HS: L on uusi M: Suomalaiset ostavat jatkuvasti suurempia vaatteita
https://www.hs.fi/talous/art-2000008869494.html
"Suurempien vaatteiden kysyntä on lisääntynyt viime vuosina, ja marketit ovat kasvattaneet vaatteiden kokoskaaloja eli käytännössä lisänneet valikoimaan isoja kokoja."
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatekokoja on myös suurennettu. Entinen M-koko on nykyään S, olen verrannut vanhoja M-koon paitoja uusiin S-kokoisiin ja ne ovat samaa kokoa.
Olen pääosin kokoa M ja olen alkanut epäillä että onko minulla syömishäiriö vai näytänkö oikeasti hieman pullukalle. Koska voisin vannoa että näytän tukevalle eikä minun mielestäni M koossa pitäisi näyttää sellaiselle.
Olet vain isokokoinen. Minäkin olen. Käytän kokoa L paidoista ja M housuista.
Vierailija kirjoitti:
Myös kokonumerot ovat pienentyneet. Minulla oli aikaisemmin kengänkokona 42 ja myös 41 sopi jos parempaa ei ollut. Nyt ostan numeroa 44, vaelluskengissä jopa 45. Sama vaatteissa, mutta ei ehkä yhtä selkeästi.
m65
Urheilumerkeillä joudun minäkin ostamaan aina isompaa kokoa. Eikä sillä, että kokonumerolla itsessään olisi mitään väliä, mutta rasittavaa tilata netistä, kun saa aina arpoa, mikä kyseisessä mallissa oikea koko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hoikka (lääkärin sanoin todella laiha) 180 cm pitkä nainen (painan 69 kg). Kokoni on L. Mietin aina sovituskopissa puhistessani, mitä kokoa oikeasti lihavat pukevat päälle.
Onpa sinulla lihavista tykkäävä lääkäri ollut ! Et ole laiha ! itse olen 170 ja 56 kg. Kukaan ei sano laihaksi, hoikka urheilija kyllä olen
Niin ei teillä kovin paljon ole eroa mitä painoindeksiin tulee. Sinulla on bmi 19.3 laskettuna uudella kaavalla joka sopii pitkille ihmisille ja hänellä 20.6. koska hän on 10cm pitempi ja tietysti lihastakin enemmän niin oikeastaan olette saman kokoisia. Tietysti pitkä ihminen on vaikuttavampi näky kuin lyhyt ja siksi olemus kiinnittää huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"On tärkeää että vaatteita on saatavilla kaikille vartalotyypeille".
Minä en löydä suomesta ikinä sopivia housuja. Olen 173cm pitkä ja minulla on epäsuomalaisittain pitkät sääret ja lyhyehkö selkä. Painan 48kg, eli vyötäröltä sopivien housujen lahje jää aina caprimalliseksi.
Virosta olen ostanut sopivia housuja, täältä ei löydy, ei sitten millään.Minä olen hoikka 180-senttinen. Jos haluan caprimittaiset housut, lyhennän ne pitkistä housuista sopivan pituisiksi itse, koska kaikki valmiit caprit ovat minulle polvihousuja. Täyspitkien housujen saaminen onkin sitten iso haaste. Farkuista kyllä löytyy.
Mistä ostat farkkuja?
Kävin Espanjassa lomalla. Löytämäni sopivat vaatteet olivat kokoa XXL, 46.
Suomalainen rotu on isokokoista verrattuna siroihin espanjalaisiin. Suomalaisittain M:n muutettu L on silti jättikokoinen verrattuna latinokokoihin.
Tämä on taas vakava varoitus suomen kansalle, kansa on ennätyslihavaa ja ylipainoista.
Lihavuus on hengenvaarallinen sairaus.
Eli koko kansa kuntokuurille hopi hopi.
Kehoposiitiivisyys ruokkii vaarallista haittalihavuutta.
Ps. I like slim girls
20 vuotta sitten käyttämäni pusero kokoa 38 on samankokoinen kuin nykyinen 42. Miksi vaatekokoja suurennetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös kokonumerot ovat pienentyneet. Minulla oli aikaisemmin kengänkokona 42 ja myös 41 sopi jos parempaa ei ollut. Nyt ostan numeroa 44, vaelluskengissä jopa 45. Sama vaatteissa, mutta ei ehkä yhtä selkeästi.
m65
Urheilumerkeillä joudun minäkin ostamaan aina isompaa kokoa. Eikä sillä, että kokonumerolla itsessään olisi mitään väliä, mutta rasittavaa tilata netistä, kun saa aina arpoa, mikä kyseisessä mallissa oikea koko.
Noissa on kyllä vaihtelu suurta. Minulla kokomerkinnät pitävät urheiluvaatteista paikkansa, kun materiaali on joutavaa. Kroppa on kurvikas uimarin atleettinen kroppa. Oikein bikinikroppa.
Tätä yritin ex-tyttöystävälleni vinkata, mutta ero tuli.
Suomalaiset ovat myös paljon pidempiä kuin ennen. Minä, kuusikymppinen, olin 180 senttisenä nuoruudessani ja armeijassa miehistä pisimpiä, mutta nyt en enää edes keskipituinen ja jopa monet naiset ovat pidempiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen hoikka (lääkärin sanoin todella laiha) 180 cm pitkä nainen (painan 69 kg). Kokoni on L. Mietin aina sovituskopissa puhistessani, mitä kokoa oikeasti lihavat pukevat päälle.
Olen lähes täsmällen saman pituinen nainen ja painan 62 kiloa. En todellakaan luonnehtisi itseäni laihaksi, saati todella laihaksi. Minkälainen tankki se lääkäri mahtoi olla kun tuollaisia väittää?
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat myös paljon pidempiä kuin ennen. Minä, kuusikymppinen, olin 180 senttisenä nuoruudessani ja armeijassa miehistä pisimpiä, mutta nyt en enää edes keskipituinen ja jopa monet naiset ovat pidempiä.
Ihmisen koko on kasvanut joka suuntaan ravinnon takia. 1970-luvulla syötiin kesäkeittoa, ei ollut sipsejä ja karkkia niin paljon saatavilla. Nykyään lihatuotteet kuuluu ruokavalioon kaksi kertaa päivässä. Vielä jotain hormoneilla ruokittua karjaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on myös vanhempia kuin ikinä
No jaa, olen keski-ikäinen ja painan saman verran kuin lukiossa. Ikä ei automaattisesti lisää kiloja, jos elintavat on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
On monta x:ää ennen l: ää
Vierailija kirjoitti:
"On tärkeää että vaatteita on saatavilla kaikille vartalotyypeille".
Minä en löydä suomesta ikinä sopivia housuja. Olen 173cm pitkä ja minulla on epäsuomalaisittain pitkät sääret ja lyhyehkö selkä. Painan 48kg, eli vyötäröltä sopivien housujen lahje jää aina caprimalliseksi.
Virosta olen ostanut sopivia housuja, täältä ei löydy, ei sitten millään.
Mulla oli samat mitat nuorempana ja myös sama housujen mitta ongelma. Housut on nykyisinkin usein liian lyhyitä, mutta vaatekoko on hivenen kasvanut:D Nyt mietin, että kyllä sitä oli todella laihassa kunnossa tuolloin:) Parempi silti noin päin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa, olen keski-ikäinen ja painan saman verran kuin lukiossa. Ikä ei automaattisesti lisää kiloja, jos elintavat on kunnossa.
Ei välttämättä. Mutta kyllä niitä kiloja varkain tuppaa tulemaan. Aineenvaihdunta hidastuu ja elintavat. Nuorena sitä söi, kun ehti. Yleensä ei ehtinyt, kun oli kiire näkemään kavereita. Nyt pitää syödä viisi kertaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt 40 ja olen samankokoinen kuin mennessäni armeijaan 18-vuotiaana, painan edelleen noin 60 kg ja ei ole läskikerrosta.
Olen huomannut! Itse olen 185 cm nainen ja normaalipainon yläpäässä. Nykyään ei mitään ongelmaa löytää sopivia vaatteita peruskaupoista (no, jos lahje/hihapituus tietty). 15 vuotta sitten oli aivan tuskaa yrittää löytää mitään.
Minä olen hoikka 180-senttinen. Jos haluan caprimittaiset housut, lyhennän ne pitkistä housuista sopivan pituisiksi itse, koska kaikki valmiit caprit ovat minulle polvihousuja. Täyspitkien housujen saaminen onkin sitten iso haaste. Farkuista kyllä löytyy.