Kuinka moni on tavannut/tuntenut oikean diagnosoidun narsistin tai psykopaatin?
Niitä kuitenkin joukossamme on, mutta ei tosiaankaan siinä määrin, että jokaisen ex-puoliso olisi jompaa kumpaa sorttia käyttäytyessään eron aikana kuin M ulkku.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä miten kukaan antaa diagnosoida itselleen sellaista vai eikö ne ole high function, koska antaa sen tehdä. Ei ne testit nyt niin vaikeita ole kiertää.
Jos on hyvät testit niin juuri kiertäminen paljastaa ne. Ja ei tuo skreenaus mitään rastia ruutuun pelkästään ole.
En usko että voi diagnosoida itselleen eikä luultavasti kiinnosta. Kyllä nuo voivat hetkellisesti tiedostaa kylmyytensä. Lopulta se on kuitenkin evvk. Eivät siitä kärsi, ainakaan niin paljon että pystyisivät muuttumaan. Onhan ne edutkin siellä. Monessa työssä tunteilemattomuus on plussaa. Ainakin johonkin rajaan saakka. Jos on älyä ja kykyä itsehillintään useimmat saavat jonkun arvostetun aseman/ammatin, kun se on heille tärkeää.
Oma lukunsa asosiaalit joilla ei haluja tai kykyä ponnistella ulkoisen sosiaalisen aseman eteen.
Vaikea lopulta sanoa kummat noista on tuhoavampia. Koulutetuilla on valtaa usein isoihin ihmisjoukkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi narsisti kävisi arvioituttamansa itsensä luonnehäiriön suhteen? Tiedän äidilläni olleen narsistisen persoonallisuushäiriön, koska kaikki piirteet olivat läsnä. Tavallaan huvittavinta oli projektio, hän oli sitä mieltä, että kaikki muut olivat narsisteja. Kuka milloinkin.
Itselläni on eräs tuttu, jolla olen havainnut myös tuota projisointia. Hän näkee ja kommentoi muissa piirteitä, joita heissä ei edes ole, ja jotka oikeastaan löytyvät hänestä itsestään. Hänellä on ensivaikutelmaltaan miellyttävä luonne, mutta tietyn ajan tuntemisen jälkeen tuleekin yllättävissä tilanteissa esiin odottamatonta itsekkyyttä ja kylmiä reaktioita jne. Hän jollain tavalla onnistuu peittämään ne piirteet, kunnes jossain kohtaa se totuus puskeekin väkisin esiin.
Tällä listalla kirjoittelee aika paljon noita projisoijia. Esimerkiksi nämä miehet, jotka projisoivat kaikki huonot piirteensä naisiin.
Ja vielä hyvin pakonomaisesti.
Ja jos tästä huomauttaa alkaa huuto palsta on täynnä miesvihaa.
Hyppää vaan yli. Totaalisen hyödytöntä tällaisten kanssa jankata. Pysyvät varmaan kasassa tuon vimmaisen projektion voimin, niin epätoivoinen sävy siinä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun exällä oli yksityisen psykiatrin asettama narsismidiagnoosi. Ihan tavallinen tyyppi, eikä hänen tuttavapiirissä varmaan kukaan arvannut että oli tuo diagnoosi. Oli parisuhteessa aluksi tavallinen, suhteen jatkuessa muuttui riitaisaksi, eron jälkeen ollaan pystytty ystävinä. Ei tehnyt minulle mitään kamalia narsistitemppuja, joita täällä välillä kurjoitetaan ja kauhistellaan.
Täällä myös diagnosoidun narsistin puoliso. Myös meidän liittomme on aika tavallinen, mies ei ole väkivaltainen eikä erityisen hankala. Joskus on vaikeampia kausia, jolloin on manipuloiva ja vähän kykenemätön itsereflektioon. Empatiakyky on heikko, mutta hän on harjoittanut sitä viime vuosina. Muut ei juuri näitä piirteitä näe, pääsääntöisesti häntä pidetään rentona ja hauskana heppuna.
Jos jo tällä käytöksellä saa narsistidiagnoosin niin mitä ne hullut vaimojenhakkaajat sitten ovat? Puuttuuko meiltä sellainen diagnoosi kokonaan?
Asosiaalinen ph on korostuneen väkivaltainen. Epävakaa saattaa olla mutta enemmän reaktiivisesti.
Narsisti enemmän henkisesti häijy ja alistava koska miettii julkisivuaan eniten noista. Yksityisesti voi olla täysi hirviö mutta henkisestä väkivallasta ei oikein jää todisteita. On taitava siinä että häivyttää jälkensä. Siksi usein uhri saadaan näyttämään sekopäältä satuilijalta ja siinä näiden kauheus juuri onkin. Voivat ajaa toisen todella syvään epätoivoon, itsetuhoisuuteen. Eli saada toinen kääntymään itseään vastaan.
Tuota minä kutsuisin kieroksi pahuudeksi.
Ja tuollaista on nykyään ihan liikaa. Joku kutsuisi sitä sado-masokismiksi syyllistäen näin uhria (että hän vain nauttii).
Sairasta jos toisen alistamisesta tulee ihan normimeininkiä, joka ei kiinnosta ketään. Koska etkö sä nyt kuitenkin ihan pikkaisen tykkää siitä kun päällesi paskitaan, tunnusta nyt vaan!
1. Ex seurustelukumppani kirurgi, nolasi ystävien edessä monesti 2. ex ystävällinen, muka rakastava teeskentelijä sai järkyttäviä kilareita (syy mikä tahansa ja aina minun) ja huoltajansa, vanhempi oli alkoholisti, vihamielinen kirurgi.
Olen tavannut, kaverin ex-mies. Oli sekä narsisti että psykopaatti (mikä kombo). Oli täysin hullu ja jopa vaarallinen tapaus ja aiheutti paljon harmia sen ajan, mitä ehtivät olla yhdessä. En ole koskaan nähnyt niin itserakasta, häijyä, ylimielistä ja hullua henkilöä. Se oli toisaalta huvittavaa välillä seurata, kuinka hän oli kaikessa oikeassa ja jos uskalsit olla erimieltä, 35v mies lähti ovet paukkuen toiseen huoneeseen murjottamaan kuin pieni lapsi. Pahinta on että kaveri hankki kuitenkin lapsen tämän kanssa. En tiedä onko nämä persoonallisuushäiriöt periytyviä, mutta lapsi on pienestä pitäen myös nähnyt sellaista käytöstä, että hänet pitäisi minun mielestä viedä jo nyt jonnekin psykiatrille ettei saa isältään vaikutteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun exällä oli yksityisen psykiatrin asettama narsismidiagnoosi. Ihan tavallinen tyyppi, eikä hänen tuttavapiirissä varmaan kukaan arvannut että oli tuo diagnoosi. Oli parisuhteessa aluksi tavallinen, suhteen jatkuessa muuttui riitaisaksi, eron jälkeen ollaan pystytty ystävinä. Ei tehnyt minulle mitään kamalia narsistitemppuja, joita täällä välillä kurjoitetaan ja kauhistellaan.
Täällä myös diagnosoidun narsistin puoliso. Myös meidän liittomme on aika tavallinen, mies ei ole väkivaltainen eikä erityisen hankala. Joskus on vaikeampia kausia, jolloin on manipuloiva ja vähän kykenemätön itsereflektioon. Empatiakyky on heikko, mutta hän on harjoittanut sitä viime vuosina. Muut ei juuri näitä piirteitä näe, pääsääntöisesti häntä pidetään rentona ja hauskana heppuna.
Miten, miksi hänet sitten on tutkittu? Miten narsismi hänessä ilmenee? Voiko kyse olla väärästä diagnoosista, vai olisiko se narsismi haittoinern pulpahtanut esiin vakavammin joskus myöhemmin?
Kirjoitinkin jo tuossa yllä, hän hakeutui hoitoon kun elämässä oli suuri kriisi ja hän tarvitsi apua. Narsismi esiintyy hänessä ihan niinä tyypillisintä piirteinä, kaipaa ihailua, ei kestä ajatella itseään heikkona tai muita huonoja piirteitä itsessään, kokee olevansa etuoikeutettu ja jotenkin erityisen hyvä ihmistuntija. Dg tehdään kyselytutkimuksena, jos saat tietyn määrän oikeita vastauksia psykiatrin tulkinnoista, niin olet persoonallisuushäiriöinen. 6/10 on raja.
Vain kymmenen kohtaa ei kyllä riitä mihinkään. Masennustestissäkin on 30.
Ei se testi tosiaan tuon kummempi ole. Se on osa skid 2 testiä. Näillä etsitään eri persoonallisuushäiriöitä ja lapsuusiän psykopatiaa. Jos oikeasti luulette että näitä psykiatrisia diagnooseja tehdään kovin huolella ihmisille niin valitettavasti nyt täytyy tuottaa pettymys että ei tehdä. Tosiaan se on vain kyselykaavake, rasti ruutuun ja sitten lasketaan pisteet yhteen kuin naistenehtien testeissä. Sitten katsotaan paperilta millä pisteillä mitäkin dg:tä sinulle laitetaan. Jos testattava on vaikkapa väsynyt, traumatisoitunut, stressaantunut, maaninen tai psykoottinen niin testi voi antaa ihan vääriä tuloksia. Testin saa myös saa ladattua verkosta ja voit opetella vastaamaan niihin niin että et saa merkintää mistään persoonallisuushäiriöstä jos et niin halua.
Tuttava kertoi parikymppisenä saaneensa mielisairaalassa lääkärin diagnoosin persoonallisuushäiriöstä mutta valehteli sen johtuneen väärinkäsityksestä. Ymmärsin vasta nelikymppisenä diagnoosin olleen totta, kun tuttavan käytös alkoi olemaan yhä avoimemmin omituista ja häiriintynyttä. Siihen saakka ajattelin aina kuten kaikki muutkin tuttavan vain olevan erikoinen ja töksäyttelevän tökerösti epäasiallisia kommentteja. Lopulta kaikki loksahti kohdalleen ja ymmärsin kärsineeni vuosikymmeniä aidon narsistin, kenties jopa psykopaattisia piirteitä omaavan henkilön käytöksestä. Tuttavalle oli tyypillistä haukkua aina mm. niitä asioita, joita tiesi keskustelukumppanissa oleviksi piirteiksi.
Opin kuuntelemaan tuttavan juttuja siitä näkökulmasta käsin, mitä hän niistä hyötyy. Joka ainoassa asiassa tuttava yritti pönkittää egoaan ja tehdä itsestään muita paremman, vaikka on itsensä varhaiseläkkeelle huumepsykooseilla hankkinut narkkari. Hän jopa hankki huumeita, joita hänen uudet kumppaninsa olivat käyttäneet mutta joista he olivat päässeet eroon, antoi huumeita näistä eroon päässeille ja ylpeili sillä kuinka ei itse muka tule huumeista riippuvaiseksi, vaikka sekoittaa päätään jollakin noin tunnin välein. En olisi uskonut kenenkään käyttävän huumeita ainoastaan päteäkseen sillä. Hän ei edes saa huumeista nautintoa kuten normaalit ihmiset.
Tuttava alkoi myös kerskumaan väkivallalla vaikka esittää hippiä, ja kertoi kuinka oli mm. sairaalassa käynyt ilman syytä toisen potilaan kimppuun. Häntä pallotellaan välillä putkan ja psykiatrisen osaston välillä, koska hän on liian väkivaltainen sairaalaan ja liian sekava putkaan. Huumeet ovat siis tuossa kuviossa mukana, mutta ne vain tuovat esille tuttavan vääristyneitä kuvitelmia siitä mikä on tavoittelemisen arvoista itsensä esille tuomista. Käy sääliksi hänen sukulaisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Introverttiys on kaukana antisosiaalisuudesta.
ja sarkasmi vaikea laji
Vierailija kirjoitti:
Mikä lienee palstan "diagnoosi" esimerkiksi ammattisotilaasta, joka on tappanut lukuisia ihmisiä eikä tunne mitään katumusta sillä "sota on sotaa"? Tai äidistä, joka mielenterveys on peruuttamattomasti rikottu äärimmäisen henkisen ja fyysisen väkivallan ja vainoamisen kautta paitsi siviilien, valehtelevien kansalaisten kuin myös useiden viranomaisten toimesta jo lapsuudesta lähtien? .
Kerrot vain mitä. nämä ihmiset ovat käyneet läpi, mutta persoonallisuus on melko muuttumaton asia. Varmaan se jotain kertoo että lähtee ammattisotilaaksi, luulisin että ei ainakaan ole kovin myötäelävä persoonallisuudeltaan. Eihän työtä pystyisi silloin tekemään.
Joo olen, erään julkkiksen, olen nähnyt diagnoosin paperilla ja kuullut mm äänitteen, jossa hänelle luetellaan diagnoosi ja mitä siitä seuraa.
On puhunut mt ongelmistaan julkisuudessa muttei tiedosta olevansa narsisti/sosiopaatti.
Oikein hurmaava on ja vaikuttaa nykyisin somessa. Aivan pimeä tyyppi kuitenkin irl.
Kyllä, kälyni on narsisti. Hänellä on narsismin lisäksi diagnostoitu myös kaksisuuntainen mielialahäiriö ja alkoholismi. Nykyisin on raittiina päivä kerrallaan ja bipo pysyy hallinnassa psyykelääkkeillä.
Aika harva tietää toisten diagnooseista. Olen tavannut kolme tuomittua pedofiiliä, yhtä syyttäjä sanoi psykopaatiksi.
En tajua näitä diagnoosi-jankkaajia. Kai sillekin on joku oma diagnoosinsa...
77. Kun teitä arvostellaan, tuletteko usein vihaiseksi tai tunnetteko itsenne nöyryytetyksi jopa tunteja tai päiviä myöhemmin?
78. Onko teidän joskus täytynyt käyttää toisia ihmisiä hyväksenne saadaksenne, mitä haluatte?
79. Saatteko joskus toiset tekemään mitä haluatte vain suostuttelemalla tai puhumalla kaunisti?
80. Tuntuuko teistä, että teillä on erityisiä lahjoja tai kykyjä?
81. Onko kukaan koskaan sanonut teille, että mielipiteenne itsestänne on liian korkea?
82. Mikäli teille tulee ongelmia, pyrittekö yleensä löytämään huippuasiantuntijan avuksenne?
83. Haaveiletko usein suurista saavutuksista tai kuuluisuudesta?
84. Haaveiletko usein täydellisestä romanssista?
85. Ajatteletko että sääntöjen noudattaminen ei ole välttämätöntä, mikäli niistä on teille haittaa?
86. Onko teistä tärkeää, että toiset kiinnittävät teihin huomiota tai ihailevat teitä jollain tavoin?
87. Ovatko toiset koskaan sanoneet, että ette ole myötäelävä, tai ette ymmärrä toisten ongelmia?
88. Oletteko usein kateellinen toisille?
Voi kuinka kauniisti kirjoitit tutustasi :) Pelkkää hyvää sulle ja oikeesti siunausta teille :)
Vierailija kirjoitti:
tää vastaus "Voi kuinka kauniisti kirjoitit tutustasi :) Pelkkää hyvää sulle ja oikeesti siunausta teille :)
oli tarkoitettu tälle "Itkettää ja pelottaa, että eräs tuttuni on hairahtanut ko. alalla toimivaan pershäröiseen. Hän itse on todella hyväluonteinen ja sydämellinen ihminen. Ansaitsisi parhaan mahdollisen miehen."
Olen tavannut, mutta olenkin alalla. Jokaisella meillä on narsistisia piirteitä, jotka voivat puhjeta kukkaan varsinkin hankalissa tilanteissa (esim ero), mutta ei se vielä kenestäkään oikeasti narsistia tee. Kaverinikin oli miehelleen ihan hirviö, mutta jälkeenpäin on kyllä katunut tätä käytöstään.
Antisosiaalisen persoonallisuushäiriön reliabiliteetti eli kappa-arvo on 0.21. Käytännössä siis reliabiliteettia ei ole olemassakaan, suurin osa diagnooseista on "virheellisiä" eli lääkärit eivät päädy samaan diagnoosiin. En laittaisi kovin paljon painoarvoa diagnoosille, jonka reliabiliteetti on alle 0.6 eli käytännössä suurin piirtein 95 % psykiatrista häiriöistä:
"For reliability of only 0.50 to 0.60, it must be understood that means that 40% to 50% of the data being analyzed are erroneous. When kappa values are below 0.60, the confidence intervals about the obtained kappa are sufficiently wide that one can surmise that about half the data may be incorrect (10). Clearly, statistical significance means little when so much error exists in the results being tested."
https://ajp.psychiatryonline.org/doi/pdf/10.1176/appi.ajp.2012.12070999
Olen lapsena, tiedän tämä hänen diagnoosinsa erään sukulaisen kautta, sai sen miehen kuoltua.
Mies, joka halutessaan oli karismaattinen ja sai (tuntemattomat) ihmiset aina, AINA puolelleen. Hän tulee mulle edelleenkin aina mieleen kaikissa sellaisissa sosiaalisissa konflikti-tilanteissa, jossa jos kaksi ihmistä jotenkin riitelee, niin aika useinkin ihmiset menee sen vakuuttavimman puolelle ihan vaistomaisesti, vaikka eivät asiasta tietäisi mitään. Tämä mies oli tällainen vakuuttava, varman oloinen.
Hänessä oli sellainen kylmä aura, että jo pentuna tajusi, että tuosta kannattaa pysyä kaukana. Että ei pidä antaa provosoida tai manipuloida niihin sen peleihin, ja kun vanhemmaksi kasvoin, tajusin, että niin kaikki tolkun aikuiset tekivätkin. Väistivät, saippuoivat itsensä, eivät antaneet mennä ihon alle. Tietysti tämä heppu siten kuvitteli olevansa todella kova tyyppi, kukaan ei hänen kanssa lähtenyt taistoon. Tämä keräsi ympärilleen (kuin tämä sarjahukuttaja) elämässä sivuluisuun joutuneita ihmisiä, ja käytti näitä hyväksi kaikella tapaa. Ei tuon Seppäsen jutut sillä tavalla ole mitään ainutlaatuisia, luulen että maaseudun syvyyksissä on useitakin tällaisia Kukkulan wt-kuninkaita, jotka vie eläkkeet ja tuet ja myy myrkkyviinaa.
Tämä mies kiinnittyi aina itseään parikymmentä vuotta vanhempiin naisiin. Pahoinpiteli, haukkui, ivaili, nolasi julkisesti - kaikkea tällaista, luonnollisestikin. Kuoli sitten suhteellisen nuorena, tukehtui muistaakseni oksennukseensa - mikä on pskaa koko elämänsä ajan puhuneelle ja itseään täynnä olleelle tyypille jotenkin sattuva kuolintapa. Ihan ite ihan omiin tuotoksiin kuoli.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä miten kukaan antaa diagnosoida itselleen sellaista vai eikö ne ole high function, koska antaa sen tehdä. Ei ne testit nyt niin vaikeita ole kiertää.
Psykopatiaa ei diagnosoida itsearviointitestillä.
Olen tavannut diahnosoidun psykopaatin.
Olen yhden psykopaatin tavannut elämäni aikana, vuosia sitten. Onneksi on ex.
Tekis kyllä kovasti mieli laittaa sen nimikin esiin, että muut tietäisivät välttää sitä.