuo kalori määrä ei ole nälkäkuuri.

Miksi se tuntuu nälkäkuurilta? Miksi se kiukuttaa ja itkettää?

Asennekysymys. Itse opin pitämään pientä nälän tunnetta ystävänä ja merkkinä siitä, että jotain tapahtuu. Siihen tunteeseen ei todellakaan kuole tai edes pyörry.

Vierailija
122/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita 8/16 eli syö 8 tunnin aikana ruokasi ja ole 16h syömättä. Itse laihtunut tuolla 5 kiloo 2 viikossa. Eli aamuisin ja päivällä syön ruokani ja ennen kun 8h on kulunut niin vielä jotain ja sitten yleensä klo 18.00 jälkeen ei muutaku vettä.  Hyvin olen pärjänny ja en laske kaloreita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painan 52 kg ja sykemittarin mukaan kulutukseni on 2000 kcal ympärillä lähes päivittäin. Totaalipassiivisena päivänä 1400 kcal. Ilmeisesti myös syön tuon verran, koska paino pysyy samassa. Luulisi 2000 kcal painoin kyllä tippuvan, jos lähtötilanne on 96 kg.

Läski ei kuluta kaloreita. Lihakset toki tekee töitä, kun pitää liikutella isompaa massaa, mutta olen kuullut suosituksen, että kalorit kannattaa laskea tavoitepainon mukaan, varsinkin jos käyttää jotain nettilaskuria. 

Aplle https://www.laskurini.fi/terveys/kalorilaskuri/energiantarvelaskuri antaa kulutukseksi n. 2100 kcal, mutta tod.näk. kulutus on yläkanttiin. 76 kiloiselle tulos on n. 1800 kcal eli 2000 kcal apn painonnousu mahdollisesti pysähtyy, mutta ei tipu. Pudotukseen pitäisi nostaa kulutusta ja pitää kalorit alle 1800 kcal 

Vierailija
124/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) Tottakai sinulla on kova nälkä koska tuohon painoosi olet (pituutesi huomioon ottaen) koko elämäsi syönyt liikaa, joten siihen tyhmään mässääminen on vatsalaukkuparkasi tottunut! Jos haluat pitää vatsalaukkusi tyytyväisen täynnä koko ajan, unohda koko idea laihduttamisesta! Yllätys: näläntunteeseen ei kuole!

2) Jonkun täältä palstalta pitäisi nyt ottaa vastuu ja vastata että juu okei? Mistä me sen tiedämme? Sinä vain tiedät kuinka paljon liikut vapaa-aikanasi, töissäsi, millaiset geenisi ovat, koska aterioit, ja niin edelleen.

Kokeile nyt hyvänen aika itse! Syö ne kalorisi ja käy kerran viikossa vaaalla (sama viikonpäivä, heräämisen ja aamupissin jälkeen, nakuna) niin kyllä pitäisi 2-3 viikossa selvitä, laihtuuko vaiko ei.

En ole koko elämää, vielä 2013 painoin 68kg, sitä ennen 2008 61kg.

Kun lopetin tupakoinnin 5 vuotta sitten, niin paino pomppasi 100 koloon nopeasti.

Välillä poltin uudestaan, jotta laihduin, mutta savuttomana taas paino nousi.

Hirveää taistelua ruokaa vastaan :(

Koko elämä pilalla, en esim enää ulkoile lasten kanssa, käy kirjastossa tai mitään. Mies hoitaa kaiken.

Yritän laihduttaa, mutta lopulta päädyn syömään ja lukkiudun 4 seinän sisälle.

Ap

Kannattaisi mennä puistoon lasten kanssa. Arkiaktiivisuus kulutta kaloreita ja suhde lapsiin paranee

Vierailija
125/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ite oon saman pitunen noin 50 v. Alle 1200 täyyy pitää kalorit jo yhtään mielii laihtua, tai edes pysyä samassa 69 kg:ssa. Surullista mutta näin on. Se kävely ei muuten hyödytä mitään. Ikää kun tulee niin kalorimäärä pitää vähentyä, ellet halua lihoa.

Ikä ei lihota 50-kymppistä, se on jo todettu tutkimuksissa. Passiivisuus arjessa lihottaa syömisen lisäksi. Kannattaa aloittaa lihaskuntotreeni>lihakset kasvavat>lepokulutus nousee+ muutenkin ikääntyessä on tärkeää, että lihakset ovat vahvat

Vierailija
126/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2000 kaloria on virallisesti määritelty aikuisen naisen peruskulutus keskimäärin. Mäkin syön sen verran ja olen normaalipainoinen. Kyllähän sulla väkisinkin kulutus on paljon suurempi, kun ylipainoa on runsaasti. Varmasti tuolla kalorimäärällä laihtuu ainakin alkuun.

Outoja kommentteja täällä, näihin ketjuihin eivät kai jaksa vastata kuin poikkeuksien poikkeukset, joiden aineenvaihdunta on tavallista pienempi. Tai sitten saadaan jotain kiksejä siitä, että yllytetään muita syömään liian vähän ja olemaan nälässä.

Samaa mietin ja ihmettelen alanuoliasi. Itse tosin veikkaan, että nämä "lihon jos syön yli 1500 kcal" osoittavat vain kuinka helposti ihmiset aliarvioivat omat syömisensä. Jätetään merkitsemättä hedelmät ym, napostellaan huomaamatta eikä oteta ylös pientä syömistä tai maisteluita ruokaa laittaessa, arvioidaan annoskoot ja paistorasvat silmämääräisesti jne. Lopputulos on se, että ihminen ajattelee syöneensä paljon vähemmän kuin on syönyt.

Itse ainakin laihdutin 24% painostani juurikin kirjaamalla ylös kaiken, mitä suuhuni tungin, niitä paistorasvoja myöten. Jos paino on tässä 15 hoikan vuoden aikana yrittänyt nousta, olen palannut ruokapäiväkirjan pitämiseen. Tosin en ole napostelija, jonka olisi vaikea olla syömättä aterioiden ulkopuolella, ja ruokavalio on aika samankaltainen päivästä toiseen.

Ja mulla todellakin on reippaalla aktiivisuudella päiväkulutus noin 1600 kCal. Liikun, nostelen ja kyykin 40h/viikko pelkästään töissä, vapaa-ajallakin olen liikunnallinen. Oleellista onkin, millaisia kaloreita syö. Oma valintani on kasviproteiini, hedelmät, öljyt, siemenet ja pähkinät.

N160/50

Vierailija
127/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2000 kaloria on virallisesti määritelty aikuisen naisen peruskulutus keskimäärin. Mäkin syön sen verran ja olen normaalipainoinen. Kyllähän sulla väkisinkin kulutus on paljon suurempi, kun ylipainoa on runsaasti. Varmasti tuolla kalorimäärällä laihtuu ainakin alkuun.

Outoja kommentteja täällä, näihin ketjuihin eivät kai jaksa vastata kuin poikkeuksien poikkeukset, joiden aineenvaihdunta on tavallista pienempi. Tai sitten saadaan jotain kiksejä siitä, että yllytetään muita syömään liian vähän ja olemaan nälässä.

Nuo taulukot/ kaaviot, joissa perusaineenvaihdunta määritellään painon mukaan, on aivan peestä. Ne pätee vain silloin, kun paino määritellään lihasmassan painon mukaan. Lihava, rasvaa 30-50%, ei kuluta niin paljon kuin henkilö joka on normaalipainoinen ja jolla on suhteessa enemmän lihasmassaa.

Ne taulukot laskee esim. yli 100kg painavalle "kulutukseksi" jopa 2500 kcal, vaikka käytännössä kaloireita pitää todellakin olla alle 1500/vrk lähes kaikilla. Ruoan laatu ratkaisee. Pitäisi kiinnittää huomiota ruoan makroihin, puhdasta ruokaa, hyvää rasvaa ja proteiinia, paljon täyttäviä kasviksia ja juureksia, hitaita hiilareita. Tällä tavalla nälkä pysyy parhaiten kurissa.

Usein ylipainoiset ovat jojoilleet, jolloin aineenvaihdunta on hidastunut. Lähtökohta vrk kaloritarpeelle on aivan erilainen kuin normaalipainoisellla joka ei ole ollut koskaan lihava.

Lihavuuteen kuuluu myös se että aineenvaihdunta on hidastunut. Se entisestään vaikeuttaa laihtumista. Niistä netin arvioista voi huolettaa tiputtaa vähintään 300kcl pois.

Vierailija
128/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittaako itsetyydytys laihdutussykliä

Vierailija
129/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin ja pyydä laihdutuslääkereseptiä. Molemmat vanhempani ovat hoikistuneet sillä helposti ilman nälkää, koska se vaikuttaa ruokahaluun ja kylläisyydentunteeseen. Ilman karoleiden laskemista tai mitään muita muutoksia.

Vierailija
130/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo taulukot/ kaaviot, joissa perusaineenvaihdunta määritellään painon mukaan, on aivan peestä. Ne pätee vain silloin, kun paino määritellään lihasmassan painon mukaan. Lihava, rasvaa 30-50%, ei kuluta niin paljon kuin henkilö joka on normaalipainoinen ja jolla on suhteessa enemmän lihasmassaa.

Ne taulukot laskee esim. yli 100kg painavalle "kulutukseksi" jopa 2500 kcal, vaikka käytännössä kaloireita pitää todellakin olla alle 1500/vrk lähes kaikilla. Ruoan laatu ratkaisee. Pitäisi kiinnittää huomiota ruoan makroihin, puhdasta ruokaa, hyvää rasvaa ja proteiinia, paljon täyttäviä kasviksia ja juureksia, hitaita hiilareita. Tällä tavalla nälkä pysyy parhaiten kurissa.

Usein ylipainoiset ovat jojoilleet, jolloin aineenvaihdunta on hidastunut. Lähtökohta vrk kaloritarpeelle on aivan erilainen kuin normaalipainoisellla joka ei ole ollut koskaan lihava.

Lihavuuteen kuuluu myös se että aineenvaihdunta on hidastunut. Se entisestään vaikeuttaa laihtumista. Niistä netin arvioista voi huolettaa tiputtaa vähintään 300kcl pois.

Tämä on niin totta! Itse olen pienikokoinen ja minun perusaineenvaihdunta on n. 1145kcal, kun taas ystäväni, joka on reilusti ylipainoinen sai kulutukseksi n. 1400 kcal josta olin todella hämmentynyt, meillä on n. 40 kg painoeroa ja 10 cm pituuseroa.  Olisin kuvitellut että kuluttaa huomattavasti enemmän mutta ei vaan kuluta. Siinäpä sen näkee, mistä ne kilot kerääntyy kun on arvioinut kalorinkulutuksen väärin.

Vierailija
131/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Energiantarve-laskuri on Maailman terveysjärjestön (WHO) ennusteyhtälö vuorokauden perusaineenvaihdunnan (kcal/vrk) arvioimiseksi.

Energiantarve-laskuria käyttäessä on hyvä huomioida, että ihmisten perusaineenvaihdunta vaihtelee +/-20%.

https://sydan.fi/fakta/laske-energiantarpeesi/

KAAVA: 

Naiset  18-30 v. (14,7 x paino) + 496 = kalorinkulutus/vrk

Naiset  31-60 v. ( 8,7 x paino) + 829 = kalorinkulutus/vrk

Vierailija
132/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa lopetatte sen syöpöttelyn ja syötte normaalisti?

Itsellä lähti sillä tavalla 5 kg parissa kuukaudessa. Saa nähdä, paljonko vielä lähtee.

Mutta onhan se niin väärin, että pitäisi itse tehdä asialle jotain. Kunpa muut laihduttaisivat puolestani!

Vierailija
133/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustarpeesi on noin 1900 kcal päivässä. Jos haluat laihtua 0,5 kg / viikko, sinun ei pitäisi syödä enempää kuin 1400 kcal / vrk.

Tai harrastaa edes vähän liikuntaa päivittäin.

Haastavaa tietysti kun netflix on mielenkiintoisempaa kuin oma terveys ja hyvinvointi.

Vierailija
134/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pelaa jääkiekkoa.

Kävelen päivisin 30min.

Ap

Noin vähäisellä liikunnalla ja 2000 kcl päivässä voi jopa tulla hieman painoa lisää.

Laihtumiseen EI ole oikotietä.

Pitää liikkua huomattavasti enemmän tai/ ja syödä vähemmän.

Ennenkaikkea huomio siihen MITÄ SYÖ.

1500 kcl ei ole vähän !

Tuohon kalori määrään saa syödä kohtuullisesti.

Tuo kalori määrä ei ole nälkäkuuri.

Ei tule lisää painoa. Laskepa paljon noin isokokoinen ihminen kuluttaa päivässä?

Vierailija
135/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä te jaksatte vastailla laihdutushullulle?! Varmaan pari vuotta jo tehnyt näitä aloituksiaan, pituus ja paino vain vähän vaihtelevat mutta muuten on aina sama tarina: nälkä voittaa viimeistään illalla, mistä motia, ei kehtaa mennä ulos tai salille, nälkäkiukku pilaa miehen ja lastenkin elämän, tupakka ja huumeet kyllä laihduttaisivat, on olevinaan "iäkäs" ja laihduttaa vain ulkonäön takia. 🤪

Vierailija
136/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla noin pieni kalorimäärä laihtumiseen? Pituus 171cm, Laihduin 75kg-65kg:hen syömällä min.1800kcal. 5 treeniä viikossa ( 3-4 salitreeniä, 1-2 aerobista ja joka päivä 8000-10000 askelta.

Vierailija
137/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi ap. Olen sun pituinen ja painan 50 kg. Teen raskasta fyysistä työtä. Joa syön 2000 kCal päivässä, alan lihoa. En tältä kokemuspohjalta usko, että kykenet laihtumaan tuolla kaavalla.

Olin itsekin ennen ylipainoinen. Laihduttaminen on mahdollista lisäämällä aktiivisuutta ja syömällä oikea määrä fiksumpaa ruokaa. Itsekuria se vaan vaatii aluksi. Suolistobakteerisi huutavat sitä roskaa, millä olet niitä ruokkinut.

SUllekin. SINÄ lihot tolla syömisellä, koska olet niin laiha ja kulutat vähän. Sua 40 kiloa painavampi kuluttaa paljon enemmän kuin sinä vaikkei sohvalta poistuisi. Eli hän voi hyvin laihtua tuolla 2000 kalorilla. Ja parempi laihduttaa niin kuin kärvistellen liian pienillä kaloreilla. Voi jopa onnistuakin.

138/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä nälän tunne johtuu vain siitä, että olet tottunut syömään enemmän? Kyllä 1500-1800 kalorilla pitäisi pärjätä. 

Kokeile mitkä ruoat pitävät sinulla nälän poissa pitempään. Ihmiset ovat tässä näköjään erilaisia. Joillain rasvaiset maitotuotteet ovat hyvä, joillain taas kaurapuuro.

Vierailija
139/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 1500kcal on todennäköisesti liikaa laihtumiseen. Painonnousun sen sijaan saanee sillä stopattua tai ainakin se nousee hyvin hitaasti.

Tuo extrarasva ei pahemmin energiaa kuluta.

Vierailija
140/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloita siitä ja pikkuhiljaa laske kaloreita. Painonpudotusta/terveellisempää elämää ei kannata ajatella minään yksittäisenä tehtävänä, vaan elämäntapana. Eli ajan kanssa koitat päästä riittävän alhaiselle tasolle niin, että sä pystyt elämään sillä tavalla ilman että se tuntuu uhraukselta.

Pitkässä juoksussa kaikista huonoin dieetti on sellainen mistä sä et pysty pitämään kiinni, ihan sama miten paljon siinä hetkessä paino putoaa. Riski jojoiluun painon kanssa kasvaa melko isoksi.

Kerran pääsin tupakalla 88 kiloon, mutta sitten kun lopetin, niin paino pomppasi nopeasti 101 kiloon.

Ahdistaa jo valmiiksi, kun tietää, että kaikki tulee jatkossa korkojen kera takaisin.

En edes ymmärrä, miten se nyt on näin *vähän", siis 96kg

Ap

Minulla toimi tämä: aloin syömään 5- 6 kertaa päivässä, ja ruokailun aluksi söin kasviksia noin oman kukkurakämmenellisen, raakana tai keitettynä,siis esim omena,pakastevihanneksia, marjoja , salaattia(ilman kastiketta). Tuolla sain mahan täytettyä, ja sitä raskasta ruokaa alkoi menemään vähemmän. Ja joka aterialla proteiinia pitää nälkää.En laskenut kaloreita. Paino on tippunut hitaasti, mutta varmasti.