Yle: Mursu lopetetaan tai siirretään Korkeasaareen
Voi ressukkaa. Toivottavasti ottaisivat nyt hoitoon. Huomaa kyllä että tavallisilla eläinlääkäreillä ei ole mitään tietoa villieläimistä kun arvioivat sen ensin hyväkuntoiseksi..
Kommentit (887)
Luulen että olettama oli että mursu pitää lopettaa ja silloinkin ruho olisi pitänyt miltei samoin siirtää ja viedä avaukseen kun kyseessä näin harvinainen vieras. Näin mursu elävänä siirtämällä saatiin kuva että yritettiin pelastaa mursu vaikka alusta asti ammattilaisille on ollut selvää että mahdollisuudet selvitä siirrosta tai pitkään sen jälkeen on erittäin minimaaliset. Mutta ei olisi luonnossakaan enää selvinnyt joten tämä oli paras ratkaisu. Väliaikainen paikalle perustettu mursuhoitola olisi tuskin myöskään onnistunut, se olisi voinut vain pitkittää huonokuntoisen mursun eloa. RIP mursu.
Kun mursu on kuitenkin nukutettu, niin mikä siinä itse siirrossa on niin kuolemanvaaran tuottavaa?
Lueskelin ketjua ja voi morjens miten ihmiset yrittää rinnastaa mursun hoitamista kissoille ja koirille tehtäviin hoitotoimenpiteisiin. Esimerkiksi nahanalainen nesteytys. Pohdintatehtävä: kissoja ja koiria voi nesteyttää nahanalaisesti. Sitten taas esim hevosta, nautaa ja ihmistä ei voi. Kumpaan luokkaan luulette mursun menevän? Toinen on syöminen ennen rauhoitusta. Jälleen kerran kissoja, koiria (ja ihmisiä) pitää paastottaa. Sitten taas esim nautaa, hevosta ja kania ei tarvitse tai jopa ei saa. Onko palstalla tietoa osaako mursut oksentaa ja millainen on ruuansulatuksen ja hengitysteiden rakenne?
Näillä pseudotietämyksillä saataisiin eläintä kidutettua ainakin. Ei kannata neuvoa jos ei ole hajuakaan eläinten välisistä eroista. Nämä samat pätijät ovat varmasti niitä jotka päästävät koiransa juoksemaan vapaana niiden lakisääteisenä kiinnipitoaikana. Se siitä lintujen tai muiden villieläinten rauhasta.
Vierailija kirjoitti:
Kun mursu on kuitenkin nukutettu, niin mikä siinä itse siirrossa on niin kuolemanvaaran tuottavaa?
Kuolemanvaaran tuottivat osaamattomat asiantuntijat ja eläinlääkärit. Ei riittänyt ammattitaito edes mursun siirtoon.. potkut pitäisi antaa koko sakille.
Poliisi oli eristäny alueen. Ei ihmiset lähelle päässy. Joku taapero kyllä kitisi ja huusi, se kuului videolla ja häiritsi mursua taatusti. Miksei lasta viety pois?
Vierailija kirjoitti:
Ihmisille pistettään pitkä putki kurkkuun hapensaannin varmistamiseksi, muuten ilmatiet menee lyttyyyn kun nukkuu niin sikeästi ja kuolee. Minkälaonen tötterö mursunlla oli niin en teidä. Lisäksi rasvaa oli mursulla niin vähän että nukutusaineen määrä varmaan ollut hankala miettiä ja on voinut myös mennä liian syvään uneen mikä sekin aiheuttaa hengityslaman. Mun isälle kävi että sai liikaa nukutusainetta ja ei meinannut herätä millään kun oli rasvaton kaveri mutta muuta kokoa oli. Elukka voi myös saada sydänkohtauksen sterssin vuoksi siirrossa vaikka olisikin rauhoitettu/nukutettu.
Nämä mursuthan ei ole mitään tyhmiä kavereita. Kyllä ne tietää että perseilemällä saa ruokaa ja muutakin. Nyt sai ilmaisen kyydin hotelliin mutta ei kestänyt matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Poliisi oli eristäny alueen. Ei ihmiset lähelle päässy. Joku taapero kyllä kitisi ja huusi, se kuului videolla ja häiritsi mursua taatusti. Miksei lasta viety pois?
Koska lasten täytyy saada näkyä ja varsinkin kuulua, muuten se on lapsivihaa. Kuulemma.
Sääliksi käy eläinparkaa, komea eläin oli. Kunpa se olisi pystytty pelastamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pseudo-eläinrakkaiden piti saada viimeiset rääkkäykset nälkiintyneelle ja kuolevalle mursulle, sen sijaan että sairas ja kuolemaa tekevä eläin olisi lopetettu paikalla. Tietämättömyys eläimistä ja tämä ns. eläinrakkaus ja eläimen inhimillistäminen on jotain aivan järkyttävää. Newsflash, ette ole mitään eläinrakkaita eläinten ystäviä vaan rääkkääjiä.
Tehdääks kuule niin että t apa t itsesi ja tulen ja k usen haudallesi?
Tästä näkeekin hyvin, kuinka terveitä ns. eläinrakkaat ovat. Vahvistaa kyllä näkemystäni.
Ylimielisellä uhrautumisella et kirkasta kilpeäs. Haluat vaan loukata ja kiusata. Sekä ta ppaa eläimiä. Koeta kestää niin kohta pääset räiskimään kyyhkysiä ja orkkujasi saamaan.
Huhhuh. Sähän olet ihan harhainen, kuvittelet tietäväsi asioita tuntemattomasta ihmisestä. Hakeudu hoidon piiriin. Ylimielinen uhrautuja. 😂 Mitähän ylimielistä on siinä, että ei halua lisätä eläimen kärsimystä. Kukahan täällä haluaa tappaa eläimiä ja mahdollisimman kiduttavasti, pelastamisen nimissä? Ei ole loukkaamista ja kiusaamista, se on vaan totuus mikä sattuu. Ja sinun kannattaa todella hakeutua sinne ammattiavun piiriin.
Tekstistäsi vaan paistaa koko ajan läpi ylimielinen 'hahhaa minä tunnen luonnon ja lopetan sen KUN MINÄ niin tiedän'- asenne ja nautiskelu kun saat tätä 'sattuvaa tottuuttas' hieroa ihmisten naamaan.
Sulle tämä on vaan voitto-tappio tilanne ja nyt sitten voitit. Jos mursu olisi saanut elää tänään ja tulevaisuudessa niin vetäisit kiukkuviinaa vitutukseesi.
Enkä todellakaan hanki mitään apua vaan pidän asenteistani kiinni. Painu itse saamaan apua koulu- ja työpaikkakiusaajan menttaliteetillesi.
Valitettavasti en voittanut, koska eläintä ei päästetty kitumasta vaan eläinrakkaat voittivat, kun tehtiin tämä kärsimystä lisäävä kuolemaa tekevän eläimen pelastusyritys. Että ihan turhaan vääristelet siinä. Mistähän tuon viinankin vedit tähän. Projektio? Oletko itse kenties alkoholisti ja kännissä jo aamusta? Selittäisi tuon sairaalloisen raivoamisen, harhaluulot, kuolemantoivottelut tuntemattomalle ihmiselle ym. Ja eläinrakkaiden vikahan se oli, että mursu nyt kuoli pelastusyritykseen. Eli raivoa ihan itsellesi vaan. Olisitte jättäneet sen rannalle kitumaan niin olisi saanut elää ja olisit ollut tyytyväinen ja nauttinut.
Vierailija kirjoitti:
Luulen että olettama oli että mursu pitää lopettaa ja silloinkin ruho olisi pitänyt miltei samoin siirtää ja viedä avaukseen kun kyseessä näin harvinainen vieras. Näin mursu elävänä siirtämällä saatiin kuva että yritettiin pelastaa mursu vaikka alusta asti ammattilaisille on ollut selvää että mahdollisuudet selvitä siirrosta tai pitkään sen jälkeen on erittäin minimaaliset. Mutta ei olisi luonnossakaan enää selvinnyt joten tämä oli paras ratkaisu. Väliaikainen paikalle perustettu mursuhoitola olisi tuskin myöskään onnistunut, se olisi voinut vain pitkittää huonokuntoisen mursun eloa. RIP mursu.
Ihan maallikollekin oli selvää että mahdollisuudet selvitä siirrosta pienet. Maalaisjärki sen sanoo.
Mursu teki pihalla jo kuolemaa, näki sen jo maallikkokin. Monta päivää ihmeteltiin, tehdään somejuttuja, eikä autettu ajoissa. Siirtokin kesti liian kauan. Ahdas kuljetuskoppi, jossa mursu oli varmaan kaksinkerroin, eikä henki kulje. Nukutusaineen määrä kuolemaa tekevälle eläimelle? Parhaat viranomaiset juuri nyt kesälomilla? Hidasta pällistelyä. Mursu eksyi ja pohjoista kohti kompassi veti, mutta auttaa sitä olisi pitänyt jo aikoja sitten. Ei se täältä Itämeren pussista enää kotiinsa olisi osannut, eikä täällä ollut sopivaa ruokaakaan.
Eniten tässä ärsytti haminan ja kotkan asukkaat jotka eivät antaneet mursun olla rauhassa ja raahasivat lapsensakin mukaaan pällistelemään kuolinkamppailua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainoa, jolla tuli itku, kun seurasi tätä? 🥲
Ei tullut, mutta tulee kyllä jos mursu ei selviäkään elossa :(
Toisaalta ei tiedetä, miten vanha tuo oli? Kuoleehan kaikki lopulta.[/quot
Rip Mursu
Se oli yli 25-vuotias, vanhus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuolemanvaaran tuottivat osaamattomat asiantuntijat ja eläinlääkärit. Ei riittänyt ammattitaito edes mursun siirtoon.. potkut pitäisi antaa koko sakille.
Ja sä olet mursu asiantuntija? Olisit mennyt auttamaan, kun noin hyvin tiedät.
Vierailija kirjoitti:
Eniten tässä ärsytti haminan ja kotkan asukkaat jotka eivät antaneet mursun olla rauhassa ja raahasivat lapsensakin mukaaan pällistelemään kuolinkamppailua.
Ne on näitä samoja jotka tässäkin ketjussa ovat ylpeänä kertoneet kuinka lomallaan ovat käyneet Attican eläinpuistossa ja nähneet että Särkänniemen delfiinit ovat elossa Lopettakaa lastenne raahaminen eläinpuistoihin, merieläimiä pitävät ovat pahimpia ja pikkukalojakin esittelevät akvaariot samaa konsernia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, todellakin kummallista, ettei Suomessa ole erikoisosaamista sellaisen eläimen hoitoon, joka ei ole Suomessa koskaan käynyt.
Samanaikaisesti sitten öyhötetään, miten kaikenlaisille turhille paperinpyörittelijöille ja yliopistollisille muurahaisenmunatutkijoille pitää antaa potkut.
Eli annetaanko me nyt potkut kaikille, jotta jokainen saa olla tyytyväinen? Sitten jos oikeasti koirasi tai äitisi sairastuu, voit huutaa että missä on apu.
-ohis.
Arvasin että nukutettiin tahallaan kuoliaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Idootit paskahousut joiden aivojatoimintaa some ja älypuhelin on hallinut. Tässä on sitten lopputulos. Napit otsaan.
Varmaan olisi pitänyt tehdä väliaikainen mutta järeä aidattu merivesiallas häkki maapalalla ja ruokinta sinne loppukesäksi ja syksyllä yritetty nukuttaa ja siirtoa. Sitä ei voitu vaan tehdä keskelle asutusta kun uteliaat olisivat häirinneet mursua päivin öin ja tuskin olisi syönyt. Nyt nukutettiin liian syvään liian huonokuntoinen eläin, oliko sillä edes hengitystuubia matkalla?