Onko meidän perheessä jotain vikaa, kun 2 x 2500 € bruttotulot riittää ihan hyvään elintasoon?
Ollaan tulojen puolesta varmaan alempaa keskiluokkaa, mutta rahat riittävät ihan hyvin normaaliin elämiseen. Asutaan omistusasunnossa (kerrostalo), omistetaan vaatimaton mökki, ajellaan suht uudella autolla joka kuitenkin edullisempaa merkkiä. Kummallakaan ei ole ennestään esim. perittyä omaisuutta eikä ole tulossakaan, köyhistä perheistä molemmat aikuiset. Velkaa toki on, opinto-, asunto- ja autolainaa, mutta nämä on mitoitettu niin että rahat riittää elämiseen ja säästämiseen.
Kokkaillaan melko tavallista arkiruokaa ja grillaillaan tms. sitten viikonloppuisin. Ei osteta kallista jos ei halvintakaan. Ei hirveästi sisusteta eikä juuri matkustella kotimaan ulkopuolella, kun ei kiinnosta ja mökillä on mukavampaa. Ei ole kalliita harrastuksia, kun lenkkeily ja leffat riittää. Vaatteet ostetaan mieluiten hyvälaatuisina, mutta ei mitään merkkituotteita. Lasten (2 kpl) teini-ikäistyessä rahaa menee selvästi enemmän, mutta liikkumavaraa jää silti. Säästöön jää rahaa joka kuukausi, rahastoihin tottakai.
Tätä palstaa ja lehtiä lukiessa meidän pitäisi olla nyt hädissään hintojen noususta ja normaalioloissakin valittaa verotuksesta ja siitä, kuinka työtä tekemällä ei Suomessa rikastu. Vaan minä olen ihan tyytyväinen tähän elintasoon enkä ymmärrä, miksi pitäisi olla yhtään mitään enempää. Omaan lapsuuteen verrattuna meidän perhe on jopa rikas.
Mikäs meissä on vikana, kun rahat riittää ihan hyvin?
Kommentit (139)
Minulle mökkiviikonloput ovat pahinta kesässä, joten en kärsi lainkaan siitä että meillä ei ole mökkiä enkä sellaista haluaisikaan. :D Hämähäkkejä, ulkohuussi, kalan haju järven äärellä, huonot patjat ja mitä vielä. Jään mieluummin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, jos olette onnellisia. Monet taas nauttivat ulkomaanmatkoista ja muistakin harrastuksista kuin lenkkeily ja leffat.
Itse olen pienituloinen, mutta matkustelu onnistuu (vuodessa voi tehdä yhden ulkomaanmatkan, jonkun kotimaanmatkan ja lisäksi jotain Helsingin ja/tai Tukholman risteilyjä). Joten jos minulla pienituloisena onnistuu tuo, luulisi että kahden keskituloisen perheessäkin pitäisi onnistua. paitsi toki, jos rahat on ensin laitettu muihin kohteisiin.
Tai jokin risteily tuntuu vaan ihan pascalta jutulta, kuten minusta. En lähde edes kilon palasina. Muutaman kerran olen auton kanssa mennyt ja kun sitä hommaa katsoi niin sääliksi sitä porukkaa kävi. Jotkut pitää sitä luksuksena. Voi, voi.
No se on helppo tapa päästä Helsingistä Tallinnaan, esimerkiksi. Eivät kaikki mene laivalle laivan takia, vaan siksi, että menevät päiväksi hengailemaan Tallinnaan tai Tukholmaan. Ja lapsille laivalla matkustaminen voi olla todella hauska juttu. Pointti ei ollut se, onko se luksusta vai ei, vaan pointti oli se, että jos pienituloisella riittävät rahat tuohon mainittuun, niin luulisi kahden keskituloisen perheelläkin riittävän rahaa edes johonkin matkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mikä on hyvä elimtaso niin kukin määrittelee itse. Itse olen oikein tyytyväinen elintasooni. Saan kùussa rahaa 1600e nettona. 2 lasta asuu vuoroviikot mun luona. Asun maalla rivitalossa (järvi vieressä),on auto,ps5,hyvä kotiteatteri ym. Olen saanut ostettua kaiken mitä olen halunnutkin ja rahaa jää säästöön joka kuukausi. Lasten kanssa tulee reissailtua huvipuistoissa ym. Yksin ollessani käyn vain töissä ja ruokakaupassa.
Elämänlaatu muualla kuin pääkaupunkiseudulla olisi monille pienipalkkaisessa ammatissa oleville huomattavasti parempi. Kannattaa harkita muuttoa kun nyt työvoimasta on pulaa kaikkialla Suomessa. Miksi nesti myös kunnalliset palvelut toimivat paremmin muualla Suomessa kuin pääkaupunkiseudulla.
Mun koti on täällä. Mun perhe, ystävät, läheiset, harrastukset, jne. Jättäisin tämän kaiken minkä takia? Enevien rahavarojen takia?
Ystäviä ja harrastuksia saa muualtakin, eikä joku 50-200 km ole vielä paha matka läheisten kanssa pitää yhteyttä niin halutessaan. Toki jokaisen pitää miettiä itse mitä arvostaa haluaako kitkutella jatkuvassa rahapulassa siellä entisissä ympyröissä vai muuttaako ja saa paremman tilavamman asunnon ja rahat riittää parempaan elintasoon. Valintoja ,valintoja...
Niin, minä olen valinnut tämän elämän. Tämän hetkisen maailman tilanteen johdosta näyttää siltä, että luuseruuden sijasta minä olen se voittaja, kun en ole elänyt sen paremman elintason toivossa. Ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta.
Minun mielestäni sinulla ei ole elämää.
Näin me ihmiset arvostamme eri asioita.
Minulla on työ, ystäviä, läheiset ja harrastuksia. Minulla ei ole elämää, kun ei ole asuntovelkaa, autovelkaa, osamaksu velkoja matkoista, joulusta, kevätverhoista, jne, eivätkä lapset vie loppuja jotka noista sattuu jäämään? Huh, onneksi arvostamme eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Minulle mökkiviikonloput ovat pahinta kesässä, joten en kärsi lainkaan siitä että meillä ei ole mökkiä enkä sellaista haluaisikaan. :D Hämähäkkejä, ulkohuussi, kalan haju järven äärellä, huonot patjat ja mitä vielä. Jään mieluummin kotiin.
Lokit, punkit, hanhet, sinilevä, vesijettiralli, jne. Yksi ilta kaverin mökillä riitti, mutta kaikilla muilla mökkiläisillä onkin oma saari jonkun äärestä rauhallisella järvellä.🤣
Miksi säästätte jos on noin paljon velkaa? Tavoitteen pitäisi olla velattomuudessa.
Kyllä nuo tulot riittävät hyvään elämään, myös teinien kanssa. Minulla on yh:na tjlot olleet vuoden 1900/ kk ja kaksi teiniä. Nyt ei meinaa riittää ja toisen teinin harrastus pitäisi lopettaa ilman isovanhempien apua.
Kun sain 2800 bruttona rahaa oli minusta hyvin ja kävimme juurikin risteilyillä ja kylpylöissä jna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lokit, punkit, hanhet, sinilevä, vesijettiralli, jne. Yksi ilta kaverin mökillä riitti, mutta kaikilla muilla mökkiläisillä onkin oma saari jonkun äärestä rauhallisella järvellä.🤣
Kaverin mökillä ei ikinä tunnu samalta kuin omalla. Omalla mökillä jo se paikka itsessään on rakas, ja vaikka yhden viikon ajan olisi sinilevää, sen kestää kun niitä levättömiäkin viikkoja tulee. Meidän mökillä ei ole ollut sinilevää eikä lokkeja, mutta esim. omaa mökkifiilistä eivät siellä olevat hyttyset, paarmat tai mäkäräiset pilaa, mutta ymmärrän, että joku muu voi kokea ne toisin. Itse olen kai tottunut niihin, kun olen lapsesta asti viettänyt kesiä maalla järven rannalla. Punkit eivät muuten ole nimenomaan mökkien riesa, vaan itse olen saanut punkkeja ihan Helsingissäkin. Omalla mökillä sitä nauttii vain siellä olosta, mutta eihän joku kaverin mökki ikinä tunnu samalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mikä on hyvä elimtaso niin kukin määrittelee itse. Itse olen oikein tyytyväinen elintasooni. Saan kùussa rahaa 1600e nettona. 2 lasta asuu vuoroviikot mun luona. Asun maalla rivitalossa (järvi vieressä),on auto,ps5,hyvä kotiteatteri ym. Olen saanut ostettua kaiken mitä olen halunnutkin ja rahaa jää säästöön joka kuukausi. Lasten kanssa tulee reissailtua huvipuistoissa ym. Yksin ollessani käyn vain töissä ja ruokakaupassa.
Elämänlaatu muualla kuin pääkaupunkiseudulla olisi monille pienipalkkaisessa ammatissa oleville huomattavasti parempi. Kannattaa harkita muuttoa kun nyt työvoimasta on pulaa kaikkialla Suomessa. Miksi nesti myös kunnalliset palvelut toimivat paremmin muualla Suomessa kuin pääkaupunkiseudulla.
Mun koti on täällä. Mun perhe, ystävät, läheiset, harrastukset, jne. Jättäisin tämän kaiken minkä takia? Enevien rahavarojen takia?
Ystäviä ja harrastuksia saa muualtakin, eikä joku 50-200 km ole vielä paha matka läheisten kanssa pitää yhteyttä niin halutessaan. Toki jokaisen pitää miettiä itse mitä arvostaa haluaako kitkutella jatkuvassa rahapulassa siellä entisissä ympyröissä vai muuttaako ja saa paremman tilavamman asunnon ja rahat riittää parempaan elintasoon. Valintoja ,valintoja...
Niin, minä olen valinnut tämän elämän. Tämän hetkisen maailman tilanteen johdosta näyttää siltä, että luuseruuden sijasta minä olen se voittaja, kun en ole elänyt sen paremman elintason toivossa. Ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta.
Kelan ja sossun eläteillä ei tosiaan ole huolta huomisesta. Laskujen maksaja löytyy aina.
Minä olen ihan töissä käyvä lähihoitaja, joku tunnusti ne elämän realiteetit jo varhaisessa vaiheessa. Ostin 25000e maksaneen rivitalo yksiön syrjäseudulta ja menin 700m päähän kotoa töihin. Lapsista en ole koskaan haaveillut.
Ps. Putkiremppa tehtiin jo pari vuotta sitten.
Olemme 2 lapsen ydinperhe ja tulomme olisivat 100% työajalla sama, mutta 5v menee toisella vanhemmalla hoitovapaalla ja toinen 5v lyhene tyhennetyllä työajalla. Meillä on yksi velaton auto ja asumiskulut ovat 1300-1800 riippuen paljon kiinnostaa lainaa lyhentää. Tuo siis sisälsi vastikkeen. Asunto on pari vuotta vanha ja se on maksettu viimeistään 15v päästä. Muita velkoja ei ole ja kulutetaan harkiten, mutta saadaan ostettua kaikki mitä halutaan.
Syödään monipuolista kotiruokaa (lohta ja kasviksia myös) ja kerran viikossa ulkona. Kesällä käyty laivalla, huivipuistoissa, kylpylässä ja arkena harrastetaan uintia, pyöräilyä, lenkkeily. Lapsia käytetään sisäleikkipuistossa ja jumpassa, kirjastossa jne. Eihän sitä rahaa koskaan ole liikaa, mutta en keksi mistä olisi varsinaisesti puutetta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi säästätte jos on noin paljon velkaa? Tavoitteen pitäisi olla velattomuudessa.
Isoisäsikö kertoi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, jos olette onnellisia. Monet taas nauttivat ulkomaanmatkoista ja muistakin harrastuksista kuin lenkkeily ja leffat.
Tuosta syystä suomalaiset perheet ovat aina p.a
Halutaan "välillä hieman luksusta", eli asioita joihin palaa kerralla paljon. Jos tulot nousee 2 000 eur vuodessa, se raha poltetaan viikon matkalla. Pari ravintolailtaa päälle ja VISA on taas tapissa.
Emme ole peeaa emmekä polta kahta tuhatta viikon matkaan ikinä, mutta matkustelemme kyllä. Ja käymme ulkona syömässä ja meillä on maksullisia harrastuksia. Elämästä kannattaa nauttia silloin, kun on terve. Käärinliinassa ei ole taskuja.
eri
Mutta mitäs sanot siihen, että on erilaisia nauttimistapoja? Joku vihaa mökkiä, toinen tykkää kovin. Sinä matkustat, toinen ei halua matkustella eikä edes mennä ravintolaan syömään. Hänellä on muunlaisia nautintoja elämässään. Ei pitäisi ajatella, että ne omat nautinnot ovat ne ainoat oikeat elämän nautinnot.
Olen syönyt elämässäni kymmenissä Michelin ravintoloissa, matkustanut ympäri maailman, ja aina huomaan, että kotona on paras ja on mukavaa ja maukasta syödä perheen kanssa itse kokattu ateria.
Juuri näin. Olen tuon kirjoittaja ja itse työn puolesta matkustin viimeiset 25 työvuottani ympäri vuoden. Olen saanut tarpeekseni matkustamisesta. Nyt eläkkeellä asun maaseudulla ok-talossa ja mikään ei ole hienompaa kuin oma puutarha, sen antimet ja metsäretket omilla eväillä tai talvella työpajassani maalata tai rempata jotain vanhaa huonekalua. Olen melkoisen hyvä kokki ja ulkona leivinuunissa paistan leivät. Ystäviä kutsun kotiini ja käyn itse myös välillä heidän luonaan. Kesällä käyn ulkoilmakonserteissa ja kesäteatterissa asumallani paikkakunnalla. Rahasta ei ole kiinni, etten enää matkustele tai että olisi joku nautinto syödä viiden tähden ravintoloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halutaan "välillä hieman luksusta", eli asioita joihin palaa kerralla paljon. Jos tulot nousee 2 000 eur vuodessa, se raha poltetaan viikon matkalla. Pari ravintolailtaa päälle ja VISA on taas tapissa.
No, ei me kyllä olla aina pa. Säästetään reissuihin ja hetken saattaa olla reissun jälkeen "tiukempaa" ilman, että täytyisi siitä tylsästä peruselämästä karsia mitään. Ei tarvitse elää kädestä suuhun ja on kiva nauttia välillä luksuksesta sen tylsän harmaan arjen keskellä. Kaikki reissut ovat olleet aina upeita ja ikimuistoisia ja on aina yhtä kokemusta rikkaampi.
Eikö kannattaisi tehdä arjesta mukavaa?
Elämä menee hukkaan jos se tuntuu elämältä vain parin lomaviikon aikana.
Voi luoja mikä näkökulma elämään. Huh huh.
Sinun näkökulma haiskahtaa vähän kateudelta. Huh huh.
Meillä nettotulot tuota tasoa ja eletään mun mielestä tosi mukavasti. Toki aikalailla "kädestä" suuhun paitsi saan kyllä pari sataa joka kuukausi säästöön + asuntolainaa lyhennetään tonni sekä autolainaa 300. Eli kaikki menee pennilleen, mitä tulee, mutta eipä velkaannuta vaan velat lyhenee ja hiukan tosiaan jää sukanvarteenkin.
En koe tässä tilanteessa järkeä pyrkiä pihistämään. Olemme keski-ikäisiä, teini-ikäiset lapset ja ehdimme kyllä säästää, kun lapset muuttaa pois muutaman vuoden sisällä. Vaikka joutuisimme tukemaan lapsia opiskeluaikana, niin se on silti halvempaa kuin elättää niitä tässä. Laskin, että huomioimatta asuntoa kuukausikulut lapsista on luokkaa 1200-1300 Euroa. Siihen verrattuna vaikka 200 Euroa/lapsi tukirahaa on pientä. Me haluamme tehdä kivoja asioita lasten kanssa. Esim. matkustamme koko sakilla kolmesti vuodessa (2020 tauko, 2021 tehtiin jo kaksi matkaa ja tänä vuonna tulee neljä) ja asutaan laadukkaissa hotelleissa. Vanhemmalla lapsella on oma auto käytössä. Nuoremmalla taas kallis harrastus. Minusta me emme ole erityisen pihejä, mutta ehkä sitten itsestämme tingimme, jotta saamme muuten nauttia elämästä. En osta kalliita vaatteita, värjään edelleen tukkani kuten nuorena jne. Tasapainossa kuitenkin talous pysyy ja joku sivusta voi miettiä, miten noilla on varaa jatkuvasti kaikkeen. Ehkä se tosiaan on se, etten ikinä ostaisi itselleni edes 100 Euron takkia. Lapsille on joskus tullutkin ostettua. En arvosta materiaa enää omalla kohdalla. Haluan mielummin elämyksiä. Lasten kanssa vaikka kallista se tällä porukalla on lomailla ja syödä ulkona. Nauroin taannoin, että ravintolalaskua maksaessa joskus muistuu ajat, kun lapsi otti 7,90 lastenannoksen. Nyt se on sitten täysimittainen ateria ja ovat vielä sillai ennakkoluulottomia, että eksoottisetkin alkupalat menee yms. Kun lähtevät tästä. Laskut puolittuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisältö on raameja tärkeämpi. Mitä se parempi elintaso esim sinulle antaa? Matkoja? Vaatteita? Ruokaa? Ja muita ns korkeampia arvoja? Minulla on suojaa, ruoka ja vaateet? Minkä perässä mun nyt pitäisi sinusta vielä lähteä juoksemaan?
Parempi tulotaso antaa turvaa, kun pölynimuri hajoaa voi kävellä kauppaan ja ostaa sen, miettimättä että tuo olisi parempi mutta on varaa vain tähän. Eikä myöskään tarvitse miettiä miten sen osto vaikuttaa muuhun elämään. Kun kaveri kutsuu häihin 500km päähän voi varata hotellin, ostaa lahjan ja uudet kengät, juhlamekkon, ovh 600€, on voinut ostaa alesta 200€ vaikka kutsu ei vielä ole tullutkaan. Ikävä vaiva on vaivannut ja lääkäriajan tksta saisi vasta syyskuussa, yksityiselle voi maksaa 200€ ja saa mielen rauhan heti. Sitä on se elintaso, nimenomaan turvaa. Elän hyvin vaatimatonta elämää, harkitsen tarkkaan mitä ostan, ihan vain koska en pidä turhasta tavarasta.
Välillä kaipaan elämyksiä ja niihin on varaa, suunnittelen matkaa ystävän kanssa 1vk/ 3000€. Jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista asuu jossain muualla kuin Helsingissä ja hyvästä syystä. Ellei tulot ole todella kovat, ei siellä omistusasunnossa asumisessa ole mitään järkeä. Rikkaat sitten asia erikseen.
Vuokralla asumisessa ei ole järkeä. Siinä kerryttää muiden varallisuutta omansa sijaan. vuokralla asumisesta nen kannattaa vain muutama käki Sossu ja kela kuittaa vuokran.
Koti, jossa asuu on vain kuluerä joka ei tuota mitään. Mitä luulet, että esim aloittajalla jää käteen tuosta 180000e, kun hän sen joskus realisoi?
Miksi hänen pitäisi se realisoida? Ihmisen pitää kumminkin niin jossain asua. Koti ei ole sijoitus siinä mielessä..Kun laina on lyhennetty, asumiskustannukset tippuvat pelkkään hoitovastikkeeseen. Monin paikoin nämä ovat pari sataa kuukaudessa. Toki jotain remppaa voi joskus tulla, mutta ne toisaalta nostaa asunnon arvoa jos sitä haluaa ajatella.
Jos ihminen maksaa vuokraa 20 vuoden aikana 220 000 e, niin mitä hänelle maksetaan, kun muuttaa pois. Jos lyhentää samanvertaisina lainaa ja vaikka hinta olisi vain puolet tuosta, hän saa käteensä 110 000 e. Aina kuitenkin ajatellaan, että pahinta on jos omistusasunnon hinta putoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme ole peeaa emmekä polta kahta tuhatta viikon matkaan ikinä, mutta matkustelemme kyllä. Ja käymme ulkona syömässä ja meillä on maksullisia harrastuksia. Elämästä kannattaa nauttia silloin, kun on terve. Käärinliinassa ei ole taskuja.
eri
Mutta mitäs sanot siihen, että on erilaisia nauttimistapoja? Joku vihaa mökkiä, toinen tykkää kovin. Sinä matkustat, toinen ei halua matkustella eikä edes mennä ravintolaan syömään. Hänellä on muunlaisia nautintoja elämässään. Ei pitäisi ajatella, että ne omat nautinnot ovat ne ainoat oikeat elämän nautinnot.
Olen syönyt elämässäni kymmenissä Michelin ravintoloissa, matkustanut ympäri maailman, ja aina huomaan, että kotona on paras ja on mukavaa ja maukasta syödä perheen kanssa itse kokattu ateria.
Juuri näin. Olen tuon kirjoittaja ja itse työn puolesta matkustin viimeiset 25 työvuottani ympäri vuoden. Olen saanut tarpeekseni matkustamisesta. Nyt eläkkeellä asun maaseudulla ok-talossa ja mikään ei ole hienompaa kuin oma puutarha, sen antimet ja metsäretket omilla eväillä tai talvella työpajassani maalata tai rempata jotain vanhaa huonekalua. Olen melkoisen hyvä kokki ja ulkona leivinuunissa paistan leivät. Ystäviä kutsun kotiini ja käyn itse myös välillä heidän luonaan. Kesällä käyn ulkoilmakonserteissa ja kesäteatterissa asumallani paikkakunnalla. Rahasta ei ole kiinni, etten enää matkustele tai että olisi joku nautinto syödä viiden tähden ravintoloissa.
Ja tuo talo on viimeistä huutoa ja täysin huoltovapaa? Pihakin tyhjentyy lumesta, jne kuin itsestään?
Mikään ei ole hienompaa kuin tämä keskustan kattohuoneisto, jossa kaikki on kävelymatkan päässä. Sitä, kun on koko ikänsä tehnyt työtä, joka on vienyt paikkaan, jos toiseenkin osaa arvostaa sitä joutoaikaa, eikä enää tarvitse suorittaa sitä elämää luettelemalla miten sen aikansa käyttää ja samalla kuvitella miten kaikki on minulle nyt kateellisia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä nettotulot tuota tasoa ja eletään mun mielestä tosi mukavasti. Toki aikalailla "kädestä" suuhun paitsi saan kyllä pari sataa joka kuukausi säästöön + asuntolainaa lyhennetään tonni sekä autolainaa 300. Eli kaikki menee pennilleen, mitä tulee, mutta eipä velkaannuta vaan velat lyhenee ja hiukan tosiaan jää sukanvarteenkin.
En koe tässä tilanteessa järkeä pyrkiä pihistämään. Olemme keski-ikäisiä, teini-ikäiset lapset ja ehdimme kyllä säästää, kun lapset muuttaa pois muutaman vuoden sisällä. Vaikka joutuisimme tukemaan lapsia opiskeluaikana, niin se on silti halvempaa kuin elättää niitä tässä. Laskin, että huomioimatta asuntoa kuukausikulut lapsista on luokkaa 1200-1300 Euroa. Siihen verrattuna vaikka 200 Euroa/lapsi tukirahaa on pientä. Me haluamme tehdä kivoja asioita lasten kanssa. Esim. matkustamme koko sakilla kolmesti vuodessa (2020 tauko, 2021 tehtiin jo kaksi matkaa ja tänä vuonna tulee neljä) ja asutaan laadukkaissa hotelleissa. Vanhemmalla lapsella on oma auto käytössä. Nuoremmalla taas kallis harrastus. Minusta me emme ole erityisen pihejä, mutta ehkä sitten itsestämme tingimme, jotta saamme muuten nauttia elämästä. En osta kalliita vaatteita, värjään edelleen tukkani kuten nuorena jne. Tasapainossa kuitenkin talous pysyy ja joku sivusta voi miettiä, miten noilla on varaa jatkuvasti kaikkeen. Ehkä se tosiaan on se, etten ikinä ostaisi itselleni edes 100 Euron takkia. Lapsille on joskus tullutkin ostettua. En arvosta materiaa enää omalla kohdalla. Haluan mielummin elämyksiä. Lasten kanssa vaikka kallista se tällä porukalla on lomailla ja syödä ulkona. Nauroin taannoin, että ravintolalaskua maksaessa joskus muistuu ajat, kun lapsi otti 7,90 lastenannoksen. Nyt se on sitten täysimittainen ateria ja ovat vielä sillai ennakkoluulottomia, että eksoottisetkin alkupalat menee yms. Kun lähtevät tästä. Laskut puolittuu.
Ap verrattuna teillä on noin 1500€ isommat nettotulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Siksi me haluammekin näyttää lapsille sitä maailmaa mistä historian- ja maatiedonkirjoissa kerrotaan. Sitä oppii arvostamaan arjen pieniä asioita ihan eri tavalla kun vähän näkee miten asiat on tämän maan rajojen ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva haluaa lähteä synnyinseudultasn, ellei ole jokin hyvä syy. Kyllä omaiset ja ystävät ovat tärkeä syy pysyä kotiseudulla, vaikka se olisikin pk-seutu.
Minun mielestäni sinulla ei ole elämää.
Näin me ihmiset arvostamme eri asioita.