Hoitajien keskiansio 3300€. Minulla 2500 € ja pätkätyö. T. Biologi akateeminen, opintoja 6 vuotta)
Eli hoitajien, joilla koulutukseen nähden loistava palkka eikä työttömyyttä ole, kitinä alkaa todella suututtaa.
Kommentit (153)
Ei todellakaan ole yhdenkään sairaanhoitajan keskipalkka lähelläkään 3300€. Olen ollut alalla 23 vuotta ja kaikkine ikälisineenkään ei ole ikinä peruspalkkani ollut yli 3000€. Peruspalkka parhaimmillaan on ollut hieman reilu 2500€/kk. Mikäli haluaisi päästä tuohon reilun 3000€:n palkkaan tarkoittaisi se sekä viikonlopputöitä suurimman osan listalla olevista viikonlopuista, iltavuoroja sekä useampia yövuoroja tai muita pyhätöitä (pääsiäinen, juhannus, joulu jne.).
Kannattaa tutustua faktoihin ennen kuin tarttuu klikkiotsikoiden "totuuksiin". Faktaa kyllä löytyy luotettavista lähteistä netistäkin eri alojen keskipalkoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on kyllä tosi pieni palkka. Ja kyllä, hoitajien 3300e on ihan hyvä palkka. En ymmärrä itkua.
Ei ole hyvä palkka kolmivuorotyöstä.
Ottaisitko mieluummin tilalle sen 2500€ tai vähemmän, jos ei olisi vuorotyötä? Missä vuorotyössä maksetaan enemmän?
Mulla olisi ehdotus: jaetaan vuorot vakituiseksi. Aina joko aamu, ilta tai yö. Aamuvuorolaisille pienempi palkka, yököille vastaavasti vähän isompi, mutta eipä tarttis yön jälkeen koskaan mennä aamuun.
Opiskele hyvä ihminen sairaanhoitajaksi, niin ei tarvitse kateellisena nurista. Typerä, aiheeton kateus sekä viha sairaanhoitajia kohtaan on yksi syy, miksi sairaanhoitajat vaihtavat alaa ja lähtevät mieluummin opiskelemaan saman- tai vielä matalapalkkaisempiin ammatteihin.
Vierailija kirjoitti:
Opiskele hyvä ihminen sairaanhoitajaksi, niin ei tarvitse kateellisena nurista. Typerä, aiheeton kateus sekä viha sairaanhoitajia kohtaan on yksi syy, miksi sairaanhoitajat vaihtavat alaa ja lähtevät mieluummin opiskelemaan saman- tai vielä matalapalkkaisempiin ammatteihin.
Ei tällaista vihaa ollut ennen kuin hoitajat alkoivat vaatia enemmän kuin muut saavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun olis pitänyt kouluttautua hoitajaksi😀
----
Ei anna aivoille tarpeeksi virikettä tuo hoitajan työ ja hoitajaksi opiskelu.. Biologiksi on erittäin vaikeaa päästä opiskelemaan.Itse olisin päässyt suoraan todistuksella, koska kirjoitin biologiasta L:n.
Mutta opiskelin muuta alaa.
Et kauaa sitten jaksanut opiskella? Todistusvalinta otettiin bilsalla käyttään 2020. Sisäänpääsyyn taitaa tarvita muutakin kuin yhden ällän.
Erittäin ikävää mainosta kaikille biologeille tuollainen sairaanhoitajille ilkeily. Sinun vastuulla ei kuitenkaan ole ihmishenki.
Sairaanhoitajan työssä muuten tarvitaan biologian osaamista, joten kannattaa lopettaa munaton valituksesi. Opiskele siis sairaanhoitajaksi ja aloita raatamaan kolmevuorotyössä, niin tulet superrikkaaksi. Kasvata kuitenkin paksu nahka, jotta jaksat ottaa vastaan suomalaisten halveksunnan sairaanhoitajia kohtaan. Ja tehdä silti työtä, jota ilman tämä yhteiskunta ei toimisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kaikki biologit ole matalapalkkaisia?
No ei ole.
Siksi verrataankin KESKIpalkkaa, joka biologeilla on korkeampi kuin hoitajilla. Vaikka jollakulla yksittäisellä biologilla olisikin huonompi.
Vierailija kirjoitti:
Minä mietin, mitkä ihmeet ovat kuuden vuoden akateemiset opinnot? Siis kyseessä on ilmeisesti maisterin tutkinto, jonka suorittamiseen menee 4-6 vuotta sen mukaan, onko opiskeluissa löysä tahti kun käy töissä tai ei muusta syystä kiirehdi tms.
Voi olla pelkkä kandin tutkintokin, se selittäisi matalan palkan. Siis lukio 3 vuotta ja kandi 3 vuotta.
Hyvä ap, mä voin vaihtaa osia sun kanssa. Tiedän, että olen vähän hönö kun opiskelen biologiaa ja takana sairaanhoitajan tutkinto. Tiedostan tulevaisuuden työllistymisongelmat. Mulla on töissä peruspalkkana 2500 suunnilleen ja siihen vuorotyölisät päälle, kuukaudessa brutto jotain 2800e luokkaa. Teen viikonlopputöitä ja yövuoroa, sekä toimin osaston vastaavana hoitajana ajoittain. Otan ihan mieluusti tuon peruspalkan ja lisien menetykset vastineeksi siitä, etten enää tee yövuoroja tai viikonloppuja/pyhiä, en ole vastuussa ihmishengistä, en ole koko ajan katsomassa opiskelijoiden/sijaisten/perehdytettävien perään oman työn ohessa, ei tarvitsisi hoitaa korona- tai ripulipotilaita, ei tarvitsisi lähteä pää sumussa elvyttämään neljältä aamuyöllä ahtaaseen vessakoppiin, ei tarvitsisi hoitaa +100kg vuodepotilaita jotka eivät jaksa muuta kuin hoitajakutsua soittaa, ei tarvitsisi pelätä aggressiivista tai epäasiallista käytöstä, jota olen kohdannut viisivuotisen työurani aikana enemmän kuin sormia ja varpaita riittää yhteensä.... Jos tämä ala tuntuu sinusta houkuttelevalta ja palkkaus on mielestäsi selkeä parannus nykyiseen tilaasi, niin luulisi että pääset helposti opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Työllistyt varmasti ja saat nauttia sosiaalisesta ja ihmisläheisestä työstä, jossa työnantajaasi kiinnostaa tällä hetkellä vain se kuinka monta poissaoloa pystyt viikkotuntiesi lisäksi korvaamaan.
Miten voidaan antaa tän harhaluulon hoitajien 3300€ keskipalkasta vielä jatkua? Se on laskettu korona-vuosien tuloista, jolloin ylitöitä ja ylimääräisten vuorojen bonuksia on maksettu ihan hulluna. Ei siis millään muotoa tavallista.
Kk-palkka on suurimmalla osalla se 2634€, johon lisät päälle, nille jotka tekevät vuorotyötä. Tavallinen vuosiansio on 42-45 000€. Tästä verot. Kahtena viime vuonna ainakin isoissa sairaaloissa tulot on pystynyt helposti lähes tuplaamaan tekemällä jäätävät määrät ylitöitä. Ja lehdistö ilmeisesti olettaa, että tää on se normi.
Hoitoalalla harvemmin jaellaan myöskään mitään bonuksia, ei ole ruokaetuja tai kännyköitä. Parkkeeraaminen maksaa ja työterveys on iso vitsi. Nyt uutuutena HUS alkoi myöntää kulttuuri- ja liikuntarahaa ePassilla, jee!
Lähihoitajan peruspalkka ikälisien kanssa on 2500€ ja päälle tulee vuorolisät.
Ei motivoi kyllä biologian opinnot.
Vastavalmistuneen sairaanhoitajan palkka 2478 e/kk, työssä yliopistollisessa sairaalassa. Ei ole ikälisiä ja ei tee vuorotyötä.
Minä mietin, mitkä ihmeet ovat kuuden vuoden akateemiset opinnot? Siis kyseessä on ilmeisesti maisterin tutkinto, jonka suorittamiseen menee 4-6 vuotta sen mukaan, onko opiskeluissa löysä tahti kun käy töissä tai ei muusta syystä kiirehdi tms.