HS ihmettelee miksi keskustat näivettyvät ympäri Suomea. Voin kertoa syyn.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008926750.html
Artikkeliin "piilotettu" juurisyy:
"Lisäksi kaupunki on halunnut tehdä keskustassa liikkumisesta helpompaa. Jo aiemmin on luovuttu esimerkiksi lauantain pysäköinninvalvonnasta."
Kuvituskuvassa paljon puhuvasti tyhjentyvän kauppakeskuksen vieressä pysäköinti kielletty -merkki. Näistä valaistuista risteyksistä on yritetty tehdä ajan hengen mukaan kävelykeskustoja ja sitten ihmetellään, kun ihmiset ajavat peltomarkettiin tai abc-asemalle asioimaan päivän ostokset.
Kommentit (987)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustoihin pitäisi saada muuta toimintaa kuten ravintoloita, kuntosaleja jne. mutta käpykyliin niitäkään ei riitä enempäänsä. On hyväksyttävä se, että näissä paikoissa on rajoitetetut palvelut eikä menneisyyden maataloussuomea saa enää takaisin ja suurperheitä. Yrittäminen kannattaa vain, jos asiakkaita on tarpeeksi ja on turha tekohengittää jokaista kyläpahasta. Jokainen valittaja voi itse perustaa tuonne maakuntaan yrityksen, niin tietää, mitä se on. Itse käyn autolla mielelläni isoissa marketeissa, joissa ilmaiset parkkipaikat ja niin tekee moni muukin. Toki käyn omassa lähiössäni myös välillä lähikaupassa ja postissa kävellen tai pyörällä. Olen syntyisin todelliselta syrjäseudulta enkä haikaile sinne.
Kun kerta maaseudulla ja pienemmissä paikoissa pitää hyväksyä että palveluita ei tule takaisin niin eikö se olisi sitten reilua että verorasitetta kevennettäisiin maaseudulla ja pikku kaupungeissa kun verovaroin tuotetu palvelut on keskitetty suurempiin kaupunkeihin? Eihän tämä ole tasa-arvoista että kaikki maksaa mutta osa saa vain palvelut
Yksityisiä palveluita eikä julkisia mikään pakota rahoittamaan kannattamattomina syrjäseudulle. Tästä on jo tänä kesänä ollut täällä. Jokainen vastaa valinnoistaan eikä veronmaksajia huudeta rahoittamaan omat asumisvalinnat käpykylissä.
Eihän tämäkään ole reilua kun minä olen asuinpaikka valintani tehnyt kaupunkien ulkopuolelle missä omat tuloni riittävät elämän maksamiseen ilman tukia niin minun pitää maksaa kaupunkilaisten palvelut ja elämä kun heidän omat rahat ei riitä maksamaan elämää ilman tukia kun asuu kalliilla paikalla
Kyllä se on niin päin, että veronmaksajien rahat ohjautuvat syrjäseuduille eikä päinvastoin. Siellä on sairaalloisia ja vanhoja ihmisiä moninkertaisesti etelän väkirikkaisiin kaupunkeihin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en Kuopion kivijalka kaupoissa käy. Parkkiongelma aina. Miksi ei kaikki p paikat ole vapaata. Sillä saisivat elämää keskustaan.
Täh? Kuopiossa parkkihallissa eka tunti ilmainen ja muutenkin halpaa.
Varsin usein parkkihallissa on myös täysin ilmaista parkkia, esim nyt kesällä on viikonloput täysin ilmaiset ydinkeskustassa katetussa parkkihallissa. Kuopion keskustaan on helppo mennä autolla.
Miksi kukaan menisi Kuopion ydinkeskustaan kesäisenä viikonloppuna vaikka pysäköiminen olisi kuinka ilmaista. Itselläni on viikonloput töistä vapaata ja minulla on muuta tekemistä kuin pyöriä keskustassa silloin. Ilmeisesti muillakin on sama homma kun pitää yrittää houkutella ihmisiä parkkiin ilmaisuudell juua.
Heh, no, sepä se että mikä se keskustan vetovoima ylipäätään on. Aloituksessa syytettiin autoilun hankaluutta, mutta kyllä siihen täytyy joku muukin syy olla. Tosin itse kyllä tykkään toisinaan käydä kaupungillakin, kahvilla tai syömässä torilla, vähän pikkuputiikeissa kiertelyä ja vaikka visiitti museoon. Mutta makuasia.
Vika ei välttämättä olekaan autoilun hankaluus vaan se, että kauppakeskuksiin ja peltomarketeihin on helpompi mennä. Ja kun ihminen miettii, teenkö asian x helpommalla vai vaikeammalla tavalla, hän usein valitsee helpomman tavan. Lisäksi, kun kauppakeskukseen tai peltomarkettiin mennään, ei jää enää juurikaan tarvetta mennä keskustaan. Kuten itsekin sanoin, keskustaan mennään ehä kahville tai syömään torille, käymään museossa tms, mutta ei kovin usein ja siten suurimman osan kuluttamistaan rahoista ihmiset vievät kauppakeskuksiin tai peltomarketeihin. Mä olin lapsi 1960-luvulla, asuttiin helsinkiläisessä lähiössä eikä lähiössä ollut vaatekauppoja, lelukauppoja, urheiluvälineliikkeitä yms. Ostarilla oli ruokakauppa, kukkakauppa, kirjakauppa, apteekki ja Fazerin kahvila. Aina mentiin äidin kanssa bussilla keskustaan, kun tarvittiin jotain muuta. Nykyisin mennään kauppakeskuksiin. Ja usein vielä autolla, niin saa ruokien, vaatteiden, lelujen, urheilyvälineiden yms lisäksi tuotua vielä kätevästi uuden pölynimurin ja mikroaaltouuninkin rikki menneiden tilalle.
Nimenomaan. Asun helsinkiläisessä okt-lähiössä, lähijunalle kävelymatka ja keskustaan junalla 15min.
Silti moni ajaa mieluummin autolla Itikseen, Jumboon ym. kuin lähtee kävely+juna-kombolla keskustaan ostoksille ja kahvilaan.Nämä ihmiset siis nimenomaan käyvät nuissa Itiksissä ja Jumboissa tyyliin H&M, Zara, kinkkibuffa ja Arnolds-paikoissa, eli jos haluaisivat valita toisin, voisivat mennä myös keskustaan.
Ehkä se sitten tuntuu vaivalloisemmalta, eivätkä ole niin esteetikkoja että valitsisivat mieluummin kauniimmalla kauppakadulla kävelyn ja tunnelmallisemman pikkukahvilan sen Itiksen/Jumbon lentokenttätunnelman ja Espresso Housen sijaan?Tuossa on kyllä sekin ongelma että ne kauniit kauppakadut ja tunnelmalliset pikkukahvilat puuttuvat keskustastakin.
Eikä sinne niitä koskaan tule, koska niillä, jotka niitö sinne halauavat ei ole varaa päivittäin lotrata ylihintaisen kahvien ja torttujen kanssa. Se on semmonen ulkomailta saatu kauneusihanne, mutta unohdetaan, että Suomessa se stä- van en 3kk ja muu aika harmata. synkkää ja sateista sekä märkää. kukaan vedä lattea räntäsateessa samalla etäillen. Se pikkukahvila sisätilat taas ei riittäisi riittävälle määrälle asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en Kuopion kivijalka kaupoissa käy. Parkkiongelma aina. Miksi ei kaikki p paikat ole vapaata. Sillä saisivat elämää keskustaan.
Varsin usein parkkihallissa on myös täysin ilmaista parkkia, esim nyt kesällä on viikonloput täysin ilmaiset ydinkeskustassa katetussa parkkihallissa. Kuopion keskustaan on helppo mennä autolla.
Miksi kukaan menisi Kuopion ydinkeskustaan kesäisenä viikonloppuna vaikka pysäköiminen olisi kuinka ilmaista. Itselläni on viikonloput töistä vapaata ja minulla on muuta tekemistä kuin pyöriä keskustassa silloin. Ilmeisesti muillakin on sama homma kun pitää yrittää houkutella ihmisiä parkkiin ilmaisuudell juua.
Heh, no, sepä se että mikä se keskustan vetovoima ylipäätään on. Aloituksessa syytettiin autoilun hankaluutta, mutta kyllä siihen täytyy joku muukin syy olla. Tosin itse kyllä tykkään toisinaan käydä kaupungillakin, kahvilla tai syömässä torilla, vähän pikkuputiikeissa kiertelyä ja vaikka visiitti museoon. Mutta makuasia.
Vika ei välttämättä olekaan autoilun hankaluus vaan se, että kauppakeskuksiin ja peltomarketeihin on helpompi mennä. Ja kun ihminen miettii, teenkö asian x helpommalla vai vaikeammalla tavalla, hän usein valitsee helpomman tavan. Lisäksi, kun kauppakeskukseen tai peltomarkettiin mennään, ei jää enää juurikaan tarvetta mennä keskustaan. Kuten itsekin sanoin, keskustaan mennään ehä kahville tai syömään torille, käymään museossa tms, mutta ei kovin usein ja siten suurimman osan kuluttamistaan rahoista ihmiset vievät kauppakeskuksiin tai peltomarketeihin. Mä olin lapsi 1960-luvulla, asuttiin helsinkiläisessä lähiössä eikä lähiössä ollut vaatekauppoja, lelukauppoja, urheiluvälineliikkeitä yms. Ostarilla oli ruokakauppa, kukkakauppa, kirjakauppa, apteekki ja Fazerin kahvila. Aina mentiin äidin kanssa bussilla keskustaan, kun tarvittiin jotain muuta. Nykyisin mennään kauppakeskuksiin. Ja usein vielä autolla, niin saa ruokien, vaatteiden, lelujen, urheilyvälineiden yms lisäksi tuotua vielä kätevästi uuden pölynimurin ja mikroaaltouuninkin rikki menneiden tilalle.
Nimenomaan. Asun helsinkiläisessä okt-lähiössä, lähijunalle kävelymatka ja keskustaan junalla 15min.
Silti moni ajaa mieluummin autolla Itikseen, Jumboon ym. kuin lähtee kävely+juna-kombolla keskustaan ostoksille ja kahvilaan.Nämä ihmiset siis nimenomaan käyvät nuissa Itiksissä ja Jumboissa tyyliin H&M, Zara, kinkkibuffa ja Arnolds-paikoissa, eli jos haluaisivat valita toisin, voisivat mennä myös keskustaan.
Ehkä se sitten tuntuu vaivalloisemmalta, eivätkä ole niin esteetikkoja että valitsisivat mieluummin kauniimmalla kauppakadulla kävelyn ja tunnelmallisemman pikkukahvilan sen Itiksen/Jumbon lentokenttätunnelman ja Espresso Housen sijaan?
Paitsi jos pitää tuoda vähänkään enempää tavaraa kotiin. Vaikkapa mikroaaltouuni muiden ostosten lisäksi. Autolla kauppakeskuksiin menon idea on, että saa ostettua kaikki tarvitsemansa (ruuat, vaatteet, kodin elektroniikan, kirjat, anopin synttärilahjat jne) kerralla ja vieläpä kuskattua ne kotiin ilman, että bussissa tai junassa vieressäsi istuva näyttää sitruunan syöneeltä. Ja jos sulla on vielä mukana 1- ja 3-vuotiaat lapset, niin......
Mulla ei ole autoa. Ei ole koskaan ollutkaan. Kasarilla kävin vielä esikoisen kanssa stadissa ostoksilla. En ruokaostoksilla, mutta muuten. Kun kuopus syntyi, en enää käynyt. Mutta samoihin aikoihin tännekin periferiaan tuli kauppakeskus ja aloin käydä lasten kanssa siellä ostamassa vaatteita yms. Mitään mikroaaltouuneja en tietenkään saanut tuotua, niitä ostoksia varten piti mennä yhdessä exän kanssa autolla.
Mä voin ainakin omalta kohdaltani sanoa, että varsinkin pienten lasten kanssa liikkuessa kauppakeskuksissa asiointi oli vaivattomampaa kuin lähteä heidän kanssaan keskustaan. Nykyisin en edes tiedä, mitä kauppoja Helsingin keskustassa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se sitten tuntuu vaivalloisemmalta, eivätkä ole niin esteetikkoja että valitsisivat mieluummin kauniimmalla kauppakadulla kävelyn ja tunnelmallisemman pikkukahvilan sen Itiksen/Jumbon lentokenttätunnelman ja Espresso Housen sijaan?Tuossa on kyllä sekin ongelma että ne kauniit kauppakadut ja tunnelmalliset pikkukahvilat puuttuvat keskustastakin.
Sekä se, että siellä keskustassa kannat kokoajan kasvavaa ostoskuormaasi kaikkialle mukanasi jopa sinne kahvilaan ja sitten lopulta raahata sen asemalle ja junaan sekä junasta kotiin. Jos ostat vain tofupalan ja stringit zarasta niin sen toki jaksaa kantaa, mutta itse yleensä teen suuremman määrän ostoksia kerralla.
Yksi asia on liiketilojen hinta keskustoissa.
"Liiketilan koko vaikuttaa paljon neliövuokraan. Esimerkkinä ydinkeskustassa alle 50 m2 tiloilla neliövuokran yläkvartaali oli noin 150 € / m2, kun taas yli 500 m2 liiketiloilla neliövuokran yläkvartaali oli noin 55 € / m2. Eli pienemmästä tilasta joutuu maksamaan jopa melkein kolme kertaa suurempaa neliövuokraa."
Eli n 100€/m2 siis helposti 10000€/kk tämä vain vuokra, siihen sähkö, hankinnat, raaka-aineet,, lainat, korot, markkinointi, koneet, palkat.
Kohtuu kokoisen paikan kulurakenne on aika hurja ennen kuin ollaan +/- 0 tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se sitten tuntuu vaivalloisemmalta, eivätkä ole niin esteetikkoja että valitsisivat mieluummin kauniimmalla kauppakadulla kävelyn ja tunnelmallisemman pikkukahvilan sen Itiksen/Jumbon lentokenttätunnelman ja Espresso Housen sijaan?
Jotenkin vähän säälittävää epäillä muiden estetiikantajua jos kauppakadut ja kahvilat eivät kiinnosta.
Kotiinkuljetus on nerokas keksintö. Esim. kissanhiekka tilataan meille 2x vuodessa Citymarketista. Ihan hullua lähteä sitä joka kuukausi (tai useammankin kerran kk) raahaamaan kantamalla kotiin.
"monimuotoisuus" asukkaissa ajaa paikalliset sivummalle. On niin erilaiset elämäntavat, etten enää koskaan tule asumaan samassa korttelissa. Ennen oli turvallista ja siistiä, pieniä kauppoja, nyt narkkeja ja rottia parturi, johon ei naiset ole tervetulleita, pitseria, joka kiertää veroja, tatuoija ja kirppari. Sitä saatte mitä tilaatte, päättäjät.
Helsingin keskustan verovoimaisuus selittyi juuri useiden liikkeiden tarjonnalla, jossa saman kadun varrella oli vaateliikeistä koruliikkeisiin. Elektroniikkaakin pystyinosatamaan kotiin, koska auton sai tarvittaessa ajettua liikkeen viereen, jossa lastata auto. Nyt on laitettu erilisia esteitä, mahdollinen hetkiellinen pysäköinti vaikeutettu vetämällä kadut täyteen ulkonevia terasseja ja yhdelle kadulle ajaminen tarkoittaa kiertämistä seitsemän yhdensuuntaisen kadun kautta.
Ei ihme, että liikkeet löhtivät pois keskustasta, eikä ihme, että asiakkaat katosivat. Mitä ne asiakkaat sinne keskustaan menee katsomaan, niitä terasseja vai?
Toiset palvoo kauppakeskusten nimeen, minä taas tykkäsin käydä juuri keskustassa siitäayystä, että sai raitista ilmaa ja kävelyä ulkona siirtyessä toiseen liikkeeseen. Kauppakeskuksissa on kauhea hälinä ja jatkuvat typerät kuulutukset. Siellä jaksa asioida kuin sen hetken ja äkkiä pois sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustoihin pitäisi saada muuta toimintaa kuten ravintoloita, kuntosaleja jne. mutta käpykyliin niitäkään ei riitä enempäänsä. On hyväksyttävä se, että näissä paikoissa on rajoitetetut palvelut eikä menneisyyden maataloussuomea saa enää takaisin ja suurperheitä. Yrittäminen kannattaa vain, jos asiakkaita on tarpeeksi ja on turha tekohengittää jokaista kyläpahasta. Jokainen valittaja voi itse perustaa tuonne maakuntaan yrityksen, niin tietää, mitä se on. Itse käyn autolla mielelläni isoissa marketeissa, joissa ilmaiset parkkipaikat ja niin tekee moni muukin. Toki käyn omassa lähiössäni myös välillä lähikaupassa ja postissa kävellen tai pyörällä. Olen syntyisin todelliselta syrjäseudulta enkä haikaile sinne.
Kun kerta maaseudulla ja pienemmissä paikoissa pitää hyväksyä että palveluita ei tule takaisin niin eikö se olisi sitten reilua että verorasitetta kevennettäisiin maaseudulla ja pikku kaupungeissa kun verovaroin tuotetu palvelut on keskitetty suurempiin kaupunkeihin? Eihän tämä ole tasa-arvoista että kaikki maksaa mutta osa saa vain palvelut
Yksityisiä palveluita eikä julkisia mikään pakota rahoittamaan kannattamattomina syrjäseudulle. Tästä on jo tänä kesänä ollut täällä. Jokainen vastaa valinnoistaan eikä veronmaksajia huudeta rahoittamaan omat asumisvalinnat käpykylissä.
Itseasiassa me veronmaksajat maksamme kaupunkiasukeille infranja palvelut ja vielä kaupan päälle asumistuet, että teillä on varaa siellä asua.
Älä höpise. Uusimaa rahoittaa maaseutua 600 miljoonalla eurolla vuosittain. Lisäksi Tampere ja Turku osallistuu tähän teidän elättämiseen.
Helsingin budjetti on joka vuosi plussan puolella.
Vierailija kirjoitti:
Kotiinkuljetus on nerokas keksintö. Esim. kissanhiekka tilataan meille 2x vuodessa Citymarketista. Ihan hullua lähteä sitä joka kuukausi (tai useammankin kerran kk) raahaamaan kantamalla kotiin.
Mieluummin min- varastoi ne asiat siellä kaupassa kuin kalliilla neliöhinnoilla kotonani. Mutta kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Mä tilaan lähes kaiken kotiinkuljetuksella. Mutta mulla on jo ikää, polvissa tekonivelet ja lonkka alkaa tarvita omansa. Lisäksi mulla on nivelreuma, joten en kanna painavia ostoksia edes lähikaupasta. Lopetin kaupassa käynnit lähes kokonaan jo 4 vuotta sitten. Etätöitä olen tehnyt pian 10 vuotta. Liikun mieluummin koiran kanssa luonnossa kuin istun busseissa ja kiertelen kaupoissa.
Siis miksi kukaan kauempana keskustasta asuva ylipäätään ajaisi ruokaostoksille keskustaan? Mikä tämän ketjun oletus on, että keskustassa käytäisiin nimenomaan ruokaostoksilla? Oletan, että keskustojen ruokakauppoja käyttävät lähinnä siellä asuvat ihmiset.
Asun 1,5 km päässä Turun kauppatorista. Jos haluan tehdä isot ostokset, ajan autolla keskustan ulkopuolella oleviin isoihin marketteihin. Jos tarvitsen erikoisliikkeitä tai haluan kahvilaan, ravintolaan, museoon tai leffaan, kävelen tai pyöräilen keskustaan enkä lähde ajalemaan Skanssiin tai Myllyyn. Keskusta on ajanviettopaikka, enkä todellakaan kaipaa sinne enempää citymaastureita lisäämään melua ja pakokaasuja. Turun keskusta kyllä tuntuu olevan aina ihan täynnä ihmisiä, mutta enhän toki tiedä miten vilkasta täällä on ollut ennen näivettymistä ja autoilun hankaloittamista :)
Myös sisustus ja puutarhakasvien myymälä keskustassa jossa lappuliisat keksineet kärppänä rahastusautomaatin jos ehdi 5 minuutissa hakea lappua matkojen takaa jos tottunut kauppakeskuksen rennompaan menoon.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkialla ei saa kotiinkuljetusta. Tästä syystä tilaan zooplussasta. Toki pisti pyrkii jättämään lapun, että yritimme jakaa paketit, mutta haeppa itte hevonprceestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellinen syy on se, että Suomessa ei ole kaupunkeja ja kaupunkikulttuuria (pl. ehkä Helsinki ja pari muuta), ja siihen taas on syynä se, että porukkaa on niin vähän.
Kun Madridissa muutettiin Plaza de Españan alue jalankulkualueeksi, niin ei sieltä ole väkeä puuttunut. Samoin kun on kokeiltu keskustan isojenkin teiden sulkemista autoilta, niin kivijalkakauppojen myynti on lisääntynyt.
On tuossa muuten yksi merkittävä ero Suomen ja Espanjan välillä. KUKAAN ei nauti marraskuun-maaliskuun (loka-huhtikuu) välisestä loska-räntä-vesisade-pakkaskaudesta kävelykaduilla. Ei siinä iloisesti istuskella kadunvarsikahvilassa ja poiketa shoppalemaan kivijalkakauppoihin. Kävelykeskustan toimivaksi saaminen edellyttäisi koko alueen kattamista.
Voi olla, mutta autoilun tukeminen keskustassa ei kyllä auta tuohon ongelmaan. Vai tekeekö joku muka niin, että menee kaupungin keskustaan autolla hengaamaan pikkuputiikista toiseen? Kun edelleen, siihen just pikkuputiikin eteen ei mahdu kuin 1-2 autopaikkaa. Edelleen joudut kävelemään siellä loskaisella kadulla liikeestä toiseen.
Yksi vaihtoehto olisi toki sekin, että kadut olisivat kävelykatuja vain kesäisin ja talvella alistuttaisiin siihen, että kadun pointti on läpiajo.
Jos on tarkoitus kiertää useammassa paikassa, se parkkihalli on ihan jees. Jos haluat hoitaa jonkin täsmötehtävön, et halua kävellä sieltä hallista ensin paria korttelia loskasateessa vaan valitset liikkeen johon pääset helpommalla.
Turun ainoa? balettitarvikeliike on ydinkeskustassa. Mä näen punaista jo siinä kohtaa kun lapsi sanoo tarvitsevansa jotain. Nyt sillä on onneksi ikää jo sen verran, että menee bussilla koulusta suoraan tekemän ostoksensa ja tulee sitten toisella bussilla mun työpaikalle kotimatkaa varten.Siis lapsikin pääsee sinne balettikauppaan itse bussilla, mutta sulle oli ylivoimainen tehtävä?
Niin. Aikuinen töissä ja hänellä on auto. Töiden jälkeen sinne liikkeeseen ehkä voisi ehtiä autolla, muttei bussilla-riippuu toki liikkeen aukioloajoista. Jos jätät autosi työpaikalle ja menisit bussilla sinne liikkeeseen niin siellä keskustassa joudut menemään bussilla toisen reissun hakemaan sen autosi että pääset taas seuraavana päivänä töihin. Koululaisella on aikaa matkustaa koululta bussilla liikkeeseen ja siitä edelleen äidin työpaikalle odottamaan kyytiä kotiin.
Moni aikuinen kykenee olemaan töissä ilman omaa autoakin. On ihan oma valinta asua sellaisella paikalla, että sieltä on pakko mennä autolla jopa päivätöihin. Miksi keskustat pitäisi suunnitella tällaisten ihmisten ehdoilla?
Koska vain Helsingin keskustassa voidaan suunnitella autoton keskusta. Eikä se toimi sielläkään..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä käydään monta kertaa viikossa kaupassa. Asumme Helsingissä, kantakaupungissa, ei autoa.
Joskus kävelen pidemmälle Prismaan ja ostan esim. lihaa ja kalaa palvelutiskiltä.
Lidl on tuo lähikauppa missä käydään useammin. Ei siellä hirveästi tarvitse jonotella, muillakin pieniä ostosmääriä.
Prismassa hirvittää jo se kaupan koko ja kun menee kassalle siellä on edellä juuri näitä autolla tulleita, joilla on kaksi täyttä kärryllistä tavaraa.
Vaikka käyn useammin pikkukaupassa pikkuostoksilla, en tajua, miten niin meillä menee enemmän rahaa?
Herkkuja ei osteta koskaan.Etkö tajua? Pienissä keskustaliikkeissä on tietysti kalliimmat hinnat kuin hypermarketeissa. Hesarissa oli juuri pari päivää sitten taas ruokakorivertailu: Prisma ykkösenä sitten CM ja Lidl.
Nähtävästi en tajua. Lähikaupassa, joka nyt sattuu olemaan Lidl, on mun mielestä edelleen edullisempaa kuin Triplan Prismassa, jossa toisinaan käyn. Sitäpaitsi Prismasta tulee aina ostettua jotain heräteostoksia ja sitä Lidlissä käydessä ei tapahdu, kun siellä ei ole mitään muuta kuin sitä perustarviketta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä käydään monta kertaa viikossa kaupassa. Asumme Helsingissä, kantakaupungissa, ei autoa.
Joskus kävelen pidemmälle Prismaan ja ostan esim. lihaa ja kalaa palvelutiskiltä.
Lidl on tuo lähikauppa missä käydään useammin. Ei siellä hirveästi tarvitse jonotella, muillakin pieniä ostosmääriä.
Prismassa hirvittää jo se kaupan koko ja kun menee kassalle siellä on edellä juuri näitä autolla tulleita, joilla on kaksi täyttä kärryllistä tavaraa.
Vaikka käyn useammin pikkukaupassa pikkuostoksilla, en tajua, miten niin meillä menee enemmän rahaa?
Herkkuja ei osteta koskaan.Etkö tajua? Pienissä keskustaliikkeissä on tietysti kalliimmat hinnat kuin hypermarketeissa. Hesarissa oli juuri pari päivää sitten taas ruokakorivertailu: Prisma ykkösenä sitten CM ja Lidl.
Nähtävästi en tajua. Lähikaupassa, joka nyt sattuu olemaan Lidl, on mun mielestä edelleen edullisempaa kuin Triplan Prismassa, jossa toisinaan käyn. Sitäpaitsi Prismasta tulee aina ostettua jotain heräteostoksia ja sitä Lidlissä käydessä ei tapahdu, kun siellä ei ole mitään muuta kuin sitä perustarviketta.
Ja lisäys: Olemme kahden hengen talous, ei meillä ole ongelmia rahan riittävyyden kanssa. Tässä kyllä asuu paljon autottomia lapsiperheitäkin ympärillä ja kävellen hekin näyttää ostoksensa tuosta Lidlistä tekevän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa me veronmaksajat maksamme kaupunkiasukeille infranja palvelut ja vielä kaupan päälle asumistuet, että teillä on varaa siellä asua.
Älä höpise. Uusimaa rahoittaa maaseutua 600 miljoonalla eurolla vuosittain. Lisäksi Tampere ja Turku osallistuu tähän teidän elättämiseen.
Helsingin budjetti on joka vuosi plussan puolella.
Uusimaa saa ansiottomasti yritysverotuloja koko maasta, koska pääkonttori on siellä. Pelkästään oikein että edes osa palautetaan. Samoin valtion hallinto tuo tuloja Helsinkiin. Varat on kerätty koko maasta.
Kauppojen pihoilla ei pääsääntöisesti ole valvontaa, joten siellä ei myöskään sakoteta invapaikalle ajamisesta.