Voiko 161cm pituinen laihtua, jos syö 2000 kcal päivässä? Tuntuu liian rankalta 1500, aina ylittyy koska nälkä kova. Paino 96kg.
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Teen istumatyötä, ja liikun vähän. Satunnaisesti käyn lenkillä, joskus nostelen ( pari kertaa 😂) vähän
5kg:n käsipainoja illalla ... mutta harvoin, kerran viikossa .
Ja olen jo vuosikausia, ehkä yli 10 vuotta syönyt noin 1400 - 1600 kcl / pv.
Arkisin vähemmän, viikonloppuna vähän herkuttelen päiväkahvilla kakun tai pullan kera.Niin ja... Yhtään en oo laihtunut .
Enkä lihonut .
Paino on kuin "pultattu" samaan 59 kg 😂.
Käyn vaa'alla kerran viikossa, yleensä lauantaina.
Mutta sä oletkin jo laiha.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap ja muut. Tässä hyvä laskuri, jolla saa arvioitua ylläpitokalorit tämän hetkiselle painolle:
Avautuvalta cutting-välilehdeltä näkee diettaamiseen sopivan kalorimäärän (-500 kcal ylläpidosta). Suosittelen laskemaan tuolla tarvittavan kalorivajeen ja noudattamaan noin 4-6vkoa. Tämän jälkeen jos painoa on pudonnut laskisin uudelleen ylläpitokalorit ja uuden kalorivajeen.
Itse olen hyödyntänyt Yazio-appia ruokien suunnitteluun, kun olen seurannut tarkemmin syömisiäni esimerkiksi makroravintoaineiden, kuten hiilareiden osalta.
Ruokavaliolla on iso vaikutus elämäntapamuutoksessa, mutta lisäämällä aktiivisuutta arjessa sen vaikutusta voi tehostaa entisestään. Tärkeää on myös pyrkiä juomaan vettä noin 2l päivässä aineenvaihdunnan nopeuttamiseksi.
Kävin katsomassa tätä saittia, siellä on mahdollisuus myös saada tarkka ruokavalio valitsemalleen kalorimäärälle ja omalla ruokavaliolla esim. välimeri/vegaani/seka/tms...ajattelin itsekin kokeilla, että saan sieltä vinkkejä vähäkalorisiin mutta terveellisiin resepteihin.
Vierailija kirjoitti:
ite oon saman pitunen noin 50 v. Alle 1200 täyyy pitää kalorit jo yhtään mielii laihtua, tai edes pysyä samassa 69 kg:ssa. Surullista mutta näin on. Se kävely ei muuten hyödytä mitään. Ikää kun tulee niin kalorimäärä pitää vähentyä, ellet halua lihoa.
Ehdottomasti kannattaa kävellä! 30 min kävelyä päivässä on todella hyvää perusliikuntaa ja kävely kiinteyttää alavartaloa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1) Tottakai sinulla on kova nälkä koska tuohon painoosi olet (pituutesi huomioon ottaen) koko elämäsi syönyt liikaa, joten siihen tyhmään mässääminen on vatsalaukkuparkasi tottunut! Jos haluat pitää vatsalaukkusi tyytyväisen täynnä koko ajan, unohda koko idea laihduttamisesta! Yllätys: näläntunteeseen ei kuole!
2) Jonkun täältä palstalta pitäisi nyt ottaa vastuu ja vastata että juu okei? Mistä me sen tiedämme? Sinä vain tiedät kuinka paljon liikut vapaa-aikanasi, töissäsi, millaiset geenisi ovat, koska aterioit, ja niin edelleen.
Kokeile nyt hyvänen aika itse! Syö ne kalorisi ja käy kerran viikossa vaaalla (sama viikonpäivä, heräämisen ja aamupissin jälkeen, nakuna) niin kyllä pitäisi 2-3 viikossa selvitä, laihtuuko vaiko ei.
Toi on muuten hyvä huomio, näläntunnetta pitää sietää. Se on ihan selvä, että kun iso ihminen laihduttaa ja on tottunut syömään paljon niin vanhasta tottumuksesta se maha huutaa ruokaa. Syöminenkin pitäisi kuulemma lopettaa vielä siinä vaiheessa kun on vielä nälän tunnetta, se täyden olon tunne tulee hieman jälkijunassa niin sitä sortuu syömään liikaa.
Näinhän se on. Ylipainoisella on kuitenkin nälän ja kylläisyyden sääntely monesti sekaisin, joten nälkää täytyy opetella sietämään pienin askelin. Muuten laihdutus voi tyssätä alkuunsa ja ahmiminen vie mennessään. On hyvä huomata, että käytännössä lähes jokainen ylipainoinen on jollain tavalla syömishäiriöinen. Pelkkä itsekuri ei auta monellakaan nälän vastustamiseen. Ajan kanssa tämäkin asia tervehtyy jos kaloreita laskee pikkuhiljaa alaspäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äskettäin oli iltapäivä lehdessä juttu että jos laihdutus vie yöunet, ja usein se vie, nälkäisiä ei nukuta sanonta pitää todella paikkansa.
Pitää jättää se vuorokauden ( sallittu) hiilari annos iltaan .
On lopulta sama mihin vuorokauden aikaan syö , jos kalorimäärä on sama.
Jutussa kerrottiin että laihduttajan kannattaa jättää päivän 2 voileipää iltapalalle , tuossa klo 20... Voileivät ja lasi maitoa/ tai mehua tai vettä.
Hiilarit nukuttaa , eikä tule tällä nälkä.Olen töissä klo 20, kiireisin aika vielä. Pitää ostaa joku proteiinijuoma mukaan töihin.
Kotona olen vasta 22.30
Ap
Syö banaani eikä proteenijuomaa.
Vierailija kirjoitti:
2000 on ennemminkin ylläpitotaso
Ylläpito on jo parempi kuin ylensyöminen. Kun tottuu noille kaloreille, määrää voi hilata alaspäin. Kilot harvemmin karttuu hetkessä joten niistä eroon pääsemiselle kannattaa myös antaa aikaa.
Yritä seuraavaa:
vko 1. 2000 kaloria/pv
vko 2. 1900 kaloria/pv
vko 3. 1800 kaloria/pv
jne.
kunnes olet 1400 kalorissa. En usko, että tulee nälkä jos suunnittelet hyvin.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Minä en syö jos minulla ei ole nälkä, joten nälkä on 3-4 kertaa päivässä.
Jos syön vähemmän kuin nyt nälkä on 5-6 kertaa päivässä.
En pysty olemaan nälässä koko loppuelämääni, eikä pysty kukaan muukaan jollei ole päästään jotenkin sairas. Syön vähän kerrallaan, joten koskaan ei ole vatsa täynnä. En syö herkkuja ollenkaan.
En käytä laktoosia, vehnää enkä sokeria. En holvaa rasvassa mitään. Nämä siksi koska minulla on todella herkkä vatsa.
Teen 10km pyörälenkin päivittäin, plus päivittäistoimet mihin liikkumista kuuluu vaihtelevasti.
En laihdu, joskaan en lihokaan. En tiedä paljonko painan, mutta olen 162cm pitkä, ja varmasti 75kg, ainakin.
Painoa pitäisi saada pois, mutta se on mahdotonta ilman jatkuvaa nälkää.
Harrastitko lapsena liikuntaa? Jännä nimittäin, että olen sua 5cm pidempi ja melkein 10kg hoikempi. Syön mitä huvittaa enkä nykyään enää liiku kovin paljon. Lapsena olin kuitenkin kova harrastamaan ja tuntuu, että siitä on jäänyt hyvä pohjakunto tähän päivään asti, vaikka olen jo yli 30-vuotiaa.
Vierailija kirjoitti:
ite oon saman pitunen noin 50 v. Alle 1200 täyyy pitää kalorit jo yhtään mielii laihtua, tai edes pysyä samassa 69 kg:ssa. Surullista mutta näin on. Se kävely ei muuten hyödytä mitään. Ikää kun tulee niin kalorimäärä pitää vähentyä, ellet halua lihoa.
Käveleminen on tärkeää jo sydän- ja verisuonitautien ehkäisemiseksi. Puoli tuntia päivässä riittää tutkitusti, ja siihen tavoitteeseen voi pyrkiä pikkuhiljaa. Ap onkin jo aloittanut.
Kiinnitä erityisesti huomiota säännölliseen ruokailuun. Pieni annos 3-4 h välein vähintään 4 krt päivässä. Itse onnistuin painonpudotuksessa 3 v sitten (-15 kg) tuolla keinoin ja kilot ovat pysyneet pois. Makean ja napsimisen tarve katosi, kun ruokailu oli säännöllisestä ja aineenvaihdunta alkoi toimia kunnolla.
Kyllä tehoaa. Muista ehdottomasti myös lisätä pitkäkestoista matalasykkeistä liikuntaa tasvanpolttoon, ainakin kevyttä kävelyä päivään. Tunnin kävely ei lisää ruokahalua samalla tavalla kuin puolen tunnin juoksulenkki.
Kokemuksen lämpimällä äänellä. Tuo on nimenomaan se pitkäikäinen kestävä ratkaisu, jolla pääsee jojoilusta. Tuloksia ei tule valtavasti kuukaudessa, mutta jo puolen vuoden päästä voit hämmästyä.
Niin, ja syö pääasiassa kunnon ruokaa. Minimoi mättö. Herkuttele kohtuudella, niin aivot pystyy tyytyväisenä.
Tuskin:)
Saman pituinen, syön normaalisti 1300-1500 kcal/pvä enkä laihdu tuolla. Alle 1000 pitää mennä että paino liikahtaisi! Tosin ylipainoa vain muutama kilo
Vierailija kirjoitti:
Lopeta kalorien laskeminen ja ala syömään terveellistä kotiruokaa. Ja ruokaa otat aina lautasellisen, älä santsaa. Hiilarit minimiin. Yksi herkkupäivä viikossa. Alkoholinkäyttö minimiin. Mahdollisesti pätkäpaasto. Näillä pitäisi laihtua ja sukkelaan. Ja tarpeeksi kun vedät protskua, pysyy nälkä poissa.
Juuri näin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu iästäsi sekä siitä, mikä on lepokulutuksesi ja sukupuolesi. Minä pituisenasi mutta iäkkäämpänä naisena kulutan pelkkään olemiseen vain noin 1400 kcal/vrk. Kaikki, minkä syön tuon yli, pitää kuluttaa liikkumalla, tai lihon. 2000 kcal vuorokaudessa lihottaisi minua aivan hemmetisti, ellen alkaisi urheilla aivan hulluna.
Minäkin olen iäkkäämpi, kohta 40v.
Sekin vie motivaatiota, kun ei ole enää nuori. Ap
Aineenvahdunta hidastuu vasta eläkeiässä:)
Minä en ole iäkäs vieläkään, vasta 62v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylläpito on jo parempi kuin ylensyöminen. Kun tottuu noille kaloreille, määrää voi hilata alaspäin. Kilot harvemmin karttuu hetkessä joten niistä eroon pääsemiselle kannattaa myös antaa aikaa.
Totta. Mutta mahalaukku pienenee muutamassa päivässä, eli vajaan viikon jälkeen jos on vielä pakollinen tarve ylensyödä, on se vaan pään sisäinen kompulsio. Pitäisi kiinnittää huomiota tunnemaailmaan myös.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin:)
Saman pituinen, syön normaalisti 1300-1500 kcal/pvä enkä laihdu tuolla. Alle 1000 pitää mennä että paino liikahtaisi! Tosin ylipainoa vain muutama kilo
Muutaman kilon ylipainoa ei voi mitenkään verrata 95 kilon elopainoon. Ap kuluttaisi sinua enemmän kaloreita vaikka makaisi koomassa.
Vierailija kirjoitti:
Ikä ei sinänsä kulutusta pienennä, vaan se, että aktiivisuus putoaa. Eroa alkoi tulla vasta oikeasti eläkeiän jälkeen. Sinullekin tekisi hyvää tutustua reverse dieettiin, moni on ihan omilla uskomuksillaan ja kituuttamisillaan sekoittanut oman kroppansa. Tai sitten oikeasti makaa sohvalla aamusta iltaan ja syö ravinneköyhää huttua (sillä on väliä, mistä kalorinsa saa!).
Älkää tuputtako näitä epäterveellisen alhaisia kalorimääriänne kaikille, on hyvä miettiä, aloittaako painon pudottamisen terveellisillä kaloreilla ja pienillä muutoksilla, jotta onnistuisikin, eikä vain koita kituuttaa hetkeä, repsahtaa, lihoo entisestään ja tuskastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Mutta mahalaukku pienenee muutamassa päivässä, eli vajaan viikon jälkeen jos on vielä pakollinen tarve ylensyödä, on se vaan pään sisäinen kompulsio. Pitäisi kiinnittää huomiota tunnemaailmaan myös.
Totta kai ja siksi muutos vaatii aikaa. Vaikka vatsalaukku pienenee, on ylensyönnistä / ongelmallisesta syömisestä eroon opettelu paljon pidempi prosessi. Jos ap on ollut lihava vuosien ajan niin taatusti pari päivää ei riitä "kompulsion" selättämiseen. Lempeä, kestävä elämäntapamuutos on ainoa tie ulos tuosta tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei ap ja muut. Tässä hyvä laskuri, jolla saa arvioitua ylläpitokalorit tämän hetkiselle painolle:
Avautuvalta cutting-välilehdeltä näkee diettaamiseen sopivan kalorimäärän (-500 kcal ylläpidosta). Suosittelen laskemaan tuolla tarvittavan kalorivajeen ja noudattamaan noin 4-6vkoa. Tämän jälkeen jos painoa on pudonnut laskisin uudelleen ylläpitokalorit ja uuden kalorivajeen.
Itse olen hyödyntänyt Yazio-appia ruokien suunnitteluun, kun olen seurannut tarkemmin syömisiäni esimerkiksi makroravintoaineiden, kuten hiilareiden osalta.
Ruokavaliolla on iso vaikutus elämäntapamuutoksessa, mutta lisäämällä aktiivisuutta arjessa sen vaikutusta voi tehostaa entisestään. Tärkeää on myös pyrkiä juomaan vettä noin 2l päivässä aineenvaihdunnan nopeuttamiseksi.
Larsin yazion vuonna 2021 neljä kertaa..
Ehkä kahtena päivänä kahden viikon aikana sain pallot vihreiksi..Miksi tää on niin vaikeaa? Ap
Itse oon lähinnä suunnitellut yaziolla 4 päivän ruuat ja välipalat valmiiksi. Jos oon tehnyt makaronilaatikkoa, olen yhden päivän lounasosioon merkannut laatikkoon tarvittavista aineksista 1/4, jolloin saan suht luotettavan lukeman päiväkohtaiseksi annokseksi.
Loppupeleissä kaloreiden laskeminen on aika työlästä, ja pidemmälle aikavälille voi olla myös stressaavaakin. Suosimalla ruuanlaitossa kevyempiä vaihtoehtoja (tuorejuusto vähärasvaisempaan versioon jne) voi saada jo isoa muutosta aikaan omaan ruokavalioon.
Kuten iso osa on täällä todennutkin, ei ruokavaliosta kannata tehdä hirveän isoa mörköä itselleen, vaan lähteä liikkeelle hiljalleen lisäämällä mukaan parempia valintoja joka päivä. Totaalikieltäytyminen herkuistakaan ei ole hedelmällistä, ja esimerkiksi yksi "rennompi ateria" viikkoon (esimerkiksi hampurilaisateria tai pitsa tai millä tykkäät herkutella) on ihan kohtuullistakin ja pitää viikon mielekkäänä.