Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko 161cm pituinen laihtua, jos syö 2000 kcal päivässä? Tuntuu liian rankalta 1500, aina ylittyy koska nälkä kova. Paino 96kg.

Vierailija
20.07.2022 |

Kokemuksia?

Kommentit (189)

Vierailija
101/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle oli toimiva ja hyvä vinkki että joka aterialla kourallinen jotain tuoretta. Esim muutama kirsikkatomaatti, naposteluporkkanoita tai vaikka omena tai marjoja. Siis myös päiväkahvilla. Täyttää vatsaa ja saa kuituja mutta ei juurikaan kaloreita. Vatsa kun ei ymmärrä kaloreista tuon taivaallista vaan sille tärkein juttu on määrä.

Tuon ymmärrettyäni löysin myös iltoihin kuppikeitot. 3dl lämmintä, helppoa ja nopeaa vatsantäytettä mutta kaloreita vain noin 100 kcal. Olen siis iltapainotteinen vuorotyöläinen ja kotona usein vasta klo 23 jälkeen ja ongelmani oli aiemmin juurikin iltasyöminen töiden jälkeen. Näillä kahdella verrattain pienellä jutulla sain ensin painon nousun pysähtymään ja siitä sain myöhemmin motivaatiota liikunnan lisäämiseen asteittain ja toki myös sittemmin olen muokannut muutakin syömistäni. Ja tähän mennessä paino on tippunut 10kg ja vielä toiset 10kg pitäisi karistaa.

Ja kannattaa olla itselleen armollinen. Muistaa että ei ne kilot ole yhdessä yössä tulleet joten niistä eroon pääseminenkin vaatii aikaa. Eikö se maailmaa kaada jos ei joka päivä pysty dieettiä noudattamaan. Joskus vaan elämä on sellaista että ei pysty mutta sitten kun tilanne normalisoituu niin palataan takaisin ruotuun.

Ei tässä enää armollisempi voi olla, kun onnistun pitämään kalorit pieninä (1500 kcal) kahtena päivänä kahdessa viikossa.

Sillä en ole painoa saanut alas, en grammaakaan. Ap

Et voi laihtua, jos pystyt syömään paremmin vain yhden päivän viikossa. Voit kokeilla myös yksittäisiä muutoksia, eli jätä esimerkiksi sokeri pois, alkoholi pois, alat syömään puoli kiloa kasviksia päivässä jne. Yksittäiset muutokset voivat olla joillekin helpompia. Ne kaikki edistävät terveyttäsi, vaikka eivät heti painoa laskisikaan.

Vierailija
102/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, olen yli nelikymppinen 162cm ja 53kg. Olen joskus vuosia sitten pitänyt ruokapäiväkirjaa ihan mielenkiinnosta. Syön päivittäin noin 2000kcl, mutta teen suht liikkuvaa työtä ja askeleita otan noin 10 000 päivässä. Lisäksi painoja heiluttelen pari kertaa viikossa. 

En ajattele syömistä sen kummemmin syön elääkseni ,kun on nälkä ja olen ollut saman painoinen koko ikäni, myös silloin kun en harrastanut liikuntaa. Eli itselleni keho kyllä kertoo nälästä ja ruoan tarpeesta aika tarkasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti hei laskeeko joku kaloreita. Jokaisen ruokapaukkauksen paperissa on kalorimäärät niin lasketteko niitä oikeesti. Enpä usko että kukaan edes viitsii.

Järkevällä syömisellä paino kyllä putoo jos lisää liikuntaa. Pain putoo jos siitä kun ei syö sokeria vaikka 2 kuukauteen. Itse lopetin sokerilimujen juomisen niin 10 kg putos paino 2 kuukaudessa.

Vierailija
104/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, jos on perusaktiivinen (käy töissä ja liikkuu päivittäin vähän, kuten jo teetkin ap! Oheen voisi vielä lisätä esim salia, pyöräilyä tai vesijuoksua mutta ei ole pakollista). Kannattaa vaan varautua siihen, että laihtumistahti on hitaampi kuin se puoli kiloa viikossa.

Mä laihduin 15 kiloa vuodessa 2000 kalorilla - ja 34 kiloa kahdessa vuodessa, mutta toisena vuonna piti jo vähän laskea kalorimäärää muuttuneen painon mukaan.

Painoin vähän vähemmän aloittaessa ja olen samanpituinen. Varmaan olisin laihtunut vielä enemmän, jos vaje olisi ollut joka päivä se -500 kcal kulutuksesta, mutta tämä tahti sopi paremmin.

Vierailija
105/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihmisestä. Olen sua 10 cm pidempi, ja hieman painavampi, enkä laihdu jos syön yli 1500kcal.

Kannattaa alkaa käydä salilla = kasvattaa lihasta. Se on kaikista paras tapa laihtua pitkällä tähtäimellä. Keho muokkaantuu terveellisempään suuntaan. Lisäksi aerobisesti tavoitteellisia lenkkejä.

Vierailija
106/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies 41/184/106/17.5

Kuinka monta kaloria saan syödä, etten liho enempää?

Entä montako olutta?

Vierailija
107/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000 kaloria on virallisesti määritelty aikuisen naisen peruskulutus keskimäärin. Mäkin syön sen verran ja olen normaalipainoinen. Kyllähän sulla väkisinkin kulutus on paljon suurempi, kun ylipainoa on runsaasti. Varmasti tuolla kalorimäärällä laihtuu ainakin alkuun.

Outoja kommentteja täällä, näihin ketjuihin eivät kai jaksa vastata kuin poikkeuksien poikkeukset, joiden aineenvaihdunta on tavallista pienempi. Tai sitten saadaan jotain kiksejä siitä, että yllytetään muita syömään liian vähän ja olemaan nälässä.

Vierailija
108/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei tajua että kyse on painosta ei pituudesta. Paino laskee kun syö vähemmän, liikkuu enemmän ja hankkii lihaksia nostamaan perusaineenvaihduntaa.

Pituudella ei tässä ole mitään merkitystä.

Eli ap: Syö vähemmän. Liiku enemmän. Nuku tarpeeksi. Lopeta itsellesi valehteleminen ja punnitse annoksesi.Varaa aikaa muutokseen, ei se paino lähde kolmessa viikossa eikä kolmessa kuukaudessakaan. Vuosi tai kaksi on hyvä varata.

Vierailija
109/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan olisi jo sairaaladieetin paikka, 800 kcal päivässä ja nestemäinen ruokavalio. Ylipainosi on kuitenkin jo sen verran merkittävä, suorastaan sairaalloinen.

Vierailija
110/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pelaa jääkiekkoa.

Kävelen päivisin 30min.

Ap

Ei riitä liikunta. Hanki lihaksia ja pidennä kävelyä. Pitää tulla hiki. Tolla kulutuksella 2000 kcal:.lla et laihdu.

Vierailija
111/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon vaan kirjoitti:

Oikeesti hei laskeeko joku kaloreita. Jokaisen ruokapaukkauksen paperissa on kalorimäärät niin lasketteko niitä oikeesti. Enpä usko että kukaan edes viitsii.

Järkevällä syömisellä paino kyllä putoo jos lisää liikuntaa. Pain putoo jos siitä kun ei syö sokeria vaikka 2 kuukauteen. Itse lopetin sokerilimujen juomisen niin 10 kg putos paino 2 kuukaudessa.

Höpöphöpöjuttuja taas. On paljon ylipainoisia, jotka EI SYÖ herkkuja, limuja ym. Moni on lihonut ihan normiruoalla. Moni ylipainoinen harrastaa myös liikuntaa.

Itse olen yli 10 vuotta uinut 8-15km viikossa, ja viimeiset 4 vuotta käynyt 1-3 kertaa viikossa salilla fysasrin ohjeiden mukaan. Painan yli 100kg. Paino ei ole tippunut grammaakaan liikunnalla. Tarvitaan tiukka ruokavalio lisäksi. Etenkin uinnin jälkeen on niin jäätävä nälkä, että voisin syödä hallin pukutilojen kaapit. Suorastaan raivonälkä. On todella vaikea pitää kalorit matalalla.

Vierailija
112/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mies 41/184/106/17.5

Kuinka monta kaloria saan syödä, etten liho enempää?

Entä montako olutta?

Kuinka usein voin vemputtaa ettei paino heilahtele

Vierailija
113/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2000 kaloria on virallisesti määritelty aikuisen naisen peruskulutus keskimäärin. Mäkin syön sen verran ja olen normaalipainoinen. Kyllähän sulla väkisinkin kulutus on paljon suurempi, kun ylipainoa on runsaasti. Varmasti tuolla kalorimäärällä laihtuu ainakin alkuun.

Outoja kommentteja täällä, näihin ketjuihin eivät kai jaksa vastata kuin poikkeuksien poikkeukset, joiden aineenvaihdunta on tavallista pienempi. Tai sitten saadaan jotain kiksejä siitä, että yllytetään muita syömään liian vähän ja olemaan nälässä.

Nuo taulukot/ kaaviot, joissa perusaineenvaihdunta määritellään painon mukaan, on aivan peestä. Ne pätee vain silloin, kun paino määritellään lihasmassan painon mukaan. Lihava, rasvaa 30-50%, ei kuluta niin paljon kuin henkilö joka on normaalipainoinen ja jolla on suhteessa enemmän lihasmassaa.

Ne taulukot laskee esim. yli 100kg painavalle "kulutukseksi" jopa 2500 kcal, vaikka käytännössä kaloireita pitää todellakin olla alle 1500/vrk lähes kaikilla. Ruoan laatu ratkaisee. Pitäisi kiinnittää huomiota ruoan makroihin, puhdasta ruokaa, hyvää rasvaa ja proteiinia, paljon täyttäviä kasviksia ja juureksia, hitaita hiilareita. Tällä tavalla nälkä pysyy parhaiten kurissa.

Usein ylipainoiset ovat jojoilleet, jolloin aineenvaihdunta on hidastunut. Lähtökohta vrk kaloritarpeelle on aivan erilainen kuin normaalipainoisellla joka ei ole ollut koskaan lihava.

Vierailija
114/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tietenkin, kun lähtöpainoa on vähintään riittävästi! Pikkuhiljaa voi sitten kalorimäärääkin laskea aina sinne 1500.

Tämä juuri! Se 100 kiloa ei ole syntynyt 2000 kalorilla päivässä, vaan paljon isommalla kalorimäärällä.

96 kg painon ylläpitoon tarvitaan 161-senttiselle noin 2400 kcal. Ei mikään ihme, että 1500 kcal tuntuu liian vähältä! Voit ihan hyvin syödä 2000 kcal tai alkuun vaikka 2200 kcal päivässä. Kun olet saanut painoa alemmas, voit pudottaa määrän esim. 1900 kaloriin ja näin edespäin, pikku hiljaa.

Laihdutus on useamman vuoden projekti, jos tuloksista haluaa pysyviä. Avain koko homman onnistumiseen on se, että opettelee syömään niin, että siinä ruokavaliossa pystyy pitäytymään vuosikaudet. Lisäksi on tärkeää muistaa, että paino voi kalorivajeesta huolimatta aluksi pysyä samana jopa useamman kuukauden, koska kroppa ei millään halua päästää hätävarasta eli läskistä irti.

Tänne voi syöttää painon, pituuden ja aktiivisuuden, jotta saa tietää oman kulutuksensa: https://www.laskurini.fi/terveys/kalorilaskuri/energiantarvelaskuri

Vierailija
115/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mmm. 2000kcal jos oikeasti syö joka päivä ei pitäs lihoa. Pitemminkin nää syö sen 2000kcal sillonkun tarkkailevat mitä syövät, muuten mennään reilusti yli.

Ja miks AP:lla on kokoajan nälkä? No johtuu huonolaatuisesta ravinnosta. Pitäs syödä paljon kuitupitosta ruokaa mutta se ei ylensä täällä tunnu menevän kenellekään jakeluun.

Vierailija
116/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanon vaan kirjoitti:

Höpöphöpöjuttuja taas. On paljon ylipainoisia, jotka EI SYÖ herkkuja, limuja ym. Moni on lihonut ihan normiruoalla. Moni ylipainoinen harrastaa myös liikuntaa.

Itse olen yli 10 vuotta uinut 8-15km viikossa, ja viimeiset 4 vuotta käynyt 1-3 kertaa viikossa salilla fysasrin ohjeiden mukaan. Painan yli 100kg. Paino ei ole tippunut grammaakaan liikunnalla. Tarvitaan tiukka ruokavalio lisäksi. Etenkin uinnin jälkeen on niin jäätävä nälkä, että voisin syödä hallin pukutilojen kaapit. Suorastaan raivonälkä. On todella vaikea pitää kalorit matalalla.

Suomalaisten "normiruoka" on keskimäärin aika tiheekalorista. Kuitua on vähän ja rasvaa paljon.

Vierailija
117/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin ja ihmettelen alanuoliasi. Itse tosin veikkaan, että nämä "lihon jos syön yli 1500 kcal" osoittavat vain kuinka helposti ihmiset aliarvioivat omat syömisensä. Jätetään merkitsemättä hedelmät ym, napostellaan huomaamatta eikä oteta ylös pientä syömistä tai maisteluita ruokaa laittaessa, arvioidaan annoskoot ja paistorasvat silmämääräisesti jne. Lopputulos on se, että ihminen ajattelee syöneensä paljon vähemmän kuin on syönyt.

Vierailija
118/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painan 52 kg ja sykemittarin mukaan kulutukseni on 2000 kcal ympärillä lähes päivittäin. Totaalipassiivisena päivänä 1400 kcal. Ilmeisesti myös syön tuon verran, koska paino pysyy samassa. Luulisi 2000 kcal painoin kyllä tippuvan, jos lähtötilanne on 96 kg.

Vierailija
119/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö oikeasti, mistä tuo ns. "virallinen määritelmä" on tullut? Minäpä kerron. Joskus 80-luvulla USA;ssa tehtiin ovensuukysely jossa naisilta (ja miehiltäkin) kyseltiin kuinka paljon kaloreita he arvioivat kuluttavansa päivän aikana, tästä sitten laskettiin keskiarvo. Tadaa, naisille se luku oli tuo maaginen 2000 kcal. Harmi vaan, että harva sitä osaa arvioida oikein kalorinkulutustaan joten tuo on täysin stetsonista vedetty arvio mikä on jäänyt elämään siitä asti ja on aivan älyttömän virheellinen, kuten tässäkin ketjussa jo moni todennut. Että siinä sinulle oikein virallinen määritelmä.

Vierailija
120/189 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle oli toimiva ja hyvä vinkki että joka aterialla kourallinen jotain tuoretta. Esim muutama kirsikkatomaatti, naposteluporkkanoita tai vaikka omena tai marjoja. Siis myös päiväkahvilla. Täyttää vatsaa ja saa kuituja mutta ei juurikaan kaloreita. Vatsa kun ei ymmärrä kaloreista tuon taivaallista vaan sille tärkein juttu on määrä.

Tuon ymmärrettyäni löysin myös iltoihin kuppikeitot. 3dl lämmintä, helppoa ja nopeaa vatsantäytettä mutta kaloreita vain noin 100 kcal. Olen siis iltapainotteinen vuorotyöläinen ja kotona usein vasta klo 23 jälkeen ja ongelmani oli aiemmin juurikin iltasyöminen töiden jälkeen. Näillä kahdella verrattain pienellä jutulla sain ensin painon nousun pysähtymään ja siitä sain myöhemmin motivaatiota liikunnan lisäämiseen asteittain ja toki myös sittemmin olen muokannut muutakin syömistäni. Ja tähän mennessä paino on tippunut 10kg ja vielä toiset 10kg pitäisi karistaa.

Ja kannattaa olla itselleen armollinen. Muistaa että ei ne kilot ole yhdessä yössä tulleet joten niistä eroon pääseminenkin vaatii aikaa. Eikö se maailmaa kaada jos ei joka päivä pysty dieettiä noudattamaan. Joskus vaan elämä on sellaista että ei pysty mutta sitten kun tilanne normalisoituu niin palataan takaisin ruotuun.

Ei tässä enää armollisempi voi olla, kun onnistun pitämään kalorit pieninä (1500 kcal) kahtena päivänä kahdessa viikossa.

Sillä en ole painoa saanut alas, en grammaakaan. Ap

Et voi laihtua, jos pystyt syömään paremmin vain yhden päivän viikossa. Voit kokeilla myös yksittäisiä muutoksia, eli jätä esimerkiksi sokeri pois, alkoholi pois, alat syömään puoli kiloa kasviksia päivässä jne. Yksittäiset muutokset voivat olla joillekin helpompia. Ne kaikki edistävät terveyttäsi, vaikka eivät heti painoa laskisikaan.

Just näin, kokeile mikä toimii sinulle, jos kalorien laskeminen ei tuota tulosta.

Monille helpompi on lisätä kuin poistaa. Tarkoitan siis, että älä syö sokeria on vaikeampi toteuttaa kuin saa/pitää syödä 100 gr kasviksia joka aterialla, ei saa juoda limsaa vs. pitää juoda lasi vettä kerran kahdessa tunnissa tai ei saa syödä sipsejä vs. saa syödä sipsejä jos syö samalla kaksin kertaisen määrän vihanneksia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä