Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS ihmettelee miksi keskustat näivettyvät ympäri Suomea. Voin kertoa syyn.

Vierailija
15.07.2022 |

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008926750.html

Artikkeliin "piilotettu" juurisyy:

"Lisäksi kaupunki on halunnut tehdä keskustassa liikkumisesta helpompaa. Jo aiemmin on luovuttu esimerkiksi lauantain pysäköinninvalvonnasta."

Kuvituskuvassa paljon puhuvasti tyhjentyvän kauppakeskuksen vieressä pysäköinti kielletty -merkki. Näistä valaistuista risteyksistä on yritetty tehdä ajan hengen mukaan kävelykeskustoja ja sitten ihmetellään, kun ihmiset ajavat peltomarkettiin tai abc-asemalle asioimaan päivän ostokset.

Kommentit (987)

Vierailija
461/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta nuo isot peltomarketit ja ostoskeskukset on ihan painajaismaisia paikkoja käydä. En ymmärrä miten ihmiset menee noihin viettämään aikaansa. Mutta näköjään olen aika yksin ajatukseni kanssa. 

Pienissä kaupoissa asioiva

Ei sun tarvitsekaan ymmärtää. Ja voit ihan edelleenkin asioida pienissä kaupoissa. Kukaan ei ole kieltämässä sulta niissä asioimista. 

No eräällä tavalla ovat kieltämässä, koska pienet liikkeet vähitellen katoaa ja kaikki liiketoiminta siirtyy pellolle. Sitä mukaa kun keskusta näivettyy niin joutuu itsekin lähtemään keskustasta pois ostoksille (ajatuksena absurdi, mutta todennäköisesti tulevaisuudessa totta)

No voi voi. Mitä jos kävisit niissä kaupoissa useammin tai ostaisit enemmän kerralla? Miksi muuten ne ihanat pikkukaupat eivät sen kivijalamyymälänsä lisäksi perusta verkkokauppaa? Eli jos kauppa ei käy tarpeeksi hyvin kivijalassa, lisämyyntiä tulisi verkkokaupasta. 

Käyn kaupoissa käytännössä melkein joka päivä. Verkkokauppojakin näillä nykyään on, ja käytän kyllä niitäkin, mutta ei se vaan auta, koska suomalaiset ovat useimmiten persaukisia ja suomalaisille tärkeintä tuotteessa on hinta eikä henkilökohtainen palvelu, suhde tuotteen myyjään, myyjän yritykseen ja perheeseen yms. Pikkuliikkeet ja perheyritykset häviää ja tilalle tulee roskaa myyviä sieluttomia halpisketjuja.

En ymmärrä halpaketjuja. Minkälainen mies edes perustaa liikkeen missä tuotteita myydään mahdollisimman halvalla, tuotteen laadun kustannuksella? Säästökauppa? Kuka on ylpeä säästökaupan perustamisesta? Missä ylpeys omasta työstä, yrityksestä, yrittäjän omasta laadukkaasta ja arvostetusta tuotevalikoimasta? Nykymaailman arvoja en kannata, en olleenkaan. Muovia muovia vaan joka paikassa, made in Taiwan.

Nyt ymmärrän paremmin minkä takia naisilla ei palkka riitä elämiseen kun on päivittäin päästävä shoppailemaan kalliiseen kauppaan vaikka halvemmallakin saisi

sivusta.

Niin, ja ne huonot firmat ovat miesten perustamia. Kivat firmat ovat varmaankin naisten.

Vierailija
462/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tulisi kyllä mieleenkään asua sellaisessa paikassa missä tarvitsee auton elämistä varten. Keskiverto suomalainen laittaa 500 euroa kuussa autoiluun (kun otetaan myös huomioon auton ostohinta), minä laitan mokoman summan joka kuukausi sijoituksiin ja silti jää tonni kuussa tuhlattavaksi matkailuun, ravintolaruokaan yms.

M33

Mut jos miehellä ei ole autoa onko se mies ollenkaan?

N26

En olisi ylpeä itsestäni jos tarvitsisin moottoriavusteisen kulkuneuvon liikkumiseen. Käytännössä invalidi.

Et olekaan mies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioin Helsingin keskustassa viikottain. Ajan autolla Elielin parkkiin, hoidan ostokset tai muut asiat (myös töihin liittyvää välillä), tapaan monesti jonkun ystävän ja käymme kahvilla tai lounaalla. Oikein toimivaa ja mukavaa.

Jos on tarkoitus mennä baariin tai ottaa alkoa aterialla, liikun julkisilla.

Vierailija
464/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä ihmettelen millaisia satseja ihmiset kaupasta ostavat, jos eivät käsivoimin jaksa kantaa. Kun kumminkin perhekoko on joku max 4henkeä keskimäärin. 

No minä saan kävellen kannettuu omani parin korttelin matkalta kun olen yksin eläjä.

Sitten välillä on kiva käydä porukoiden kanssa jossain isommassa kaupassa hakemassa erikois tuotteita aina välillä, kun näis nysämarketeissa on heikompi valikoima, mutta niistä sen viikottaisen lihamätön hakee.

Kerran tai kahdesti viikossa käyn asioilla, sit olen omissa oloissani koneeni äärellä tekemässä musiikkia.

Vierailija
465/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne pikkuliikkeet pelkällä kaupungilla laahustamisella ja fiilistelyllä hengissä pysy, maksavia asiakkaita ne tarvii. Ilmeisesti keskustan ihmiset ei sitten käytä tarpeeksi lähipalveluitaan? Se on sitten tavallaan "oma moka" tai ainakin naapurin.

No eivät käytä kun heillä menee nettotuloista 50-60% vuokraan. Helsingistä on tullut persaukisten nuorten kaupunki.

Vierailija
466/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse laiskistunut niin etten lähde edes jumboon nykyään. Tilaan kaiken netistä. Säästää aikaa ja ei tarvitse lähteä mihinkään. Kaikki shoppaaminen on muutenkin epämiellyttävää. Helsingin keskustaan lähden korkeintaan johonkin tapahtumaan ja kuljen taksilla silloin. Nykyään tulee lähdettyä harvemmin sinnekään, kun kotipaikkakunnalla riittää kulttuuria.

Vierailija
467/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asioin Helsingin keskustassa viikottain. Ajan autolla Elielin parkkiin, hoidan ostokset tai muut asiat (myös töihin liittyvää välillä), tapaan monesti jonkun ystävän ja käymme kahvilla tai lounaalla. Oikein toimivaa ja mukavaa.

Jos on tarkoitus mennä baariin tai ottaa alkoa aterialla, liikun julkisilla.

Ja esimerkiksi Elielin parkin päällä on erinomainen K supermarket, josta pääsee parkkihalliin kärryjen kera.

Vierailija
468/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ilokseni huomannut, että omat lapseni, jotka ovat nyt nuoria aikuisia, käyvät ostoksilla juurikin keskustassa. Eivät juurikaan välitä Jumbosta, Triplasta ja vastaavista. Kun itse olin nuori aikuinen, peltomarketit olivat juuri tulleet Suomeen ja olivat eksoottisia ja jännittäviä. Monestihan nuorena opitut tavat sitten jäävät arkeen.

Vierailija
469/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse laiskistunut niin etten lähde edes jumboon nykyään. Tilaan kaiken netistä. Säästää aikaa ja ei tarvitse lähteä mihinkään. Kaikki shoppaaminen on muutenkin epämiellyttävää. Helsingin keskustaan lähden korkeintaan johonkin tapahtumaan ja kuljen taksilla silloin. Nykyään tulee lähdettyä harvemmin sinnekään, kun kotipaikkakunnalla riittää kulttuuria.

Vähän sama. Kaiken minkä pystyy hoidan netissä. Mutta jos joskus tarvitsee erityisesti lähteä "kaupoille", menen kyllä mieluummin keskustaan kuin Dumboon.

Vierailija
470/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla on monet ostokset jääneet ostamatta Tampereen keskustassa yksinkertaisesti siksi, että en halua ostaa niin paljoa asioita, että ne on hankala kantaa. Eli yksi kevyt pussillinen tavaroita enintään voi ostaa.

Jos on joku kiva isompi tavara, jonka haluaisin ostaa, mietin, että tuon voisi hakea sitten myöhemmin. Mutta siiten se jää hakematta. Jotenkin tuntuu liian hankalalta lähteä keskustaan yhden tuotteen takia, joka pitäisi kanniskella ensin ratikka/bussipysäkille ja sitten vielä kävellä sen kanssa kotiin. Polkupyörällä kulkiessa sama ongelma, tavaran vieminen kotiin on hankalaa. Ja ostosten jatkaminen on hankalaa, jos pitää kanniskella edellisiä ostoksia.

Näinpä. Keskustojen kivijalkaliikkeet ja vaateliikkeet hilautuvat myös pikkuhiljaa isojen peltomarkettien kanssa samoihin tiloihin. Markettien yhteydessä toimivat niin lindexit kuin hennesit ja alkot ja apteekit.

Vierailija
471/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupanala on muuttuva. Ei ei voi turvautua että joku on pysyvää.

Cittarit ja Prismat keksi mennä lähelle asutusta ja tuli verkkokaupat niin siinä se muutos alkoi.

Aikanaan pidin karkkikauppa/kahvilaa. Onneksi sain myytyä sen kun tajusin että tavaratalot aloitti makeisten irtomyynnin että loppu on lähellä.

Silloin ihmiset asioi vielä keskustassa ja ruuatkin haettiin sieltä.

Nyt vielä pitää varoa miten kävelee ettei jää sähköpotkulaudan alle tai narkki ole kimpussa niin ei mua keskustaan saa. En millään muista varoa pyöriä ja niitä lautoja. Mielenkiinto meni jo.

Vierailija
472/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ilokseni huomannut, että omat lapseni, jotka ovat nyt nuoria aikuisia, käyvät ostoksilla juurikin keskustassa. Eivät juurikaan välitä Jumbosta, Triplasta ja vastaavista. Kun itse olin nuori aikuinen, peltomarketit olivat juuri tulleet Suomeen ja olivat eksoottisia ja jännittäviä. Monestihan nuorena opitut tavat sitten jäävät arkeen.

Nykynuoret eivät enää palvo Yhdysvaltoja ja epäonnistuneita amerikkalaisia ideoita. Nuoret suomalaiset identifioituvat voimakkaammin eurooppalaisiksi ja he haluavat elää niin kuin pariisilaiset, amsterdamlaiset ja kööpenhaminalaiset. He haluavat elää hyvin suunnitellussa ja elinvoimaisessa kaupungissa eivätkä missään moottoriteiden halkomassa amerikkalaisessa "kaupungissa". He myös tajuavat miten älytön kustannuserä auto oikein on, erityisesti nykyhinnoilla ja verotuksella. Pyörällä pääsee edullisesti eteenpäin, tekee hyvää kunnolle, mielelle ja on lisäksi kulkuneuvoista toiseksi ekologisin heti apostolin kyydin jälkeen.

Vierailija
473/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cittarit ja Prismat keksi mennä lähelle asutusta ja tuli verkkokaupat niin siinä se muutos alkoi.

Aikanaan pidin karkkikauppa/kahvilaa. Onneksi sain myytyä sen kun tajusin että tavaratalot aloitti makeisten irtomyynnin että loppu on lähellä.

Nyt vielä pitää varoa miten kävelee ettei jää sähköpotkulaudan alle tai narkki ole kimpussa niin ei mua keskustaan saa. En millään muista varoa pyöriä ja niitä lautoja. Mielenkiinto meni jo.

Se on totta, että nettikauppa muuttaa (tai siis on jo muuttanut) asioita pysyvästi. Myös jättiostoskeskukset ovat helisemässä siinä missä keskustatkin.

Se mikä pysyy kuitenkin on ihmisten yhteisöllisyyden kaipuu, elämyshakuisuus... tämä on se, mikä jatkossakin kannattaa ja se voi tarkoittaa kahviloita, ravintoloita, erilaisia viihdekeskuksia, kohtaamispaikkoja ja monia asioita, joita emme vielä edes hahmota.

Se että viekö näissä voiton sitten perinteiset keskustat, peltomarketit vai joku ihan muu konsepti. No, jää nähtäväksi.

Vierailija
474/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommenttiketjussa paikallinen kokemusasiantuntija vahvistaa sohva-analyysini:

"Ei Iisalmi ole tyhjentynyt mihinkään, vain keskusta on tyhjä ja syy tähän on parkkipaikkojen puute sekä maksullinen rajoitettu pysäköinti. Kaupat ja liikkeet ovat parinkilometrin päässä kaupungin keskustasta jossa on hyvin paljon asiakkaita ja parkkipaikat täynnä autoja."

-ap

Se on juurikin noin. Ostapa vaikka Juhannuksen ruoat ja juomat perheelle ja kanna niitä pitkin keskustan katuja ja kun tulet autolle, niin sakkolappu on ikkunassa. Ei vaan. Auton viereen on päästävä ostoskärryn kanssa ja parkkiaikaa ei voi etukäteen arvata, kauanko siellä ostoksilla menee.

Nykyaikana ei taida olla missään paikkaa, jossa pysäköintiä ei voi maksaa esim. EasyParkilla.

Asun Stadissa eikä pysäköintipaikkojen puute tai maksullisuus ole koskaan ollut este millekään asioinnille. Jokaisessa isommassa kauppakeskittymässä myös ytimessä on parkkihalli. Jotkut (Kamppi, Eliel) ovat vähän hintavampia. Elämä on. Yleensä laitan Stockan parkkiin.

Vierailija
475/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykynuoret eivät enää palvo Yhdysvaltoja ja epäonnistuneita amerikkalaisia ideoita. Nuoret suomalaiset identifioituvat voimakkaammin eurooppalaisiksi ja he haluavat elää niin kuin pariisilaiset, amsterdamlaiset ja kööpenhaminalaiset. He haluavat elää hyvin suunnitellussa ja elinvoimaisessa kaupungissa eivätkä missään moottoriteiden halkomassa amerikkalaisessa "kaupungissa". He myös tajuavat miten älytön kustannuserä auto oikein on, erityisesti nykyhinnoilla ja verotuksella. Pyörällä pääsee edullisesti eteenpäin, tekee hyvää kunnolle, mielelle ja on lisäksi kulkuneuvoista toiseksi ekologisin heti apostolin kyydin jälkeen.

Minustakin tuntuu, että kaupunkien keskustat (ainakin Helsingin keskusta) onkin suunnattu enemmän nuorille kuin keski-ikäisille tai ikääntyville. Jos nyt muistelee vaikka 1970-1980 -luvulla stadissa ollutta Mic-Mac -vaatekauppaan, niin nuorethan siellä vain kävivät ostoksilla. Nyt koko keskusta suunnitellaan nuoria miellyttäväksi ja se on mun mielestä ihan ok. Uudet kuluttajat, uudet asukkaat ja sen mukainen kaupunkisuunnittelu. 

Vierailija
476/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos keskusta näivettyy, se viittaa siihen, että keskustassa ei asu tarpeeksi ihmisiä. Kyllähän niiden keskustassa asuvien ihmisten täytyy jossain käydä kaupassa, syömässä ja ostoksilla.

Tämä! Luin koko ketjun läpi, eikä kukaan ole vielä tätä tajunnut. Ihmiset tuovat sen elämän. Sitä ei voi luoda keinotekoisesti helpottamalla / vaikeuttamalla pysäköintiä, tai tekemällä keskustasta kaupunkilaisten "olohuonetta" tai jotain. Jos on tarpeeksi väkeä, tulee kauppoja, kioskeja, baareja ja muuta. Samalla tulee sitä kaivattua "elämää". Yksi asia, joka noissa rumissa marketeissa ja kauppakeskuksissa on, on just se "oikea" elämä. Ihmiset hoitaa siellä asioitaan ja niiden lomassa saattaa käydä kahvilla tai syömässä. Kukaan ei ole missään pittoreskissä museossa ahmimassa menneen maailman lumoa.

Vierailija
477/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret ovat tosiaan monella tavalla parempi versio meistä

Vierailija
478/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitäisi miettiä miten keskustan saa elvytettyä mutta saako mitenkään.

Liiketilojen vuokrat on jo niin korkeat ettei yksikään tavaratalo tule keskustaan.

Kahvilat ja baarit pärjää mutta entä myymälät.

Oma ehtoni on että niin kauan kun Tampereella jyrää pyörät ja noi laudat niin mua ei sinne saa. En vaan osaa varoa niitä.

Tosin uskoisin olevani parempi asiakas kun nämä hurjastelijat.

Vierailija
479/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on totta, että nettikauppa muuttaa (tai siis on jo muuttanut) asioita pysyvästi. Myös jättiostoskeskukset ovat helisemässä siinä missä keskustatkin.

Se mikä pysyy kuitenkin on ihmisten yhteisöllisyyden kaipuu, elämyshakuisuus... tämä on se, mikä jatkossakin kannattaa ja se voi tarkoittaa kahviloita, ravintoloita, erilaisia viihdekeskuksia, kohtaamispaikkoja ja monia asioita, joita emme vielä edes hahmota.

Se että viekö näissä voiton sitten perinteiset keskustat, peltomarketit vai joku ihan muu konsepti. No, jää nähtäväksi.

Mä kyllä osaan nähdä vision tuosta, mitä kirjoitit. Pitkältihän idea esimerkiksi niissä koirankopin kokoisissa kerrostaloasunnoissa on, ettei ole tarkoituskaan viettää aikaa kotona. Siellä käydään vain suihkussa ja nukkumassa. Tarkoitus on, että muu aika vietetään kaupungilla. Juuri kahviloissa, ravintoloissa, viihdekeskuksissa ja kohtaamispaikoissa. Sinkkuus on lisääntynyt huimasti ja vastaavasti syntyvyys laskenut, joten tällaiselle kaupunkielämälle on kysyntää. Jos nyt sitte joku päättääkiin pariutua ja pyöräyttää pari kolme mukulaa, keskustan pienistä asunnoista muutetaan lähiöihin tai peräti kehyskuntiin ja asioidaan kauppakeskuksissa tai peltomarketeissa. Ei ole tarkoituskaan, että kolmen riiviön kanssa enää chillailtaisiin kaupungin keskustassa. 

Vierailija
480/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maz kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä ihmettelen millaisia satseja ihmiset kaupasta ostavat, jos eivät käsivoimin jaksa kantaa. Kun kumminkin perhekoko on joku max 4henkeä keskimäärin. 

No minä saan kävellen kannettuu omani parin korttelin matkalta kun olen yksin eläjä.

Sitten välillä on kiva käydä porukoiden kanssa jossain isommassa kaupassa hakemassa erikois tuotteita aina välillä, kun näis nysämarketeissa on heikompi valikoima, mutta niistä sen viikottaisen lihamätön hakee.

Kerran tai kahdesti viikossa käyn asioilla, sit olen omissa oloissani koneeni äärellä tekemässä musiikkia.

Kaikissa havainnekuvissa teet musaa oodissa tai siinä rautatieaseman aukiolla. Kuin seitkytluvun leningradissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi