Haluan vauvan, mutta suhde epäilyttää.
Olen 35-vuotias nainen ja haaveilen perheestä. Ongelmaksi muodostuu nyt se, että minulla pari vuotta kestänyt suhde, joka muuten kaikinpuolin hyvä, mutta miehen joka vkl kaljan juonti alkanut pänniä. Mikäli tästä suhteesta lähden niin tuskin enää tapaan ketään varteenotettavaa kenen kanssa perhettä perustaa ikäkin kun alkaa jo painaa. Mietin jo, että teenkö lapsen silläkin riskillä, että jossain kohtaa ero tulee ellei miehen alkon käyttöön tule tolkkua? Mitä te tekisitte?
Kommentit (110)
tämä lienee täysin avantgardista ajattelua, mutta jos käytetään alkoa pariskuntana niin sen voi tehdä yhdessä. esim molemmat juovat joskus viiniä/olutta ruokajuomana. pelkkä minkään lipittely ilman syötävää ei tee hyvää koskaan, ellei tavoite ole pelkkä känni
varsinkin, jos vain toinen juo niin se olisi hyvä käydä läpi. käykö sulle että mä juon näin viikonloppuisin? onko se okei? ai on ,ai ei oo. edelleen väitän että 6 olutta tekee miehellekin jo ainakin nousuhumalan, ja käytös muuttuu aina kännissä. ehkä ap:n mies on saanut kotoaan mallin jossa nollataan pää juomalla ja toistaa sitä. keskustelkaa yhdessä siitä tavasta ja voisiko sitä muuttaa jotenkin. niin että molemmilla on hyvä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyse on vaan viikonloppujuomisesta eikä edes mistään örvellyksestä, niin varmasti suurin osa suomalaisista on alkoholisteja. On siinä vissi ero ottaako lauantai-iltana saunan jälkeen muutaman oluen kuin alkaa jo hyvissä ajoin juomaan viinaa pitkän kaavan mukaan ja örveltää kuset housuissa jossain kyläbaarin edustalla...
Ap kirjoitti edellä, että viikonloput sujuvat mukavasti heillä yhdessä, mutta viikolla miehellä kuluu usein 6pulloa illassa. näin ymmärsin. minuakin vaivaisi tuo, että miksi mies juo . itse tulen 6 oluesta täysin känniin jo, ja epäilen että ap:n mieskin siitä humaltuu ,joten ei se ihan tavallista ole. kyllä alkoa voi käyttää, mutta tuossa määrä on vähän suurta. yksi olut ruokajuomana viikollakin, ei mitään ongelmaa itselle.
Eikös mies nimenomaan ota viikonloppuiltaisin eikä viikolla?
jos luet ketjun, huomannet, että juominen on pääsääntöiseti viikolla. viikonloput kuulema sujuvat ilman alkoa heillä yhdessä tehden ja toimien.
Lue sinä uudestaan. Vkl=viikonloppu.
kappas niin kai olikin, käsitin jostain syystä koko ajan että hän joisi viikolla jostain syystä. kun ap kirjoitti että viikonloput sujuvat hyvin yhdessä heillä...
noh, "ongelma" lienee kuitenkin sama, juominen.
mitä ehdotat itse tuossa tilanteessa heille?
Niin. On siinä eroa juoda lauantai-iltana 6 olutta kuin pitkin viikkoa. Jostain syystä en vaan näe sitä ongelmallisena. Toki sitten, jos se on oikeasti ihan pakonomaista, ettei voi IKINÄ olla ilman olutta viikonloppuisin. Oikeasti suurin osa suomalaisista käyttää alkoa viikonloppuisin. Jotkut muutaman viinilasillisen (se ei ole yhtään olutta parempi), jotkut muutaman saunakaljan tai -siiderin ja jotkut sitten kiskovat viinaa ja istuvat baareissa. Ja ihan ns. paremmissakin piireissä etenkin kesäaikaan on varsin yleistä, että istuskellaan vaikka mökin terassilla saunan jälkeen olutpullo tai viinilasi kourassa ja se ei jää vaan yhteen.
Tätä juuri mietin, että teenkö tässä kärpäsestä härkästä? Miten teidän muiden miehet? Kuluuko alkoa kuinka paljon?
Ap
Meillä menee alkoholia perjantaina tai lauantaina tyypillisesti ruoan kanssa viinipullo puoliksi ja saunan kanssa yksi olut, miehellä joskus harvoin kaksi. Ja tämä siis jompana kumpana päivänä, ei molempina saati pitkin viikkoa. Minusta tämä on vielä normaalia, ja silti olen sitä mieletä, että jos meillä olisi kuvioissa pieni lapsi, määrä olisi ehkä tuotakin vähäisempi. Jompi kumpi jättäisi ainakin sen viinin pois tai joisi vain yhden lasillisen. Jotenkin säälittää nää sönköttäjät täällä, joiden mielestä pari on yhtä kuin kuusi tai vaikka kymmenen. Mutta kyllähän juopoilla näitä selityksiä tunnetusti riittää.
Miehen lapsuuden kodissa tämä on ollut se tapa rentoutua, kaljaa koneeseen. Omassa lapsuuden perheessä tapa rentoutua on ollut urheilu..
Vierailija kirjoitti:
tämä lienee täysin avantgardista ajattelua, mutta jos käytetään alkoa pariskuntana niin sen voi tehdä yhdessä. esim molemmat juovat joskus viiniä/olutta ruokajuomana. pelkkä minkään lipittely ilman syötävää ei tee hyvää koskaan, ellei tavoite ole pelkkä känni
varsinkin, jos vain toinen juo niin se olisi hyvä käydä läpi. käykö sulle että mä juon näin viikonloppuisin? onko se okei? ai on ,ai ei oo. edelleen väitän että 6 olutta tekee miehellekin jo ainakin nousuhumalan, ja käytös muuttuu aina kännissä. ehkä ap:n mies on saanut kotoaan mallin jossa nollataan pää juomalla ja toistaa sitä. keskustelkaa yhdessä siitä tavasta ja voisiko sitä muuttaa jotenkin. niin että molemmilla on hyvä olla.
laitoin tämän siis sillä ajatuksella että pariskunnalla ei vielä ole lasta.
jos on lapsi perheessä tulee olla yhteiset pelisäännöt miten suhtaudutaan alkoon ja pitää niistä kiinni yhdessä. suurin osa kai pitäytyy pitkään raittiudessa kotona silloin.
Ehkä jotenkin tässä ärsyttää sekin, että eikö miehellä mitään muuta tapaa rentoutua kuin tuo kaljan kittaus. Keksisi vaikka jonkun harrastuksen..
Jotenkin vastuuttomia nämä neuvot että ap:n pitäisi haaskata hedelmällisiä vuosiaan jonkun juopon koutsaamiseen. Pitäisi muka selvittää ihan terapiassa että mikä pienellä on kun on niin paha olla. Ei missään nimessä vauvaa tuohon kuvioon. Ja mies selvitelköön itse terapiassa mikä on vialla, ei ole naisen vastuulla!
Mä päätin tehdä juopon kanssa lapsen. Ikää jo 37, joten ei mitään mahdollisuuksia ehtiä löytää uutta isäehdokasta. Lisäksi olin 10 vuotta sinkkuna ennen tätä miestä, ja tämä oli ainoa joka minut kelpuutti, joten en varmastikaan tule ikinä uutta löytämään. Nyt siis raskaus ihan alkuvaiheessa, ja haaveissa vielä toinenkin perään. Jos mies lapsen synnyttyäkin jatkaa joka vloppuista ryyppäämistään, niin saa tehdä sen keskenään. Minä pärjään kyllä lasten kanssa ihan keskenäni.
Vierailija kirjoitti:
Mä päätin tehdä juopon kanssa lapsen. Ikää jo 37, joten ei mitään mahdollisuuksia ehtiä löytää uutta isäehdokasta. Lisäksi olin 10 vuotta sinkkuna ennen tätä miestä, ja tämä oli ainoa joka minut kelpuutti, joten en varmastikaan tule ikinä uutta löytämään. Nyt siis raskaus ihan alkuvaiheessa, ja haaveissa vielä toinenkin perään. Jos mies lapsen synnyttyäkin jatkaa joka vloppuista ryyppäämistään, niin saa tehdä sen keskenään. Minä pärjään kyllä lasten kanssa ihan keskenäni.
Eli siis kenen kanssa sä teet sen "toisenkin perään", jos mies saa lähtöpassit kun juominen jatkuu? Meinaatko että tulet heti synnytyksen jälkeen uudestaan raskaaksi? Vai katseleko miehen kännäilyjä siinä sivussa kun hoidat yksin vauvaa ja yritätte samalla uutta, ehkä parisen vuotta? Ja onko miehelläsikin haaveissa se toinen perään?
ps. Itse en olisi univelkojen kanssa pärjännyt edes yhden kanssa yksin järjissäni. Pahoittelen tylyä tekstiä, mutta kuulostat vähän naiivilta suunitelmiesi kanssa. Hommaa hyvä ihminen tukiverkostot ainakin valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun ongelma on se että haluat vauvan.
Vauvaikä on vain yksi vaihe ihmisen elämässä.
Mieti asiaa lapsen kannalta.
Se vauva kasvaa hyvin nopeasti ihan omaksi yksilöksi, lapseksi, ihmiseksi.
Perhettä tuosta ei tule.En tarkoittanut kirjaimellisesti, että haluan nimenomaan vauvan vaan lapsen elämääni.
Ap
Kirjaimellisesti oma biologinen lapsi on ensin vauva ja kasvaa lapseksi 🙄
Vanhemmuus ja alkoholi ei ole mustavalkoinen asia. Ei ole pakko olla raivoraitis, jos on lapsia. Lapsikin oppii mitä on vastuullinen alkoholin käyttö, jos näkee vanhempien ottavan ruuan kanssa lasin viiniä tai saunaoluen. Mutta edes pienessä hiprakassa oleva vanhempi on lapsen mielestä ahdistava näky; vanhempi on omituinen ja tuntuu vieraalta. Nyrkkisääntönä voi pitää että lapsen nähden ei tule juoda kahta annosta enempää. Ja illanvietoissa tai juhlissa toisen vanhemman on oltava siinä kunnossa, että pystyy lapsesta huolehtimaan, ja jos toinen on humalassa, ei lapsen pidä sitä nähdä.
Ap:n tilanne kuulostaa huolestuttavalta, jos mies juo nimenomaan kotona jopa sen kuusi olutta, ja vielä joka viikonloppu.
No mitä jos kysyisit siltä äijältäs että miten se koko ajatukseen suhtautuu, ja että väheniskö dokailu jos tulis lapsi.
Itsellä ainakin aikoinaan väheni huomattavasti kun alkoi perhettä perustaa ja asettumaan isän rooliin, mutta ratkaisevaa kaiketi on, että mä itse vartavasten halusin lapsia ja tajusin ettei voi enää humpata sit samanlain ku ennen.
m36
Jos mies ei pysty olemaan ilman oluitaan viikonloppuna, käyttö on ongelmallista, vaikkei mitään kaatokänniä vetäisikään. Miten hän voisi hoitaa lasta? Ei kai ap parisuhteessa voi 24/7 olla hoitovastuussa. Helpompaa olisi hankkia lapsi yksin niin jäisi ainakin miehen hyysääminen kuviosta pois.
Helikopteri-mutsit täällä vaahtoomassa jostain siksareista ja tekemässä lastenkasvatuksesta johonkin rakettitieteeseen verrattavaa hommaa. :D :D
Lähtisin. Heti vaan verkot vesille ja nimenomaan perheenperustamisagendalla, valitset jonkun kivan ja kunnollisen 40-50-vuotiaan ja lapset tulille. Ei todellakaan alkoholistille jälkeläisiä, eikä varsinkaan ydinperhettä alkoholistin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyse on vaan viikonloppujuomisesta eikä edes mistään örvellyksestä, niin varmasti suurin osa suomalaisista on alkoholisteja. On siinä vissi ero ottaako lauantai-iltana saunan jälkeen muutaman oluen kuin alkaa jo hyvissä ajoin juomaan viinaa pitkän kaavan mukaan ja örveltää kuset housuissa jossain kyläbaarin edustalla...
Ap kirjoitti edellä, että viikonloput sujuvat mukavasti heillä yhdessä, mutta viikolla miehellä kuluu usein 6pulloa illassa. näin ymmärsin. minuakin vaivaisi tuo, että miksi mies juo . itse tulen 6 oluesta täysin känniin jo, ja epäilen että ap:n mieskin siitä humaltuu ,joten ei se ihan tavallista ole. kyllä alkoa voi käyttää, mutta tuossa määrä on vähän suurta. yksi olut ruokajuomana viikollakin, ei mitään ongelmaa itselle.
Eikös mies nimenomaan ota viikonloppuiltaisin eikä viikolla?
jos luet ketjun, huomannet, että juominen on pääsääntöiseti viikolla. viikonloput kuulema sujuvat ilman alkoa heillä yhdessä tehden ja toimien.
Lue sinä uudestaan. Vkl=viikonloppu.
kappas niin kai olikin, käsitin jostain syystä koko ajan että hän joisi viikolla jostain syystä. kun ap kirjoitti että viikonloput sujuvat hyvin yhdessä heillä...
noh, "ongelma" lienee kuitenkin sama, juominen.
mitä ehdotat itse tuossa tilanteessa heille?
Niin. On siinä eroa juoda lauantai-iltana 6 olutta kuin pitkin viikkoa. Jostain syystä en vaan näe sitä ongelmallisena. Toki sitten, jos se on oikeasti ihan pakonomaista, ettei voi IKINÄ olla ilman olutta viikonloppuisin. Oikeasti suurin osa suomalaisista käyttää alkoa viikonloppuisin. Jotkut muutaman viinilasillisen (se ei ole yhtään olutta parempi), jotkut muutaman saunakaljan tai -siiderin ja jotkut sitten kiskovat viinaa ja istuvat baareissa. Ja ihan ns. paremmissakin piireissä etenkin kesäaikaan on varsin yleistä, että istuskellaan vaikka mökin terassilla saunan jälkeen olutpullo tai viinilasi kourassa ja se ei jää vaan yhteen.
Tätä juuri mietin, että teenkö tässä kärpäsestä härkästä? Miten teidän muiden miehet? Kuluuko alkoa kuinka paljon?
Ap
Meillä menee alkoholia perjantaina tai lauantaina tyypillisesti ruoan kanssa viinipullo puoliksi ja saunan kanssa yksi olut, miehellä joskus harvoin kaksi. Ja tämä siis jompana kumpana päivänä, ei molempina saati pitkin viikkoa. Minusta tämä on vielä normaalia, ja silti olen sitä mieletä, että jos meillä olisi kuvioissa pieni lapsi, määrä olisi ehkä tuotakin vähäisempi. Jompi kumpi jättäisi ainakin sen viinin pois tai joisi vain yhden lasillisen. Jotenkin säälittää nää sönköttäjät täällä, joiden mielestä pari on yhtä kuin kuusi tai vaikka kymmenen. Mutta kyllähän juopoilla näitä selityksiä tunnetusti riittää.
Viikottainenkin alkoholinkäyttö kuulostaa omituiselta. Itse en juo edes juhlapyhinä, paljon mukavampi nauttia lomasta selvin päin. Jos joutuisi väkisin tilanteisiin missä ei viihdy, saattaisi olla järkevää "juoda itsensä mukavaksi". Huolestuttavaa, jos pariskunnan yhteinen aika on tällaista.
Onko suomessa mahdollisuutta adoptoida lapsi yksin ilman puolisoa? Jos on niin suosittelen adoptiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse halusin nuorena asettua ja lapsia ja valitsin isäksi ihan ok miehen. Täytyy sanoa että sitä oon katunut monta kertaa elämässäni. Lapset on ihania mutta mies on ja pysyy niiden isänä ja mä mietin että kaikista maailman miehistä menin sitten valitsemaan ton. Eli neuvoni, lapsia kannattaa tehdä sellaisen ihmisen kanssa jota aidosti kunnioittaa. Älä anna vauvakuumeen sokaista harkintakykyäsi. Ja koska itsekin jo mietit onko järkevää tehdä nykyisen miehen kanssa lapsia, taidat tietää jo vastauksenkin
Näin. Oma valinta meni aika pieleen, vaikka ei ollut juoppo tai väkivaltainen tms. Ja sen asian kanssa pitää sit elää loppuelämä, koska on ne yhteiset lapset/lapsi. Jos meillä ei olisi yhteisiä lapsia, en olisi eksäni kanssa missään tekemisissä.
Tuossa se ongelma onkin, jos parisuhteen lähtökohta on valita "isä tulevalle lapselleni". Mennään ikään kuin perse edellä puuhun.
Ensin pitäisi tutustua, ihastua, rakastua ja sitoutua ihmiseen, ilman pakkoajatuksia lapsista. Niitä voidaan myöhemmin yhdessä (ehkä) haluta. Lapset eivät tällöin tule olemaan parisuhteen perusta ja ainoa kantava voima, vaan suhde on muodustunut ennen lapsia ja todennäköisesti jatkuu senkin jälkeen, kun lapset ovat muuttaneet omilleen.
Tuon tyyppiset ihmiset ei pysty olemaan ilman sitä olutta, vaikka tilanne sitä vaatisi. Lapsi voi sairastua ja pitää olla riittävän selvä esim. viemään lääkäriin. Eli ei voi olla kovin päihtyneenä koskaan, kun on se vastuu lapsesta. Varmaan löytyisi raittiimpikin mies isäksi, jolle se lapsi olisi tärkeämpi kuin olut. Eli järki päähän nyt, ettei tarvitse loppuikäänsä kärsiä juoposta lapsen isästä.
Nimenomaan tuo on se ongelma etten missään nimessä haluaisi, että talossa missä vauvaon olisi joku kännikala.