Amazonin Taru sormusten herrasta: Valtasormukset OFFICIAL
Tänne kaikki keskustelu syyskuussa alkavasta uudesta sarjasta. En tiedä kuinka paljon muita Tolkien-faneja (tai muuten aiheesta kiinnostuneita) täällä palstalla on mutta ainakin itse ajattelin tänne kirjoittaa ajatuksiani sarjaan liittyen.
Kommentit (2045)
Vierailija kirjoitti:
Örkit ovat ihan niin kuin sinä ja minä. He vain haluavat paremman elämän, ja tämän toivossa ovat tulleet myös keskuuteenne. Mitä nyt hyväksikäyttävät sosiaalipalveluita, vähän ra iskailevat, vähän ryöstelevät ja vähän ta ppavat. Silti pohjmmiltaan ovat ihan kuin sinä ja minä, ja siksi teidän pitää päästää heidät Gondoriin elämään kanssanne.
-Shlomo Goldbaggins Mordorista
Aa, siis te projisoitte tollasta tähän. Voi hyvänen aika.
Ärsyttää tässä ketjussa ihmisten älyllinen epärehellisyys mitä tulee "örkki-kysymyksen" käsittelyyn. Örkkien luonteessa ja kohtalossa on toki mielenkiintoisia ns. harmaan sävyjä, joiden kanssa jopa Tolkien kamppaili, vaikka lopulta hänkin yksinkertaisesti asiat kutsumalla heitä perimmältään pahoiksi. MUTTA Amazonin kirjoittajat ovat osoittaneet kerta toisensa jälkeen haluttomuutensa ja kykenemättömyytensä uskollisuuteen Tolkienia kohtaan. He EIVÄT halua tai kykene käsitellä tätä hyvin monimutkaista aihetta, kuten sitä kuuluisi. Joten kaiken tähänastisen valossa, heidän pyrkimyksensä örkkien inhimillistämiseksi ovat selkeästi epäpuhtaat ja epärehelliset. Siitä kritiikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös siinä TSH leffassa ainakin örkit kaivettu maasta Sarumanin Rautapihalla. Ne oli jonkinnäköisiä taikakeinoin tehtyjä karmeita olentoja toisten olentojen jäännöksistä. Näin ymmärsin. Tulivat siis maasta suoraan aikuisina taistelijoina. Eihän niitä muuten ois voinu yhtäkkiä saada niin suurta määrää tyhjästä. Olen käsittänyt ettei örkeilla ole mitään lapsuutta ja perhe-elämää. Oudoksi menee jos olisi.
Tämäkö oli siis vaan leffassa? Mun mielestä se oli tarinankertonnallisesti erittäin hyvä ratkaisu. Huomattavasti parempi kuin tuo Amazonin, jossa ei ole mitään järkeä.
Siis meinaat, että parempi ratkaisu kuin Tolkienin oma alkuperäinen? 😮
TSH:ssa ei käsitelty örkkien lisääntymistä. Se tieto, että örkit lisääntyvät kuten ihmiset, on peräisin Tolkienin kirjeistä.Tolkienin teoksissa ja kirjeissä on vuosien varrelta monia erilaisia selityksiä örkkien alkuperälle. Gondolinin tuhossa tuo alkuperä on "bred from the heats and slimes of the earth", mistä Jackson sai varmaankin inspiraation elokuviensa uruk-haille.
Eikun se tieto örkkien lisääntymisestä on Silmarillionissa. Toki myös Tolkienin kirjeissä ja muissa kirjoituksissa on tästä. Tuo "bred from the heats and slimes of the earth" on varhaisempia versiota (ja epäilemättä Jacksonin version taustalla). Sen Tolkien kuitenkin hylkäsi myöhemmin, sillä hänen uskomusmaailmassaan paha ei voinut luoda uutta, vain korruptoida olemassaolevaa.
TSH:ssa ei käsitelty örkkien lisääntymistä. Se tieto, että örkit lisääntyvät kuten ihmiset, on peräisin Tolkienin kirjeistä.
Tolkienin teoksissa ja kirjeissä on vuosien varrelta monia erilaisia selityksiä örkkien alkuperälle. Gondolinin tuhossa tuo alkuperä on "bred from the heats and slimes of the earth", mistä Jackson sai varmaankin inspiraation elokuviensa uruk-haille.