HS ihmettelee miksi keskustat näivettyvät ympäri Suomea. Voin kertoa syyn.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008926750.html
Artikkeliin "piilotettu" juurisyy:
"Lisäksi kaupunki on halunnut tehdä keskustassa liikkumisesta helpompaa. Jo aiemmin on luovuttu esimerkiksi lauantain pysäköinninvalvonnasta."
Kuvituskuvassa paljon puhuvasti tyhjentyvän kauppakeskuksen vieressä pysäköinti kielletty -merkki. Näistä valaistuista risteyksistä on yritetty tehdä ajan hengen mukaan kävelykeskustoja ja sitten ihmetellään, kun ihmiset ajavat peltomarkettiin tai abc-asemalle asioimaan päivän ostokset.
Kommentit (987)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perhekoot ovat vain pienentyneet, mutta ostokset kasvaneet?
Ihmiset viisaasti laskevat omalle ajalle hintaa eikä jakseta kiertää joka pikku putiikkia tavaroiden perässä. Iso lasti kerran viikossa hypermarketissa ja samalla hoituu muutkin asioinnit. Shoppailu shoppailun vuoksi on epämuodikasta ja älytöntä. Ihmiset hukkuu tavaroihinsa jo nytkin.
Ison lastin haku on ajan ja rahan tuhlaamista: Voit tilata sen koko lastin kotiin kannettuna ilman ajan ja bensan tuhlaamista. Prismakin tarjoaa usein vielä ilmaista kuljetusta. Eikä tule tehtyä niitä turhia heräteostoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset viisaasti laskevat omalle ajalle hintaa eikä jakseta kiertää joka pikku putiikkia tavaroiden perässä. Iso lasti kerran viikossa hypermarketissa ja samalla hoituu muutkin asioinnit. Shoppailu shoppailun vuoksi on epämuodikasta ja älytöntä. Ihmiset hukkuu tavaroihinsa jo nytkin.
Ei tietenkään shoppailla vain shoppailun vuoksi, kuka sellaisesta on puhunut?
Tosin jos on tarvetta ostaa jotain, niin putiikeissa on hyvä kierrellä inspiroitumassa ja sovittamassa, saada ehkä asiantuntevaa neuvoa ja palvelua, löytää tarvitsemansa vintage-löytönä jne.
En tiedä, millaisia vintage-hankintoja sinä teet, mutta voin sanoa, että netistä löytyy paljon suuremmat valikoimat vintage-tuotteita kuin minkään kaupungin keskustan kivijalkaliikkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellinen syy on se, että Suomessa ei ole kaupunkeja ja kaupunkikulttuuria (pl. ehkä Helsinki ja pari muuta), ja siihen taas on syynä se, että porukkaa on niin vähän.
Kun Madridissa muutettiin Plaza de Españan alue jalankulkualueeksi, niin ei sieltä ole väkeä puuttunut. Samoin kun on kokeiltu keskustan isojenkin teiden sulkemista autoilta, niin kivijalkakauppojen myynti on lisääntynyt.
On tuossa muuten yksi merkittävä ero Suomen ja Espanjan välillä. KUKAAN ei nauti marraskuun-maaliskuun (loka-huhtikuu) välisestä loska-räntä-vesisade-pakkaskaudesta kävelykaduilla. Ei siinä iloisesti istuskella kadunvarsikahvilassa ja poiketa shoppalemaan kivijalkakauppoihin. Kävelykeskustan toimivaksi saaminen edellyttäisi koko alueen kattamista.
Voi olla, mutta autoilun tukeminen keskustassa ei kyllä auta tuohon ongelmaan. Vai tekeekö joku muka niin, että menee kaupungin keskustaan autolla hengaamaan pikkuputiikista toiseen? Kun edelleen, siihen just pikkuputiikin eteen ei mahdu kuin 1-2 autopaikkaa. Edelleen joudut kävelemään siellä loskaisella kadulla liikeestä toiseen.
Yksi vaihtoehto olisi toki sekin, että kadut olisivat kävelykatuja vain kesäisin ja talvella alistuttaisiin siihen, että kadun pointti on läpiajo.
Jos on tarkoitus kiertää useammassa paikassa, se parkkihalli on ihan jees. Jos haluat hoitaa jonkin täsmötehtävön, et halua kävellä sieltä hallista ensin paria korttelia loskasateessa vaan valitset liikkeen johon pääset helpommalla.
Turun ainoa? balettitarvikeliike on ydinkeskustassa. Mä näen punaista jo siinä kohtaa kun lapsi sanoo tarvitsevansa jotain. Nyt sillä on onneksi ikää jo sen verran, että menee bussilla koulusta suoraan tekemän ostoksensa ja tulee sitten toisella bussilla mun työpaikalle kotimatkaa varten.Siis lapsikin pääsee sinne balettikauppaan itse bussilla, mutta sulle oli ylivoimainen tehtävä?
Niin. Aikuinen töissä ja hänellä on auto. Töiden jälkeen sinne liikkeeseen ehkä voisi ehtiä autolla, muttei bussilla-riippuu toki liikkeen aukioloajoista. Jos jätät autosi työpaikalle ja menisit bussilla sinne liikkeeseen niin siellä keskustassa joudut menemään bussilla toisen reissun hakemaan sen autosi että pääset taas seuraavana päivänä töihin. Koululaisella on aikaa matkustaa koululta bussilla liikkeeseen ja siitä edelleen äidin työpaikalle odottamaan kyytiä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en Kuopion kivijalka kaupoissa käy. Parkkiongelma aina. Miksi ei kaikki p paikat ole vapaata. Sillä saisivat elämää keskustaan.
Täh? Kuopiossa parkkihallissa eka tunti ilmainen ja muutenkin halpaa.
Varsin usein parkkihallissa on myös täysin ilmaista parkkia, esim nyt kesällä on viikonloput täysin ilmaiset ydinkeskustassa katetussa parkkihallissa. Kuopion keskustaan on helppo mennä autolla.
Kuvio menee jotenkin näin. Yhtäkkiä koko keskusta muuttuu kalliiksi parkkimaksulliseksi alueeksi ja lisää parkkipaikkoja rakennetaan myös keskustan alle kalliiseen parkkiluolastoon.
Sitten kaavoitetaan ja rakennetaan keskustan ulkopuolelle kauppakeskus. Alkuperäinen keskusta autioituu, kun liikkeet muuttavat tähän kauppakeskukseen ja kaikki ovat ihan ihmeissään.... mitä ihmettä tapahtui, ei ymmärrä 🙄
Syy seuraus suhteiden hahmottaminen on kuntapoliitikoille mahdottomuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustoihin pitäisi saada muuta toimintaa kuten ravintoloita, kuntosaleja jne. mutta käpykyliin niitäkään ei riitä enempäänsä. On hyväksyttävä se, että näissä paikoissa on rajoitetetut palvelut eikä menneisyyden maataloussuomea saa enää takaisin ja suurperheitä. Yrittäminen kannattaa vain, jos asiakkaita on tarpeeksi ja on turha tekohengittää jokaista kyläpahasta. Jokainen valittaja voi itse perustaa tuonne maakuntaan yrityksen, niin tietää, mitä se on. Itse käyn autolla mielelläni isoissa marketeissa, joissa ilmaiset parkkipaikat ja niin tekee moni muukin. Toki käyn omassa lähiössäni myös välillä lähikaupassa ja postissa kävellen tai pyörällä. Olen syntyisin todelliselta syrjäseudulta enkä haikaile sinne.
Kun kerta maaseudulla ja pienemmissä paikoissa pitää hyväksyä että palveluita ei tule takaisin niin eikö se olisi sitten reilua että verorasitetta kevennettäisiin maaseudulla ja pikku kaupungeissa kun verovaroin tuotetu palvelut on keskitetty suurempiin kaupunkeihin? Eihän tämä ole tasa-arvoista että kaikki maksaa mutta osa saa vain palvelut
Yksityisiä palveluita eikä julkisia mikään pakota rahoittamaan kannattamattomina syrjäseudulle. Tästä on jo tänä kesänä ollut täällä. Jokainen vastaa valinnoistaan eikä veronmaksajia huudeta rahoittamaan omat asumisvalinnat käpykylissä.
Eihän tämäkään ole reilua kun minä olen asuinpaikka valintani tehnyt kaupunkien ulkopuolelle missä omat tuloni riittävät elämän maksamiseen ilman tukia niin minun pitää maksaa kaupunkilaisten palvelut ja elämä kun heidän omat rahat ei riitä maksamaan elämää ilman tukia kun asuu kalliilla paikalla
Keskustassa voisin käydä jalan tai julkisilla kahvilla ja musakeikoilla. Kahvilat menee kiinni viimeistään klo 18 eli sinne en töistä ehdi ja keikat alkaa puolilta öin ja sinne en jaksa valvoa. Elintarvikeostokset hoituvat automarketissa kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosin jos on tarvetta ostaa jotain, niin putiikeissa on hyvä kierrellä inspiroitumassa ja sovittamassa, saada ehkä asiantuntevaa neuvoa ja palvelua, löytää tarvitsemansa vintage-löytönä jne.En tiedä, millaisia vintage-hankintoja sinä teet, mutta voin sanoa, että netistä löytyy paljon suuremmat valikoimat vintage-tuotteita kuin minkään kaupungin keskustan kivijalkaliikkeistä.
Juuuhhh meidän arvomaailmat on niin erilaiset, että keskustelua on turha jatkaa.
Nettishoppailua, hypermarketteja ja aika on rahaa, tietysti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ison lastin haku on ajan ja rahan tuhlaamista: Voit tilata sen koko lastin kotiin kannettuna ilman ajan ja bensan tuhlaamista. Prismakin tarjoaa usein vielä ilmaista kuljetusta. Eikä tule tehtyä niitä turhia heräteostoksia.
Täällä ei Prisma eikä muutkaan kuljeteta kotiin rahastakaan. Toki voi tilata valmiiksi keräillyt ostokset ja itse noutaa ne tiettynä aika, mutta joka tapauksessa ne joutuu itse hakemaan. Tällöin on sama ihan itse myös kerätä ne tavarat niin saa hedelmät, kasvikset ja lihat itse valikoida.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä on vielä yksinkertaisempi syy. Suomalaisella ihmisellä (lue:asiakas) ei ole enää rahaa muuhun kuin järjettömän suureen vuokraan/muihin asumiskuluihin, sähkölaskuun, bensaan ja ruokaan.
Ei ole varaa tuhlata kahvipaketin hintaa yhteen ainoaan kahvikupilliseen.
Kahville arkipäivänä tulee helposti hintaa parikymppiä, jos ensin pysäköi auton parkkihalliin (tunniksi n. 7 €) ja sitten ostaa kahvilasta kupin kahvia ja kakkupalan (n. 10 €). Ihmekö tuo, että mieluummin jättää kaupunkikahvit väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teille siis elävä keskusta sellainen, johon pääsee autolla tekemään ruokaostokset? Että viedään Prisma parkkipaikkoineen keskustaan?
Henkilökohtaisesti toivon keskustalta ihan muunlaisia juttuja; ravintoloita, kahviloita, museoita, puistoja ym. ajanvietepaikkaa. Ja lisäksi vaatekauppoja, putiikkeja, erikoisliikkeitä ym. Eikä todellakaan ole minkäänlainen kynnyskysymys maksaa muutamaa euroa parkkeeraamisesta, jos ei julkisilla halua mennä.
Keskusta on paikka, jossa eletään normaalia elämää, ei mikään viihdekeskus. Normaaliin elämään kuuluu autoilu.
Miksi esim. Helsingin kokoisessa pikkukeskustassa normaaliin elämään pitäisi kuulua autoilu?
Ja yleisemmin: tää ketju on täynnä valitusta siitä, kuinka kivijalkaliikkeet lopettaa, kun keskustoissa ei ole ilmaista parkkitilaa. Ja samaan hengenvetoon kerrotaan, että minähän en sitten kyllä ostele kuin halvinta mahdollista ruokaa mahdollisimman tehokkaasti kerran viikossa maksimissaan.
Nyt käsi sydämmellä: jos olet tällainen kirjoittaja esim. pk-seudulta, niin ihanko oikeasti vaihtaisit sen viikon Prisma-reissusi kierrokseen Helsingin keskustan kivijalkakaupoissa, jos kadunvarsiparkit olisivat siellä ilmaisia?Tuskinpa me ostoskeskuksessa kävijät ollaan valittamassa kaupunkien keskustojen näivettymisestä koskapa siellä ei koskaan käydä. Ilmeisesti ongelma on lähinnä siellä sijaitseville liikkeille ja teille, jotka siellä asioitte. Kun kysytään miksi me muut emme keskustassa käy, vastaus on a) siellä ei ole mitään mitä ei muualta saa helpommin ja b) liikennejärjestelyt koetaan hankaliksi.
No kyllä tässä ketjussa aika moni autoilija ihan aloittajaa myöten on väittänyt, että keskustojen näivettyminen on ongelma, joka johtuu siitä, että heille ei ole parkkipaikkoja, eli ilmeisesti haluaisivat käydä keskustassa, mutta ei voi, kun ei pääse autolla. Montaa viestiä voisin ihan kevyesti luonnehtia "valittamiseksi".
Itse asun lähellä keskustaa, joten pääsen sinne näppärästi. En omista autoa enkä ole kokenut, että asuinpaikkani keskusta on liian näivettynyt. Parhaita alueita ovat ne, joissa voi liikkua ilman, että täytyy koko ajan väistellä autoja ja kestää niiden melua ja saasteita. Olen asunut keskustassa myös muualla kuin Suomessa, ja siellä sama. Asumisviihtyvyys paranee, mitä vähemmän autoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kun olen koko ikäni Helsingissä asunut, niin en ymmärrä valitusta siitä, että keskustassa pitäisi olla ilmaisia parkkipaikkoja. Niin kauan kuin muistan, on pysäköinti siellä ollut maksullista. Sama juttuhan se on kaikkialla, missä on yhtään isompia kaupunkeja. Ei kaupunkeja ole satoja vuosia sitten rakennettu autoja varten. Siksi niille ei voi tarjota paljon kadun varrella pysäköintitilaa, sitä vaan ei ole. Niille autoille on tehtävä parkkihalleja.
Eikä tuo pysäköinti parkkihalleissa ole älyttömän kallista, ellei halua pitää autoaan siellä yhtä jaksoisesti ns virka-aikana. Jos olen mennyt autolla illalla vaikka jotain keikkaa keskustan klubille katsomaan, niin eihän se 3-4 tunnin pysäköinti hallissa maksa kuin noin 5 euroa. Sunnuntaisin saa pysäköidä monessa paikassa 8h 3 tai 4 eurolla.
Kerro miss keskustan hallissa on näin edullinen pysäköinti? Päivällä Erottajan halli muistaakseni 7€ tunti, samoin Stockan halli, illalla varmaan muutaman euron halvempaa, mutta valetta on se, että missään keskustan hallissa saisi 4h viidellä eurolla tai sunnuntainakaan 8h neljällä eurolla. Ei missään! Tai kerro sitten mikä tällainen halli on
Sen hallin rakentaminen on maksanut miljardin. Ihanko olet sitä mieltä että pitäis olla parkkeeramisen halpaa?
Kaduilta on lähtenyt keskustassa ehkä 40 autopaikkaa ja tilalle tullut 1000 paikkaa. Eikä ne keskuskadulta, 15 vuotta sitten, lähteneet paikat olleet ilmaisia. Eikä koskaan edes vapaata paikkaa.
Kukaan ei sanonut, että pysäköinti ei saisi maksaa, mutta jos pysäköinti maksaa liikaa niin sitten mennään ostoksille muualle, perus kysynnän- ja tarjonnan laki.
Kaupunkikeskustojen hegemonia on tulossa päätökseen ja kivijalkakaupat ovat katoavaa perinnettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaupungissa Prisma ei tarjoa kotiinkuljetusta, sen saisi vain kalliimmista pikkukaupoista. Pelkkä keräilypalvelu Prismassa maksaa helposti 10e, ja sekin pitää varata hyvissä ajoin etukäteen. Joten kyllä, kannattaa käydä ihan perinteisesti keräämässä tavaransa itse kärryyn, heräteostoksia ei tule jos niitä ei tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en Kuopion kivijalka kaupoissa käy. Parkkiongelma aina. Miksi ei kaikki p paikat ole vapaata. Sillä saisivat elämää keskustaan.
Täh? Kuopiossa parkkihallissa eka tunti ilmainen ja muutenkin halpaa.
Varsin usein parkkihallissa on myös täysin ilmaista parkkia, esim nyt kesällä on viikonloput täysin ilmaiset ydinkeskustassa katetussa parkkihallissa. Kuopion keskustaan on helppo mennä autolla.
Miksi kukaan menisi Kuopion ydinkeskustaan kesäisenä viikonloppuna vaikka pysäköiminen olisi kuinka ilmaista. Itselläni on viikonloput töistä vapaata ja minulla on muuta tekemistä kuin pyöriä keskustassa silloin. Ilmeisesti muillakin on sama homma kun pitää yrittää houkutella ihmisiä parkkiin ilmaisuudell juua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosin jos on tarvetta ostaa jotain, niin putiikeissa on hyvä kierrellä inspiroitumassa ja sovittamassa, saada ehkä asiantuntevaa neuvoa ja palvelua, löytää tarvitsemansa vintage-löytönä jne.En tiedä, millaisia vintage-hankintoja sinä teet, mutta voin sanoa, että netistä löytyy paljon suuremmat valikoimat vintage-tuotteita kuin minkään kaupungin keskustan kivijalkaliikkeistä.
Juuuhhh meidän arvomaailmat on niin erilaiset, että keskustelua on turha jatkaa.
Nettishoppailua, hypermarketteja ja aika on rahaa, tietysti!
Selvästi meillä on erilainen arvomaailma. Jos tai siis kun minä haluan jonkun jutun vintagena, en todellakaan lähde kiertelemään Helsingin keskustan kivijalkakauppoja ja estimään sellaista. Menen nettiin, josta todennäköisesti löydän useammankin vaihtoehdon ja niistä valitsen mieleiseni. Kivijalkakauppojen kiertely saattaisi olla ihan hukkareissukin, jos missään kaupassa ei olisi sellaista.
Muutama vuosi sitten kävin Helsingin keskustassa hammaslääkärissä. Ajattelin samalla käydä ostamassa itselleni tavalliset kirkkaanpunaiset ballerinat. Kiersin keskustan kaikki isommat ja pienemmät kenkäkaupat. Ei löytynyt. Ymmärtäisin, jos väritoiveeni olisi ollut jotenkin erikoinen, mutta kirkkaanpunainen on ihan perusväri. Tulin kotiin, menin nettiin ja viidessä minuutissa olin löytänyt itselleni kengät. Toimitus kesti pari päivää. Nykyisin ei tarvitse käydä Helsingin keskustassa edes hammaslääkärissä, koska hammaslääkärini siirtyi Sellon vieressä olevaan Mehiläiseen.
Vierailija kirjoitti:
Hämeenlinnassa syy on selvä: keskustassa on vain maksullisia pysäköintipaikkoja. Kuka haluaisi maksaa, kun Goodmansissa ja Tiiriössä saa pysäköidä ilmaiseksi ja palvelujvalikoima on sama?
Ollaan asuttu nelisen vuotta Hämeenlinnassa ja kertaakaan ei ole edes tullut mieleen lähteä keskustaan asioille vaan juurikin enimmäkseen tiiriöön ja toiseksi goodmanniin. Myös Ideaparkiin ajaa tosi nopeasti. Eli ei mulla ole syytä mennä keskustaan koska ei siellä ole oikein mitään ja parkkeeraus maksaa. Juu, eihän se ole kuin pari euroa mutta miksi maksaisin edes sitä kun vieressä saan olla ilmaiseksi 🤔
ja hämeenlinna kyllä tappoi pendelöinnin muualle töihin kun teki liitäntäpysäköinnin maksulliseksi junalla kulkeville. Itse onneksi Hämeenlinnassa töissä mutta jokusen kerran mentiin junalla vapaa-ajan rientoihin ja jätettiin auto parkkiin ennen pysäköinnin maksulliseksi muuttamista mutta nyt mennään autolla perille asti. Helpompaa ja lähes saman hintaista vaikka polttoaineen hinnat ovatkin nousseet..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellinen syy on se, että Suomessa ei ole kaupunkeja ja kaupunkikulttuuria (pl. ehkä Helsinki ja pari muuta), ja siihen taas on syynä se, että porukkaa on niin vähän.
Kun Madridissa muutettiin Plaza de Españan alue jalankulkualueeksi, niin ei sieltä ole väkeä puuttunut. Samoin kun on kokeiltu keskustan isojenkin teiden sulkemista autoilta, niin kivijalkakauppojen myynti on lisääntynyt.
On tuossa muuten yksi merkittävä ero Suomen ja Espanjan välillä. KUKAAN ei nauti marraskuun-maaliskuun (loka-huhtikuu) välisestä loska-räntä-vesisade-pakkaskaudesta kävelykaduilla. Ei siinä iloisesti istuskella kadunvarsikahvilassa ja poiketa shoppalemaan kivijalkakauppoihin. Kävelykeskustan toimivaksi saaminen edellyttäisi koko alueen kattamista.
Voi olla, mutta autoilun tukeminen keskustassa ei kyllä auta tuohon ongelmaan. Vai tekeekö joku muka niin, että menee kaupungin keskustaan autolla hengaamaan pikkuputiikista toiseen? Kun edelleen, siihen just pikkuputiikin eteen ei mahdu kuin 1-2 autopaikkaa. Edelleen joudut kävelemään siellä loskaisella kadulla liikeestä toiseen.
Yksi vaihtoehto olisi toki sekin, että kadut olisivat kävelykatuja vain kesäisin ja talvella alistuttaisiin siihen, että kadun pointti on läpiajo.
Jos on tarkoitus kiertää useammassa paikassa, se parkkihalli on ihan jees. Jos haluat hoitaa jonkin täsmötehtävön, et halua kävellä sieltä hallista ensin paria korttelia loskasateessa vaan valitset liikkeen johon pääset helpommalla.
Turun ainoa? balettitarvikeliike on ydinkeskustassa. Mä näen punaista jo siinä kohtaa kun lapsi sanoo tarvitsevansa jotain. Nyt sillä on onneksi ikää jo sen verran, että menee bussilla koulusta suoraan tekemän ostoksensa ja tulee sitten toisella bussilla mun työpaikalle kotimatkaa varten.Siis lapsikin pääsee sinne balettikauppaan itse bussilla, mutta sulle oli ylivoimainen tehtävä?
Niin. Aikuinen töissä ja hänellä on auto. Töiden jälkeen sinne liikkeeseen ehkä voisi ehtiä autolla, muttei bussilla-riippuu toki liikkeen aukioloajoista. Jos jätät autosi työpaikalle ja menisit bussilla sinne liikkeeseen niin siellä keskustassa joudut menemään bussilla toisen reissun hakemaan sen autosi että pääset taas seuraavana päivänä töihin. Koululaisella on aikaa matkustaa koululta bussilla liikkeeseen ja siitä edelleen äidin työpaikalle odottamaan kyytiä kotiin.
Moni aikuinen kykenee olemaan töissä ilman omaa autoakin. On ihan oma valinta asua sellaisella paikalla, että sieltä on pakko mennä autolla jopa päivätöihin. Miksi keskustat pitäisi suunnitella tällaisten ihmisten ehdoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä valittamista parkkiongelmista en ymmärrä? En ole vielä yhdessäkään Suomen suurimmista kaupungeista törmännyt siihen, etteikö pysäköintitilaa ole? Ihan joka puolella löytyy se parkkihalli tai halleja aivan ytimestä ja niissä on ihan joka kerta ollut tilaa pysäköidä.
Tätä minäkin ihmettelen. Kadunvarsilla saattaa olla sen verran täyttä, että joskus joutuu hakemaan paikkaa, mutta hallipaikka löytyy aina ja myös ihan ytimestä.
Ongelmahan on se, että maalla ja pikkukaupungeissa ei osata ajaa parkkitaloihin ja halleihin.
Joo ja peräkärryn kanssa ei saa halleihin ajaa niin ei pysty ostamaan puolen vuoden ostoksia kerralla kuten normaalisti tapana on. Se on se suurin syy.
Juuri niin. Tilataan netistä uutta tai kierrätetään vanhaa.