2021 - Näin paljon suomalaisilla on säästöjä ja sijoituksia, kun asuntoa ei lasketa mukaan yllätkö mediaaniin?
Näin täällä eilen jonkun keskustelun, jossa ilmeisesti keski-ikäinen mamma kertoi että hänellä on vain 60 000 euroa säästöjä. Se oli tosin poistettu ennen kuin ehdin tarkemmin tutkimaan. Nyt tuli kuitenkin vastaan tämä artikkeli: https://www.lansivayla.fi/paikalliset/4208386
Useimmiten suomalaisella on osakkeita / rahastoja / tilillä yhteensä noin 15 000 euroa. Tietty vasta työelämiin tulevilla nuorilla summa on yleensä verrattain pieni, ja vanhemmilla ihmisillä hieman suurempi. Tiedoksi vain heille, jotka ovat huolissaan omien säästöjensä riittävyystä: Ei täällä (lähestulkoon) kellään muullakaan ole sen enempää.
Kommentit (51)
Osakkeita n. 28.000,- edestä ja muutama tonni tileillä.
Nämä hätävarana.
Out of topic, mutta hajautatteko paljon? Mulla suurin yksittäinen osakeyritys 4000 euroa (tämänhetkinen arvo), mutta lähinnä noin tonnin arvosta itse kutakin. Muutama pienempi ja muutama isompi löytyy. Aloittaessa ajattelin että kasvatan näitä pikkuhiljaa, mut aina ne uudet tuttavuudet sit kuitenkin kiinnostaa enemmän ja se kasvattaminen on jäänyt hyvin vähäiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on sijoitusvarallisuutta sellainen 300 000 euroa. noin 93% osakkeissa ja loput rahana ja rahastoissa. Ja en ole mikään yrittäjä tai yritysjohtaja vaan ihan tavallinen toimistotyöntekijä 8-16 työtä tekevä. Perintöjäkään ei ole tullut vaan summa on tosiaan palkasta säästetty ja sijoittamalla kasvatettu. Eli ei tuollainen 6-numeroinen salkku keskivertopalkansaajalle mikään ihmeellinen saavutus ole. Eli tuon keskiarvosalkunkin pitäisi jo pienituloisen pystyä keräämään, mediaanista puhumattakaan.
Mikä sinulle on pienituloinen? Viisi tonnia kuussa tienaava varmaankin.
5k€ tienaava on jo hyvätuloinen. tuohon keskiarvosalkkuun riittää että pystyy sijoittamaan noin 200 euroa kuukaudessa 10 vuoden ajan tai 80 euroa 20 vuoden ajan. Eli aivan tehtävissä myös pienituloiselle. Monet käyttävät jo tupakkiin enemmän kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Out of topic, mutta hajautatteko paljon? Mulla suurin yksittäinen osakeyritys 4000 euroa (tämänhetkinen arvo), mutta lähinnä noin tonnin arvosta itse kutakin. Muutama pienempi ja muutama isompi löytyy. Aloittaessa ajattelin että kasvatan näitä pikkuhiljaa, mut aina ne uudet tuttavuudet sit kuitenkin kiinnostaa enemmän ja se kasvattaminen on jäänyt hyvin vähäiseksi.
Sammossa parikymmentä tuhatta euroa. Eli reilusti alle 10 % yhdessä yhtiössä.
Ylitän mediaanin, asunto-osakekin on velaton, tosin yhteinen puolison kanssa. Pian loppuvat perhevapaat ja sitten pääsee taas sijoittamaan lisää :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylitän moninkertaisesti. Päätin jo vuosia sitten satsata edullisempaan ja vähäkuluisempaan asuntoon ja kohtuulliseen kuluttamiseen ja panostaa osakesalkun kasvattamiseen.
Sopiiko kysyä minkä verran olet käyttänyt asumiseen ja kohtuulliseen kuluttamiseen, ja mikä menee salkun kasvattamiseen kuussa? Tai meni silloin kuin tuon päätöksen teit.
Asunto maksoi ostettaessa 360 000 markkaa. Kohtuullinen kuluttaminen tarkoittaa sitä että kulutuskohteet on harkittu tarkoin ja niihin säästetty osa summasta etukäteen. Ei turhia autovaihto, jokavuotisia lomamatkoja tms. Kuukaudessa salkkuun menee uutta pääomaa 700 euroa ja saman verran sijoittelen osinkoja uudelleen. Silloin aikoinaan tais mennä 300 markkaa kuukaudessa rahastoon ja sen jälkeen osakkeisiin, ensin kotimaisiin ja sitten ulkomaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Kutakuinkin 80 eri yhtiöitä löytyy salkusta, suomalaisista hongkongilaisiin.
Todella vähän. Tuollaisen keskimääräisen osakesalkun verran laitan lisää sijoituksiin puolessa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Njoo... yllän nyt. Säästötililläni on 25 000 e. Mutta olen 50+ nainen ja yt:t niskassa, todennäköisesti minulla ei pian ole työpaikkaa. Siinähän se kuuluisa paha päivä sitten tuleekin minkä varalle nuo rahat ovat.
Eli nyt huomaat, että kannatti varautua siihen pahaan päivään!
Älä välitä, ei täältä kukaan mitään mukaansa saa. Olet sitten vaikka miljonääri tai sossupummi niin yhtä köyhänä lähdet.