Kuinka moni on tavannut/tuntenut oikean diagnosoidun narsistin tai psykopaatin?
Niitä kuitenkin joukossamme on, mutta ei tosiaankaan siinä määrin, että jokaisen ex-puoliso olisi jompaa kumpaa sorttia käyttäytyessään eron aikana kuin M ulkku.
Kommentit (104)
Edellämainittuja diagnooseja ei saa kuin mielentilatutkimuksen tuloksena. Piste.
Tiedän narsistin, mutta sillä on kyllä vasta epävakaan persoonallisuushäiriön diagnoosi. On kuitenkin narsisti eikä tunnista kaikille muilla ilmiselviä vikoja itsessään vaan vika on aina muissa, vähintäänkin vastuu vieritetään jonnekin lapsuuden värikynällä väritettyihin vääryyksiin. On käynyt epävakaiden ryhmäterapioissa ja yksin terapiassa sekä raahannut niihin läheisiä (minua ei onneksi) piinattavaksi ja syytettäväksi kaikenlaisesta, hänen tekemisiään taas ei muistella. Näyttää ettei ole saanut minkäänalaisia oivalluksia noissa terapioissa itsestään, mutta nauttii kun saa ammattilaisen tuella täydentää tarinoidensa aukkoja. On kyllä aika hirveä ihminen, joka aiheuttaa monille tuskaa, itselleen varmaan myös vaikka ei yhtä puskista vaan vähitellen taakan kasvaessa.
Naapurin kakaraa epäilen psykoksi koska on niin itsekäs ja julma, huono valehtelemaan ja peittelemään jälkiään vielä.
Mutta vastauksena ap:n kysymykseen Ei, en tunne tuollaisia, jotka eivät olisi onnistuneet välttymään leimaantumiselta.
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla leimataan kaikki narsuiksi mutta tuskin kukaan on tietoisesti koskaan tavannut oikeasti diagnosoitua narsistia, koska ei hän siitä diagnoosista takuulla kerro kenellekään.
Narsismi on janalla. Se, ettei ylitä kulminaatiopistettä, jossa diagnoosin saa, ei takaa tervepäisyyttä. Ja jos manipuloi, syyllistää, uhkailee ja tuhoaa toisen mielenterveyden - vaikka ei ole diagnoosia - niin miksi häntä pitäisi kutsua?
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla leimataan kaikki narsuiksi mutta tuskin kukaan on tietoisesti koskaan tavannut oikeasti diagnosoitua narsistia, koska ei hän siitä diagnoosista takuulla kerro kenellekään.
isompi saavutus on saada se narsisti psykiatrille arvioitavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Käytös paljastaa maallikollekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo minun tuntema diagnosoitu on diagnosoitu psyk sairaallassa. Eräs, joka oli samaan aikaan osastolla kertoi minulle asiasta.
😂 Voi olla mutta haloo, mistäs sinä jonkun psyk.sairaalassa olevan tuntemattoman ihmisen motiiveja tiedät? Se asiasta kertonut tyyppihän saattoi manipuloida itse sinua 😁 Parhaat manipuloijat on todella, todella taitavia. Ehkä vaan kuullut juorun ja levittänyt sitä totena, who knows.
En minä hänen motiivejaan tiedä, mutta tiedän hänen diagnoosinsa.
Asiasta kertonut tyyppi oli oma masennuksen vuoksi siäsällä oleva äitini. Tunnen hänet erittäin hyvin.
Minä olen naimisissa miehen kanssa, jolla on narsismidiagnoosi. Olen nähnyt kanta-merkinnät asiasta. DG teki psykiatri. Kummallisia käsityksiä täällä.
Olen tuntenut ja tunnen edelleen. Hyvä tyyppi on vaikka jotkut pitävät sitä sairautena.
Minun exällä oli yksityisen psykiatrin asettama narsismidiagnoosi. Ihan tavallinen tyyppi, eikä hänen tuttavapiirissä varmaan kukaan arvannut että oli tuo diagnoosi. Oli parisuhteessa aluksi tavallinen, suhteen jatkuessa muuttui riitaisaksi, eron jälkeen ollaan pystytty ystävinä. Ei tehnyt minulle mitään kamalia narsistitemppuja, joita täällä välillä kurjoitetaan ja kauhistellaan.
Ei ne testit kyllä niin tarkkoja ole. Ihminenhän valehtelee itselleen eikä näe itseään muiden silmin. Mulla on peräti 2 eri persoonallisuushäiriötä diagnosoitu. Eipä noista tule juuri huudeltua kenellekään.
Niitä ei diagnosoida. Ja jos diagnosoidaan, eivät kerro siitä kenellekään. Tiedän yhden kaverin kaverin kaverin, joka sopii kuvaukseen. Ja tietysti myös Amber Heard.
Vierailija kirjoitti:
Eihän diagnosoitujen kanssa ole tekemisissä kuin esim. vankilan henkilökunta, psykiatreja, psykologeja, psyk.sairaaloiden hlökuntaa, poliisi, sossut. Ja ne tuskin tänne kokemuksistaan pahemmin haluaa kirjoitella.
Olet oikeassa, yleensä noi on niitä henkilöitä, jotka tietävät olevansa tekemisissä diagnosoidun narsistin/psykopaatin kanssa. Mutta välillä tulee tietoon näitä ns. tavallisillekin ihmisille, kuten mulle tuli toi vanhempi/lapsi kombo, jossa puolella perheellä tyyliin diagnosoitiin se ja loppuja ei tutkittu.
Minusta oli kylmäävää, että ihminen, jolla on perheenjäsenenä rikollinen/diagnoosin saanut psykopaatti saa toimia esimerkiksi politiikassa, nuorten parissa tai yleensäkään sellaisissa tehtävissä, jossa vaikutetaan satoihin tai tuhansiin ihmisiin ilman selvyyttä siitä, onko hänellä taipumusta esim. narsismiin/psykopatiaan/sosiopatiaan tai muuhun vastaavaan.
Miten joku voi sanoa, että sellainen on hyvä tyyppi, jonka diagnoosi keskittyy muiden vahingoittamiseen eikä itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tavannut diagnosoidun sosiopaatin. Ohimennen. Oli korostetun hyvätapainen.
Tarkoitatko antisosiaalista persoonallisuushäiriötä? Sosiopatia ei ole kliininen termi, joten sitä ei diagnosoida.
Tunnen yhden, joka väittää että hänellä on virallinen diagnoosi narsismista. Veikkaan tosin että tämäkin puhe on vain hänen huomionhakuisuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko antisosiaalista persoonallisuushäiriötä? Sosiopatia ei ole kliininen termi, joten sitä ei diagnosoida.
Olet oikeassa, että Suomessa ei diagnosoida ketään sosiopaatiksi. Mutta syy tähän ei ole se, että sosiopatia ei ole kliininen termi vaan se, että Suomessa käytössä olevassa diagnoosijärjestelmässä (ICD) ei ole sosiopatia-diagnoosia olemassakaan (eikä sitä ole katsottu tarvittavan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, mutta puhekielessä puhutaan edelleen sosiopaateista.
Vierailija kirjoitti:
Minun exällä oli yksityisen psykiatrin asettama narsismidiagnoosi. Ihan tavallinen tyyppi, eikä hänen tuttavapiirissä varmaan kukaan arvannut että oli tuo diagnoosi. Oli parisuhteessa aluksi tavallinen, suhteen jatkuessa muuttui riitaisaksi, eron jälkeen ollaan pystytty ystävinä. Ei tehnyt minulle mitään kamalia narsistitemppuja, joita täällä välillä kurjoitetaan ja kauhistellaan.
Täällä myös diagnosoidun narsistin puoliso. Myös meidän liittomme on aika tavallinen, mies ei ole väkivaltainen eikä erityisen hankala. Joskus on vaikeampia kausia, jolloin on manipuloiva ja vähän kykenemätön itsereflektioon. Empatiakyky on heikko, mutta hän on harjoittanut sitä viime vuosina. Muut ei juuri näitä piirteitä näe, pääsääntöisesti häntä pidetään rentona ja hauskana heppuna.
Vierailija kirjoitti:
Ei narskua saa kallonkutistajalle eikä ilmiöstä keskustellessa ole mitään väliä onko diagnoosia vai ei. Kyseessä on tietynlainen käyttäytyminen, ei diagnoosi. Onko itselläsi Asperger kun noin tarkka olet määritteiden kanssa vaikka puhutaan yleisellä tasolla?
Tottakai saa. Moni jopa nauttii psykologin/terapeutin kanssa analysoinnista, sillä siitä saa aseita muita vastaan.
😂 Voi olla mutta haloo, mistäs sinä jonkun psyk.sairaalassa olevan tuntemattoman ihmisen motiiveja tiedät? Se asiasta kertonut tyyppihän saattoi manipuloida itse sinua 😁 Parhaat manipuloijat on todella, todella taitavia. Ehkä vaan kuullut juorun ja levittänyt sitä totena, who knows.