Tein munauksen töissä - löytyykö vertaistukea?
Sain pomolta palautetta että olen auttanut asiakasta väärin hänen kauppaostoksissaan. Asiakas siis pyysi että hänelle ostetaan kuusi piimää litran tölkkeinä, ja toimitin ne hänelle. Asiakas oli kuitenkin tarkoittanut viiliä eikä piimää, ja pomon mukaan minun olisi pitänyt tarkistaa vielä asiakkaalta että tarkoittiko varmasti piimää, sillä eihän sitä nyt kukaan kuutta litraa tilaa. Mutta viiliä sitten vissiin kuusi litraa?
Olen uusi työntekijä matalapalkkaisella alalla ja jo nyt kuuden kuukauden kokemuksella alan kyseenalaistaa onko minusta tähän. Jatkan silti, koska haluan olla työelämässä.
Tuntuu vain välillä siltä että naru loppuu. Tämä piimä/viili teki sen kuuluisan viimeisen pisaran.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lähetin salassapidettävän asiakirjan (potilastietoja) väärään sähköpostiosoitteeseen.
Tuo on jo todella vakava moka.
No näitä sattuu.
Esimieheni lähetti toisen yrityksen osavuosikatsauksen toiselle firmalle. Asiakas siitä ilmoitti ja sanoi tuhoamansa viestin. Yllättäen pomon moka ei ollutkaan nuhteen ja oppimisen paikka.
Olen rekrytointiprosessissa saanut arvioijalta toiselle henkilölle tarkoitetun viestin. Pieni ala, tunsin tämän henkilön.
Olen itse lähettänyt kalenterikutsun asiakkaalle firmassa X, kun piti mennä saman etunimen omaavalle firmassa Y.
Näitä tosiaan sattuu. Ja veikkaan, että myös vääriä potilaspapereita lähetellään, koska volyymien myötä kasvaa myös virheen mahdollisuus.
Olin yhdellä Suomen suurimmalla kuntatyönantajalla töissä. Kyseessä oli yt-neuvottelut organisaatiomuutoksesta, joka vaikutti heikentävästi asiakkaiden tilanteeseen ja hyvinvointiin sekä työntekijöiden mahdollisuuksiin. Tiimimme ilmoitti oman kantansa asioihin kirjallisesti sähköpostilla johtoportaalle, koska sitä ei kysytty tai kuultu ja kirjattu suullisissa neuvotteluissa.
Saimme sanktiotoimenpiteenä huomautukset, koska kannanoton saatekirje oli allekirjoitettu kollektiivisesti "henkilökunta" eikä eritelty nimin. (Kuukauden työharjoittelussa ollut koululainen ei kuulemma ollut osallistunut kannanottoon.) Samalla esimies itse lähetteli asiakkaille ja yhteistyötahoille kirjeitä työntekijöiden nimissä kysymättä kertaakaan lupaa tai suostumatta korjaamaan niitä omiksi allekirjoituksikseen.
Erillinen sanktiohuomautus tuli myös siitä, että asiakkaille asiasta järjestetyn tiedotustilaisuuden aika ja paikka oli ilmoitettu sähköpostitse tietoa kysyneelle uudelle asiakkaalle. Ei kuulemma olisi saanut kertoa. Vain joillekin asiakkaille sai mennä tieto tapahtumasta ja pelkällä paperi seinällä ilmoituksella. Tästä lähiesimies halusi alunperin antaa kirjallisen varoituksen, mutta tyypin oma esimies kielsi sen lainvastaisena. Huono ja osaamaton esimies voi jaella sanktioita aika mielivaltaisesti. "Moka" on aika usein ennemminkin työnjohtovelvollisuutensaja esimiesvastuunsa laiminlyöneen työnantajan moka, joka koitetaan sälyttää syystä tai toisesta hierarkiassa alempien niskaan.
Minäpä viivytin kokonaista tuotantolinjaa puolet työpäivää... Että sattuuhan sitä.
Pahin ehkä oli eilen. Asiakas varasi auton huollolle aiempaa aikaa. Laitoin omaa väsymystäni ajan viikkoa myöhemmän ajan. Nyt kun ei muutenkaan saa aikoja huollolle missään muualla kuin jossain Härski Hartikaisen hikipajassa, moka saattoi viedä ihmisen lomasuunnitelmat uusille urille. Sitä takaisin soitellessa ja selvitellessä kuumotti esimiehen tiukka läsnäolo.
Olen faksannut lihakaupan tilauksen yhden asukkaamme omalääkärille ja tilannut puolikuorma-autollista maitoa yksikköömme. Edes tukku ei tarkistanut määrää. Siitä tuli kyllä sanomista. No, nykyään olen esimiesasemassa samassa hoivakodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No emmä näe tota niinkään mokana. Moka olis ollut, jos olisitkin tuonut 6l maitoa. Tämmöisiä väärinymmärryksiä/sanomisia sattuu :)
Miksi 6l maitoa on enemmän moka kuin 6l piimää? Jos asiakas haluaa viiliä (vaikka on ilmaissutkin sen väärin), niin se on ihan se ja sama onko tuonut maitoa vai piimää, moka se silti on, kun sitä jälkikäteen puidaan.
Ihmettelen sun ajatuksen juoksua.
No jos asiakas tilaa 6 litraa piimää, niin on tietenkin suurempi moka toimittaa hänelle 6 litraa maitoa kuin 6 litraa piimää, vai mitä?
Tässä on avainasia juuri se, mitä asiakas _tilasi_.
Olen ostanut 6 litraa piimää kerralla leivontaan. Totu arvosteluun ja epäoikeudenmukaisuuteen työelämässä. Nuolet pomon persettä ja kehut, vaikka olis idiootti, niin pääset helpommalla.
Jotkut esimiehet vaan on sitä mieltä, että asiakas on aina oikeassa.
Ihme nillitystä. En itsekään ihmettelisi kuutta litraa piimää.
Eikä tuo nyt ollut edes paha moka! Kukaan ei kuollut eikä suuria rahallisia tappioita tullut. Kaikki on siis ihan hyvin.
pitäähän siitä saada palautetta, jos tuo väärää tavaraa. eihän sitä muuten opi. kai nyt kaikki muutkin saavat töissä palautetta
Olisihan se asiakas voinut vastata, että "kyllä, kuusi piimää. Niinhän minä sanoin."
Mun muistisairaalta äidiltä piimän ja viilin sekoittamine kävisi helposti. Ja vaikka tarkistaisin, että varmastiko piimää haluat, niin vastaus olisi joo, vaikka oikeasti tarkoittaisi viiliä.
Ehkä lisäkysymyksellä, että sitä juotavaa piimääkö haluat etkä esimerkiksi lusikoitavaa viiliä pikkupurkeissa, sitten ehkä saattaisi saada oikean vastauksen.
Älä ap huoli, se että potilas sekoilee, ei ole sinun vikasi! 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittäjä ja mokailen koko ajan. Toki olen myös hyvä työssäni.
Miten pomon olisi pitänyt mielestäsi toimia, kun hän toivoo, että ensi kerralla tarkistat, mitä asiakas tarkoittaa?
Tietenkin virhe oli asiakkaan, mutta tarkistaminen on hyvä käytäntö, jolla vikatoimitukset voidaan välttää.
Yleisin asia, mitä itsekseni harmittelen, on, että olisi pitänyt tarkistaa/varmistaa/sanoa vielä tarkemmin.
Mietin myös pomon kannalta, että eihän hän väärin toiminut myöskään. Hänen tehtävänsä on palvelun laadun takaaminen. Ja minä toki tarkistelen asiakkaiden pyyntöjä, etenkin silloin kun sattuu ikäihmisiä kohdalle.
Tässä kohtaa täytynee tunnustaa että olen nuori mutta omalla alallani burnoutin kokenut työnvaihtaja, ja tarkoitus oli kai purkaa tänne se epävarmuus siitä että minusta yleensä on töihin. Ennustan vastaavia mokia tai "mokia" tulevaisuudessakin.
-AP
Voi rakas kuule, noita sattuu! Et ole tappanut ketään, kukaan ei ole kuollut.
Ensi kerralla sitten paremmin.
Ap et ole vastannut Helsingin kunnan työntekijöiden palkan maksusta :D relax, asiasi ei ole huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Älä välitä mä taas aikataulutin työni niin etten ehtinyt siivoamaan yhtä tärkeää kokoustilaa ja tuli esimies huutamaan asiasta,nolotti ja itkin kotona ja Mäkin harkitsen lopettavani mutta sitten ei olisi tuloja.
Ammattitaidoton esimies, kun huusi. Huutaminen ja räyhääminen ei kuulu työelämään.
Ei tuo ole moka tai mikään, olet varmaan aika nuori ja et ole ollut paljoa työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lähetin salassapidettävän asiakirjan (potilastietoja) väärään sähköpostiosoitteeseen.
Tuo on jo todella vakava moka.
No näitä sattuu.
Esimieheni lähetti toisen yrityksen osavuosikatsauksen toiselle firmalle. Asiakas siitä ilmoitti ja sanoi tuhoamansa viestin. Yllättäen pomon moka ei ollutkaan nuhteen ja oppimisen paikka.
Olen rekrytointiprosessissa saanut arvioijalta toiselle henkilölle tarkoitetun viestin. Pieni ala, tunsin tämän henkilön.
Olen itse lähettänyt kalenterikutsun asiakkaalle firmassa X, kun piti mennä saman etunimen omaavalle firmassa Y.
Näitä tosiaan sattuu. Ja veikkaan, että myös vääriä potilaspapereita lähetellään, koska volyymien myötä kasvaa myös virheen mahdollisuus.
Kun käsittelee 38h viikossa potilaspapereita ja -asioita niin väkisinkin ne työssä tapahtuvat virheet kohdistuvat potilaspapereiden ja -asioiden käsittelyyn. Ei voi mitään. Onneksi on olemassa protokollat virheiden selvittelyyn. Onhan ne ikäviä tilanteita, mutta minkäs teet. T. Se, joka lähetti potilasasiakirjat väärään sähköpostiosoitteeseen.
Joo, tämä ei ollut mokasi. Vaikka olisi ollutkin, niin mitättömän pieni. Olen tehnyt viestinnässä monia mokia, joilla olisi voinut olla isokin mainehaitta sekä mahdollisuus saada kymppitonnien sakot viranomaisilta. Vahingossa tietysti ja väsyneenä, eikä kukaan niistä lopulta minua syyttänyt. Tajusivat, että tekevälle sattuu.
Nuorena olin ministeriössä töissä. Vanhassa, suojelussa rakennuksessa. Jalassa piikkikorot, josta kantalappu oli irronnut. Tajusin muutaman päivän päästä kun huomasin, että muuten virheettömään lautalattiaan oli jäänyt naulanjälkiä työpisteeni ja printterin välille. Syyllinen oli siis selvä, ja kuvittelisin, että vanhan rakennuksen lattian hiominen ja maalaaminen maksaa kivasti ja remontti aiheuttaa häiriötä kerroksessa, jossa oli vain ylimpiä virkaniehiä. Jostain syystä kukaan ei sanonut mitään.