HS ihmettelee miksi keskustat näivettyvät ympäri Suomea. Voin kertoa syyn.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008926750.html
Artikkeliin "piilotettu" juurisyy:
"Lisäksi kaupunki on halunnut tehdä keskustassa liikkumisesta helpompaa. Jo aiemmin on luovuttu esimerkiksi lauantain pysäköinninvalvonnasta."
Kuvituskuvassa paljon puhuvasti tyhjentyvän kauppakeskuksen vieressä pysäköinti kielletty -merkki. Näistä valaistuista risteyksistä on yritetty tehdä ajan hengen mukaan kävelykeskustoja ja sitten ihmetellään, kun ihmiset ajavat peltomarkettiin tai abc-asemalle asioimaan päivän ostokset.
Kommentit (987)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse uskon että esimerkiksi oodin kaltaiset paikat tulevat lisääntymään. Samassa voi olla esim juuri kirjasto, kohtaamispaikkoja, monenlaisia palveluita, kahvilaa jne.
Kuvasit juurikin ostoskeskuksen idean käyttämättä sitä sanaa.
Mä ajattelen kohtaamispaikan aika erilaisena paikkana kuin nykyiset ostoskeskukset/kauppakeskukset. Simppeli esimerkki yksinkertaisesta kohtaamispaikasta oli aikoinaan Sanomatalon ekassa kerroksessa oleva kahvila. Tila oli riittävän väljä, jotta sinne mahtui useita äitejä vauvanvaunujensa kanssa. Idea oli, että sinne mentiin vauvan kanssa, ostettiin kuppi kahvia, tutustuttiin muihin paikalla oleviin äiteihin, juteltiin ja jos hyvin kävi, saatiin uusia ystäviä. Kauppakeskuksissa taitaa lähinnä vain vanhat papat istua penkeillä ja tutustua toisiinsa.
Ei vanhojen pappojen kohdanto ole vähempiarvoista kuin vaunuäitienkään. Ihmisiä hekin ovat. Itse kuvasit kahden ryhmän kohtaamiset, mutta vain toisen kelpuutat oikean laiseksi kohtaamiseksi.
Saathan sinä puhtaasti subjektiivinen olla, mutta vähän hassua on sen pohjalta argumentoida.
Ei ollut tarkoitus väheksyä vanhojen pappojen kohtaamisia vaan mä mietin, että eivät nuo kauppakeskusten mahdollisuudet kohtaamisiin ole kovinkaan hyviä. Jos vielä ajatellaan, että kohtaamispaikoissa olisi tarkoitus kaikenlaisten ihmisten kohdata (ei vain vanhojen pappojen tai vauvojen äitien), niin eipä kyllä yhdessäkään kauppakeskuksessa ole tällaiseen sopivia tiloja. Kauppakeskusten käytävillä on yleensä aika vähän penkkejä ja ne on tarkoitettu lähinnä siihen, että voi hetkeksi aikaa istahtaa. Ei suinkaan siihen, että istuisit siinä pari kolme tuntia. Mun mielestä kohtaamispaikat olisivat enemmänkin sellaisia paikkoja (toki niitä voisi olla kauppakeskuksissakin), jotka muistuttaisivat olohuoneita nojatuoleineen ja sohvineen. Paikkoja, joissa voisi viettää aikaansa kauemminkin kuin varttin.
On siellä kauppakeskuksissa kahviloita vanhoille papoille istua. Ihmettelenkin miten ne voi kannattaa kun papat istuu juurikin tuntikausia. Ennen oli eläkeläisille keskuksia joissa harrastella, nykyisin kahvioita.
Minusta siis tulisi kaikki kuntien kuntalaisille tarkoitetut toiminnot keskittää keskustoihin jotta olisivat helppoja tavoittaa ja kauppojakin siellä pysyisi, parkkipaikkojen tulisi olla ilmaisia.
Mutta nämä päätöksiä tekevät siirtävät ihan kaiken paitsi kunnantalot eli itsensä syrjään, poistavat ennen ilmaisia virkistyspaikkoja jne.
Ennen toiminut systeemi on tahdottu ja missä ei ole vielä ehditty, tahdotaan muuttaa toimimattomaksi.
Ei kauppakeskusten kahviloissa voi istua tuntikausia sen jälkeen, kun kahvikupillinen on juotu. Nuo eläkeläisten keskukset on pitkälti sitä, mitä kohtaamispaikoilta haetaan. Paitsi etteivät ne olisi tarkoitettu vain eläkeläisille vaan kaikille. Kun perhekoot ovat pienentyeet, tukiverkostoja vähän ja ihmisten yksinäisyys lisääntynyt, on alettu kaivata yhteisöllisyyttä. Yhteisöllisyys ei ole sitä, että vain samanikäiset tai samassa elämäntilanteessa olevat kuuluisivat yhteisöönsä. Yhteisöllisyys on sitä, että yhteisöön kuuluu erilaisia ihmisiä iästä ja elämäntilanteesta riippumatta.
Ei ihmiset tahdo olla kaikkien seurassa. Jos keskuksia tekee, eri ryhmille omansa. Nykysellään keskustassa on kyllä narkkarikeskuksia riittämiin, virallisia ja muuhun tarkoitukseen alunperin tehtyjä. Ilmeisesti sen alan ihmiset (eli ne töissä olevat, jotka ihan palkkaa saavat) ovat varsin vaikutusvaltaisia kun juuri semmosia on mutta muuta ei.
Ei kaikki tahdokaan olla kaikkien seurassa, mutta on täysin mahdotonta järjestää keskuksia kaikille erilaisille ryhmille. Niitähän pitäisi olla joka kunnassa kymmeniä ellei jopa satoja. Eikä läheskään kaikki ihmiset edes tarvitse kohtaamispaikkoja. Mutta jos nyt ajateltaisiin kohtaamispaikkaa, jossa voisi juoda kahvia, ihan vain jutella, lukea kirjoja, pelata erilaisia pelejä jne, niin ihan hyvin siellä vaikapa shakkia pelaa kolmekymppinen seitsemänkymppisen kanssa samaan aikaan, kun sohvalla joku lukee Dostojevskiä ja toinen dekkaria, muutama tyyppi juttelee nojatuolinurkkauksessa jne.. Mutta täysin mahdotonta järjestää omaa kohtaamispaikkaa pelkästään shakin pelaajille ja varsinkaan niin, että olisi eri ikäisille shakinpelaajille omat kohtaamispaikkansa. Jos olet joskus käynyt Helsingin keskustassa Ravintola Vltavassa, niin miljööltään varsinkin Vltavan toinen kerros olisi pitkälti tällainen kohtaamispaikaksi sopiva. Kohtaamispaikasta vain puuttuisi alkoholintarjoilu eikä ylipäätään kohtaamispaikkaan pääsyn edellytyksenä olisi ostaa jotain.
Ravintolaan kokoaa se, että siellä saa ruokaa ja alkoholia. Jos se osa puuttuu sinne ei ole mitään järkeä mennä. Maa on täynnä kerhohuoneita ja yhteisiä tiloja, joita ei kukaan käytä. Lähes jokaisesta taloyhtiöistä nämä löytyy. Eri järjestöillä ja yrityksillä on edustustilojaja kerhohuoneita joita saa vuokrata. Tämä vaatii vaan sen, että jonkun on jotain järjestettävä. Ei se toiminta ja yhteisöllisyys spontaanisti synny.
Nojaa, ainakin meilläpäin erilaiset asukastilat ovat varsin suosittuja ilmankin mitään ihmeellistä toimintaa.
Meillä ne on remontoitu vuokra-asunnoiksi, koska käyttöä ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Minä en Kuopion kivijalka kaupoissa käy. Parkkiongelma aina. Miksi ei kaikki p paikat ole vapaata. Sillä saisivat elämää keskustaan.
Sama vika joensuussa. Hyvät jokimaisematkin rakentavat. Raharikkaat ajavat rantateitä omaan käyttöönsä, uimarantojakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi ymmärtää suomalaisten itkua ja valitusta maksullisiin parkkipaikkoihin liittyen.
Asun Helsingin ydinkeskustassa, ja olen erittäin onnellinen siitä, että kaupunki aikoo nostaa kadunvarsilla olevien parkkipaikkojen päiväkohtaisia ja kk-hintoja. Autoa ei tarvitse täällä mihinkään, mutta autoja on silti liikaa joka paikassa...
Naapurisi tässä terve. Asumme Kampissa, mieheni työpaikka on Leppävaaran eteläpuolella kehän ja Turuntien risteykessä ja minun Vantaalla. Jos toinen meistä ei halua lähteä kukonlaulun aikaan töihin, toinen meistä joutuu lähtemään autolla ihan sen takia, että saamme haettua lapset päiväkodin aukioloaikojen puitteissa kotiin. Jos päiväkodit olisivat auki kuuteen, voisimme teoriassa olla ilman autoa. Käytännössä kuitenkin mieluummin priorisoin sitä, että vietämme ylimääräisen säästyneen tunnin lastemme kanssa.
Tottakai myös Helsingistä löytyy ihmisiä, jotka käyttävät autoa aktiivisesti. Siksi kaupunki ei voi olla kokonaan autoton. Mutta koska Helsingissä on myös hyvin paljon ihmisiä, jotka vain makuuttavat autoaan parkkiruuduissa tai muuten vain änkevät ydinkeskustaan henkilöautolla julkisen liikenteen sijaan, autojen määrä on räjähtänyt käsiin. Siksi on hyvä, että pysäköinnin kustannuksia säännöstellään & korotetaan.
Myös teidän tapauksessanne ydinongelma taitaa liittyä julkisen liikenteen huonoihin aikatauluihin ja/tai päiväkodin aukioloaikoihin. Olisi siis syytä kiinnittää huomio niihin ja vaatia 1) tehokkaampaa julkista liikennettä, sekä 2) nykyiseen vaihtelevaan työrytmiin sopivia päiväkoteja. Ei lisätilaa autoille.
Jep, autot vähentävät kaupunkitilan viihtyisyyttä ja myös turvallisuutta. Keskusta-alueille hyvät parkkihallit on ainoa järkevä ratkaisu, luonnollisesti toimivan joukkoliikenteen ohella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereen keskustassa on enemmän meininkiä kuin ikinä. Narkit ja hampit hiippailevat ja kävelevät päin seiniä keskellä päivää ympäri kaupungin keskustaa. Silmät seisovat päässä, samoin järki.
Tämä lienee sitä haluttua elävää monimuotoista kaupunkikulttuuria. Ikävästi samasta muotista olevat työssäkäyvät perheet "karkoitettu" peltomarketteihin.
Tämä on se juurisyy jota tällä hallituspohjalla ei ikinä voi sanoa ääneen, ei hesarikaan tietenkään. Menin itse eilen pitkästä aikaa junalla Pasilasta lentoasemalle ja jossain Malmin kohdalla havahduin että kaikki muut matkustajat olivat sellaisia etteivät olisi kyenneet auton rattiin, eri päihteistä täysin sekaisin. Kello oli noin kaksi iltapäivällä.
Vierailija kirjoitti:
Tätä keskustelua vaivaa nyt se, että osa on päättäneet nähdä peltomarkettikulttuurin ihmisen kehityksen huipentumana. Ja kaiken muun kuvittelukaan tuntuu aivan pyhäinhäväistykseltä.
Mitäpä jos kysyisitte vaikkapa tuhannelta nuorelta aikuiselta mitä he kaipaavat kaupungeilta, julkisen tilan osalta jne. Mitä luulette, että tulos olisi? Lisää Prismoja, ja hajutonta ja mautonta kertakäyttöshoppailua?
Ja sitten on niitä sinunkaltaisiasi jotka näkee vain oman puolensa ja sen eteen on valmiita kieltämään niin prismat kuin kauppakeskukset kuin kaiken muunkin kaupallisen hapatuksen ajoneuvoista lähtien koska et sinäkään niitä katso henkilökohtaisessa elämässäsi tarvitsevasi joten miksi muutkaan, niinku?
Minun mielestäni kaupunkiin mahtuu kaikenlaista ja toisaalta kehityksen estäminen pelkästään siksi että mahdollinen lopputulos on erilainen kuin nykytilanne on aika huono syy estää kehitystä. Visioidenkin pitäisi olla realistisia ja toisaalta toimia monienkin eri ihmisryhmien suhteen eikä pelkästään yhden.
Kaupungin pitäisi olla oikeasti asukkaidensa kannalta toimiva, eikä vaan siten että lätkitään pitkin poikin kylttejä joissa todetaan että "rakennamme maailman toimivinta kaupunkia" ja sitten kun jotain valmistuu niin nähdään että enimmäkseen kaikki toimii aina vaan huonommin mutta rahaa sentään meni jättisummat. Terveisiä vaan helsinkiin. Ei se toimiminen saa olla pelkkä mainoslause jota spämmitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereen keskustassa on enemmän meininkiä kuin ikinä. Narkit ja hampit hiippailevat ja kävelevät päin seiniä keskellä päivää ympäri kaupungin keskustaa. Silmät seisovat päässä, samoin järki.
Tämä lienee sitä haluttua elävää monimuotoista kaupunkikulttuuria. Ikävästi samasta muotista olevat työssäkäyvät perheet "karkoitettu" peltomarketteihin.
Tämä on se juurisyy jota tällä hallituspohjalla ei ikinä voi sanoa ääneen, ei hesarikaan tietenkään. Menin itse eilen pitkästä aikaa junalla Pasilasta lentoasemalle ja jossain Malmin kohdalla havahduin että kaikki muut matkustajat olivat sellaisia etteivät olisi kyenneet auton rattiin, eri päihteistä täysin sekaisin. Kello oli noin kaksi iltapäivällä.
Jännittävä kokemus varmaan. Käytän lähes päivittäin junia pk-seudulla ja noin 95 prosenttia matkustajista on aivan tavallisia ihmisiä vauvasta vaariin. Känniääliöitä näkyy lähinnä iltaisin ja joskus satunnaisesti joku muustakin kuin alkosta kilahtanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä keskustelua vaivaa nyt se, että osa on päättäneet nähdä peltomarkettikulttuurin ihmisen kehityksen huipentumana. Ja kaiken muun kuvittelukaan tuntuu aivan pyhäinhäväistykseltä.
Mitäpä jos kysyisitte vaikkapa tuhannelta nuorelta aikuiselta mitä he kaipaavat kaupungeilta, julkisen tilan osalta jne. Mitä luulette, että tulos olisi? Lisää Prismoja, ja hajutonta ja mautonta kertakäyttöshoppailua?
Ja sitten on niitä sinunkaltaisiasi jotka näkee vain oman puolensa ja sen eteen on valmiita kieltämään niin prismat kuin kauppakeskukset kuin kaiken muunkin kaupallisen hapatuksen ajoneuvoista lähtien koska et sinäkään niitä katso henkilökohtaisessa elämässäsi tarvitsevasi joten miksi muutkaan, niinku?
Minun mielestäni kaupunkiin mahtuu kaikenlaista ja toisaalta kehityksen estäminen pelkästään siksi että mahdollinen lopputulos on erilainen kuin nykytilanne on aika huono syy estää kehitystä. Visioidenkin pitäisi olla realistisia ja toisaalta toimia monienkin eri ihmisryhmien suhteen eikä pelkästään yhden.
Kaupungin pitäisi olla oikeasti asukkaidensa kannalta toimiva, eikä vaan siten että lätkitään pitkin poikin kylttejä joissa todetaan että "rakennamme maailman toimivinta kaupunkia" ja sitten kun jotain valmistuu niin nähdään että enimmäkseen kaikki toimii aina vaan huonommin mutta rahaa sentään meni jättisummat. Terveisiä vaan helsinkiin. Ei se toimiminen saa olla pelkkä mainoslause jota spämmitään.
En minä ole kieltämässä prismoja ja peltomarketteja tai autojakaan. Autoilen ja käyn prismassa itsekin. Mutta kaivataanko niitä lisää, vai voisiko kaupunkitilaa kehittää jostain raikkaammasta näkökulmasta välillä?
Syyt ovat S- ja K-ketjut peltomarketteineen. Noiden ketjujen tarkoituskin on tappaa kaikki kilpailu.
Vierailija kirjoitti:
En voi ymmärtää suomalaisten itkua ja valitusta maksullisiin parkkipaikkoihin liittyen.
Asun Helsingin ydinkeskustassa, ja olen erittäin onnellinen siitä, että kaupunki aikoo nostaa kadunvarsilla olevien parkkipaikkojen päiväkohtaisia ja kk-hintoja. Autoa ei tarvitse täällä mihinkään, mutta autoja on silti liikaa joka paikassa. Minulla ja miehelläni on jo monta vuotta ollut käytössä auto kesäisin (mökkireissuja jne. varten), mutta auton käyttö on niin satunnaista ja kallista, että olemme päättäneet luopua autosta kokonaan. Olemme pohtineet asiaa jo aiempina kesinä, joten päätös ei ole vaikea.
Lähimmät ruokakaupat (Alepa & K-Market) ovat 50 metrin päässä. Apteekki on samassa korttelissa, samoin useampi vaatekauppa ja muutama sisustusliikekin. Asun kävelykadun varrella. Samalta kadulta löytyy myös koruliike, kukkakauppa, ravintoloita, kahviloita, sokerointipaikka, baareja, second hand -liikkeitä ja kokoustiloja. Kävellen pärjää siis mainiosti, ja autottomana alue on mitä viihtyisin. On aivan ihanaa lähteä viettämään vapaapäivää lähialueelle antikvariaatteja ja vintage-kauppoja kierrellen. Satamaan voi istahtaa syömään jäätelöä. Miehen kanssa käymme usein kävelemässä romanttisessa lähiympäristössä, kukkapuistossa ja merenrannassa. Vähän kauemmas pääsee mukavasti sporalla. Tähän ei tarvitse autoa.
Olisi mahtavaa, jos muutkin kaupungit kehittäisivät keskustan palveluita ja parantaisivat jalankulkijoiden ja kevyen liikenteen asemaa. Toki myös julkista liikennettä tulisi kehittää joka paikassa, jotta omia autoja ei tarvittaisi. Toivottavasti Helsinkiinkin saadaan lisää kävelykatuja. En todellakaan vaihtaisi nykyistä elämäntyyliäni siihen, että posotan kalliilla autolla jonnekin kolossaaliseen peltomarkettiin hakemaan kassikaupalla elintarvikkeita. Mieluummin kävelen lähimpään kivijalkakauppaan ja ostan lyhyen ajan tarpeet. Matkalla käyn ehkä kirjastossa, kahvilassa tai miksen vaikka antiikkiliikkeessä.
Ymmärrän sua oikein hyvin. Mutta sitä en ymmärrä, miksi keskustojen kivijalkakauppiaat valittavat, ettei kauppa muka käy, koska ei ole tarpeeksi asiakkaita. Ettekö te keskustassa asuvat osta tarpeeksi vai mistä on kyse? Mä en asu keskustassa enkä myöskään asioi keskustassa. Asioin kauppakeskuksissa ja tilaan netistä. Ei kai nämä keskustojen kivijalkakauppiaat oleta, että minä ja kaltaiseni tultaisiin keskustaan asioimaan heidän kaupoissaan?
Peltomarketit ovat ei-kaupunkia. Siellä ei ole juuri spontaaneita kohtaamisia, ne eivät tue muuta yritystoimintaa.
Keskustaan pitää rakentaa myls lisää asumista. 10 kerrosta eikä 2.
nykyisessä asuinkaupungissa olen luopunut autosta, keskusta on aikalailla kävelykatua. Olen myös luopunut keskustassa asioimisesta: käyn siellä vain pakosta ja yleensä silloinkin kauppakeskuksessa, joka on lähinnä bussipysäkkiä. Ruokaostokset tilaan kotiin, vaatteet tilaan netistä. Kuntoa olisi kävellä keskustassa, mutta en saa innostettua itseäni siihen. Keskustassa olisi joskus kiva istahtaa penkille katselemaan keskustan vilinää, ehkä miettimään pitäisikö vielä käydä jossain, mutta penkit on varattu pultsarien ja narkkarien toimesta tai sitten ne on räitty täyteen (kiitos teineille). Ihmiset ottaa itsestään selfieitä joka paikassa tai striimaa nettiin: ei kiinnosta päästä mukaan kuviin. Kaupoissa on kaikki ahdettu täyteen, joten jos joku asiakas seisoo vaikka kahden vaaterekin välissä, niin ohi ei pääse. Tai sitte rekit on ahdettu niin täyteen, ettei vaatteita voi oikein katsoa kunnolla. En pidä ollenkaan shoppailusta, siksi tällaiset asiat vaikuttavat minuun. Jos pitää omin jaloin käydä vaikka ruokakaupassa, niin noin kilometrin päässä on automarket: kävelen sinne, tai kesäisin pyöräilen.
Jos olisin pitänyt auton ja jos tämä nykyinen asuinkaupunkini keskusta ei olisi autoton, niin luultavasti asioisin enemmän keskustan pikkuputiikeissa. Kun ei sitä aina esim. työpäivän jälkeen jaksa laittaa autoa parkkiin jonnekin ylihinnoiteltiin parkkihalliin ja sitten kävellä pitkin kaupunkia (pahimmillaan kaupungin keskustan toisesta päästä toiseen) ostoksia raahaten takaisin autolle.
Tällaisissa asioissa näkee miten poliitikot eivä osaa nähdä metsää puilta. Ollaan intopinkeänä suojelemassa ympäristöä ja tekemässä viherratkaisuja, mutta ei osata nähdä miten se oikeasti vaikuttaa ihmisten elämään ja mitä ratkaisuja ihmiset sitten elämässään tekevät.
Nyt ollaan muuttamassa maalle ja ostamassa autoa, koska ei ole mitään syytä jatkaa kaupungissa asumista: keskustaan ei pääse autolla ja kaikki tilataan netistä. Maaltkaan ei pääse kaupungin keskustaan autolla ja kaiken voi tilata netistä. Työt voi tehdä suurimmaksi osaksi etänä. Tulee loppupeleissä halvemmaksi asua maalla, kun asuminen on halvempaa. Meitä ei haittaa ajella ei-asfaltoidulla tiellä, kun sen vastineeksi saa asumisrauhan ja luontoa ihan kotioven eteen.
Vierailija kirjoitti:
Peltomarketit ovat ei-kaupunkia. Siellä ei ole juuri spontaaneita kohtaamisia, ne eivät tue muuta yritystoimintaa.
Niinpä. Kätevää ripotella iso kasa peltokauppoja isojen teiden varrelle siten, että ainoa tapa siirtyä yhdestä toiseen on se yksityisautoilu. Ekologista ja järkevää ja yrittäjät saavat synergiaetuja?
Vierailija kirjoitti:
Meillä Stadissa on ihmisillä habaa kantaa ruokaostoksensa korttelin verran. Ei tarvitse autoa siihen.
Korttelin verran? Mä joutuisin kantaa asemalle ja siitä ottaa bussin ja kantaa vielä toisessakin päässä ne kotiin.
Keskustojen palvelut ovat siirtyneet kauppakeskuksiin ja samalla pienet kivijalkamyymälät nettimyyntiin. Eihän keskustoissa pian ole juuri mitään. Ehkä joku teatteri ja museo.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin keskustakin näivettyy kovaa vauhtia kun autoilua vaikeutetaan. Sen siitä sitten saa kun vihreitä kuuntelee.
En mä ainakaan jaksa kauppakasseja bussissa roudata.
Helsingin keskustassa ei ole edes hyviä, isoja ruokakauppoja. On pieni S-market, yksi pienimmistä Lidleistä, pari kallista K-kauppaa ja jokunen Alepa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt tiedä, missä nuoren aikuisen raja menee. Olenko mä 26 v. nuori aikuinen? Kirjasto on hyvä julkinen tila, mutta mä käyn mieluiten pienissä kirjastoissa. Tulee ahdistus, jos on liian suuri. Mulla ei oo vakkarityötä ja tulot vähän vaihtelee. Jos on muutamakin työkeikka/työpäivä kuussa, helposti jää rahaa johonkin halpaan konserttiin. Käyn eri bändien keikoilla, mutta lippu ei voi maksaa yli 30 euroo. Pikkuteatterit käy myös, jos on joku kaveri.
Mä toivoisin enemmän saunoja, siis yleisiä, joihin voi mennä 5 eurolla. Vielä jos pääsisi saunasta uimaan, se olis parasta. Mun ikäluokka ei kauheesti käy uimahalleissa, tai no jos jollain on lapsia niin sitten. Kerrostaloista vuokralaisena aika vaikee saada omaa saunavuoroa enkä mä itse haluaiskaan, koska se sitoo kotiin just tiettyyn aikaan.
Käytännössä mä en osta juuri mitään, koska ei oo ollu koskaan kunnon työpaikkaa. Jos hankin jotain, niin haen sen Ikeasta isän kyyditsemänä. Moni mun tutuista kiertää kirppareilla ja tekee löytöjä, mut mä pelkään itse aivan älyttömästi kaikkia ötököitä, täitä, luteita ja sellaisia, niin en mä pysty ostamaan mitään käytettyä vaatetta tai huonekaluja. Kirppistapahtumat on silti kivoja, vaikken mä itse mitään osta. Sellaisia tapahtumia vois olla lisää kaupungilla. Kyllä se vähän ärsyttää, kun on tuo ötökkäkammo ja kaikki vaatteet on niin kuluneita. Mulla on yhdet siistit mustat housut ja yksi siisti paita, jotka voi laittaa työhaastatteluun, jos kutsu käy. Joku sellanen kauppa olis hyvä, joka myy vaikka siistimpiä vaatteita hajakokoja ja yksittäiskappaleita halvalla poistohintaan. Vähän kuin jossain tehtaanmyymälän outletissa mut se olis keskustassa.
Vierailija kirjoitti:
Asun alueella, jota noin 15 vuotta sitten alettiin rakentamaan. Silloin tehtiin myös asukaskysely mm kivijalkatilojen ja mahdollisen ostarin osalta. Olin purkamassa tuloksia, ja ne olivat aika perus: toivottiin isoa ruokakauppaa, apteekkia, ravintoloita, kahviloita, alkoa, kunnan palveluita mm kirjastoa, ja elävää kävelykeskustaa ja torialuetta.
Noh, mitä saatiin. Kampaamoja joka nurkalla, varmaan 5 pizzakebabpaikkaa ja aukio, jossa autoilu ja pysäköinti on kielletty, mutta jota autoilijat surutta käyttävät. Ylihintainen kuntosali.
Että kyllä, kuntalaisilta kysyminen kyllä kertoo mitä toiveita ihmisillä on, mutta heikolla kaavoituksella ja sillä, että ei aseteta mitään ehtoja rakennusliikkeille kun tontteja myydään ei kehity mitään elävää kaupunkimaista kulttuuria. Ihmisiä alueella on sen verran, että kannattavaa toimintaa tänne kyllä saisi, jos olisi fiksuja tiloja talojen kivijalkoihin tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä Stadissa on ihmisillä habaa kantaa ruokaostoksensa korttelin verran. Ei tarvitse autoa siihen.
Älähän kukkakeppi pullistele. Olet juuri sellainen hörökorva, joita uitetaan ajanvietteeksi Kolera-altaassa ihan huvin vuoksi.
Eikä niillä Kelan lapuilla muutenkaan mitään isompia ostoksia tehdä.
Enemmänhän sinä varastat kuin maksusitoumuksella "ostat".
t: veronmaksaja, joka elättää sinut
Miten tällä palstalla on niin vaikeaa keskustella asiallisesti?
Mielenkiinnosta: miksi kommentoit toiselle vastaajalle, etkä ensimmäiselle tökerösti vastanneille?
-sivusta
Toinen vastaus: Älähän kukkakeppi.........oli kyllä todella huonoa käytöstä. T: Eri
Tottakai myös Helsingistä löytyy ihmisiä, jotka käyttävät autoa aktiivisesti. Siksi kaupunki ei voi olla kokonaan autoton. Mutta koska Helsingissä on myös hyvin paljon ihmisiä, jotka vain makuuttavat autoaan parkkiruuduissa tai muuten vain änkevät ydinkeskustaan henkilöautolla julkisen liikenteen sijaan, autojen määrä on räjähtänyt käsiin. Siksi on hyvä, että pysäköinnin kustannuksia säännöstellään & korotetaan.
Myös teidän tapauksessanne ydinongelma taitaa liittyä julkisen liikenteen huonoihin aikatauluihin ja/tai päiväkodin aukioloaikoihin. Olisi siis syytä kiinnittää huomio niihin ja vaatia 1) tehokkaampaa julkista liikennettä, sekä 2) nykyiseen vaihtelevaan työrytmiin sopivia päiväkoteja. Ei lisätilaa autoille.