Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: L on uusi M: Suomalaiset ostavat jatkuvasti suurempia vaatteita

Vierailija
20.07.2022 |

https://www.hs.fi/talous/art-2000008869494.html

"Suurempien vaatteiden kysyntä on lisääntynyt viime vuosina, ja marketit ovat kasvattaneet vaatteiden kokoskaaloja eli käytännössä lisänneet valikoimaan isoja kokoja."

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän 44 kokoa, on iän myötä kyllästytty "makkarankuori"-tyyliin, oma kokoni melko pieni.  Talvisin myös alle mahduttava alusvaatekerta.

Vierailija
62/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tuntuu että näissä kokomerkinnöissä huomioidaan vain leveys, ei pituutta. Esimerkkinä T-paidat, joista itselleni yleensä sopiva koko olisi L, mutta 170cm pitkänä, pitkäselkälkäisenä paita jää liian lyhyeksi. Joudun siis usein ottamaan XL:n eikä sekään useimmiten istu, koska koon suurentuessa muuttuu usein vain leveys, ei pituus, jota kaipaisin. Kokeilinpa tänä kesänä myös mekkoa, jossa koko 46 ei mahtunut edes päälle. Että minkäköhän kokoiselle ne oli tehty, koska itse miellän koon 46 jo todella isokokoisen vaatteeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lellulellu kirjoitti:

Olen ollut 10 samankokoinen kuin nyt. Silti vaatteiden koko kaapissa vaihtelee välillä s-xl. Onhan se nyt outoa että aivan perus markettimerkeillä on noin helkkarin moinen heitto koko luokituksissaan. Ja helly Hansen on sellainen että sen koot voi oman kokemuksen mukaan heitellä miten vaan.

Tämä. Muutama vuosikymmen sitten saattoi vielä luottaa, että mahdut tietyn koon vaatteisiin. Nyt oma koko saattaa olla kaikkea m-xxl väliltä. Tämän takia en itse tilaa juuri vaatteita netistä, koska koot vaihtelevat niin valtavasti enkä jaksa jatkuvaa vaihtorumbaa.

Vierailija
64/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naistenhuoneella pullerot perustelevat, että heidän on PAKKO tilata vaatteensa Sheiniltä, kun mistään muualta ei saa isokokoisia ja hyvännäköisiä vaatteita.

Oli 20 vuotta sittenkin isokokoisia ihmisiä, mutta kyllä hekin jostain vaatteensa löysivät. Nykyään plus-kokoisia taitaa sitten vain olla niin paljon enemmän.

Vierailija
65/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itekkin käytän L koon vaatteita, vaikka mahtuisin s-m kokoon. En halua että vaatteet ovat makkarankuoria. Ja esim s on minulle vartalonmyötäinen. Ei kiitos, ahdistaa sellaiset.

Vierailija
66/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti lihomistakin mutta yksi syy on kuntosalitrendi. Minulla hartiat ovat levinneet treenaamisen myötä eikä lihomisen. Nehän sen paitakoon määrittävät.

Vierailija
67/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti lihomistakin mutta yksi syy on kuntosalitrendi. Minulla hartiat ovat levinneet treenaamisen myötä eikä lihomisen. Nehän sen paitakoon määrittävät.

+ pepputreeni, joka levittää takamuksen eikä normaalit vaatekoot enää käy.

Vierailija
68/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"On tärkeää että vaatteita on saatavilla kaikille vartalotyypeille".

Minä en löydä suomesta ikinä sopivia housuja. Olen 173cm pitkä ja minulla on epäsuomalaisittain pitkät sääret ja lyhyehkö selkä. Painan 48kg, eli vyötäröltä sopivien housujen lahje jää aina caprimalliseksi.

Virosta olen ostanut sopivia housuja, täältä ei löydy, ei sitten millään.

Mulla oli samat mitat nuorempana ja myös sama housujen mitta ongelma. Housut on nykyisinkin usein liian lyhyitä, mutta vaatekoko on hivenen kasvanut:D Nyt mietin, että kyllä sitä oli todella laihassa kunnossa tuolloin:) Parempi silti noin päin!

Nuorena sitä on vain hoikka. Minäkin painoin 58 kg. Jokin syömishäiriön alku oli, kun en syönyt paljon mitään.

Nyt painoa on 86 kg, melkein 30 kg enemmän. Olen indeksien mukaan ylipainoinen, mutta mielestäni en ole. Olen vain isokokoinen. Liikun 4 krt viikossa. Lihasmassaa löytyy. Kasvaa nopeasti lihasta. Kroppa on sen tyyppinen.

En oikein tiedä ketään, jolla lihasmassa kasvaisi niin nopeasti ja tuosta noin vain, että ihan vaatekokoon vaikuttaisi. Itse olen yrittänyt vuosia kasvattaa lihasta ja oikeastaan vaatekoko vain pienentynyt s/m -> xs/s.

Olen myös oikeasti lihaksikas (anabolisia steroidejakin käyttänyt nainen). Mitat 170/73 ja käytän koko xs/s.

Vierailija
69/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tainnu tytöt jäädä bulkkivaiheeseen.

Vierailija
70/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naistenhuoneella pullerot perustelevat, että heidän on PAKKO tilata vaatteensa Sheiniltä, kun mistään muualta ei saa isokokoisia ja hyvännäköisiä vaatteita.

Oli 20 vuotta sittenkin isokokoisia ihmisiä, mutta kyllä hekin jostain vaatteensa löysivät. Nykyään plus-kokoisia taitaa sitten vain olla niin paljon enemmän.

Ei löytänyt. Viereisen kaupungin Seppälän koot loppui kokoon 44. Oli pakko laihduttaa jos halusi vaatteet päällä liikkua. Jostain Ellokselta sitten sai jo isompia telttoja.  Eikä siitä nyt ole kuin alle 10 vuotta kun olin kokoa 48-52 ja vaateliikkeissä mahtui päälle vain huivit ja korvakorut.

Vierailija
71/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen koko on kasvanut myös ravinnon takia. Ei kaikki johdu lihavuudesta.

Esim. Kiinassa muutos on hurja. Ihmiset ovat pidempiä ja painavampia, muutos hämmästyttävä muutamassa vuosikymmenessä.

Napoleon oli aikanaan pitkä mies 160 senttisenä. Aikaa on parisataa vuotta.

Napoleon oli 168 senttinen, eli 8 senttiä väittämääsi pidempi.

Vierailija
72/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat myös paljon pidempiä kuin ennen. Minä, kuusikymppinen, olin 180 senttisenä nuoruudessani ja armeijassa miehistä pisimpiä, mutta nyt en enää edes keskipituinen ja jopa monet naiset ovat pidempiä.

Ihmisen koko on kasvanut joka suuntaan ravinnon takia. 1970-luvulla syötiin kesäkeittoa, ei ollut sipsejä ja karkkia niin paljon saatavilla. Nykyään lihatuotteet kuuluu ruokavalioon kaksi kertaa päivässä. Vielä jotain hormoneilla ruokittua karjaa.

1970-luvulla oli saatavilla sipsejä, karkkeja ja jopa keksejäkin. Ero 1970- ja nykymaailman välillä oli se, ttä 1970-luvulla oli lapsilla karkkipäivät. Meillä kuten naapuruston muillakin lapsilla karkkipäivä oli lauantaisin. Se oli kätevää, että kaikilla oli karkkipäivä samana päivänä, koska sitten vaihdeltiin. Toinen ero oli se, että pikaruokaa ei juuri syöty. Syötiin kotona tehtyä ruokaa, omien äitien tekemää. Iltaisinkaan ei syöty, ei vaikka olisi ollut vähän nälkä. Pieni nälkä ei haitannut. Jos oli hieman suurmepi nälkä, niin sitten saattoi vaikka syödä porkkanan tai jonkun juurespalan. Sillä sai jo hyvin unen päästä kiinni

Vierailija
73/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se nyt vain on niiin, että suomalaisten ylipaino-ongelmat pahenevat koko ajan. Kuntosali on tässä trendissä melko vähäpätöinen tekijä. Liikkumattomuus ja huonot ruokailutottumukset pääasiallinen.

Vierailija
74/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"On tärkeää että vaatteita on saatavilla kaikille vartalotyypeille".

Minä en löydä suomesta ikinä sopivia housuja. Olen 173cm pitkä ja minulla on epäsuomalaisittain pitkät sääret ja lyhyehkö selkä. Painan 48kg, eli vyötäröltä sopivien housujen lahje jää aina caprimalliseksi.

Virosta olen ostanut sopivia housuja, täältä ei löydy, ei sitten millään.

Mulla oli samat mitat nuorempana ja myös sama housujen mitta ongelma. Housut on nykyisinkin usein liian lyhyitä, mutta vaatekoko on hivenen kasvanut:D Nyt mietin, että kyllä sitä oli todella laihassa kunnossa tuolloin:) Parempi silti noin päin!

Nuorena sitä on vain hoikka. Minäkin painoin 58 kg. Jokin syömishäiriön alku oli, kun en syönyt paljon mitään.

Nyt painoa on 86 kg, melkein 30 kg enemmän. Olen indeksien mukaan ylipainoinen, mutta mielestäni en ole. Olen vain isokokoinen. Liikun 4 krt viikossa. Lihasmassaa löytyy. Kasvaa nopeasti lihasta. Kroppa on sen tyyppinen.

En oikein tiedä ketään, jolla lihasmassa kasvaisi niin nopeasti ja tuosta noin vain, että ihan vaatekokoon vaikuttaisi. Itse olen yrittänyt vuosia kasvattaa lihasta ja oikeastaan vaatekoko vain pienentynyt s/m -> xs/s.

Olen myös oikeasti lihaksikas (anabolisia steroidejakin käyttänyt nainen). Mitat 170/73 ja käytän koko xs/s.

En kyllä tajua miten noilla mitoilla mahtuu xs-kokoon. Itse olen 167 cm ja 62 kg ja käytän m-kokoa.

Vierailija
75/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mitoilta 170cm ja 59kg ja on tullut huomattua, että on välillä vaikeaa löytää sopivia vaatteita, kun xs-kokokin on liian suuri. Aiemmin ostin s-kokoa, mutta nykyään ne on paljon suurempia kuin ennen. Lasten puolelta joku 164cm tai 170cm on usein sopivia.

Vierailija
76/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin juuri useita mekkoja ulkomailta, kaikki samojen mittojen mukaan samaa kokoa. Kun ne tulivat ja sovitin, niin olivat ihan laidasta laitaan. Osa liian pieniä, osa liian isoja. Tuntuu että vaatteiden koot ovat ihan hakuammuntaa.

Vierailija
77/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilasin juuri useita mekkoja ulkomailta, kaikki samojen mittojen mukaan samaa kokoa. Kun ne tulivat ja sovitin, niin olivat ihan laidasta laitaan. Osa liian pieniä, osa liian isoja. Tuntuu että vaatteiden koot ovat ihan hakuammuntaa.

Kokojen sijaan pitäisi nykyisin vaatteiden (etenkin nettikaupassa) kohdalla merkitä mikä on vaatteessa olevan vyötärökaisteleen pituus, lantion ympärys ja reidenkin ympärys sekä tietysti lahjepituus ja paidoissa helmanpituus, käsivarren ympärys ja ehkä kauluksen ympärys joissain vaatteissa.

Vähentäisi huomattavasti hutiostoja.

Minä olen tavallista pidempi nainen, en sovi suomalaiseen keskiarvovartalomalliin. Tästä syystä suomalaisten markkinoiden paidat ovat minulle lähinnä napapaitoja ja housujen lahkeetkin jäävät lyhyeksi. Ruotsalaisista nettikaupoista usein löydän itselleni sopivampia vaatteita. Etelä-Eurooppalaiset tai kiinalaiset koot eivät minulle sopiv mitenkään, ei vaikka ottaisi omaa kokoaan isomman. Onneksi sentään jostain voi ostaa. Suomalaisissa kaupoissa ei ymmärretä kertoa asiakkaalle vaatteen mittoja, kun oletetaan että meitä pitkiä naisia on suomessa niin vähän ettei heidän vuokseen kannata. Kuitenkin nuo tiedot ovat käytössä niissä nettikaupoissa - jostain syystä vain on pakko soittaa asiakaspalveluun ne tiedot saadakseen. Ei ole minusta hyvää asiakaspalvelua sellainen.

usassa on pitkien ihmisten kauppoja, kävin joskus ja jestas kun oli kerrankin mistä valita.

Vierailija
78/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan tässä muutama vuosi sitten vaatekoot pienenivät suomessa, kun siirryttiin noudattamaan jotain yleiseurooppalaista kokostandardia ja ihmisille opetettiin, että älkää hätääntykö, jos ennen ostitte m- koon vaatteita ja nyt täytyykin ostaa l-kokoa.

Vierailija
79/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kenelle se M sopii? Lähinnä lapsille.

Vierailija
80/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään nuorten keskuudessa muodissa on myös tietynlainen oversized-vaatetus. Normaalisti kokoa S käyttävät nuoret ostavat helposti t-paidat ja colleget koossa L ja XL.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan