Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: L on uusi M: Suomalaiset ostavat jatkuvasti suurempia vaatteita

Vierailija
20.07.2022 |

https://www.hs.fi/talous/art-2000008869494.html

"Suurempien vaatteiden kysyntä on lisääntynyt viime vuosina, ja marketit ovat kasvattaneet vaatteiden kokoskaaloja eli käytännössä lisänneet valikoimaan isoja kokoja."

Kommentit (84)

Vierailija
1/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset on myös vanhempia kuin ikinä

Vierailija
2/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino on nykyisin voimaannuttavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, ap. Minun pitikin tehdä tästä aloitus, mutta unohdin.

Vierailija
4/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ässällä on 50 menty vuotta.

Vierailija
5/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nike on pienentänyt kokoja, se mikä ennen oli M on nykyään S. Eli nykyinen M on mitoiltaan (uutena, ei venähtäneenä) paljon pienempi ja siihen on käytetty vähemmän materiaalia (kevyempi).

Vierailija
6/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoikka (lääkärin sanoin todella laiha) 180 cm pitkä nainen (painan 69 kg). Kokoni on L. Mietin aina sovituskopissa puhistessani, mitä kokoa oikeasti lihavat pukevat päälle.

Vierailija
7/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"On tärkeää että vaatteita on saatavilla kaikille vartalotyypeille".

Minä en löydä suomesta ikinä sopivia housuja. Olen 173cm pitkä ja minulla on epäsuomalaisittain pitkät sääret ja lyhyehkö selkä. Painan 48kg, eli vyötäröltä sopivien housujen lahje jää aina caprimalliseksi.

Virosta olen ostanut sopivia housuja, täältä ei löydy, ei sitten millään.

Vierailija
8/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa huomioida että nykyiset vaatekoot ovat myös jo itsessään suurempia kuin ennen. Esim kun vertaa kokoa 36 70-luvulla ja nyt, niin ei puhuta lainkaan samasta koosta.

Eli alkuun kasvatettiin kokoja kun sekään (kokojen loppuminen kaupasta) ei riittänyt ihmisiä ymmärtämään rajoittamaan syömistään oli pakko laajentaa vielä kokovalikoimaakin.

9/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 10 samankokoinen kuin nyt. Silti vaatteiden koko kaapissa vaihtelee välillä s-xl. Onhan se nyt outoa että aivan perus markettimerkeillä on noin helkkarin moinen heitto koko luokituksissaan. Ja helly Hansen on sellainen että sen koot voi oman kokemuksen mukaan heitellä miten vaan.

Vierailija
10/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös kokonumerot ovat pienentyneet. Minulla oli aikaisemmin kengänkokona 42 ja myös 41 sopi jos parempaa ei ollut. Nyt ostan numeroa 44, vaelluskengissä jopa 45. Sama vaatteissa, mutta ei ehkä yhtä selkeästi.

m65

Vierailija
11/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hoikka (lääkärin sanoin todella laiha) 180 cm pitkä nainen (painan 69 kg). Kokoni on L. Mietin aina sovituskopissa puhistessani, mitä kokoa oikeasti lihavat pukevat päälle.

Onpa sinulla lihavista tykkäävä lääkäri ollut !  Et ole laiha ! itse  olen 170 ja 56 kg. Kukaan ei sano laihaksi, hoikka  urheilija kyllä olen 

Vierailija
12/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatekokoja on myös suurennettu. Entinen M-koko on nykyään S, olen verrannut vanhoja M-koon paitoja uusiin S-kokoisiin ja ne ovat samaa kokoa.

Vierailija
13/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatekokoja on myös suurennettu. Entinen M-koko on nykyään S, olen verrannut vanhoja M-koon paitoja uusiin S-kokoisiin ja ne ovat samaa kokoa.

Tämä, hivelee itsetuntoa että mahtuu edelleen siihen samaan kokoon vaikka makkara olisikin vyötärölle ilmestynyt vuosien saatossa.

Vierailija
14/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"On tärkeää että vaatteita on saatavilla kaikille vartalotyypeille".

Minä en löydä suomesta ikinä sopivia housuja. Olen 173cm pitkä ja minulla on epäsuomalaisittain pitkät sääret ja lyhyehkö selkä. Painan 48kg, eli vyötäröltä sopivien housujen lahje jää aina caprimalliseksi.

Virosta olen ostanut sopivia housuja, täältä ei löydy, ei sitten millään.

Zalandolta löytyy Tall mallistoista ihan helposti jos on poikkeuksellisen pitkät jalat.

Vierailija
15/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä, hivelee itsetuntoa että mahtuu edelleen siihen samaan kokoon vaikka makkara olisikin vyötärölle ilmestynyt vuosien saatossa.

Tuumakokoja tuskin on sentään alettu muuttamaan? Mutta onhan toki pelkästään slim ja regular fiteissä eroa.

Vierailija
16/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa sinulla lihavista tykkäävä lääkäri ollut !  Et ole laiha ! itse  olen 170 ja 56 kg. Kukaan ei sano laihaksi, hoikka  urheilija kyllä olen 

Minäpä olen 150 cm pitkä ja painan 42 kg, mistä pettämättömän logiikan mukaan seuraa, että sinä et ole hoikka urheilija vaan lihava possu. Lällätilää.

Vierailija
17/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmankos kaupasta löytyy vaan enää niitä makkarankuria jotka näyttäisivät sopivan 10-vuotiaille lapsille kokoa xs.

Vierailija
18/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pääosin kokoa M ja olen alkanut epäillä että onko minulla syömishäiriö vai näytänkö oikeasti hieman pullukalle. Koska voisin vannoa että näytän tukevalle eikä minun mielestäni M koossa pitäisi näyttää sellaiselle.

Vierailija
19/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelua on ihan älyttömästi vaatteiden välillä. Minulla on kotivaatteina joitakin noin 25 vuotta vanhoja vaatteita, jotka ovat M-kokoa. Nykyisiin M-koon vaatteisiin en mahtuisi ikinä. Ei mielestäni pidäkään kokoiseni mahtua, mutta kun olen tällainen hamsteri, joka ei luovu mistään ehjästä, on paljon vertailupohjaa kotona noin vuodesta 2010 asti, kun lihoin kykyisiin mittoihini ja kyllä koko 42 tai L on myös niissä se yleisin. Riippuu paljon siitäkin, mistä vaatteensa ostaa.

Vierailija
20/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen koko on kasvanut myös ravinnon takia. Ei kaikki johdu lihavuudesta.

Esim. Kiinassa muutos on hurja. Ihmiset ovat pidempiä ja painavampia, muutos hämmästyttävä muutamassa vuosikymmenessä.

Napoleon oli aikanaan pitkä mies 160 senttisenä. Aikaa on parisataa vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän