Onko nykyään olemassa ommelimoja, jotka korjaa vaatteita pientä korvausta vastaan?
Muistan että tälläisiä oli ainakin 80-luvulla talojen kivi jaloissa ja kellareissa. Ja äiti vei usein vaatteita ommeltaviksi.
Kommentit (59)
Palstalla eniten ihmetyttää se, etteivät ihmiset yksinkertaisesti osaa käyttää Googlea. Sekunnin googlaus ja löysin lähialueelta kolme ompelimoa. En nyt käynyt katsomassa kaikkien palveluja, mutta heti ensimmäinen tarjoaa korjausompelua.
Toinen yhtä ihmeellinen ryhmä on tyypit, jotka linkkaavat Wikipediaan ja kuvittelvat olevansa ainoita, jotka tietävät asiasta - vaikka siitä on jo helposti saatavilla olevaa nettimateriaalia (ja usein opetettu jo alakoulussa, jos kyseessä on esim. historia).
Ei tuntipalkkaa, vaan joku könttä summa. Esim. 5 eur/vaate.
AP
Ammattilaiselle pitää maksaa kunnon palkka tuossakin asiassa.
Vierailija kirjoitti:
AP
Kyllä sellaisia on, mutta ei 5 eurolla kukaan tee mitään.
Tekisitkö itse viidellä eurolla töitä tunnin pari? Tilan vuokran ja omien kulujen kattaminen onnistuisi hyvin? Ommele itse.
Mites jos yrittäisit korjata itse! Tietenkään et voi korjata jos olet ihminen jonka sormet ovat liimautuneet älypuhelimeen.
Pitäisi melkein olla joku tuttu tai tutun tuttu että noin halvalla tekisi. Korjautin pienessä ompelimossa takin vetoketjun ja maksoi 30€. Mutta onhan siinä kädentyötä että tulee siisti jälki ja vetoketjun hinta. Laskin että just kannattaa korjauttaa suhteessa takin hintaan. Sen huomasin että ihan ei takki ollut entisellään sen jälkeen eli ei istunut yhtä hyvin kuin vanhalla vetoketjulla.
Mullekin kelpaisi sellainen palveluntarjoaja joka hoitaisi homman ammattitaitoisesti eikä veloittais ku pari euroa.
Oli se homma sitten vaatteen ompelu, fillarin korjaaminen, auton pesu tai suihinotto. Vaadin hyvää ja halvalla!
On. Ja olen käyttänytkin korjauksiin. Maksan mielelläni hyvin tehdystä työstä.
Joillakin paikkakunnilla on ollut sellaisia työttömien "työpaja" ompelimoja mutta niihin on hirveät jonot ja ei se hinta nyt mitään 5€ ole mutta ei ihan niin paljon kuin yksityisyrittäjillä.
On ompelimoja. Erään ompelutarvikeliikkeen alakerrassa omassa kotikaupungissani on, siellä työskentelee useita ihmisiä. Ilmeisesti palvelulle myös on tarvetta, sillä viimeksi ompelutyötä tiedustellessani sain vastauksen, että jono on niin pitkä että kannattaa käydä kyselemässä muualta. Kahdessa muussa pienessä ompelimossa vierailin sitten myös ennen kuin sain haluamani työn tehtyä. Kustannukset olivat lopulta paljon pienemmät kuin mihin olin varautunut.
Mä lyhennytin yhden maxi-hameen helman ja se maksoi 25€ pari vuotta sitten. Meillä on tässä keskustassa muutama ompelimo ja ovat todella suosittuja. Työtä voi joutua odottamaan monta päivää, kun niillä on niin paljon töitä jonossa.
Vierailija kirjoitti:
AP
Mitä horiset!
oisin vaihdattanut vetoketjun. 40euroa kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Ommelimo
Mummelin ommelimo!
ois hieno nimi...paitsi en osaa ommella vaikka olen mummelimo!
Vierailija kirjoitti:
Mullekin kelpaisi sellainen palveluntarjoaja joka hoitaisi homman ammattitaitoisesti eikä veloittais ku pari euroa.
Oli se homma sitten vaatteen ompelu, fillarin korjaaminen, auton pesu tai suihinotto. Vaadin hyvää ja halvalla!
Mä voisin ottaa auton korjauksen parilla eurolla. Osatkin korjaamon piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
AP
Kustannushan riippuu aina tehdyn työn laajuudesta. Esimerkiksi hierojat, kampaajat yms., veloittavat n. 60 €/ tunti, joten olettaisin, että tuo on aika lähellä ompelijankin tuntiveloitusta + materiaalit (mikä tietenkään ei ole paljon silloin, jos tarvitaan vain lankaa).
Ei nykyajan halpavaatteita paljon kannata korjata. Lisäksi siihen pienen oloiseen korjaukseen voi mennä tunteja, paljonko olet valmis maksamaan tuntipalkkaa ompelijalle?