Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2021 - Näin paljon suomalaisilla on säästöjä ja sijoituksia, kun asuntoa ei lasketa mukaan yllätkö mediaaniin?

Vierailija
17.07.2022 |

Näin täällä eilen jonkun keskustelun, jossa ilmeisesti keski-ikäinen mamma kertoi että hänellä on vain 60 000 euroa säästöjä. Se oli tosin poistettu ennen kuin ehdin tarkemmin tutkimaan. Nyt tuli kuitenkin vastaan tämä artikkeli: https://www.lansivayla.fi/paikalliset/4208386

Useimmiten suomalaisella on osakkeita / rahastoja / tilillä yhteensä noin 15 000 euroa. Tietty vasta työelämiin tulevilla nuorilla summa on yleensä verrattain pieni, ja vanhemmilla ihmisillä hieman suurempi. Tiedoksi vain heille, jotka ovat huolissaan omien säästöjensä riittävyystä: Ei täällä (lähestulkoon) kellään muullakaan ole sen enempää.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei ole sitä 15t, ei lähellekään ja ihan työssäkäyvä olen enkä mitenkään kakskymppinen enää, ilmeisen epäonnistunut siis :D

Vierailija
2/51 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa sen näkee kuinka persaukisia suomalaiset ovat. Työssä käyvällä 4-kymppisellä pitäisi olla helposti 6 numeroinen salkku sijoitettuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin kukaan tarvitsee kymmenien tuhansien säästöjä?

Vierailija
4/51 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 000 kuulostaa suurelta summalta myös

Vierailija
5/51 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no ei ole sitä 15t, ei lähellekään ja ihan työssäkäyvä olen enkä mitenkään kakskymppinen enää, ilmeisen epäonnistunut siis :D

Mediaani on kuitenkin vain se yleisin luku. Monella on vähemmän.

Vierailija
6/51 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jos 3000 on joskus säästössä ollut

Vierailija
7/51 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 1000 euroa käteistä. Ei oo enemppee.

Vierailija
8/51 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 35 000. Okt ostaminen ja äippäloma ovat syöneet säästöjä. Oon 30 v.

Vierailija
9/51 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa sen näkee kuinka persaukisia suomalaiset ovat. Työssä käyvällä 4-kymppisellä pitäisi olla helposti 6 numeroinen salkku sijoitettuna.

Toivottavasti Suomessa jatkossa ei olla yhtä arkoja sijoittamisen suhteen kuin aiemmin. Täytyy kuitenkin muistaa myös, että korkeakoulutettu kirjastonhoitaja voi saada niinkin vähän kuin 1800 EUR / kk, jolloin kuusinumeroisen salkun sijoittaminen vaatisi pitkästä urasta huolimatta huomattavasti keskiarvoa parempaa sijoitustuottavuutta. Ei siitä kovin paljoa verojen, asumiskulujen ja ruoan jälkeen jää sijoitettavaksi.

Vierailija
10/51 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mediaani EI ole YLEISIN luku.

Moodi olisi... Mediaani on keskimmäinen luku.

Vierailija
11/51 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin kukaan tarvitsee kymmenien tuhansien säästöjä?

Monet tuntee elämänsä turvatummaksi, jos varallisuus kestää vaikka puolenkin vuoden työttömyysjakson.

Vierailija
12/51 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mediaani EI ole YLEISIN luku.

Moodi olisi... Mediaani on keskimmäinen luku.

Oho, kiitos korjauksesta. Sen verran aikaa opinnoista että olen näemmä unohtanut ja sekoittanut termit. Moodi olisi siis mielenkiintoista tietää, mutta sitten varsinkin 15 000 tilillä tai sijoituksissa kertoo että se on jo enemmän kuin 50 % suomalaisista.

Vierailija
13/51 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole säästöjä kuin 5000 mutta on velattomat okt, mökki, kiinteistö ja maata.

Vierailija
14/51 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kuusikymppisellä ja liki neljäkymmetävuotta fyysistä työtä (siivous) tehneellä on 8000€ vanhuuden varalle! vielä pitäs jaksaa liki viisi vuotta. Palkkakin osa-aikatyössä ollut alle tonnin brutto! Tosin nivelrikko ja muuta kremppaa niin paljon, että taitaa jäädä työura kesken! Saanenkohan edes tonnin eläkettä?! En saanut edes omaa kotia vaan vuokralla asun! Työnperässä muuttanut monta kertaa!

Vierailija
15/51 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllän.

Vierailija
16/51 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 1500 euroa ja olen 43-vuotias duunari.

Vierailija
17/51 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kuusikymppisellä ja liki neljäkymmetävuotta fyysistä työtä (siivous) tehneellä on 8000€ vanhuuden varalle! vielä pitäs jaksaa liki viisi vuotta. Palkkakin osa-aikatyössä ollut alle tonnin brutto! Tosin nivelrikko ja muuta kremppaa niin paljon, että taitaa jäädä työura kesken! Saanenkohan edes tonnin eläkettä?! En saanut edes omaa kotia vaan vuokralla asun! Työnperässä muuttanut monta kertaa!

Eikö se ole ihan normaali oletus että eläke on pienempi kuin palkka?

Vierailija
18/51 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jotain 300 000 ja risat.

Vierailija
19/51 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on sijoitusvarallisuutta sellainen 300 000 euroa. noin 93% osakkeissa ja loput rahana ja rahastoissa. Ja en ole mikään yrittäjä tai yritysjohtaja vaan ihan tavallinen toimistotyöntekijä 8-16 työtä tekevä. Perintöjäkään ei ole tullut vaan summa on tosiaan palkasta säästetty ja sijoittamalla kasvatettu. Eli ei tuollainen 6-numeroinen salkku keskivertopalkansaajalle mikään ihmeellinen saavutus ole. Eli tuon keskiarvosalkunkin pitäisi jo pienituloisen pystyä keräämään, mediaanista puhumattakaan. 

Vierailija
20/51 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Njoo... yllän nyt. Säästötililläni on 25 000 e. Mutta olen 50+ nainen ja yt:t niskassa, todennäköisesti minulla ei pian ole työpaikkaa. Siinähän se kuuluisa paha päivä sitten tuleekin minkä varalle nuo rahat ovat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä