Voiko 161cm pituinen laihtua, jos syö 2000 kcal päivässä? Tuntuu liian rankalta 1500, aina ylittyy koska nälkä kova. Paino 96kg.
Kommentit (189)
Et kertonut mistä kalorit muodostuvat. Oletko pitänyt syömistavat samana, mutta vaan vähentänyt määriä, mistä seuraa että ravintoa tulee kaloreina paljon, mutta mahalaukku ei täyty? Valitse fiksusti ne kalorit, täysjyvätuotteita, vähärasvaista lihaa/kalaa, kasviksia paljon, hedelmiä välipalana jne, ihan perusjuttuja. Sokerillisista juomista, mukaanluettuna tuoremehut, tulee ihan turhia kaloreita ja maha ei täyty.
Täydellinen herkkulakko ei myöskään kannata, muuten niitä alkaa himoita entistä enemmän. Esim. yksi herkkupäivä viikossa on ok, tosin silloinkaan ei kannata ihan överiksi vetää.
On erittäin tärkeää että et ala millekään kuureille. Laihtumisen ja ihan yleisen hyvinvoinnin kannalta tarvitset perusteellisen elämäntapamuutoksen. Painon ei tarvitse pudota nopeasti, eikä saakkaan jos haluat pysyviä tuloksia.
T. Toinen 100-kiloinen joka pistänyt elintavat täysin uusiksi
Voi laihtua, huolehdit vain että lyllerrät maratonin päivittäin jotta saat kulutuksen tarpeeksi auurekai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painoindeksisi on 37 joka merkitsee vaikeaa ylipainoa.
En lähtisi yksin yrittämään panonpudotusta noista lukemista. Kehottaisin hakemaan apua siihen tehtävään.
Tietysti sitouduttava itse asiaan, mutta malttia ja pitkäjänteisyyttä tarvitaan. Ihmeitä ei tapahdu ja mikään äkkilaihdutus ei johda muuhun kuin katsatrofiin.
Tutustu myös tähän ttps://sydan.fi/fakta/laske-energiantarpeesi/
Ja todellakin: on muistettava että energiantarve ei ole mikään vakio! Se vaihtelee päivittäin ja tilanteesta toiseen. Ihmisen perusaineenvaihdunta vaihtelee +/- 20 %.
Sanot että ikäsi - 40 vuotta - vie motivaatiota painonpudotukseen. Et siis ole motivoitunut ja sillä asenteella et myöskään onnistu. Tekosyyt on suurin este asiassa. Motivaatio täytyy löytyä ja olla, syy miksi haluaa eroon liikakiloista.
Haluan näyttää hyvältä, siksi yritän laihduttaa. Ap
Eikö sua yhtään motivoi, että voisit viettää aikaa perheesi kanssa? Vai onko paino keino paeta?
Lähtisin ensin selvittämään syitä painon nousuun ja muuta henkistä puolta.
Hei ap ja muut. Tässä hyvä laskuri, jolla saa arvioitua ylläpitokalorit tämän hetkiselle painolle:
Avautuvalta cutting-välilehdeltä näkee diettaamiseen sopivan kalorimäärän (-500 kcal ylläpidosta). Suosittelen laskemaan tuolla tarvittavan kalorivajeen ja noudattamaan noin 4-6vkoa. Tämän jälkeen jos painoa on pudonnut laskisin uudelleen ylläpitokalorit ja uuden kalorivajeen.
Itse olen hyödyntänyt Yazio-appia ruokien suunnitteluun, kun olen seurannut tarkemmin syömisiäni esimerkiksi makroravintoaineiden, kuten hiilareiden osalta.
Ruokavaliolla on iso vaikutus elämäntapamuutoksessa, mutta lisäämällä aktiivisuutta arjessa sen vaikutusta voi tehostaa entisestään. Tärkeää on myös pyrkiä juomaan vettä noin 2l päivässä aineenvaihdunnan nopeuttamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Teen istumatyötä, ja liikun vähän. Satunnaisesti käyn lenkillä, joskus nostelen ( pari kertaa 😂) vähän
5kg:n käsipainoja illalla ... mutta harvoin, kerran viikossa .
Ja olen jo vuosikausia, ehkä yli 10 vuotta syönyt noin 1400 - 1600 kcl / pv.
Arkisin vähemmän, viikonloppuna vähän herkuttelen päiväkahvilla kakun tai pullan kera.Niin ja... Yhtään en oo laihtunut .
Enkä lihonut .
Paino on kuin "pultattu" samaan 59 kg 😂.
Käyn vaa'alla kerran viikossa, yleensä lauantaina.
Minä myös, olen pieni, paino vaihtelee 42-44 kg (pituus 156 cm) syön suurinpiirtein 1300-1500 kcal päivässä ja jos syön herkkuja niin "otan takaisin" syömällä muuten vähemmän, vaikka se ei ole kovin terveellistä, tiedän. Liikuntaa harrastan myös mutta säännöllisen epäsäännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Perustarpeesi on noin 1900 kcal päivässä. Jos haluat laihtua 0,5 kg / viikko, sinun ei pitäisi syödä enempää kuin 1400 kcal / vrk.
Ihan puppua. 1400kcal on todella vähän tuon kokoiselle. Laihtuisin itsekin sillä melkein kilon viikossa, vaikka lähtöpaino on alle 70kg. Ja se on erittäin tiukka ruokavalio sitten, joka ei opeta yhtään mitään tulevaisuutta varten. Eli todennäköisyys repsahteluille ja takaisin lihomiselle on erittäin suuri.
Laihduttamisen idea on, että puuttava energia otetaan elimistön rasvasta eikä ruoasta. Noin lyhyelle ihmiselle 1500 kcal, eikä edes 1200 kcal, ole liian vähän. Nälkä kertoo, että homma toimii.
Tottakai itse venytettyyn mahalaukkuun menisi paljonkin ruokaa. Se ei ole mahasi vika vaan omien valintojesi. Voit huijata mahaasi syömällä kasviksia enemmän joka aterialla.
Vierailija kirjoitti:
Laihduttamisen idea on, että puuttava energia otetaan elimistön rasvasta eikä ruoasta. Noin lyhyelle ihmiselle 1500 kcal, eikä edes 1200 kcal, ole liian vähän. Nälkä kertoo, että homma toimii.
Tottakai itse venytettyyn mahalaukkuun menisi paljonkin ruokaa. Se ei ole mahasi vika vaan omien valintojesi. Voit huijata mahaasi syömällä kasviksia enemmän joka aterialla.
1200 on todella vähän. Pieni nälkä välillä on ok, mutta noin vähillä kaloreilla saa taiten koostetun ruokavalionkin kanssa paljon hoikempikin olla koko ajan nälässä. Lisäksi vähäinen ruokamäärä sekoittaa kroppaa, huonontaa unta, nostaa stressitasoa ja vaikeuttaa laihtumista.
Vierailija kirjoitti:
1) Tottakai sinulla on kova nälkä koska tuohon painoosi olet (pituutesi huomioon ottaen) koko elämäsi syönyt liikaa, joten siihen tyhmään mässääminen on vatsalaukkuparkasi tottunut! Jos haluat pitää vatsalaukkusi tyytyväisen täynnä koko ajan, unohda koko idea laihduttamisesta! Yllätys: näläntunteeseen ei kuole!
2) Jonkun täältä palstalta pitäisi nyt ottaa vastuu ja vastata että juu okei? Mistä me sen tiedämme? Sinä vain tiedät kuinka paljon liikut vapaa-aikanasi, töissäsi, millaiset geenisi ovat, koska aterioit, ja niin edelleen.
Kokeile nyt hyvänen aika itse! Syö ne kalorisi ja käy kerran viikossa vaaalla (sama viikonpäivä, heräämisen ja aamupissin jälkeen, nakuna) niin kyllä pitäisi 2-3 viikossa selvitä, laihtuuko vaiko ei.
Toi on muuten hyvä huomio, näläntunnetta pitää sietää. Se on ihan selvä, että kun iso ihminen laihduttaa ja on tottunut syömään paljon niin vanhasta tottumuksesta se maha huutaa ruokaa. Syöminenkin pitäisi kuulemma lopettaa vielä siinä vaiheessa kun on vielä nälän tunnetta, se täyden olon tunne tulee hieman jälkijunassa niin sitä sortuu syömään liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1200 on todella vähän. Pieni nälkä välillä on ok, mutta noin vähillä kaloreilla saa taiten koostetun ruokavalionkin kanssa paljon hoikempikin olla koko ajan nälässä. Lisäksi vähäinen ruokamäärä sekoittaa kroppaa, huonontaa unta, nostaa stressitasoa ja vaikeuttaa laihtumista.
Sairaalassa vlcd -llä laihdutetaan vielä vähemmillä kaloreilla kun on lääkärin valvonnassa. 1200 -1500 kcal oikeista aineksista kasattuna on ihan mahdollista saada kaikki tarvittavat vitamiinit ja hivenaineet yms mitä tarvitaan. Energiaahan ei tarvitse kun sitä onkin tarkoitus ottaa kropan vararavinnosta. Nyt meinaa taas mennä ihmisillä sekaisin kalorit ja ravinteet!
Minä en syö jos minulla ei ole nälkä, joten nälkä on 3-4 kertaa päivässä.
Jos syön vähemmän kuin nyt nälkä on 5-6 kertaa päivässä.
En pysty olemaan nälässä koko loppuelämääni, eikä pysty kukaan muukaan jollei ole päästään jotenkin sairas. Syön vähän kerrallaan, joten koskaan ei ole vatsa täynnä. En syö herkkuja ollenkaan.
En käytä laktoosia, vehnää enkä sokeria. En holvaa rasvassa mitään. Nämä siksi koska minulla on todella herkkä vatsa.
Teen 10km pyörälenkin päivittäin, plus päivittäistoimet mihin liikkumista kuuluu vaihtelevasti.
En laihdu, joskaan en lihokaan. En tiedä paljonko painan, mutta olen 162cm pitkä, ja varmasti 75kg, ainakin.
Painoa pitäisi saada pois, mutta se on mahdotonta ilman jatkuvaa nälkää.
2000 kcal on liikaa. Olen 161 cm pitkä ja painoni laskee vain 1200-1400 kcal/päivä.
Lopeta kalorien laskeminen ja ala syömään terveellistä kotiruokaa. Ja ruokaa otat aina lautasellisen, älä santsaa. Hiilarit minimiin. Yksi herkkupäivä viikossa. Alkoholinkäyttö minimiin. Mahdollisesti pätkäpaasto. Näillä pitäisi laihtua ja sukkelaan. Ja tarpeeksi kun vedät protskua, pysyy nälkä poissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painoindeksisi on 37 joka merkitsee vaikeaa ylipainoa.
En lähtisi yksin yrittämään panonpudotusta noista lukemista. Kehottaisin hakemaan apua siihen tehtävään.
Tietysti sitouduttava itse asiaan, mutta malttia ja pitkäjänteisyyttä tarvitaan. Ihmeitä ei tapahdu ja mikään äkkilaihdutus ei johda muuhun kuin katsatrofiin.
Tutustu myös tähän ttps://sydan.fi/fakta/laske-energiantarpeesi/
Ja todellakin: on muistettava että energiantarve ei ole mikään vakio! Se vaihtelee päivittäin ja tilanteesta toiseen. Ihmisen perusaineenvaihdunta vaihtelee +/- 20 %.
Sanot että ikäsi - 40 vuotta - vie motivaatiota painonpudotukseen. Et siis ole motivoitunut ja sillä asenteella et myöskään onnistu. Tekosyyt on suurin este asiassa. Motivaatio täytyy löytyä ja olla, syy miksi haluaa eroon liikakiloista.
Haluan näyttää hyvältä, siksi yritän laihduttaa. Ap
Eikö sua yhtään motivoi, että voisit viettää aikaa perheesi kanssa? Vai onko paino keino paeta?
Lähtisin ensin selvittämään syitä painon nousuun ja muuta henkistä puolta.
Kyllä minä kotona vietän perheen kanssa aikaa.
Ärsyttää, kun rypyt saa pistoksilla pois, maksaa vaan 500e.
Miks läskejä ei saa pois, kun antaa jollekin 500e?ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalassa vlcd -llä laihdutetaan vielä vähemmillä kaloreilla kun on lääkärin valvonnassa. 1200 -1500 kcal oikeista aineksista kasattuna on ihan mahdollista saada kaikki tarvittavat vitamiinit ja hivenaineet yms mitä tarvitaan. Energiaahan ei tarvitse kun sitä onkin tarkoitus ottaa kropan vararavinnosta. Nyt meinaa taas mennä ihmisillä sekaisin kalorit ja ravinteet!
Ap ei ole sairaalassa, eikä vlcd:llä, jossa pidetään todella tarkasti huoli mineraalien ja vitamiinien saannista mm. lisäravintein.
Vierailija kirjoitti:
2000 kcal on liikaa. Olen 161 cm pitkä ja painoni laskee vain 1200-1400 kcal/päivä.
Painatko myös noin 100kg, elät ap:n elämää ja liikut samoin kuin ap ja omaat saman lihas/rasvaprosentin ja suolistobakteerit kuin ap?
Vierailija kirjoitti:
Hei ap ja muut. Tässä hyvä laskuri, jolla saa arvioitua ylläpitokalorit tämän hetkiselle painolle:
Avautuvalta cutting-välilehdeltä näkee diettaamiseen sopivan kalorimäärän (-500 kcal ylläpidosta). Suosittelen laskemaan tuolla tarvittavan kalorivajeen ja noudattamaan noin 4-6vkoa. Tämän jälkeen jos painoa on pudonnut laskisin uudelleen ylläpitokalorit ja uuden kalorivajeen.
Itse olen hyödyntänyt Yazio-appia ruokien suunnitteluun, kun olen seurannut tarkemmin syömisiäni esimerkiksi makroravintoaineiden, kuten hiilareiden osalta.
Ruokavaliolla on iso vaikutus elämäntapamuutoksessa, mutta lisäämällä aktiivisuutta arjessa sen vaikutusta voi tehostaa entisestään. Tärkeää on myös pyrkiä juomaan vettä noin 2l päivässä aineenvaihdunnan nopeuttamiseksi.
Larsin yazion vuonna 2021 neljä kertaa..
Ehkä kahtena päivänä kahden viikon aikana sain pallot vihreiksi..
Miksi tää on niin vaikeaa? Ap
Hei ap! Oletpa saanut lyttääviä kommentteja täällä. Jos olet kerran yrittänyt pudottaa kaloreita alemmas siinä onnistumatta, kysy itseltäsi rehellisesti, miksi kaloreiden leikkaaminen onnistuisi tälläkään kerralla. Näissä aiemmissa vastauksissa ei oteta lainkaan huomioon sitä, että olet ns. antanut nälälle periksi aiemminkin. Siksi sinun kannattaa unohtaa dieetti kokonaan ja aloittaa rauhallisesti.
Et välttämättä laihdu 2000 kalorin ruokavaliolla, mutta tuskin lihotkaan. Eikö säännöllinen, terveellinen syöminen ole jo itsessään hyvä tavoite? Oletan, että yrität kituutella liian vähällä ruoalla päivän mittaan ja ahmit iltaisin - tai sitten syöt joka aterialla hieman liikaa. Muutos 2000 kaloriin on jo parempaan suuntaan. Ja saattaa se painokin tipahtaa, ei se kokeilematta selviä.
Minä kannustan ehdottomasti kokeilemaan, ei tuosta mitään haittaakaan sinulle ole! Olen itse samassa veneessä, koska vuosien jojo-laihdutuksen jälkeen suhde ruokaan ja nälkään on aivan pilalla. Tästä ei ole muuta tietä ulos kuin maltillinen elämäntapamuutos, koska kaloreiden vähentäminen johtaa herkästi ahmimiseen.
Tsemppiä sinulle!
2000 on ennemminkin ylläpitotaso
Et laihdu noilla kaloreilla, arvioisin että kulutat juuri ja juuri tuon 2000 kcal/vrk. Joten laihtuaksesi sinun pitää saada aikaan kalorivaje. Mitä suurempi kalorivaje, sitä enemmän laihdut. -500 kcal/vrk vaje on suositeltu, eli sinun kalorisi per vrk olisi siis n. 1500. näin sinulla tulisi vajetta 3500 kcal/viikko joka tarkoittaa noin 0,5 kg laihtumista per viikko joka on siis ihan suositusten mukainen vauhti laihtua.