Mies ostaa teinille aivan kaiken mitä tämä keksiikään pyytää.
Olemme keskituloisia. Lapsella on kallis harrastus johon menee useita satoja kuussa. Ei se minua haittaa, mutta se että hänelle ostetaan joka viikko uusia merkkivaatteita tai muita asioita. Lisäksi joka päivä karkkia, limsaa, mitä vain keksii pyytääkään. Mies ei osta itselleen juuri mitään. Emme myöskään pääse matkustamaan tai tekemään mitään mukavaa. Lisäksi minulle osunut nyt sitten ikävän ihmisen rooli kun vastustan jatkuvaa ostelua. Tämä lapsen nyt jo teinin ympärillä eläminen on jo vaikuttanut negatiivisesti koko parisuhteeseemme. Lapsi itsessään on ihana ja rakastan häntä. En vaan jaksa tätä sirkusta enää.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt alkaa mammat jo estämään isän ostoksia lapselleen. Koskahan tulee raja vastaan?
Sinustako on oikeasti lapselle hyväksi saada aina kaikki, mitä haluaa?
Ei se ainakaan pahaksi ole. Sinun mielestä lapsen ei pidä saada mitä haluaa, vaikka varaa on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tämä ole pelkästään raha-asia, vaan ennen kaikkea kyse on kasvatuksesta. Meidän perheessä on ollut tärkeää kasvattaa nuoria vastuullisiksi, ajattelemaan myös mm ympäristöarvoja ja myös sitä mitkä ovat oikeasti sellaisia asioita joihon haluaa satsata. Meillä kyse on enemmän henkisestä hyvinvoinnista kuin materiasta.
Ympäristöystävällisempää ja eettisenpää on ostaa laadukkaita merkkivaatteita, joita voi kierrättää eteenpäin, kuin halpoja kertamuotirytkyjä.
Eli näitä Nike, jordan billebeino ym.?
Mies käyttää siis omat rahansa mieluummin teiniin kuin itseensä ja tämä on sinulle ongelma, koska silloin sinä et pääse reissuun, koska et halua käyttää siihen omia rahojasi?
Vierailija kirjoitti:
Mies käyttää siis omat rahansa mieluummin teiniin kuin itseensä ja tämä on sinulle ongelma, koska silloin sinä et pääse reissuun, koska et halua käyttää siihen omia rahojasi?
Älä viitsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi
Ei vaan se että koko huone täynnä rojua ja vaatteita, lippiksiä ja merkkikenkiä ym. Airpodeja ostellaan uusia kuukausittain kun hävisi jne. Kohta pitää saada uusi mopoauto jne. Uusi toive tulee jo heti kun edellinen täytetty
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi
Vedin vain yhteen aloittajan viestejä. Häntä ei sentään se haittaa että lapsi saa harrastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi
Ei vaan se että koko huone täynnä rojua ja vaatteita, lippiksiä ja merkkikenkiä ym. Airpodeja ostellaan uusia kuukausittain kun hävisi jne. Kohta pitää saada uusi mopoauto jne. Uusi toive tulee jo heti kun edellinen täytetty
Ihana nuori tosiaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vähän sama juttu. Rahaa kyllä on riittävästi, eli minä ja mies saamme kyllä myös kuluttaa niin paljon kuin haluamme. Mutta jotenkin minua tökkii tuo asia kasvatuksellisesti. Teinipojat ilmoittavat, mitä haluavat, ja isä ostaa. On sitten kyse vaatteista, ruuasta, kodinkoneista, mökin tarvikkeista, matkoista tai milloin mistäkin. Minä yritän puhua, että vähintään sitä vaatekaappia pitäisi sitten tyhjentää välillä, ja lahjoittaa vanhat pois. Mutta se on minun tylsän homma komentaa. Isä vie poikia kaupasta kauppaan, ja kysyy, tarvitsetko vielä jotain.
Kohtalotoveri! Kiitos tästä. Meillä on se että oikeasti tuo ostelu alkaa vaikuttaa jo ruokakaappin sisältöön. Myöskään mistään pikkureissusta kahdestaan on turha haaveilla. Se jäisi sitten aivan kokonaan minun maksettavaksi.
Jatkuva merkkituotteiden ja muiden kalliiden tavaroiden ottelu luo myös teineille helposti harhan tarpeesta kuulua joukkoon niillä tavaroilla ja vaatteilla. Voivat olla ihania fiksuja tyyppejä, mutta pakostakin pitkään jatkunut kaiken haluaman ottelu tuo myös mukanaan ilmiön, jossa niistä merkkituotteita tulee myös liian tärkeitä sosiaalisesti.
Mitäs jos juttelisit ihan myös teinin kanssa hänen kulutuskäyttäytymisestään ja miksi lähtökohtaisesti haluaa niin paljon vaatteita kaappeihin jotka sitten raahataan kierrätykseen? Voisiko teini vaikka yrittää tienata myymällä vaatteet esim torissa tai depopissa ja niillä tuloilla ostaa itselleen jonkun kivan pitkään toivomansa jutun? Toisaalta, niistä haavevaatteista ym tulee nopeasti merkityksettömiä, jos on tottunut saamaan kaikki heti mulle nyt. Mutta siis, juttelisin ja ottaisin teinin ajatukset ja näkökannan tässä asiassa myös vakavasti, ja puhuisin tulevaisuuden mahdollisista ongelmista kun pitääkin pärjätä ilman iskän ostoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi
Ihana nuori tosiaan
Minusta tämä ei ole nuoren vastuulla kokonaan. Kyllä vanhemman pitää asettaa rajoja ja elää muutenkin kuin niin että se oma jälkikasvu on kuin prinssi tai prinsessa jota palvotaan ja pelätään että se pettyy tai ei saa tahtoaan läpi
Hänellä ei taida olla henkisesti mitään annettavaa, korvaa materiaalilla?
Ei ihme että on niin paljon kurittomia lapsia kun oppivat kotoaan että saa kaiken minkä haluaa. Täälläkin näitä puolustelijoita riittää.
Meiän alueella asuu ala-asteikäisiä lapsia, jotka remuavat leikkipuistossa. Ihan ok muuten mutta roskat voi laittaa roskiin ja liukumäkeen kusemiset ja kiroilun vois jättää pois. Tästä kun sanoo heille niin vastaus on että et oo mun äiti, sä et omista tätä paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt alkaa mammat jo estämään isän ostoksia lapselleen. Koskahan tulee raja vastaan?
Sinustako on oikeasti lapselle hyväksi saada aina kaikki, mitä haluaa?
Ei se ainakaan pahaksi ole. Sinun mielestä lapsen ei pidä saada mitä haluaa, vaikka varaa on?
Okei, eli provoilet. Selvä.
Lapset pärjää oikeasti aika vähällä, ei kannata totuttaa osteluun. Pakollisia hankintoja on ihan tarpeeksi ja jos saa koko ajan leluja ja vaatteita, ei niitä ehdi edes käyttää, eikä mikään tunnu miltään, kun kaiken saa. Mielestäni myös karhunpalvelus lapselle, kun väistämättä elintaso johon on tottunut loppuu opiskeluaikana.
Nii että lelliä ei saa omaa tytärtään, mutta pitäisi kuitenkin sallia vaikka letun jakaminen, tankotanssit, twerkkailut yms taantumuksellinen paska.
Monissa perheissä olisi lopulta parempi, että isä pitää lapset eikä äiti.
Vierailija kirjoitti:
En näkisi asiaa noin yksiviivaisesti. Kyllä hän on ollut lapsen elämässä ja arjessa joka päivä läsnä. Jopa vähän liikaakin, unohtanut omat tarpeensa
Mun lapseni eivät saa merkkivaatteita, ellei satu kirpparilta löytymään. Kaksi teiniä ja käytännössä kuluttavat vain ruokaa. Kaikki saamansa rahat säästävät ja toinen maksoi säästöillään autokoulun, kuten nuorempikin tulee tekemään. Kaupassa vertailemme hintoja ja rahasta puhutaan muutenkin avoimesti, kuinka paljon sitä tulee ja kuinka paljon menee, mikä on palkka ja mitä sillä saa. Näin on pakko toimia, koska olen yksinhuoltaja, eikä mulla ole nyt tai tulevaisuudessa mahdollista kustantaa lapsille mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapseni eivät saa merkkivaatteita, ellei satu kirpparilta löytymään. Kaksi teiniä ja käytännössä kuluttavat vain ruokaa. Kaikki saamansa rahat säästävät ja toinen maksoi säästöillään autokoulun, kuten nuorempikin tulee tekemään. Kaupassa vertailemme hintoja ja rahasta puhutaan muutenkin avoimesti, kuinka paljon sitä tulee ja kuinka paljon menee, mikä on palkka ja mitä sillä saa. Näin on pakko toimia, koska olen yksinhuoltaja, eikä mulla ole nyt tai tulevaisuudessa mahdollista kustantaa lapsille mitään.
Kai olet puhunut lapsille myös omista huonoista valinnoistasi, miksi olet pienituloinen yh?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näkisi asiaa noin yksiviivaisesti. Kyllä hän on ollut lapsen elämässä ja arjessa joka päivä läsnä. Jopa vähän liikaakin, unohtanut omat tarpeensa
Omat tarpeensa vai sinun tarpeesi?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa järkevältä! Kaikkea hyvää sinulle ja nuorillesi . T. Ap
Mikä tässä nyt ongelma oli?Eihän tämä asia sinulle kuulu ei sitten yhtään mitään.