2021 - Näin paljon suomalaisilla on säästöjä ja sijoituksia, kun asuntoa ei lasketa mukaan yllätkö mediaaniin?
Näin täällä eilen jonkun keskustelun, jossa ilmeisesti keski-ikäinen mamma kertoi että hänellä on vain 60 000 euroa säästöjä. Se oli tosin poistettu ennen kuin ehdin tarkemmin tutkimaan. Nyt tuli kuitenkin vastaan tämä artikkeli: https://www.lansivayla.fi/paikalliset/4208386
Useimmiten suomalaisella on osakkeita / rahastoja / tilillä yhteensä noin 15 000 euroa. Tietty vasta työelämiin tulevilla nuorilla summa on yleensä verrattain pieni, ja vanhemmilla ihmisillä hieman suurempi. Tiedoksi vain heille, jotka ovat huolissaan omien säästöjensä riittävyystä: Ei täällä (lähestulkoon) kellään muullakaan ole sen enempää.
Kommentit (51)
Eläkesäästötilillä n. 9000€ ja perintöosakkeesta minun osuus n. 5000€
No asuntovarallisuus on ihan keskiössä näissä asioissa. Jollakin voi olla pari tonnia tilillä, kuten minulla, mutta lähes velaton 200 tonnin asunto. Joillakin taas on kymmeniä tuhansia sijoituksissa sun muissa, mutta asuntovelkaa ihan v itusti.
Vähän päälle tuo summa ja ikää päälle 30. Nopeastihan tuo summa katoaa säästöistä, jos jää työttömäksi, eroaa tai auto pitää vaihtaa. Tuo silti jonkinlaista turvaa mielen päälle itselle.
n. 110 000. Yhteensä rahastoissa ja tileillä. M37. Duunari matalapalkka-alalla.
Vierailija kirjoitti:
No asuntovarallisuus on ihan keskiössä näissä asioissa. Jollakin voi olla pari tonnia tilillä, kuten minulla, mutta lähes velaton 200 tonnin asunto. Joillakin taas on kymmeniä tuhansia sijoituksissa sun muissa, mutta asuntovelkaa ihan v itusti.
Samaa mieltä, varmaan etsitty vertailukelpoisempaa mittaria koko maan kattavasti, mutta ei se asunnon poisjättäminen sitä tee. Jos joku saa asuntonsa myynnistä 800 000 euroa niin kyllä sillä pärjäilee ihan eri tavalla kuin toisen 50 000 euroa. Ja hyvin voi olla tuon arvoiset samankokoiset asunnot, eri postinumeroalueelta vaan.
No osalla on, osalla ei. Olen töissä sairaalassa, lähes kaikilla on oma asunto, mökki tai kaksi, kaksi autoa ja perintöä tulossa lähes jokaiselle 1970-1995 välillä syntyneille. Ystävissä on todella rikkaita, sitten on keskituloisia ja vähätuloisia, joilla ei juuri säästöjä ole
Eiköhän suomalaisilla perinteisesti se asunto olekin ollut yleisin sijoitus. Itsellänikin on talossa kiinni eniten. Tileillä ja rahastoissa on reilut 80.000. Tulossa on tosin isoja remontteja kotiin, joten ei ole kauaa. Nämä rahat on itse säästettyjä, en ole saanut mitään perintöjä. Kuten joku totesi, nelikymppisellä voisi olla enemmänkin, mutta jo kymmenisen vuotta yksinhuoltajana oltuani tämä on ollut parasta mihin olen pystynyt.
Hyvin tarkkaan on nyt se 15t yhteensä tilillä, osakkeissa ja rahastoissa. Ikää 30, ja olen valmistunut noin vuosi sitten.
Kämpästä on vielä huomattavasti maksamatta, mutta jos nyt myisi niin sen 60 tonnia siitä saisin itselle. Saman verran on muualle säästettynä. Neljäkymppiä lähestyy hurjaa vauhtia, ihan tyytyväinen olen näihin säästöihin.
Miten omistusasunnon käy jos tulee sota?
Vierailija kirjoitti:
Ylitän moninkertaisesti. Päätin jo vuosia sitten satsata edullisempaan ja vähäkuluisempaan asuntoon ja kohtuulliseen kuluttamiseen ja panostaa osakesalkun kasvattamiseen.
Sopiiko kysyä minkä verran olet käyttänyt asumiseen ja kohtuulliseen kuluttamiseen, ja mikä menee salkun kasvattamiseen kuussa? Tai meni silloin kuin tuon päätöksen teit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin kukaan tarvitsee kymmenien tuhansien säästöjä?
Monet tuntee elämänsä turvatummaksi, jos varallisuus kestää vaikka puolenkin vuoden työttömyysjakson.
Olen melko varma, että tuosta huolimatta suurin osa hyvätuloisistakin ilmoittautuu työttömäksi työnhakijaksi. Kukapa sitä omia säästöjään haluaisi käyttää, vaikka alunperin niin ajattelikin? Heti vingutaan yhteiskuntaa apuun ja pahastutaan siitä, jos joutuu hakemaan neljää työpaikkaa kuussa ja työkkärintädin palloteltavaksi.
Mulla ei ole säästöjä, sijoitusta tai omaisuutta.
En jaksa uskoa tuohonkaan. 15000 eur on iso summa. Veikkaan todellisuuden olevan 5000 eur...
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on sijoitusvarallisuutta sellainen 300 000 euroa. noin 93% osakkeissa ja loput rahana ja rahastoissa. Ja en ole mikään yrittäjä tai yritysjohtaja vaan ihan tavallinen toimistotyöntekijä 8-16 työtä tekevä. Perintöjäkään ei ole tullut vaan summa on tosiaan palkasta säästetty ja sijoittamalla kasvatettu. Eli ei tuollainen 6-numeroinen salkku keskivertopalkansaajalle mikään ihmeellinen saavutus ole. Eli tuon keskiarvosalkunkin pitäisi jo pienituloisen pystyä keräämään, mediaanista puhumattakaan.
Mikä sinulle on pienituloinen? Viisi tonnia kuussa tienaava varmaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet tuntee elämänsä turvatummaksi, jos varallisuus kestää vaikka puolenkin vuoden työttömyysjakson.
Olen melko varma, että tuosta huolimatta suurin osa hyvätuloisistakin ilmoittautuu työttömäksi työnhakijaksi. Kukapa sitä omia säästöjään haluaisi käyttää, vaikka alunperin niin ajattelikin? Heti vingutaan yhteiskuntaa apuun ja pahastutaan siitä, jos joutuu hakemaan neljää työpaikkaa kuussa ja työkkärintädin palloteltavaksi.
No tietenkin. Ensinnäkin ansiosidonnaisen taso on vähänkin paremmin tienaavalla suorastaan surkea (esim 4500 bruttotuloilla ansiosidonnainen hädin tuskin edes 2000 bruttona), joten kyllä se vähäkin mitä saa otetaan, sillä toiseksi palkasta maksetaan kuukausittain työttömyysvakuutusmaksua ja osa vielä vapaaehtoista työttömyyskassaa. Omia säästöjä joutuu silti käyttämään, sillä ansiosidonnaisella tulot tippuu merkittävästi
15 000 e löytyy tililtä, aloitin säästämisen kun korona alkoi, sitä ennen kaikki mikä tuli, myös meni. Teen ja olen aina tehnyt pskaduunia. Tavoite on saada 20 000 säästöt. N33
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työssäkäyvät maksaa osuutensa työttömyystuista, joten heillä on myös oikeus sitä hyötykäyttää jos niin ikävästi käy että tarvetta on. Tuki järjestelmää tai ei. Mutta koronankin aikaan tuet tuli huomattavan myöhässä, saattoi mennä jopa 3 kk ennen kuin rahat näkyi tilillä. Siinä vaiheessa alkaa se 15 000 ei tunnu lainkaan ylimitoitetulta, vaan alkaa jo mieltä polttaa riittääkö säästöt kunnes tuki lopulta saapuu.
Vierailija kirjoitti:
15 000 e löytyy tililtä, aloitin säästämisen kun korona alkoi, sitä ennen kaikki mikä tuli, myös meni. Teen ja olen aina tehnyt pskaduunia. Tavoite on saada 20 000 säästöt. N33
Kuulostaa siltä että pääset tavoitteeseesi hyvinkin pian, ja halutessasi tietysti enempäänkin. :)
Ylitän moninkertaisesti. Päätin jo vuosia sitten satsata edullisempaan ja vähäkuluisempaan asuntoon ja kohtuulliseen kuluttamiseen ja panostaa osakesalkun kasvattamiseen.