Puoliso ei halua käyttää perintöään yhteiseen hyvään
Uskallan tämän tänne kirjoittaa, koska tiedän, ettei mies tätä palstaa lue. Homman nimi on se, että mies sai huomattavan perinnön viime keväänä, kun hänen toinenkin vanhemmistaan kuoli. Me voisimme niillä perintörahoilla maksaa mm. asuntolainamme kokonaan pois, jota on jäljellä noin 145 000 euroa. Olen miehelle yrittänyt sanoa, että elämämme muuttuisi kertarysäyksellä helpommaksi, kun ei tarvitsisi joka kuukausi laittaa tuloista huomattavaa osaa asuntolainaan. Silti hän on asialle ollut nihkeä. Kiukuttaa, varsinkin kun itseltäni kuoli isä ja sain perintöä, niin silloin vaihdoimme autoa ja väliraha maksettiin kokonaan minun perinnöstäni ja siitä ei paljoa sen jälkeen enää jäänytkään. Tuntuu, että itse aikoinaan uhrauduin yhteisen hyvän eteen, mutta mies ei siihen tunnu olevan omalta osaltaan valmis.
Kommentit (121)
Oletetaan, että talon arvo on 250 000 e, lainaa vielä 145 000 e ja mies maksaisi sen pois. Sitten tulisi ero. Todennäköisesti perintö on suojattu avio-oikeudelta, joten talon arvosta vähennettäisiin tuo 145 000 e ja loppusumma + auron arvo laskettaisiin yhteen, olkoot nyt sitten vaikka 120 000 e yhteensä. Tästä summasta 60 000 e olisi ap;n 60 000 puolison eli ap lähtisi autollaan yhteisestä kodista ja mies antaisi muutaman kymppitonnin tasinkoa.
Epäreilu tilanne jos sinä olet saamastasi perinnöstä maksanut yhteiseen hyvään ja mies ei omastaan. Tosin auton väliraha lienee kuitenkin ollut huomattavasti pienempi kuin asuntolaina. Oletko puhunut miehelle tästä näkökulmasta. Mitä siihen sanoo? Jos mies lyhentää asuntolainaa auton välirahan verran, olisitteko sitten mielestäsi sujut?
Meillä mies sai perinnön, ei nyt huomattavaa summaa mutta kuitenkin niin ison, että se helpotti perheen arkea. Itse pidin huolen, että mies tehköön perintörahoilla mitä lystää. Mielestäni ne rahat ei kuulu minulle. Mies onkin sitten ostellut vaikka jos mitä, mutta kyllä niistä on myös muu perhe hyötynyt esim. vene.
Kohtuullista on vaatia, että hän laittaisi yhteiseksi hyväksi perintörahoistaan saman summan, minkä sinä laitoit omia perintörahojasi yhteiseksi hyväksi.
Onko teillä avioehto? Oliko perinnön jättäjällä testamentti, joka sulkee perinnönsaajien puolisot perinnön ulkopuolelle? Jos vastaus on ei, kumpaankin, niin silloin eron yhteydessä perintö huomioidaan tasinkoa tehtäessä.
Ainakin avioehdon tapauksessa tasingossa huomioidaan miehen saamasta perinnöstä sama osuus, minkä sinä olet omaa perintörahaasi laittanut yhteiseen käyttöön. Ainakin, jos sinä sitä vaadit.
Jos olisin miehesi en haluaisi maksaa perintörahoilla asuntolainaa, koska en voisi tietää jos vaikka vaimo haluaa vuoden päästä erota ja vie tällöin puolet perinnöstä. Mies varmaan epäilee suhteenne kestävyyttä. Ei välttämättä epäile omaa sitoutumistaan edes, vaan voi epäillä myös vaimon sitoutumista. Tyhmä mies olisi jos käyttäisi rahat 50% ja 50% omistettuun asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Eipä yllättänyt että nainen kitisee kuinka mies ei halua käyttää rahaa naista hyödyttävään asiaan. Jos mies maksaisi asunnon kokonaan velattomaksi niin hyväksyisitkö jos ero tulee että mies omistaa suurimman osan asunnosta vai alkaisitko vaatimaan omaa puolikasta omistuksesta?
Yllätys, että miehelle kelpaa naisen maksama auto. Unohdetaan se täysin, kun itsellä on pikkasen enemmän taskurahaa.
Ilman avioehtoa tai vanhempien testamenttia perintö joka tapauksessa huomioidaan osituksessa eron sattuessa. Eli sinänsä mies ei siitä sen enempää hyödy. Tietenkin jos tuhlaa perintönsä huvitteluun, ei mitään ositettavaa jää.
Toki tuolla rahalla saisi sijoitusasunnon, josta saisi tuloa joka kuukausi ja joka sitten myöhemmin voisi olla lasten käytössä kun muuttavat omilleen. Ja edelleen siitä saisi tuottoa, lapset saa asumistukea vuokran maksuun. Tai toki perintö mahdollistaisi myös sapattivuoden ja matkustelua tai mistä te nyt sitten haaveilettekaan. Juttele sen miehesi kanssa, ehkä hänellä on hyviä ideoita kun vaan maltat kuunnella.
Mies voi käyttää perintörahat niinkuin itse tahtoo.Se ei ole sinun asiasi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä kävisi omassa mielessäni edes hetken vertaa maksella omasta pussistani YHTEISEN auton välirahoja :DDDD Ei j u m a l a u t a että voivat ihmiset olla loputtoman tyhmiä!!!! Mihin on kadonnut itsenäisyys?! Minä en ikimaailmassa osta mitään yhteisautoa yhdenkään miekkosen kanssa enkä todellakaan suostu mihinkään yhteisiin rahoihin ja pankkitileihin, hyi miten ahdistava ajatuskin!!!
Sä taidat olla nuori ja sinkku?
Vaadi että lyhentää saman summan kuin sinä isäsi perinnöstä auton välirahaan .Muistuta myös että korot nousevat nyt. Pyydä pankilta arvio paljon se nostaa teidän kk menoja.
Itse tein näin tänään. Arvion mukaan nousee korot 4 % .Se on aika paljon isommasta lainasta. Koko se summa minkä maksatte voisitte laittaa muihin menoihin. Ja elää kuninkaallisesti.
Mutta tossa lukee et auton välirahan vaan Ap maksanut että jos vaihdossa viennyt oman autonsa ja riippuen mikä auto niin et onko kyseessä ollut vaan pari tonnia vai 10k mitä käyttänyt?
Vierailija kirjoitti:
Epäreilu tilanne jos sinä olet saamastasi perinnöstä maksanut yhteiseen hyvään ja mies ei omastaan. Tosin auton väliraha lienee kuitenkin ollut huomattavasti pienempi kuin asuntolaina. Oletko puhunut miehelle tästä näkökulmasta. Mitä siihen sanoo? Jos mies lyhentää asuntolainaa auton välirahan verran, olisitteko sitten mielestäsi sujut?
Minä itse ajattelen, että kun parisuhteessa ollaan yhteisessä elämässä, niin silloin ei lasketa jokaista penniä, että paljonko toinen on laittanut. Toki auton väliraha oli huomattavasti pienempi kuin asunnon loppuvelka, mutta mitä sitten, jos kuitenkin on yhteisestä arjesta on kyse?
AP
Laskette mitä kumpikin on maksanut autosta ja jos ei ole 50/50 niin toinen maksaa hyvitystä.
Laskette mitä kumpikin on maksanut asunnosta ja paljonko puuttuu 50% osuudesta. Kumpikin sitten maksaa oman osuutensa OMALLA lainalla tai rahalla, ihan kummin haluaa. Ei muuta kuin pankkiin järjestelemään laina uusiksi.
Koko idioottimainen sotku olisi jänyt välistä kun olisitte alkujaankin ostaneet auton ja asunnon 50/50 ja kumpikin rahoittaa puolikkaansa erikseen niin kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä yllättänyt että nainen kitisee kuinka mies ei halua käyttää rahaa naista hyödyttävään asiaan. Jos mies maksaisi asunnon kokonaan velattomaksi niin hyväksyisitkö jos ero tulee että mies omistaa suurimman osan asunnosta vai alkaisitko vaatimaan omaa puolikasta omistuksesta?
Yllätys, että miehelle kelpaa naisen maksama auto. Unohdetaan se täysin, kun itsellä on pikkasen enemmän taskurahaa.
Tuo olisi hyväksyttävä lause jos auton arvo olisi sen 145 000 euroa. Missään ei edes sanota sitä auton arvoa niin se voi hyvinkin olla joku muutaman tonnin rotisko
Kuten tuolla jo todettiin niin testamentissa on varmaan puoliso suljettu pois perinnöstä, jos laittaa rahat lainaan niin talo kuitenkin yhteinen 50/50.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä itse ajattelen, että kun parisuhteessa ollaan yhteisessä elämässä, niin silloin ei lasketa jokaista penniä, että paljonko toinen on laittanut. Toki auton väliraha oli huomattavasti pienempi kuin asunnon loppuvelka, mutta mitä sitten, jos kuitenkin on yhteisestä arjesta on kyse?
AP
Näin ajattelen myös minä!
Miehe pitää tottakai oma osuus hoitaa mutta et sä voi vaatia toisen perintöä sun osuuksien hoitamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Että ehkä ton ajatusmaailman takia mies oli ettei halua maksaa koska mietti varmaa et onko hällä velvollisuus kaikki maksaa. Tee jokin sopimus et jis jtn köy niii koko asunto on miehen nimissä jos sen maksaa myös
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Noin sanoo jokainen nainen joka yrittää päästä tuhlaamaan tai hakemaan hyötyä miehen rahoista. Mutta jos nainen olisi se rikkaampi pidettäisiin todella hyvin huoli siittä että rahat pysyy erillään
Ap puhuu parisuhteesta nii oletteko edes naimisissa sit? Et siksikö rahat on caa miehen kun ette ole naimisissa?
Ei kyllä kävisi omassa mielessäni edes hetken vertaa maksella omasta pussistani YHTEISEN auton välirahoja :DDDD Ei j u m a l a u t a että voivat ihmiset olla loputtoman tyhmiä!!!! Mihin on kadonnut itsenäisyys?! Minä en ikimaailmassa osta mitään yhteisautoa yhdenkään miekkosen kanssa enkä todellakaan suostu mihinkään yhteisiin rahoihin ja pankkitileihin, hyi miten ahdistava ajatuskin!!!