Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: L on uusi M: Suomalaiset ostavat jatkuvasti suurempia vaatteita

Vierailija
20.07.2022 |

https://www.hs.fi/talous/art-2000008869494.html

"Suurempien vaatteiden kysyntä on lisääntynyt viime vuosina, ja marketit ovat kasvattaneet vaatteiden kokoskaaloja eli käytännössä lisänneet valikoimaan isoja kokoja."

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"On tärkeää että vaatteita on saatavilla kaikille vartalotyypeille".

Minä en löydä suomesta ikinä sopivia housuja. Olen 173cm pitkä ja minulla on epäsuomalaisittain pitkät sääret ja lyhyehkö selkä. Painan 48kg, eli vyötäröltä sopivien housujen lahje jää aina caprimalliseksi.

Virosta olen ostanut sopivia housuja, täältä ei löydy, ei sitten millään.

Mulla oli samat mitat nuorempana ja myös sama housujen mitta ongelma. Housut on nykyisinkin usein liian lyhyitä, mutta vaatekoko on hivenen kasvanut:D Nyt mietin, että kyllä sitä oli todella laihassa kunnossa tuolloin:) Parempi silti noin päin!

Nuorena sitä on vain hoikka. Minäkin painoin 58 kg. Jokin syömishäiriön alku oli, kun en syönyt paljon mitään.

Nyt painoa on 86 kg, melkein 30 kg enemmän. Olen indeksien mukaan ylipainoinen, mutta mielestäni en ole. Olen vain isokokoinen. Liikun 4 krt viikossa. Lihasmassaa löytyy. Kasvaa nopeasti lihasta. Kroppa on sen tyyppinen.

Vierailija
42/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on myös vanhempia kuin ikinä

No jaa, olen keski-ikäinen ja painan saman verran kuin lukiossa. Ikä ei automaattisesti lisää kiloja, jos elintavat on kunnossa.

Ei välttämättä. Mutta kyllä niitä kiloja varkain tuppaa tulemaan. Aineenvaihdunta hidastuu ja elintavat. Nuorena sitä söi, kun ehti. Yleensä ei ehtinyt, kun oli kiire näkemään kavereita. Nyt pitää syödä viisi kertaa päivässä.

Kuka sellaisia sääntöjä on laatinut. Syön yleensä kaksi kertaa päivässä, joskus harvoin kolme. Eli tavallaan harjoitan pätkäpaastoa, vaikka oikasta syön silloin, kun olen nälkäinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on myös vanhempia kuin ikinä

No jaa, olen keski-ikäinen ja painan saman verran kuin lukiossa. Ikä ei automaattisesti lisää kiloja, jos elintavat on kunnossa.

Ei välttämättä. Mutta kyllä niitä kiloja varkain tuppaa tulemaan. Aineenvaihdunta hidastuu ja elintavat. Nuorena sitä söi, kun ehti. Yleensä ei ehtinyt, kun oli kiire näkemään kavereita. Nyt pitää syödä viisi kertaa päivässä.

Kuka sellaisia sääntöjä on laatinut. Syön yleensä kaksi kertaa päivässä, joskus harvoin kolme. Eli tavallaan harjoitan pätkäpaastoa, vaikka oikasta syön silloin, kun olen nälkäinen.

Kai tässä iässä vähempikin riittäisi.

Vierailija
44/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hoikka (lääkärin sanoin todella laiha) 180 cm pitkä nainen (painan 69 kg). Kokoni on L. Mietin aina sovituskopissa puhistessani, mitä kokoa oikeasti lihavat pukevat päälle.

Onpa sinulla lihavista tykkäävä lääkäri ollut !  Et ole laiha ! itse  olen 170 ja 56 kg. Kukaan ei sano laihaksi, hoikka  urheilija kyllä olen 

Mua hoitaja kehui hoikaksi terveystarkastuksessa missä piti kertoa pituus ja paino. Olin silloin parin kilon päässä lievästä ylipainosta ja itseni mielestä tosi plössähtänyt. Toisaalta, kun huomioi sen, että kansasta 70% on vähintään ylipainoisia, niin kyllähän sitä joukosta erottuu normaalipainoisena.

Vierailija
45/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman harhaanjohtava uutinen, koska siinä tutkittiin vain markettikokoja. Voihan olla, että marketeista vaatteensa ostavat vain sattuvat olemaan isokokoisempia kuin kanssasiskonsa.

Vierailija
46/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinien kohdalla muutos on ollut todella raju, ja myös huolestuttavin. Olen huomannut, että nykyään kun tulee vastaan teiniporukoita, noin puolet on usein silmämääräisesti arvioiden ylipainoisia tai ylipainon rajalla. Alkaa olla tosi tavallista, että joku lukioikäinen tyttö on minua, nelikymppistä naista lihavampi.

Vierailija
47/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nike on pienentänyt kokoja, se mikä ennen oli M on nykyään S. Eli nykyinen M on mitoiltaan (uutena, ei venähtäneenä) paljon pienempi ja siihen on käytetty vähemmän materiaalia (kevyempi).

Tää on se oikea vastaus. Minulla on jotain ikivanhoja paitoja jotka on kokonumeroa pienempiä kuin nykyiset vastaavat samankokoiset. Lisäksi ne vanhat kestää vuosia satunnaisessa käytössä kun uudet hajoaa noin vuodessa eli kangaskin on huonontunut jostain syystä.

Vierailija
48/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nike on pienentänyt kokoja, se mikä ennen oli M on nykyään S. Eli nykyinen M on mitoiltaan (uutena, ei venähtäneenä) paljon pienempi ja siihen on käytetty vähemmän materiaalia (kevyempi).

Tää on se oikea vastaus. Minulla on jotain ikivanhoja paitoja jotka on kokonumeroa pienempiä kuin nykyiset vastaavat samankokoiset. Lisäksi ne vanhat kestää vuosia satunnaisessa käytössä kun uudet hajoaa noin vuodessa eli kangaskin on huonontunut jostain syystä.

Asia on juuri päinvastoin. Vintagevaatteista sen huomaa erityisesti. Olen kokoa 38, mutta vanhaa vaatetta ostaessa koko voi hyvin olla esim. 44.

Vierailija
49/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai laatua on huononnettu, että kauppa käy ja rahaa tulee enemmän. Huonompaa ja ohuempaa kangasta. Minulla on nyt päällä puma verkkarit. Varmaan kolme kertaa ohkaisempaa kangasta kuin 90 luvun vastaavat.

Vierailija
50/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääketeollisuus hieroo käsiään. Kehopositiivisuuspropaganda tehnyt tehtävänsä.

Vierailija
51/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asia on juuri päinvastoin. Vintagevaatteista sen huomaa erityisesti. Olen kokoa 38, mutta vanhaa vaatetta ostaessa koko voi hyvin olla esim. 44.

En puhunut 50-luvun vaatteista joissa kokostandardit on mitä on, joka valmistajalla ehkä omansa, vaan uudemmista. Vieläpä saman merkkisistä t-paidoista. 

Vierailija
52/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieman harhaanjohtava uutinen, koska siinä tutkittiin vain markettikokoja. Voihan olla, että marketeista vaatteensa ostavat vain sattuvat olemaan isokokoisempia kuin kanssasiskonsa.

Nimenomaan. Tosin, Stockaltakin oll ainakin kommentti.

Koot ovat kyllä muuttuneet myös vuosien varrella. Jos harrastaa esim. vintage-vaatteita kuten minä, on huomannut että järkevät koot vaihtelevat aivan laidasta laitaan.

Siitä huolimatta - 3XL (!) on aivan tajuton retkiteltta hei.

Vierailija
53/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on taas vakava varoitus suomen kansalle, kansa on ennätyslihavaa ja ylipainoista.

Lihavuus on hengenvaarallinen sairaus.

Eli koko kansa kuntokuurille hopi hopi.

Kehoposiitiivisyys ruokkii vaarallista haittalihavuutta.

Ps. I like slim girls

Kukaan ei välitä mistä sinä tykkään. Minä taas tykkään itsestäni ilman valtavaa rasvatyynyä takapuolellani ja höllyvistä reisistä. Ja nyt aion sille tehdä jotain. Jo on tultu 47kg alas niin mikä hitto siinä on kun ei ne viimeiset 5kg onnistu laihduttaa vaikka vuosia olen yrittänyt.

Vierailija
54/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko ostaa kun tänne saa vuodesta toiseen tuoda paskaa laatua joka kutistuu pesussa.

Vierailija
55/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonumerot nyt saatta vaihdella saman merkin sisälläkin. Klassinen esimerkki h&m:n sovituskopista: samat housut samassa koossa, mutta eriä väriä. Toiset on isot ja toiset ei mahdu jalkaan.

Mutta joo, kyllähän ihmiset on lihavampia kuin ennen. Lisäksi myös pidempiä ja lihaksikkaampia (ei toki kaikki) hyvän ravinnon ansiosta.

Vierailija
56/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hitto soikoo valmistajat muuttaa ennen hyvin istuneita slim-malleja teltoiksi. Just muuttui miesten Selected-pikeepaitojen malli ihan hirveen kokoiseksi sopisuhtaiselle ja hoikalle kropalle. 👹

Vierailija
57/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En puhunut 50-luvun vaatteista joissa kokostandardit on mitä on, joka valmistajalla ehkä omansa, vaan uudemmista. Vieläpä saman merkkisistä t-paidoista. 

Kai tiedät etteivät valmistajat noudata mitään kokostandardia? Vaatteeseen rakennetaan mitoitus, kukaan ei sano että S koon pitää olla tietynkokoinen. Sen voi itse keksiä.

Vierailija
58/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"On tärkeää että vaatteita on saatavilla kaikille vartalotyypeille".

Minä en löydä suomesta ikinä sopivia housuja. Olen 173cm pitkä ja minulla on epäsuomalaisittain pitkät sääret ja lyhyehkö selkä. Painan 48kg, eli vyötäröltä sopivien housujen lahje jää aina caprimalliseksi.

Virosta olen ostanut sopivia housuja, täältä ei löydy, ei sitten millään.

Mulla oli samat mitat nuorempana ja myös sama housujen mitta ongelma. Housut on nykyisinkin usein liian lyhyitä, mutta vaatekoko on hivenen kasvanut:D Nyt mietin, että kyllä sitä oli todella laihassa kunnossa tuolloin:) Parempi silti noin päin!

Nuorena sitä on vain hoikka. Minäkin painoin 58 kg. Jokin syömishäiriön alku oli, kun en syönyt paljon mitään.

Nyt painoa on 86 kg, melkein 30 kg enemmän. Olen indeksien mukaan ylipainoinen, mutta mielestäni en ole. Olen vain isokokoinen. Liikun 4 krt viikossa. Lihasmassaa löytyy. Kasvaa nopeasti lihasta. Kroppa on sen tyyppinen.

En oikein tiedä ketään, jolla lihasmassa kasvaisi niin nopeasti ja tuosta noin vain, että ihan vaatekokoon vaikuttaisi. Itse olen yrittänyt vuosia kasvattaa lihasta ja oikeastaan vaatekoko vain pienentynyt s/m -> xs/s.

Vierailija
59/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ässällä on 50 menty vuotta.

Samoin. 67 täytän syksyllä. 

Ja mainittakoon se kilpirauhasen vajaatoiminta joka ollut 30 vuotta sekä kaksi raskautta ja synnytystä jotka eivät ole kokoon vaikuttaneet.

Vierailija
60/84 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sulle L on sopiva? Pituudelta? Eikö vaatteet muuten pussita, jos olet laiha? Mä oon myös 180 cm ja hieman sua painavampi ja käytän yläosissa jopa s-kokoa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi